Video: Johan Andersson på DICE presenterar effekterna i Frostbite 2 och Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag blir så sjuuukt sugen på BF3... Intressant video!

Permalänk
Skrivet av EternalLight:

Nu är jag visserligen insatt i 3d grafik och känner igen termerna och likande, så jag hade tyckte det var en intressant, tydlig och underhållande presentation.

Kan bara konstatera att de flesta av er som gnäller på hans engelska är troligen inte alls vana vid presentationer eller engelska i normalt språk. Han hade lite brytning men ändå en nästan ren engelska om man jämför med de allra flesta svenskar, ingen Svengelska eller andra konstigheter. Det enda egentligen som finns att klaga på är kanske att han tappade orden ibland och pratade lite fort (för att vara en presentation).

Jag gissar att de flesta här är alldeles för vana vid filmdialog eller andra utantill inlärda underhållnings tal där allt är skrivet i förhand. Normalt tal har några extra ord här och där, och någon paus då och då man letar efter orden är helt normalt, även för talare med engelska som modersmål.

Håller med. 90% av dom som klagar på andras engelska suger själv på språket och skulle inte ens våga gå upp och prata inför en publik med 100+ pers.

Och dem som kan språket har alltid hyffset att inte klaga på andras engelska då dem förstår att det inte är alla som har möjligheten att bo i USA/England eller annat engelskspråkigt land innan man fyller 16 (efter puberteten sitter dialekten som berget, och då är det endast att spränga bort den som gäller).

Permalänk
Medlem

grafikkort

Skrivet av Chris_Kadaver:

Känns som man kommer kunna köra spelet på medium med ett/två hd4850 och core2duo. Väntar ytterligare ett tag med att uppgradera ^^

Jag själv sitter på en i7 920 på 3.4 ghz och en 4850x2 2gb och går på low setting på bf3 beta och min cf funkar ej och jag fick runt 20-50 fps.
skärmupplösning e på 1680x1050.

Så jag tror jag klarar mig på medium om cf funkar som ska.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Helgrym snubbe ju! Han vet vad han snackar om, all respekt!

Vill ni hellre lyssna på en apple keynote med en massa BS och påhittade fakta så gör det. Och snälla alla språkpoliser lägg ner.

Jag lyssnar gärna på båda, tack.

Det där med vad som egentligen är ”fakta” och ”sanningen” är intressant. Många gånger känns det vad som är ”fakta” är en tolkningsfråga då det man talar om kan vara rätt komplicerat. Inte såpass konkret som exempelvis ”jorden är rund” ändå är (vilket väl ändå får anses som konkret även om det inte är helt uppenbart för de flesta). Men även detta med jorden är det många som ifrågasätter än idag.

Till ämnet:
Jag är imponerad!
Oj vad duktiga de verkar vara på Dice. Kul och intressant genomgång av grafikmotorn på en lagom teknisk nivå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Bara en liten grej som han sa var fel: Far Cry och Crysis har partiklar som kan ljussättas och skuggas (i Far Cry så finns det en lampa på första nivån som kastar sitt ljus på ett gasflöde ut ett trasigt rör). I övrigt så är jag mycket imponerad av grafiken, mycket av det som jag länge velat se i spel finns nu i BF3. Blir ett säkert köp.

Permalänk
Medlem

BF3 sätter en helt ny standard för grafik. Oavsett själva spelinnehållet så kommer det att bli en klassiker för sin avancerade grafik, ungefär som Crysis blev. Kommer det att vara snyggt ? Javisst, skitsnyggt. Men låt oss inte glömma att de grafiska artisterna har en stor del av det med. Det är sällan man får vara med om ett släpp på den här nivån, men om fem år så kommer vi fortfarande att sitta och göra jämförelser med BF3-grafiken, så mycket försprång har de. Det enda jag saknar är ett sjysst internt benchmarkprogram som följer med spelet. Kan man hoppas på en benchmarkfunktion i en kommande uppdatering ?

Permalänk
Medlem

Någon mer som tycker vissa effekter som tone-mapping bara förstör bilden?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det är så pinsamt att höra svenskar prata engelska. Man försöker intala sig själv att man inte är så där dålig på att prata engelska, men innerst inne så vet man att man låter som en pajas Trevlig video för övrigt. Det är alltid skoj med grafikpresentationer

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det är så pinsamt att höra svenskar prata engelska. Man försöker intala sig själv att man inte är så där dålig på att prata engelska, men innerst inne så vet man att man låter som en pajas Trevlig video för övrigt. Det är alltid skoj med grafikpresentationer

Alltså, jag förstår verkligen inte varför folk reagerar så starkt i detta fall.
Finns långt mycket värre – tycker det är helt okej här.

Sen är det väl lite charmigt med accent tycker jag? Förstår inte alls varför det är så hemskt med att det blir ”kryddat” med lite svenskt uttal och framförallt inte i detta fall när han ändå talar relativt bra.

Frågan är hur folk tycker man ska låta när man talar engelska? Brittisk, amerikansk, eller australiensk? Irländsk kanske? Var i Irland i så fall?

En kompis till mig berättade som en tjej som han kände som hade åkt till Skottland en termin och när hon kom tillbaka talade engelska med skottsk accent. Känns inte det på egentligen larvigare och mer konstlat än att hon talar med med lite svensk accent?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Console: 3. (Engineering / Electrical Engineering) a unit on which the controls of an electronic system are mounted

Fast nu skriver vi inte på engelska utan svenska här...

http://sv.wiktionary.org/wiki/konsol
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelkonsol

"En spelkonsol ... är en typ av dator som tillverkas enkom för att spela tv-spel."

Om du tycker vi kan blanda språken fritt så säger jag bara: "It's not the fart that kills its the smäll".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är så pinsamt att höra svenskar prata engelska. Man försöker intala sig själv att man inte är så där dålig på att prata engelska, men innerst inne så vet man att man låter som en pajas Trevlig video för övrigt. Det är alltid skoj med grafikpresentationer

Jag tycker det är pinsamt med folk som tycker det är pinsamt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Cred till Johan som talar 58 minuter utan att ta ett andetag

Grym presentation. Förhoppningsvis ett grymt spel att sitta med imorgon och lång tid framöver!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Goldfinger sätter huvudet på spiken. Att gnälla om att någon inte låter som något de inte är... Det är ju bara totalt fånigt för fan. "Buuhuuhuubuuubu jag stängde aaaav för han lät ju inte som att han vet hur en brittisk eller amerikansk person låter!! Mimimiimiimmiiiii...." Vilket jävla fantastiskt ärkefjollande.

Jag hade kunnat skrivit och förklarat i vilken mån jag, enligt mig själv, "har rätt" att ge en bedömning på hans verbala engelska men det är faktiskt skit samma känner jag, speciellt på intarwebs. Jag hade då i alla fall inte enda problem att varken höra eller förstå vad han sa under hela presentationen. Jag tycker han gjorde det utmärkt, lättsam framtoning, det gick snabbt men utan på bekostnad av förståelsen, ja givet vad man känner till om grafik i övrigt förstås. Jag tycker det var najs att han matade på fort och koncist, och vad gäller själva innehållet, som borde vara huvuddiskussionen i denna tråd imo, var det mycket, mycket, bra.

Apropå detta, någon som känner till fler liknande presentationer/key-notes/what-have-you gällande grafik/ljud och annan teknologi bakom spel? Någon nämnde Carmack och det har jag sett en del av, finns det mer? Tänker först och främst på direkta länkar till videor alltså...!

Permalänk
Medlem

Sheldon var awesome. Highlights var:
- Hans allra sista 'woooo' vid applåder i slutet
- Hans arbetsyta. Seriöst, den mängden skärmar, och den feta utsikten, respect på det!

Permalänk
Medlem

För er som inte har lyssnat klart på hela klippet så gjorde jag det i förrgår, och då berättade han om konsolkomandon för att dra upp FPS mätare i spelet, och även en realtime graf som visar GPU och CPU användning

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Goldfinger sätter huvudet på spiken. Att gnälla om att någon inte låter som något de inte är... Det är ju bara totalt fånigt för fan. "Buuhuuhuubuuubu jag stängde aaaav för han lät ju inte som att han vet hur en brittisk eller amerikansk person låter!! Mimimiimiimmiiiii...." Vilket jävla fantastiskt ärkefjollande.

Jag håller med.

Det värsta är att 95% av vi i tråden skulle låtit minst lika mycket (om inte mer) svengelska i samma situation, helt oavsett vad vi har för självbild! Det krävs år av dedikerad träning, I princip att du bott utomlands i England eller USA för att bli av med en svensk accent. Då har du dessutom ersatt den med ett (iaf internationellt sätt) minst lika fult brittisk eller amerikanskt uttal istället.

Permalänk
Medlem

Inget som helst fel på engelskan. Ni ska bara höra danskar när de försöker, även folk som pratat engelska dagligen i femton år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag tycker danskar pratar mkt bättre engelska, samt sjunger mkt bättre än vad i regel svenskar gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Får man fråga vad du jämför den med? En engelsk/Amerikansk film eller? Det tog mig 4-6 min att komma in i hans tal och sen var det inga problem, Hur tror du själv att det skulle vara att stå så och hålla ett föredrag.

Det är inte så lätt. sen så talade han utmärkt engelska, även på svåra ord fick han till det.

Är man intresserad av det han säger så sätter man sig in i det, och hör man inte vad han säger, då går man tillbaka o lyssnar igen!

Retar man sig på språket istället för innehållet, så ......

Men du sa ju ett flertal gånger att hans engelska var utmärkt? Sen så säger du något såsom "och hör man inte vad han säger, då går man tillbaka o lyssnar igen! " rätt patetiskt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zened:

Men du sa ju ett flertal gånger att hans engelska var utmärkt? Sen så säger du något såsom "och hör man inte vad han säger, då går man tillbaka o lyssnar igen! " rätt patetiskt enligt mig.

Rent patetiskt vad du gnäller tycker jag. (Ditt argument är dessutom helt ologiskt - precis som att påstå att det är patetiskt att montera livbåtar på ett fartyg, för att det skulle vara samma sak som att säga att skeppet kommer sjunka. Fattar du inte beror det på att jag är för lat för att förklara det tillräckligt enkelt för att du ska förstå.)

ONTOPIC: Ser mycket fram emot mer info om de där "andra titlarna" under utveckling med Frostbite2!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut, men DICE, se till och fixa texteraturproblemet för PC, blir galen på bäck svarta "mörka områden" som är omöjliga att se igenom.

Permalänk
Medlem

Tycker det roligaste var att de hade Bad Company 1 på PC DVD 00:49 i videon. Och att han sän frågar om alla har spelat samtliga spel. Så vitt jag vet släptes det bara på consol.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.