Speldator med hög budget (~29k) Sista kollen!

Permalänk

Speldator med hög budget (~29k) Sista kollen!

Plockat ihop en burk från inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1062405/2011-10-30
Målet är ett bra spelsystem som håller ett tag och inte låter som en lövblås.

Tacksam för synpunkter innan jag lägger ordern!

Permalänk

Tycker moderkortet är lite väl overkill, kan också köra 2st av http://www.inet.se/artikel/4304305/intel-ssd-320-120gb-oem dessa i raid istället för din SSD, vilket sparar nästan 2k. Även om du har en så pass hög budget så tjänar man inget på att ta det dyraste bara för att man kan så att säga, skaffa i så fall bättre grafikkort 2x 6990 eller liknande.

Permalänk
Skrivet av johanlool:

Tycker moderkortet är lite väl overkill, kan också köra 2st av http://www.inet.se/artikel/4304305/intel-ssd-320-120gb-oem dessa i raid istället för din SSD, vilket sparar nästan 2k. Även om du har en så pass hög budget så tjänar man inget på att ta det dyraste bara för att man kan så att säga, skaffa i så fall bättre grafikkort 2x 6990 eller liknande.

Jag tog det moderkortet för att det verka bra med inbyggt ljud så jag slipper ljudkort. Tyckte det hade ett lämpligt utseende också om man ska lira first person shooters

Bra sparförslag där med RAID men dubblar man inte risken också för att råka ut för en hårddiskkrash? 6990 skulle enligt nån låta som ett jetflygplan så vågar nog inte pga det, kanske om nån bygger en bättre kylare till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heavens Prisoner:

Jag tog det moderkortet för att det verka bra med inbyggt ljud så jag slipper ljudkort. Tyckte det hade ett lämpligt utseende också om man ska lira first person shooters

Skärpning. Alla moderkort har inbyggt ljud som är helt ok... Utseende? Sluta trolla.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Skrivet av PaddanL:

Skärpning. Alla moderkort har inbyggt ljud som är helt ok... Utseende? Sluta trolla.

Tog ett citat här från tillverkarens hemsida: http://www.gigabyte.fi/products/product-page.aspx?pid=3962#ov
och det låter ju som bättre ljud än det genomsnittliga moderkortet.

"Onboard Creative Soundblaster X-Fi Digital Audio Processor (20K2) with X-Fi Xtreme Fidelity™ and EAX® AHD 5.0™ Technologies

Being able to hear where your enemy is located before you see them can put you at a distinct advantage in most gaming situations. That is why GIGABYTE has rigged the G1.Sniper 2 motherboard with the industry's most advanced audio solutions all onboard; giving you the highest caliber audio experience. GIGABYTE G1.Sniper 2 is the world's only gaming motherboard to feature Creative's top-of-the-line Soundblaster Digital Audio Processor (20K2) onboard with X-Fi Xtreme Fidelity® and EAX® Advanced HD™ 5.0 technologies, allowing you to experience sound in your gaming world exactly as you would in real life."

Och lite småkul får du väl ändå medge att utseendet på moderkortets kylare är

Permalänk
Medlem

I mina ögon verkar du inte vara en överklockare och om du vore en audiofil så skulle du inte tagit upp detta heller. Att då köpa ett moderkort för 2000 kr mer än du behöver är bortkastade pengar. Ingen, förutom möjligtvis du själv, tycker det är "läckert" med en kylare i form av ett magasin. Gör dig själv en tjänst och välj ett annat moderkort och om du nu mot all förmodan får för dig att du behöver ett tyngre ljudkort så köper du ett sådant separat för femhundra spänn.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det onödigt att köpa snyggt på insidan med det där chassit, då du ändå inte ser det?

Permalänk
Skrivet av Snacker:

Är det bara jag eller är det onödigt att köpa snyggt på insidan med det där chassit, då du ändå inte ser det?

Jag har inte lyckats komma på hur man gör smilies här på forumet än men när jag skrev så mena jag att det va lite mer skämtsam ton över det hela. Utseendet på moderkortet spelar ju såklart föga roll då jag som du påpekar ju nästan aldrig ser det.

Skrivet av PaddanL:

I mina ögon verkar du inte vara en överklockare och om du vore en audiofil så skulle du inte tagit upp detta heller. Att då köpa ett moderkort för 2000 kr mer än du behöver är bortkastade pengar. Ingen, förutom möjligtvis du själv, tycker det är "läckert" med en kylare i form av ett magasin. Gör dig själv en tjänst och välj ett annat moderkort och om du nu mot all förmodan får för dig att du behöver ett tyngre ljudkort så köper du ett sådant separat för femhundra spänn.

Va inte så säker, vem som helst kan bli en överklockare med det moderkortet för det har en särskild panel så det räcker med ett knapptryck på burkens framsida för att omedelbart mitt i spelandet överklocka Det har några andra funktioner med som tex laggreducerare i nätverksspel. Kanske inte direkt livsnödvändiga funktioner men men...

Vilket moderkort föreslår du? Måste vara något också där mina 2 SLI:ade grafikkort får plats tillsammans med den processorfläkten jag valt. På vissa kort är jag lite rädd att fläkten kommer breda ut sig över det närmaste kortets kortplats, är ju svårt och riktigt få känsla för avstånd när man inte har grejerna i verkligheten framför sig.

Permalänk

Jag har lagt beställningen his Inet nu, gjorde endast en förändring av paketet nämligen att byta processor till i7 2700k då jag idag upptäckte att den fanns Tackar för hjälpen i denna tråd och i tidigare trådar!