Anmäl dig till Roborock Challenge!

SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hej på er Här kommer hela brevet som jag skickade till SVTs Aktuellt redaktion. Dem har hittills inte svarat på det men jag lovar att uppdatera er när/om dem hör av sig.

"Hej,

Efter ett kvällspass på jobbet, så tittade jag min vana trogen på er kvällssändning på svt play.

Jag blev tyvärr väldigt provocerad och även rätt illa berörd av ert inslag från Gamex 2011. Det känns tragiskt att vi 2011 fortfarande är så oupplysta kring interaktiva media, så att ett sådant här inslag kan hitta ut till de Svenska hemmen. Om det är så oerhört svårt att ta sig tid/vilja att faktiskt sätta sig in i nya medier samt deras funktion och påverkan så kanske man ska lämna över det till någon som är lite mer insatt.

Det var ett av de mest vinklade och osakliga reportage som jag sett på länge. Reportern och producenten av inslaget borde i min mening få sparken eller åtminstone en grundkurs i journalistisk objektivitet. Det blir väldigt tydligt vilket bild man försöker förmedla. Alexandra Hjelm är uppenbart helt fel person på fel plats hon har inte gjort någon ordenlig research och verkar uppenbarligen ställa väldigt vinklade frågor till väldigt väl utvalda (de yngsta barn hon kan hitta) intervju offer.
Detta är verkligen inte direkt representativt för hur det faktisk ser ut. Har Alexandra någonsin testat att spela en 5 mot 5 match ihop med ett par lagkamrater i något FPS spel. Vet hon vad ett fps spel är?

Gaming Sverige är stort idag och ingen liten marginaliserad grupp nördar som sitter framför sina datorer i en mörk källare. De har samma rätt till ett sakligt och vettigt bemötande som alla andra. Jag menar hur ofta ser vi inslag från Båtmässan där man bara fokusera hela reportaget kring problemet med sjöfylleri? Eller inslag från Bokmässan som gräver ner sig i problematiken kring nynazister som lusläser Mein kampf?

Tackar gudarna för Thomas Arnroth som räddar Aktuellt från att hamna på samma nivå som hänt extra.

Han framför även ett av de absolut viktigaste råden, som även jag brukar ge till föräldrar som är oroliga. Testa spelet eller sitt bredvid och kolla. Det är inte mer komplicerat än någon annan del av barnuppfostran. Vi sticker inte ut och köper böcker eller filmer med för avancerat innehåll till våra barn heller. Men för att kunna avgöra vad man anser vara ok och inte, för sina barn så får man ju skaffa sig en bild om vad det handlar om.

Det verkar även råda en allmän förvirring gällande vad som är en åldersgräns (lag) och vad som är en Åldersrekommendation (ej juridiskt bunden rekommendation).

Jag kan naturligtvis ge er researcher en hint utan att bli allt för långrandig: http://www.dataspelsbranschen.se/pegi.aspx

Jag tycker att det faktiskt börjar bli dags att göra sin röst hörd ordentligt mot den totalt grundlösa debatten om videovåldet version 2.0. Som uppenbarligen gör det möjligt för allt för oinsatta reportrar i moralpanikens tjänst att göra denna typ av inslag.

Det finns ingen legitim forskning idag som ger något som helst stöd till att det skulle bidra till ökat våld på grund av spel med våldsamt innehåll. Det finns däremot forskning som visar på ökade färdigheter i samarbetsförmåga samt ökad förmåga till problemlösning och i vissa fall även en viss träning i reaktionstid etc.

Vidare ser man att unga som spelar mycket har fler sociala relationer även utanför "spelvärlden" samt att dem ligger lägre än andra ungdomsgrupper i användning av alkohol. Tyvärr så är få studier stora nog för att man ska kunna tala om statistiska sanningar. Utan man pratar snara om indikationer och teorier.

Jag är idag över 33år och enligt de domedagsprofeterna som hetsade runt i den videovåldsdebatten som rådde på 80-90 talet, så är det ett smärre under att jag och alla andra som är födda på 70-80 talet inte kutar runt på gator och torg iförda hockeymasker och med motorsågar i högsta hugg.

Faktum är att det man har kommit fram till är att när någon psykiskt instabil person begår våldshandlingar, för att dem har suttit och spelat tex counter strike (CS) för länge så handlar detta om det faktum att han inte är psykiskt stabil. Inte om det faktum att han spelat cs. Hade det inte varit spelet som triggat honom så skulle det kunnat vara att han lyssant lite för mycket på något obskyrt metall band eller att han råkat se på fel nyhetsinslag på TV eller något annat.

Faktum är att problemet handlar om att personen i fråga inte är i tillräcklig psykisk balans för att kunna skilja på verkligheten och det som återges i ett spel, låttext eller på tv. Det är naturligtvis tragiskt när sådant händer men frågan är hur vi tror att vi rimligtvis kan motverka detta? Skall vi förbjuda all form all kultur yttringar som tex tv, musik, film , spel, teater, osv?

Eller skall vi kanske försöka att arbeta för unga människor känner ökad social tillhörighet, att det finns bra trygga mötesplatser för dem att utvecklas, både som individ och som en del av ett större sammanhang? Skall vi kanske värna om den kreativitet och drivkraft som finns i ungas kultur?

Naturligtvis så skall vi jobba med de delar vi ser som är negativa, som tex ökade ohälsotal som rör frågor om kost och motion. Det är dock så att de undersökningar som finns visar på att de som tillhör kategorin som spelar mycket snarare rör sig mer än dem som inte spelar.

Naturligtvis är det även ett problem när spelandet går till överdrift. Med överdrift menar jag när det börjar påverka resten av livet negativt. Detta gäller inte bara spelande utan egentligen all form av ett specifikt intresse. Om man tex äter, andas och sover frimärken, så till den grad att man inte lägre har något annat i huvudet än just detta. Då kommer detta också att ha negativa följder för personen till slut. Återigen så är dock lösningen knappast att förbjuda frimärken.

Att allt för små barn spelar spel med realistisk våldsamt innehåll är naturligtvis olämpligt. Detta beror på att små barn inte helt kan skilja på verklighet och fiktion. Därför skall man inte heller låta små barn se nyhetsinslag men krigsbilder eller filmer med olämpligt innehåll. Då får barnen mardrömmar och tror att det finns läskiga typer under sägen etc. Detta handlar dock om yngre barn inte om någorlunda normalt utvecklade tonåringar. Detta är naturligtvis även en relativt individuell process och inget man helt lätt kan sätta en specifik siffra på.

Detta är dock ett ytterst marginellt problem och något som snarare har att göra med frånvarande föräldrar inte det faktum att det finns spel idag som har ett våldsamt innehåll.

Om man är det minsta närvarade som förälder så har man naturligtvis någorlunda koll på vad ens tolvåring sitter och spelar med sina vänner. Lika mycket som man har någorlunda koll på vilka böcker, filmer eller andra medier som barnet konsumerar. Visst kan det slinka igenom någonting som inte är helt önskvärt men det är heller inget stort problem. Förutsatt att man visar lite intresse för vad ens barn har för sig överlag. Har man en god trygg relation med sitt barn så kommer man att märka om barnet har kommit i kontakt med något som påverkat det negativt.

Vem är då jag som skriver detta?

Jag har jobbat professionellt med ungdomar i kommunal regi i drygt 10år. Jag har specifikt arbetat med ungdomar och LAN/spel i ca 5 år bland annat med www.bslx2.se .

Nu börjar det bli sent och många rader blev det, även om jag skulle kunna fortsätta en bra bit till. Jag hoppas att någon hos er tagit sig tiden att läsa och begrunda detta och även återkommer till mig om hur ni ställer er till inslaget såhär i efterhand.

Tack för ett vanligtvis bra program.

Med vänlig hälsning

Michael Herrmann
Fritidsassistent,
Fritidsgårdsenheten, Fritid Kungsbacka
Kungsbacka kommun"

Tror jag känner dig...
OnT: Så Sjukt bra skrivet!

Permalänk

försöker inte SVT få det här repotage att ''ställa sig på ena sidan'' jag menar de har säkert förväntat sig och ville ha de här svaren av människorna de interjuvade och då valde att ställa frågorna till p12:or

Permalänk
Medlem

"Man kan få uppleva andra världskriget" varför? det var bara hemskt, såklart krigsspel är bäst, det är något som man inte vill göra i verkligheten men kul på låtsas

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Bra Svar!

Skrivet av coolacrille:

JAG BLIR GALEN PÅ SÅNT HÄR!!!

Precis nu när SVT har arbetat med esport i ett år så kommer det här reportaget... Så fruktansvärt dålig research att man vill spy. "Krigsspel" hit o dit. Vi måste akta oss för VIDEOVÅLDET!!!

Men det är tydligen helt okej med artister och musik som anspelar på sex och droger 24/7 i radio och TV, ingen som klagar över det.

SKÄRPNING SVT, ni vet bättre än så här.

Fruktansvärt bra svarat på inlägget, helt seriöst, vad håller SVT på med, fan ta reda på fakta innan, och dessutom måste de vara helt dumma ! Spel är ett spel inget annat !

Visa signatur

Låda: Fractal Design Arc Mini | Skärm: Benq XL2411T & LG M226 | CPU: Intel® Core i7 2600K - 3.4GHz | Moderkort: MSI Z77 - Socket 1155 Z77 | Grafik: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 (965Mhz) | Lagring: Corsair 120GB SSD - GT Force 3, Seagate Barracuda 2TB - 5900RPM | Minne: Corsair Vengeance 16 GB 1600MHz | PSU: Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Jävligt löjligt det här, men ska jag vara helt ärlig så förvånar det mig inte. Jag har inte speciellt höga tankar om svensk media, inte ens det så kallade opartiska SVT.

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbodjur:

försöker inte SVT få det här repotage att ''ställa sig på ena sidan'' jag menar de har säkert förväntat sig och ville ha de här svaren av människorna de interjuvade och då valde att ställa frågorna till p12:or

Haha, jag lade också märke till det. Det var ju inte precis en representativ målgrupp de intervjuade. De frågade säkert äldre också, men fick inte riktigt de svaren de ville ha så de "glömde" ta med dem eller nåt.

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem

Ren bullshit...

Varför intervjuar det inte litet äldre besökare som kanske kan ge lite vettiga svar, också? Missnöjd, och irriterad på bilden SVTs repotage skapar om "krigsspelen" i Sverige.

Permalänk
Medlem

Åh gud, fan vad fint att trolll-face smygs in i en av intervjuerna :D. För övrigt ett rätt fånigt reportage av SVT men det är knappast det första. Det är den kvaliteten hela deras sändning håller. Anledningen till att vi reagerar på det här är för att vi har förkunskaper inom spelbranschen. Deras reportage från resten av världen har samma banala förenklade och ensidiga bild helt utan någon form av vettig analys och reflektion.

Skrämmande va?

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hej på er Här kommer hela brevet som jag skickade till SVTs Aktuellt redaktion. Dem har hittills inte svarat på det men jag lovar att uppdatera er när/om dem hör av sig.

"Hej,

Efter ett kvällspass på jobbet, så tittade jag min vana trogen på er kvällssändning på svt play.

Jag blev tyvärr väldigt provocerad och även rätt illa berörd av ert inslag från Gamex 2011. Det känns tragiskt att vi 2011 fortfarande är så oupplysta kring interaktiva media, så att ett sådant här inslag kan hitta ut till de Svenska hemmen. Om det är så oerhört svårt att ta sig tid/vilja att faktiskt sätta sig in i nya medier samt deras funktion och påverkan så kanske man ska lämna över det till någon som är lite mer insatt.

Det var ett av de mest vinklade och osakliga reportage som jag sett på länge. Reportern och producenten av inslaget borde i min mening få sparken eller åtminstone en grundkurs i journalistisk objektivitet. Det blir väldigt tydligt vilket bild man försöker förmedla. Alexandra Hjelm är uppenbart helt fel person på fel plats hon har inte gjort någon ordenlig research och verkar uppenbarligen ställa väldigt vinklade frågor till väldigt väl utvalda (de yngsta barn hon kan hitta) intervju offer.
Detta är verkligen inte direkt representativt för hur det faktisk ser ut. Har Alexandra någonsin testat att spela en 5 mot 5 match ihop med ett par lagkamrater i något FPS spel. Vet hon vad ett fps spel är?

Gaming Sverige är stort idag och ingen liten marginaliserad grupp nördar som sitter framför sina datorer i en mörk källare. De har samma rätt till ett sakligt och vettigt bemötande som alla andra. Jag menar hur ofta ser vi inslag från Båtmässan där man bara fokusera hela reportaget kring problemet med sjöfylleri? Eller inslag från Bokmässan som gräver ner sig i problematiken kring nynazister som lusläser Mein kampf?

Tackar gudarna för Thomas Arnroth som räddar Aktuellt från att hamna på samma nivå som hänt extra.

Han framför även ett av de absolut viktigaste råden, som även jag brukar ge till föräldrar som är oroliga. Testa spelet eller sitt bredvid och kolla. Det är inte mer komplicerat än någon annan del av barnuppfostran. Vi sticker inte ut och köper böcker eller filmer med för avancerat innehåll till våra barn heller. Men för att kunna avgöra vad man anser vara ok och inte, för sina barn så får man ju skaffa sig en bild om vad det handlar om.

Det verkar även råda en allmän förvirring gällande vad som är en åldersgräns (lag) och vad som är en Åldersrekommendation (ej juridiskt bunden rekommendation).

Jag kan naturligtvis ge er researcher en hint utan att bli allt för långrandig: http://www.dataspelsbranschen.se/pegi.aspx

Jag tycker att det faktiskt börjar bli dags att göra sin röst hörd ordentligt mot den totalt grundlösa debatten om videovåldet version 2.0. Som uppenbarligen gör det möjligt för allt för oinsatta reportrar i moralpanikens tjänst att göra denna typ av inslag.

Det finns ingen legitim forskning idag som ger något som helst stöd till att det skulle bidra till ökat våld på grund av spel med våldsamt innehåll. Det finns däremot forskning som visar på ökade färdigheter i samarbetsförmåga samt ökad förmåga till problemlösning och i vissa fall även en viss träning i reaktionstid etc.

Vidare ser man att unga som spelar mycket har fler sociala relationer även utanför "spelvärlden" samt att dem ligger lägre än andra ungdomsgrupper i användning av alkohol. Tyvärr så är få studier stora nog för att man ska kunna tala om statistiska sanningar. Utan man pratar snara om indikationer och teorier.

Jag är idag över 33år och enligt de domedagsprofeterna som hetsade runt i den videovåldsdebatten som rådde på 80-90 talet, så är det ett smärre under att jag och alla andra som är födda på 70-80 talet inte kutar runt på gator och torg iförda hockeymasker och med motorsågar i högsta hugg.

Faktum är att det man har kommit fram till är att när någon psykiskt instabil person begår våldshandlingar, för att dem har suttit och spelat tex counter strike (CS) för länge så handlar detta om det faktum att han inte är psykiskt stabil. Inte om det faktum att han spelat cs. Hade det inte varit spelet som triggat honom så skulle det kunnat vara att han lyssant lite för mycket på något obskyrt metall band eller att han råkat se på fel nyhetsinslag på TV eller något annat.

Faktum är att problemet handlar om att personen i fråga inte är i tillräcklig psykisk balans för att kunna skilja på verkligheten och det som återges i ett spel, låttext eller på tv. Det är naturligtvis tragiskt när sådant händer men frågan är hur vi tror att vi rimligtvis kan motverka detta? Skall vi förbjuda all form all kultur yttringar som tex tv, musik, film , spel, teater, osv?

Eller skall vi kanske försöka att arbeta för unga människor känner ökad social tillhörighet, att det finns bra trygga mötesplatser för dem att utvecklas, både som individ och som en del av ett större sammanhang? Skall vi kanske värna om den kreativitet och drivkraft som finns i ungas kultur?

Naturligtvis så skall vi jobba med de delar vi ser som är negativa, som tex ökade ohälsotal som rör frågor om kost och motion. Det är dock så att de undersökningar som finns visar på att de som tillhör kategorin som spelar mycket snarare rör sig mer än dem som inte spelar.

Naturligtvis är det även ett problem när spelandet går till överdrift. Med överdrift menar jag när det börjar påverka resten av livet negativt. Detta gäller inte bara spelande utan egentligen all form av ett specifikt intresse. Om man tex äter, andas och sover frimärken, så till den grad att man inte lägre har något annat i huvudet än just detta. Då kommer detta också att ha negativa följder för personen till slut. Återigen så är dock lösningen knappast att förbjuda frimärken.

Att allt för små barn spelar spel med realistisk våldsamt innehåll är naturligtvis olämpligt. Detta beror på att små barn inte helt kan skilja på verklighet och fiktion. Därför skall man inte heller låta små barn se nyhetsinslag men krigsbilder eller filmer med olämpligt innehåll. Då får barnen mardrömmar och tror att det finns läskiga typer under sägen etc. Detta handlar dock om yngre barn inte om någorlunda normalt utvecklade tonåringar. Detta är naturligtvis även en relativt individuell process och inget man helt lätt kan sätta en specifik siffra på.

Detta är dock ett ytterst marginellt problem och något som snarare har att göra med frånvarande föräldrar inte det faktum att det finns spel idag som har ett våldsamt innehåll.

Om man är det minsta närvarade som förälder så har man naturligtvis någorlunda koll på vad ens tolvåring sitter och spelar med sina vänner. Lika mycket som man har någorlunda koll på vilka böcker, filmer eller andra medier som barnet konsumerar. Visst kan det slinka igenom någonting som inte är helt önskvärt men det är heller inget stort problem. Förutsatt att man visar lite intresse för vad ens barn har för sig överlag. Har man en god trygg relation med sitt barn så kommer man att märka om barnet har kommit i kontakt med något som påverkat det negativt.

Vem är då jag som skriver detta?

Jag har jobbat professionellt med ungdomar i kommunal regi i drygt 10år. Jag har specifikt arbetat med ungdomar och LAN/spel i ca 5 år bland annat med www.bslx2.se .

Nu börjar det bli sent och många rader blev det, även om jag skulle kunna fortsätta en bra bit till. Jag hoppas att någon hos er tagit sig tiden att läsa och begrunda detta och även återkommer till mig om hur ni ställer er till inslaget såhär i efterhand.

Tack för ett vanligtvis bra program.

Med vänlig hälsning

Michael Herrmann
Fritidsassistent,
Fritidsgårdsenheten, Fritid Kungsbacka
Kungsbacka kommun"

Bra skrivet Tror jag träffat dig på Wasted Penguinz eventet som Bolin och Henrik hade. ;P

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hahahahahhahahahhahaah, "det andra nya krigsspelet modern warfare 3 har sålt 100 miljoner exemplar", Vilket skämt

Permalänk

Moralpanik (y) ?

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Man ser fridfullt på tv och så... TACK FÖR ATT DU BETALAT DIN TV-AVGIFT... Oberoende radio och tv är inte en självklarhet. Ne, det var ju det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Åh gud, fan vad fint att trolll-face smygs in i en av intervjuerna :D. För övrigt ett rätt fånigt reportage av SVT men det är knappast det första. Det är den kvaliteten hela deras sändning håller. Anledningen till att vi reagerar på det här är för att vi har förkunskaper inom spelbranschen. Deras reportage från resten av världen har samma banala förenklade och ensidiga bild helt utan någon form av vettig analys och reflektion.

Skrämmande va?

Ja, det är något man märker rätt fort. Att hålla sig helt objektiv är svårt men ärligt
talat kan jag tycka att om man inte klarar av uppgiften så ska man inte syssla
med journalistik. Tittar man regelbundet på nyheter, oavsett kanal, så inser man
att allt är rätt vinklat. Om man inte redan lärt sig att ta allt man får berättat för sig
med en nypa salt så lär man sig det rätt fort efter att ha tittat på nyheterna och de
rört ett område man har kunskap kring.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv

Sitter och vet inte riktigt vad jag ska göra först för man blir så besviken på ett sådant extremt onyanserat reportage.

Känns trist när man till spelmässor skickar "journalister" som med all sannolikhet aldrig spelat ett datorspel, krigsbaserat eller annat. Ledande frågor
till tolvåringar och att överhuvudtaget endast fråga folk under 15 om vad dom tycker om spelet (mamman räknar jag inte med då jag inte tror hon har spelat bf3)....

Förstår inte varför man blir journalist om man inte har något som helst intresse av att rapportera sanningen/verkligheten och sätta sig in i de ämnen och nyheter som man nu bestämt sig för att bevaka.

Sedan är det väll självklart att det är mest ungar där. Hur många vuxna med arbete och/eller utbildning såsom universitet/högskola hinner dra på mässa på en vardag? Inte jag iallafall....

Att sedan först säga att svensk spelindustri omsätter 1 miljard för att i nästa stund säga att Battlefield själv har sålt 40 miljoner exemplar visar ju bara på
extrem dumhet och okunnighet. BF3 kostar 499:- om man köper från Origin. 40 000 000 x 499 = 19 960 000 000 = nästan 20 miljarder. Att MW3 inte ens har släppts gör ju bara det hela ännu mer pinsamt.

Antingen är det så att dom inte ens vet vad bf3 (eller ett nytt spel överhuvudtaget) kostar eller så saknar dom bara förmågan att tänka efter kring sina egna påståenden.

*skäms för svensk journalism*

Permalänk
Medlem

Dålig fakta av svt... det trodde jag dom skulle göra bättre.

Permalänk
Medlem

vafan föräldrarnas ansvar att hålla koll på ungarna!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av widL:

Dataspel är en samlingsterm för både datorspel och spel på andra plattformar vad jag vet.

Nej. Dataspel är helt enkelt ett grovt grammatiskt fel i det språket som blivit accepterat av någon anledning till den gräns att man inte ens tänker på om det är korrekt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karma_3750:

Nej. Dataspel är helt enkelt ett grovt grammatiskt fel i det språket som blivit accepterat av någon anledning till den gräns att man inte ens tänker på om det är korrekt eller inte.

Helt korrekt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Såg föresten en kvinna på 40-50bast vid sc2 (july vs bomber som förövrigt var en sjukt tråkig match imo) som var ifrån aftonbladet så snart kommer dom med något nog

Permalänk
Medlem

Skumt reportage. Många bra inlägg i diskussionen, tack till dom som orkat engagera sej kontaktat SVT.

Permalänk
Medlem

Varför hade dom inte kunnat skicka någon kunnig? Speciellt när SVT satsat på e-sport...det här är ju typ som att skicka en musik journalist som utlands korrespondent för att skriva om krig...

MichaSWE cred till dig.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det blev så stor moralpaniks-vinkel på det hela som jag förväntade mig efter att ha läst artikeln. Dock är det så typiskt att de som gör reportage av denna typ är inte pålästa för 5 öre utan snarare bara har hört att det är denna "stora"/"nya" trend att spela "dataspel" som är inne nu. Kan inte åtminstone ett krav vara att reportern själv har spelat åtminstone något spel och har lite koll på marknaden?

Det är ofta samma visa med vissa sporter, t.ex. löpning, något som också är ganska hett ("löparvåg"). Media-världen verkar inte ha förstått att det finns fler sporter än fotboll, ishockey och handboll. Så reportage fokuserar oftast på helt fel saker, om de sker överhuvudtaget. Världens största terränglopp, Lidingöloppet, fick man ju inte se röken av på TV, samma för världens största halvmaraton Göteborgsvarvet... Rena skämtet att när 50000+ deltar i något så är det inte intressant att förmedla om det i media, men när 22 st sparkar boll och 50000+ tittar på, då är det intressant...

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

22:44, trollface.

Att folk inte kan fatta att det i slutändan är föräldrarnas ansvar.

Skrivet av Karma_3750:

"grovt" är lite att ta i. Men visst är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

Tycker inte det blev så stor moralpaniks-vinkel på det hela som jag förväntade mig efter att ha läst artikeln. Dock är det så typiskt att de som gör reportage av denna typ är inte pålästa för 5 öre utan snarare bara har hört att det är denna "stora"/"nya" trend att spela "dataspel" som är inne nu. Kan inte åtminstone ett krav vara att reportern själv har spelat åtminstone något spel och har lite koll på marknaden?

Det är ofta samma visa med vissa sporter, t.ex. löpning, något som också är ganska hett ("löparvåg"). Media-världen verkar inte ha förstått att det finns fler sporter än fotboll, ishockey och handboll. Så reportage fokuserar oftast på helt fel saker, om de sker överhuvudtaget. Världens största terränglopp, Lidingöloppet, fick man ju inte se röken av på TV, samma för världens största halvmaraton Göteborgsvarvet... Rena skämtet att när 50000+ deltar i något så är det inte intressant att förmedla om det i media, men när 22 st sparkar boll och 50000+ tittar på, då är det intressant...

Sämsta jämförelsen någonsin, hur många kollade på världens största terränglopp? några tusen? hur många kollade på senaste fotbolls VM? hundratals miljoner kanske miljarder.

Permalänk
Inaktiv

Hittade lite info från Journalistiska Förbundet och YrkesEtiska Nämnden (YEN) om vilka publicitetsregler och yrkesregler
som man anser gälla för jounalister. (Edit - länk: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=PORTAL )

Jag tycker man skulle kunna anse att SVT/ansvarig publicist/journalist i varierande grad brutit mot följande punkter.

Publicitetsregler

• Punkt 2 och 4:

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.

Detta anser jag då SVT blandat ihop flygscener från spel med de videoklipp som Wikileaks släppt på amerikanska helikopterpiloter som skjutit på civilbefolkning. Att ens göra jämförelsen mellan spelet och det amerikanska videoklippet anser jag vara högst oetiskt och dessutom irrelevant då det är mycket noga med att man inte kan/får skjuta på civila i spelet (källa: http://www.eurogamer.net/articles/2011-08-31-dice-wont-let-you-shoot-bf3-civilians. Att det sedan finns vissa likheter mellan spelet och videon är självklart då spelet är gjort för att i största möjliga mån efterlikna verkligheten. Möjligtvis kan man debattera att flygscenerna inte skulle vara med alls p.g.a. att dom distansierar folk från dödandet men det lär väll knappast vara fallet här eftersom att det hela är ett spel och man knappast kan bli mer distansierad från dödandet.

Att jämföra spelupplevelsen med verkligheten och konstatera att det är lika är ju mest en komplimang till DICE. Man skulle även kunna jämföra gräset i spelet med verkligheten men det skulle såklart ur reportagets vinkling inte vara lika intressant.

Yrkesregler

• 8. Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om huruvida samtalet är avsett för publicering eller enbart för information.

Jag tycker inte att man kan anse att journalisten visar hänsyn mot de unga pojkar som intervjuas i klippet. Ett exempel är frågan till Sykirjan Sellann vid cirka 21:17 in i reportaget som lyder: "Är det inte lite otäckt också då? Det är väldigt våldsamma scener, det är mycket blod och så."
    Den andra meningen var i mitt tycke totalt överflödig. Detta dessutom efter att Gustav Mattson vid cirka 20:13 konstaterat att det inte är mycket blod i spelet. Möjligtvis kanske reportern pratar om ett annat spel helt plötsligt men detta framgår inte av reportaget.

Till sist kan man ju tillägga att man i reportaget gör flera konstiga konstateranden.
Bland annat säger man att de flesta man träffar är i tolvårsåldern. Det är självklart då dom har höstlov och ingen vuxen människa har tid att gå på mässa mitt på en vardag. Det nämns aldrig att snittåldern bland datorspelande personer i Sverige är 29 år (källa: http://www.upplevelseindustrin.se/artikel?statistik&=statistik-dataspel)

Sedan tar man även med ett klipp på en ung grabb (Konrad Stpaniuk - cirka 22:38) som pratar om att datorspel skulle sänka hjärnaktiviteten och han antyder även att man genom att spela krigs-/våldsbaserade spel så blir man sämre på att samarbeta (om han sedan säger detta för att han inte spelar sådana spel själv eller om han bara faktiskt tror att det är så låter jag vara osagt men han sade tidigare i klippet att han inte spelar mycket liknande spel utan hellre pusselspel eller annat vilket borde minska hans insikt kring dessa spel).
Att SVT sedan låter denna unga killes påstående i det närmaste bli sanning genom att programledaren (Lennart Persson - cirka 24:52) senare i programmet refererar till dom som att det (i mitt tycke) är en forskare eller liknande som gjort påståendet är besynnerligt.

Som motpol till det sista kan jag rekommendera att titta på ett föredrag på den kända tankesmedjan TED's hemsida. Det är Dr. Jane McGonigal (doktor i studier kring prestationsförmåga) som talar kring hur lagbaserade spel (och andra spel) kraftigt stärker samarbetsförmågan och prestationsförmågan.

Länk till klippet: http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
Länk till biografi för McGonigal: http://en.wikipedia.org/wiki/Jane_mcgonigal

Till sist vill jag bara säga att jag överväger att göra en anmälan till YEN då detta faktiskt stör mig ordentligt men jag önskar gärna åsikter kring det jag skrivit och/eller fler idéer kring vad som kan tas upp.

/SurfZor

Edit - Lägger till länk till YEN/journalistiska förbundets hemsida.
Permalänk
Medlem

Känns som Konrad lirat jävligt mycket Krigsspel.

Skrivet av Uvania:

Detta är ju skitbra, städar bort alla mindreåriga från FPS spelen.. ju fler föräldrar som får upp ögonen för det desto bättre blir spelmiljön i t.ex. CoD multiplayer som är hemskt!

Hade varit så underbart!

Skrivet av Zelloxy:

Fy fan för SVT. Ännu en anledning till att inte betala TV-licens.

Håller med.

Skrivet av SideWinder86:

Hahaha :D....När jag lirade bilspelet ''Split second'' så körde jag ihjäl typ 20pers samma kväll ute på stan

Haha, vek mig när jag läste detta.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Jag kräver att få tillbaka mina skattepengar samt min radio och tv avgift som medverkat till att detta inslag kunnat genomföras. Sedan följer en lista med krav ifall jag fortsättningsvis ska betala ovan avgifter:

- Sparka hela aktuellt redaktionen.
- Gör ett inslag om lönerna på SVT.
- Sparka alla dessa som nämns i inslaget.

Nån som tror jag får gehör?
Säger iaf upp mitt TV innehav ikväll och ger bort tv:n imorrn bitti till grannen, aldrig i livet jag tänker bidra till detta något mer.

Det som stör mig mest är att SVT intervjuat ett gäng 10-12 åringar och inte har med en enda åsikt från en person som är myndig, medvetet? Detta kallas vinklad journalistik där dom inte vill bli emotsagda.

`
hahah men snart får du ju betala för att du har en dator
eller hur går det med det där egentligen:P nån som vet?

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

Tror jag känner dig...
OnT: Så Sjukt bra skrivet!

Tack, det är inte alls omöjligt jag känner igen ditt nick lite. Kan det vara från BSLx2 ett av LAN-projekten som vi kör i Kungsbacka kommun?

Skrivet av Sposckis:

Bra skrivet Tror jag träffat dig på Wasted Penguinz eventet som Bolin och Henrik hade. ;P

Inte alls omöjligt utöver LAN så jobbar jag mycket med i princip alla våra större och mer teknisk krävande event.

Skrivet av fesen:

Varför hade dom inte kunnat skicka någon kunnig? Speciellt när SVT satsat på e-sport...det här är ju typ som att skicka en musik journalist som utlands korrespondent för att skriva om krig...

MichaSWE cred till dig.

Håller helt med

Jag har för övrigt fortfarande i skrivande stund inte fått någon kommentar från SVT. Det verkar dock som Andreas Sundkvist som är deras ansvariga utgivare märkt av kritiken om man tittar på hans twitter. http://twitter.com/#!/ASundkvist

Jag tror det skulle vara bra om flera hörde av sig till honom det verkar som han inte helt förstår allvaret i att jämställa hela gaming Swerige med problematiken kring att vissa barn har föräldrar som inte har koll på vilka mediaprodukter dem konsumerar. Han slätar över det hel med kommentaren att dem tycker det är en bra "snackis". Tänk dock på att trotts om ni är förbannade så försök att hålla kritiken saklig och korrekt. Vi vill ju ha en bra debatt inte pajkastning.

Jag kommer skicka mitt brev även direkt till hans mail anders.sundkvist@svt.se och se om han behagar svara mig den vägen. Jag återkommer så fort dem / han har hört av sig.

Michael Herrmann
Kungsbacka kommun Fritid
Fritidsgårdsenheten

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Ska hon på mässan upprepa samma sak mer eller?!

Hon på mässan bara upprepar och upprepar, "det är våldspel som dominerar", hela ***** tiden. Också den där ungen som säger att man inte lär sig nåt av det - han har fel, hjärnan tränas, det spelar ingen roll vad du gör. Som exempel kan krigsspel öka reaktionsförmågan av personer, som kan leda till många bra saker. Dåligt reportage tycker jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför svt inte lär sig av SR. Sr är verkligen nåt för nästan alla svenskar medan svt endast är bra för gamla gråsossar med moralpanik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur