Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

För er som undrar hur det gick för mig och grafikkortet som jag ville returnera.

Jag köpte ett grafikkort på cdon som jag tyckte lät på tok för mycket, så jag ville returnera det. Enligt svensk lag ska man kunna det även om man använt/provat produkten. Jag kontaktade kundsupporten men blev nekad till att skicka tillbaka kortet. Jag skrev här i forumet och fick tag i Edin från cdon. Efter att han hade pratat med kundsupport fick jag tillslut skicka tillbaka kortet. De skickade en lapp att klistra på paketet, smidigt. Jag skickade tillbaka kortet och en vecka senare kom pengarna in på kontot.

Det är verkligen inte ok att man ska behöva prata med Edin för att få returnera grafikkort(och andra produkter?). Tycker heller inte det ska ta en vecka för att få pengarna tillbaka.

Jag fick godkänt på min retur, ska skicka paketet. (hade dock frågat edin i pm här innan men tror inte han kollade returförfrågan själv)
Jag fick dock ingen lapp att klistra på paketet utan får skriva en egen och tejpa på.

Att betala returfraken förstår jag och det är absolut inget fel på det för min del, men lite konstigt du fick en lapp och inte jag
Blir lite halvghetto och ta ett A4 och tejpa på med adressen.

Detta kanske Edin kan svara på? Eftersom båda var återköp/ångerrätt och båda grafikkort, lite konstigt att det är helt olika

Uppdaterar hur returen gått när jag skickat in det.

Permalänk
Medlem

Lite tyst från CDON, skulle vilja veta hur det ligger till med garantiåtaganden...

Permalänk
Medlem

Efter allt negativt jag har skrivit måste jag tillägga att mitt ärende löste sig någorlunda smidigt.

Jag är imponerad över leveranstiderna, sakerna som fanns i lager fick jag i fredags och HDD'n som var slutsåld vid beställningen fick jag redan igår.

Jag hoppas du får bra betalt för allt jobb du gör här på forumet Edin, för det är du värd!

Permalänk
Medlem

Grafikkort

Jag skulle gärna se någon typ av rea på grafikkort i mellanklassen av Asus/MSI kort (560 Ti / 570 / 6950), något som ungefär bundlingen av BF3 med korten!
Jag har just nu beställt ett Asus 570 + BF3 (bundle) från både Webbhallen och Inet. Resten av min nya dator ska väl komma senast på torsdag.. Känns jävligt att inte ha något grafikkort till den ju!
Vill samtidigt inte köpa ett grafikkort med ett sämre erbjudande..

Permalänk
Skrivet av borz:

Lite tyst från CDON, skulle vilja veta hur det ligger till med garantiåtaganden...

Min polare fick ett GTX580 som lät som tröskverk, den fick skickas till Gandalf för RMA, den blev inte utbytt direkt fast felet var uppenbart, utan tog närmare 1mån att få tillbaka ett nytt. dem hade säkerligen mkt att göra, men tråkigt då han inte ens hann ha kortet 1 dag. sedan utan i närmare 4v.

Dvs hans dator stod o ruttna i 4v utan grafikkort.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Min polare fick ett GTX580 som lät som tröskverk, den fick skickas till Gandalf för RMA, den blev inte utbytt direkt fast felet var uppenbart, utan tog närmare 1mån att få tillbaka ett nytt. dem hade säkerligen mkt att göra, men tråkigt då han inte ens hann ha kortet 1 dag. sedan utan i närmare 4v.

Dvs hans dator stod o ruttna i 4v utan grafikkort.

Du menar med andra ord att man måste gå via ursprungsköpare?

Permalänk
Skrivet av borz:

Du menar med andra ord att man måste gå via ursprungsköpare?

I detta fall ja, då CDON handlar av gandalf..
Han kontaktade dock CDON som skickade rma fraktsedel till gandalf.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Fast nu har jag en mera generell fråga.
Om jag köper en vara X hos CDON och sedan säljer vidare, kan nästa ägare reklamera varan hos CDON direkt? Eller måste RMA gå via mig som ursprungsköpare?

Permalänk

Alla måste veta detta:
CDON.com är bannemej bäst.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fast nu har jag en mera generell fråga.
Om jag köper en vara X hos CDON och sedan säljer vidare, kan nästa ägare reklamera varan hos CDON direkt? Eller måste RMA gå via mig som ursprungsköpare?

Lagligen så är det endast den ursprungliga köparen som har en laglig rätt till reklamation,DOA,eventuella andra uppgörelser mellan köpare,säljare,tillverkare,etc som tex garanti.

Däremot så har ju en hel del tillverkare,butiker sagt att allt följer varan istället för person MEN skulle nu nån person säga att nä vi tänker inte göra rek,garanti,rep,etc trots att företaget har sagt att allt följer varan.
Det enda du då kan göra är att klaga och eventuellt gå högre upp i företaget om det överhuvudtaget gårdå du inte har några lagliga rättigheter att falla tillbaka på.

Och som nu har visat sig så har i alla fall en perosn på cdons kundtjänst meddelat att det endast är ursprungsköparen som kan utnyttja rek,rep,garanti,etc.
Så även om Edin nu skulle gå ut här och säga att denna person gjort fel och cdon har en policy att allt följer varan och så vidare så vad hindrar det eventuella andra personer på kundtjänst att neka i framtiden.
Med andra ord i bästa fall så kommer det gå bra men i sämsta fall så vägrar dom (dvs ett lotteri).

Vilket förövrigt inte bara gäller cdon utan ALLA andra butiker,tillverkare det beror helt enkelt om man har tur att prata,få tag på rätt person.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret, är lite klarare nu!

Permalänk
Medlem

3e November nu, men står fortfarande Dellevererad på min order från ca 2 veckor tillbaka...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tjaa.

Har en liten fråga här.

Jag har köpt ett GTX 580 och det funkar inte som det borde. Det tjuter och låter konstigt vid belastning. Jag har nu skapat ett serviceärende hos er. Och det värkar som att jag får returnera min produkt.
Då till min fråga.
Skickar ni en ny vara till mig direkt eller ska ni skicka mitt kort till en verkstad som får kolla på det och då laga det? Såg att vid ett sådant ärende kunde det ta 2-4 veckor innan man fick tillbaka sin produkt.
Borde det inte vara så att ni skickar en ny vara till mig och sedan så får ni ta reklamationen med eran leverantör? Att ni har fått ett trasigt grafikkort och sedan skickat det till mig som kund ska väll inte drabba mig så att jag får ligga ute med massa pengar och vänta på en ny/lagad vara?

Om det är så att ni vill skicka mitt kort för att laga det så kommer jag mest troligt att använda mig utav min ångerrätt som gäller vid alla distansavtal.

Mvh

Baronen

Permalänk
Cdon.com

Tja

Efter en veckas frånvaro så är man tillbaka!! WUHU Jag hoppas att ni saknat mig lika mycket som jag saknat er.

Skrivet av Kent:

Tycker att du kan, utan dåligt samvete, dra på dig denna T-shirt och gå runt en sväng på lagret imorgon:
http://smosapparel.com.au/images//products/popup/289.jpg

Tja

Jag ska se till så att Merch avdelning börjar trycka de.

Mvh Edin

Skrivet av Jaxione:

Hej!
Ni som fått era GTX580 Twin frozr kort från CDON. Var era antistatpåsar tejpade? Mitt kort ser använt ut nämligen och har ingen tejpad antistatpåse som den ska vara när man kollar på recensions videor med mera.
Mvh J

Skrivet av grollish:

japp allt va påsen med grafikortet i tejpad men sjävla kartongen såg öppnad ut :/

Skrivet av Kalajfa:

Tack för en fin kampanj!
Dock var mitt Msi GTX580 dåligt förpackad och öppningsflärpen på grafikkortets kartong var knölig och lådan hade helt klart öppnats av någon.

Hej

Låter väldigt konstigt, som sagt är du det minsta orolig så returnerar du det så fixar vi ett nytt till dig.

Mvh Edin

Skrivet av Bjebbosten:

När kommer Asus 6950 2GB varianten ?

Hej

Finns på lager.

Mvh Edin

Skrivet av Frasse92:

För er som undrar hur det gick för mig och grafikkortet som jag ville returnera.
Jag köpte ett grafikkort på cdon som jag tyckte lät på tok för mycket, så jag ville returnera det. Enligt svensk lag ska man kunna det även om man använt/provat produkten. Jag kontaktade kundsupporten men blev nekad till att skicka tillbaka kortet. Jag skrev här i forumet och fick tag i Edin från cdon. Efter att han hade pratat med kundsupport fick jag tillslut skicka tillbaka kortet. De skickade en lapp att klistra på paketet, smidigt. Jag skickade tillbaka kortet och en vecka senare kom pengarna in på kontot.
Det är verkligen inte ok att man ska behöva prata med Edin för att få returnera grafikkort(och andra produkter?). Tycker heller inte det ska ta en vecka för att få pengarna tillbaka.

Hej

Naturligtvis inte, som sagt det finns en policy sen 2-3 veckor på kundtjänst som är väldigt tydlig när det kommer till komponenter
så att vi naturligtvis slipper det tråkig i det här när kunden drabbas. Sen är kommer jag alltid att försöka finnas här som en "förlängd" arm.

Mvh Edin

Skrivet av Nivity:

Jag fick godkänt på min retur, ska skicka paketet. (hade dock frågat edin i pm här innan men tror inte han kollade returförfrågan själv)
Jag fick dock ingen lapp att klistra på paketet utan får skriva en egen och tejpa på.
Att betala returfraken förstår jag och det är absolut inget fel på det för min del, men lite konstigt du fick en lapp och inte jag
Blir lite halvghetto och ta ett A4 och tejpa på med adressen.
Detta kanske Edin kan svara på? Eftersom båda var återköp/ångerrätt och båda grafikkort, lite konstigt att det är helt olika
Uppdaterar hur returen gått när jag skickat in det.

Hej

Generellt så brukar man inte få en fraktsedel vid återköp/ångerrätt så varför den andra personen fick det kan jag inte svara på då jag
inte vet vilket ärende det gäller, men det brukar vara mer än bara ångerrätt i det fallet.

Mvh Edin

Skrivet av borz:

Lite tyst från CDON, skulle vilja veta hur det ligger till med garantiåtaganden...

Hej

Här är jag!!!
Vad menar du?

Mvh Edin

Skrivet av Nindor:

Efter allt negativt jag har skrivit måste jag tillägga att mitt ärende löste sig någorlunda smidigt.
Jag är imponerad över leveranstiderna, sakerna som fanns i lager fick jag i fredags och HDD'n som var slutsåld vid beställningen fick jag redan igår.
Jag hoppas du får bra betalt för allt jobb du gör här på forumet Edin, för det är du värd!

Betalningen ligger i inlägg som det här!

Skrivet av Swe91:

Jag skulle gärna se någon typ av rea på grafikkort i mellanklassen av Asus/MSI kort (560 Ti / 570 / 6950), något som ungefär bundlingen av BF3 med korten!
Jag har just nu beställt ett Asus 570 + BF3 (bundle) från både Webbhallen och Inet. Resten av min nya dator ska väl komma senast på torsdag.. Känns jävligt att inte ha något grafikkort till den ju!
Vill samtidigt inte köpa ett grafikkort med ett sämre erbjudande..

Hej

Du vet vart du hittar de bästa erbjudandena Vi har fått loss lite mer grafikkort i det högre mellansegmentet så förhoppningsvis så hittar det
ut till nästa VIP-erbjudande.

Mvh Edin

Skrivet av Hardstyler:

Min polare fick ett GTX580 som lät som tröskverk, den fick skickas till Gandalf för RMA, den blev inte utbytt direkt fast felet var uppenbart, utan tog närmare 1mån att få tillbaka ett nytt. dem hade säkerligen mkt att göra, men tråkigt då han inte ens hann ha kortet 1 dag. sedan utan i närmare 4v.
Dvs hans dator stod o ruttna i 4v utan grafikkort.

Hej

Som sagt den nya policyn ska förhindra det här, PM:a mig hans Ordernr.

Mvh Edin

Skrivet av borz:

Fast nu har jag en mera generell fråga.
Om jag köper en vara X hos CDON och sedan säljer vidare, kan nästa ägare reklamera varan hos CDON direkt? Eller måste RMA gå via mig som ursprungsköpare?

Hej

Via oss, om nu inte kunden själv väljer att gå till tillverkaren direkt.

Mvh Edin

Skrivet av Atlas Tasume:

3e November nu, men står fortfarande Dellevererad på min order från ca 2 veckor tillbaka...

Hej

PM'a mig Ordernr så kikar jag på det.

Mvh Edin

Skrivet av Bruna Baronen:

Tjaa.

Har en liten fråga här.
Jag har köpt ett GTX 580 och det funkar inte som det borde. Det tjuter och låter konstigt vid belastning. Jag har nu skapat ett serviceärende hos er. Och det värkar som att jag får returnera min produkt.
Då till min fråga.
Skickar ni en ny vara till mig direkt eller ska ni skicka mitt kort till en verkstad som får kolla på det och då laga det? Såg att vid ett sådant ärende kunde det ta 2-4 veckor innan man fick tillbaka sin produkt.
Borde det inte vara så att ni skickar en ny vara till mig och sedan så får ni ta reklamationen med eran leverantör? Att ni har fått ett trasigt grafikkort och sedan skickat det till mig som kund ska väll inte drabba mig så att jag får ligga ute med massa pengar och vänta på en ny/lagad vara?
Om det är så att ni vill skicka mitt kort för att laga det så kommer jag mest troligt att använda mig utav min ångerrätt som gäller vid alla distansavtal.

Mvh
Baronen

Hej

Som sagt den nya policyn ska förhindra det här, PM:a mig hans Ordernr.

Mvh Edin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej
Du vet vart du hittar de bästa erbjudandena Vi har fått loss lite mer grafikkort i det högre mellansegmentet så förhoppningsvis så hittar det
ut till nästa VIP-erbjudande.

Mvh Edin

Hoppas verkligen att dyker upp 6870-kort den här gången.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret Edin
Mitt returkort är framme idag i posten företag helsingborg, får se hur lång tid det tar innan dom hämtar ut det och allt är klar
Uppdaterar i tråden, en god service är faktiskt det viktigaste i mina ögon.

Låga priser i all ära, men service gör att man vågar handla mer än extrema erbjudande på ett företag

Och såklart, Edin utan dig hade cdon aldrig ökat så mycket i försäljning inom hårdvara, den saken är säker, stort tack till ditt jobb här på Sweclockers.
Goldstar!

Permalänk
Entusiast

Hej Cdon, ville bara tacka för fina varor och grym kundservice, både här på Sweclockers och eran vanliga
Dock är eran leveranstid inte alls i klass med vad till exempel Inet och Webhallen erbjuder, vilket är lite tråkigt
Hoppas ni fixar det i framtiden, då erbjudanden som "beställ innan 17:00 få varan dagen efter" lockar många kunder.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det löstes genom användning av annan webbläsare, samt även på firefox efter en tömning av internethistoriken. Fråga mig inte varför det funkade igår! Men då var det inte allt för mycket strul iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

hej, undrar när ni får in denna kort och ifall priset stämmer? är det nån typ av demo produkt eller är det retail? för o vara hd6950 2GB är priset för bra för o vara sant.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd6950_2gb_gddr5_%28800mhz%2...

med Swec1110 blir priset 1728kr

Det är ett RIKTIGT BRA pris, slog till på två st!

Förresten,SWEC1111 funkar också

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som börjar bli lite irriterad på CDON då deras pris ändras var tredje sekund?

tex. Jag köpte ett grafik kort för ~1.1k som gick sönder efter en vecka så skickade en RAM request till CDON, efter dom hade fått kortet så höjde dom priset på det kortet till 2k så såklart kunde man inte få ett nytt kort då dom skulle 'förlora pengar' på att ge mig ett nytt kort när jag bara betalade 1.1k..

Men, kollade på en Phenom 2 x6 idag och såg att dom hade ett erbjudande där man sparar 21% (riktigt trevligt tycker man). Dock så va det ju inte riktigt så..

Är ju lite tråkigt att se hur dom höjer 'ordinarie priset' med 500kr (priset innan 'erbjudandet' va 1359kr) så att det ska se ut som dom ger en fin rabatt när dom höjer priset med 100kr..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av convery:

Är det bara jag som börjar bli lite irriterad på CDON då deras pris ändras var tredje sekund?

tex. Jag köpte ett grafik kort för ~1.1k som gick sönder efter en vecka så skickade en RAM request till CDON, efter dom hade fått kortet så höjde dom priset på det kortet till 2k så såklart kunde man inte få ett nytt kort då dom skulle 'förlora pengar' på att ge mig ett nytt kort när jag bara betalade 1.1k..

Det är givetvis inte ditt problem. CDON kommer skicka grafikkortet vidare till producenten som RMA så det ska inte kosta CDON nåt att ge dig ett nytt. CDON och deras jävla "kundtjänst" blir så trött....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är givetvis inte ditt problem. CDON kommer skicka grafikkortet vidare till producenten som RMA så det ska inte kosta CDON nåt att ge dig ett nytt. CDON och deras jävla "kundtjänst" blir så trött....

Jo det va vad man tyckte men enligt 'kundtjänsten' så kan man inte få ett nytt, men man kan få pengarna tillbaka så man kan köpa ett nytt av dom när dom har höjt priset..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av convery:

Jo det va vad man tyckte men enligt 'kundtjänsten' så kan man inte få ett nytt, men man kan få pengarna tillbaka så man kan köpa ett nytt av dom..

Stå på dig. Måste vara ännu ett fall för Herr Edin........ Skicka PM till http://www.sweclockers.com/forum/private.php?do=newpm&userid=...
Självklart gäller omleverans och reparationer även reavaror.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stå på dig. Måste vara ännu ett fall för Herr Edin........ Skicka PM till http://www.sweclockers.com/forum/private.php?do=newpm&userid=...
Självklart gäller omleverans och reparationer även reavaror.

Meh, va ett tag sedan och det tog så lång tid att man bara va glad att man fick nått..

Skickade paketet till dom 2011-07-27, skickade en fråga till kundtjänsten 2011-08-16 och fick svaret att dom skulle kolla allt och svara nästa dag. Eftersom man inte fått något svar så frågade man igen 2011-08-26 och fick samma svar, i.e. att dom skulle kolla..

2011-09-07 så svarar dom.. så tog bara en 40 dagar för att få reda på det.. och så kan dom ju inte skicka pengarna före den 30nde..

Permalänk
Skrivet av convery:

Är det bara jag som börjar bli lite irriterad på CDON då deras pris ändras var tredje sekund?

Men, kollade på en Phenom 2 x6 idag och såg att dom hade ett erbjudande där man sparar 21% (riktigt trevligt tycker man). Dock så va det ju inte riktigt så..

Det kanske skall tolkas som rekommenderat pris och inte deras ordinarie pris?
Det var ju ett riktigt hett tillfälle när det kostade 1359 kr, helt klart.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: http://cdon.se/hemelektronik/steelseries_siberia_v2_-_white-8... är det mic med på dessa eller? Står ju inget i infon...

Permalänk
Skrivet av Nonian:

Snabb fråga: http://cdon.se/hemelektronik/steelseries_siberia_v2_-_white-8... är det mic med på dessa eller? Står ju inget i infon...

Ja det är det

Permalänk
Medlem

Ser att CDON nu kör trixen att höja ordinarie priser för att sedan sänka tillbaka och påstå att man har rea. Kanske funkar på andra random konsumtionsprodukter men knappast på oss köpare av datakomponenter som har ganska bra koll på vad delarna ska kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vecwo:

Ser att CDON nu kör trixen att höja ordinarie priser för att sedan sänka tillbaka och påstå att man har rea. Kanske funkar på andra random konsumtionsprodukter men knappast på oss köpare av datakomponenter som har ganska bra koll på vad delarna ska kosta.

Märkte också, t.ex. i5 2500k, och 1090t som redan postats i tråden.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vecwo:

Ser att CDON nu kör trixen att höja ordinarie priser för att sedan sänka tillbaka och påstå att man har rea. Kanske funkar på andra random konsumtionsprodukter men knappast på oss köpare av datakomponenter som har ganska bra koll på vad delarna ska kosta.

Oavsett så är de oftast billigaste butiken på prisjakt.