En till airport express eller något annat?

Permalänk
Medlem

En till airport express eller något annat?

Hej.
Har nu flyttat in till min bror som har en airport express.
Min stationära PC har inte möjlighet att ansluta till trådlöst. Vad är då bäst, köpa en till airport express ha den på mitt rum och helt enkelt dra en ethernet kabel från den till PC'n eller köpa tex http://www.inet.se/artikel/5401752/netgear-wireless-n-wnda310... ?

Vad ger mest styrka/stabilitet?

Edit: rummet är en bit ifrån routern om det spelar någon roll

Tack!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bra just den där Netgear-antennen är men jag kan ge exempel på hur pass mycket det skiljer för min del med en D-Link DWA-140 som är ungefär lika stor och en AirPort Express..

DWA-140
ned/upp ~8 Mbit/8 Mbit

Airport Express -ethernet:
ned/upp: ~30 Mbit/10 Mbit

10Mbit är maximal upphastighet för abonnemanget

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Nu vet jag inte hur bra just den där Netgear-antennen är men jag kan ge exempel på hur pass mycket det skiljer för min del med en D-Link DWA-140 som är ungefär lika stor och en AirPort Express..

DWA-140
ned/upp ~8 Mbit/8 Mbit

Airport Express -ethernet:
ned/upp: ~30 Mbit/10 Mbit

10Mbit är maximal upphastighet för abonnemanget

kollade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=571986 men antar att den inte är bättre än en airport express...

Har 100mbit i lägenheten
Men så det e värt 600kr extra?

Permalänk

Jag är inte helt säker på att Airport Expressen stödjer en AP -> dator-anslutning, har du kollat upp det?

Edit: trådad anslutning, that is.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Jag är inte helt säker på att Airport Expressen stödjer en AP -> dator-anslutning, har du kollat upp det?

Ehmm koppla in den i väggen, den tar upp den trådlösa signalen, ethernet från den till datorn. Borde funka eller?

Kollade på den tror du den e likvärdig en airport express?

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan i min stationära
http://www.inet.se/artikel/5401379/netgear-wn311b-100pes-802-...
Ledsnade på USB anslutna nätverksanslutningar som är instabila. Den PCI anslutna är nästintill lika stabil som en trådbunden anslutning. Överföringshastigheten är bättre än på min MBP vid lika avstånd från accesspunkten (Time Capsule)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Kollade på den tror du den e likvärdig en airport express?

Förstår inte riktigt vad du ska med en airport express till när det egentligen är ett trådlöst nätverkskort du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Det går utmärkt att låta en Airport Express ansluta till en AP, och sedan ansluta en dator till den med kabel.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Förstår inte riktigt vad du ska med en airport express till när det egentligen är ett trådlöst nätverkskort du behöver?

Undrar detsamma. Ett N-kompatibelt nätverkskort kostar ju nästan ingenting, och orkar man inte skruva i PC:n så finns det hundratals billiga USB-stickor också.

Visa signatur