Hur dålig hållbarhet har in-ear lurar egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur dålig hållbarhet har in-ear lurar egentligen?

Har funderat på att köpa ett bra par in-ear lurar ett tag nu, men jag är orolig att de kommer att glappa sönder direkt. Har nu haft 3 likadana modeller av hörlurar till min mobil och alla har glappat sönder efter nån månad. Jag tror inte ens att det senaste paret höll en månad. Det börjar alltid med att det inte kommer ljud från ena sidan sedan så kommer det inget ljud från båda hörlurarna. Dessa hörlurar jag haft är inte några dyra hörlurar. Man kan köpa dem för 99kr. Det är Nokia hörlurar.

Håller dyrare hörlurar bättre? Jag har ingen lust att köpa ett par dyra in-ear som går sönder efter nån månad. Jag har slutna hörlurar och där kan man iaf byta sladd!

Kan också tillägga att jag har alltid haft hörlurarna för sig själva i fickan. Jag lägger det aldrig med något annat.

Permalänk
Medlem

Jag får alltid det problemet.

Jag skaffade ett par koss porta pro istället och dom har hållt i två år än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag får alltid det problemet.

Jag skaffade ett par koss porta pro istället och dom har hållt i två år än så länge.

Har haft mina slutna sennheiser hörlurar i 1 och ett halvt år eller 2 och ett halvt år och har aldrig haft problem med dem. Såg att det finns in-ear lurar där man kan byta sladden men de kostar ju runt 3000!

Permalänk
Medlem

Har haft problemet med två par koss in-ear (vet inte vad de heter just nu) och ett par koss porta pro. En klasskompis har dock ett par in-ear med större, bredare sladd, känns rätt gedigna och bra ljud. Ska se om jag kan hitta dem.

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=2768 Vet inte om det va dessa exakt, men de där sladdarna känns inte som de glappar i första taget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har haft problemet med två par koss in-ear (vet inte vad de heter just nu) och ett par koss porta pro. En klasskompis har dock ett par in-ear med större, bredare sladd, känns rätt gedigna och bra ljud. Ska se om jag kan hitta dem.

Tack!!

Permalänk
Entusiast

Det är ju ofta runt kontakterna som det glappar eftersom sladden böjs kraftigt där. Om man sätter lite eltejp runt de känsliga ställena kan man få en del avlastning på just den punkten där sladden böjs och de kan hålla längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Har funderat på att köpa ett bra par in-ear lurar ett tag nu, men jag är orolig att de kommer att glappa sönder direkt. Har nu haft 3 likadana modeller av hörlurar till min mobil och alla har glappat sönder efter nån månad. Jag tror inte ens att det senaste paret höll en månad. Det börjar alltid med att det inte kommer ljud från ena sidan sedan så kommer det inget ljud från båda hörlurarna. Dessa hörlurar jag haft är inte några dyra hörlurar. Man kan köpa dem för 99kr. Det är Nokia hörlurar.

Håller dyrare hörlurar bättre? Jag har ingen lust att köpa ett par dyra in-ear som går sönder efter nån månad. Jag har slutna hörlurar och där kan man iaf byta sladd!

Kan också tillägga att jag har alltid haft hörlurarna för sig själva i fickan. Jag lägger det aldrig med något annat.

Jag förstår precis vad du menar.
Köpte billiga lurar från Philips för 150kr och dem höll ca 2-3 månader.
Sedan drog jag till Telia och hittade ett par Jabra för 300 spänn och tänkte att de säkert va bra så köpte dom.
Knappt en månad senare satt jag där med glappande lurar, som tur är gav Telia mig en riktigt hygglig garanti som sträcker sig över två år så så fort jag får glapp ska jag kunna komma in och byta lurarna...som knappt håller en månad....

Permalänk
Medlem

Ofta motsvarar kvalite priset, när skall folk förstå det?
99-300kr för in-earlurar, ptja, man får vad man betalar för helt enkelt och sen kan jag ju tillägga att jag haft mina in-ear lurar för dryga hundringen i snart två år nu, känner många som är som jag, får dem att hålla

Tror mycket har att göra med hur ni hanterar sakerna faktiskt, mobiler i fickorna, drar i kontakter och så vidare, men har man inearlurar som går sönder stup i kvarten så kanske ni borde köpa rejäla doningar istället?
För om det vore SÅ usel kvalite på grejerna, då skulle folk vara tvärförbaskade och komma tillbaka till stället jag jobbar (där vi säljer många billiga inearlurar också) och de håller i nio fall av tio
Har kunder som kommer in stup i kvarten med detta problem, men om 50 personer köpt samma lurar och inte återkommer, och 1 återkommer ständigt..förstår/ser ni det tydliga mönstret?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju ofta runt kontakterna som det glappar eftersom sladden böjs kraftigt där. Om man sätter lite eltejp runt de känsliga ställena kan man få en del avlastning på just den punkten där sladden böjs och de kan hålla längre.

Försökte med tejp men det hjälpte inte :/

Skrivet av BigBengtsson:

Jag förstår precis vad du menar.
Köpte billiga lurar från Philips för 150kr och dem höll ca 2-3 månader.
Sedan drog jag till Telia och hittade ett par Jabra för 300 spänn och tänkte att de säkert va bra så köpte dom.
Knappt en månad senare satt jag där med glappande lurar, som tur är gav Telia mig en riktigt hygglig garanti som sträcker sig över två år så så fort jag får glapp ska jag kunna komma in och byta lurarna...som knappt håller en månad....

Jag skickade ett mail till nokia support. jag hoppas att de kanske är snälla och skickar ett par till mig. tror dock inte det kommer att hända

Skrivet av godspeed:

Ofta motsvarar kvalite priset, när skall folk förstå det?
99-300kr för in-earlurar, ptja, man får vad man betalar för helt enkelt och sen kan jag ju tillägga att jag haft mina in-ear lurar för dryga hundringen i snart två år nu, känner många som är som jag, får dem att hålla

Tror mycket har att göra med hur ni hanterar sakerna faktiskt, mobiler i fickorna, drar i kontakter och så vidare, men har man inearlurar som går sönder stup i kvarten så kanske ni borde köpa rejäla doningar istället?
För om det vore SÅ usel kvalite på grejerna, då skulle folk vara tvärförbaskade och komma tillbaka till stället jag jobbar (där vi säljer många billiga inearlurar också) och de håller i nio fall av tio
Har kunder som kommer in stup i kvarten med detta problem, men om 50 personer köpt samma lurar och inte återkommer, och 1 återkommer ständigt..förstår/ser ni det tydliga mönstret?

Man är ju rädd för att köpa dyrare hörlurarna när man har haft 3 andra som har glappat sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag skickade ett mail till nokia support. jag hoppas att de kanske är snälla och skickar ett par till mig. tror dock inte det kommer att hända

Man är ju rädd för att köpa dyrare hörlurarna när man har haft 3 andra som har glappat sönder.

-----------------------------------------------------------------
Jag har ett par maxell, de håller, kostade 99 kr nånstans såg jag numera, tror mina kostade 149 när jag köpte dem.
Sen, har jag ju mina 1k lurar, de är jag mycket försiktig med då de är en gåva, använder dem bara hemma och inte i mobiler osv men ptja, de har iallafall hållt vid min dator och verkar inte visa nåt som helst glapp ännu (6mån+) och jag har iofs gått iväg med dem x gånger från datorn fortfarande i öronen..peppar peppar, de har hållt hittills

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asusboy:

Du måste tejpa när de är nya för att det ska hjälpa. Alltså innan de går sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag brukar avverka typ 3 om året men eftersom det är garanti på de så behöver man ju bara köpa ett nytt par vart annat år resterande tar man på garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har haft mina slutna sennheiser hörlurar i 1 och ett halvt år eller 2 och ett halvt år och har aldrig haft problem med dem. Såg att det finns in-ear lurar där man kan byta sladden men de kostar ju runt 3000!

Finns billigare in-ear med utbytbara sladdar som tex Shure SE215 och Panasonic HJE900.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Finns billigare in-ear med utbytbara sladdar som tex Shure SE215 och Panasonic HJE900.

finns det några från sennheiser med utbytbar sladd? Har alltid haft sennheiser lurar förutom för mobilen då.

Idag dog hörlurarna helt. Känns så konstigt att gå runt utan musik i öronen

Permalänk
Medlem

jag har haft mina Apple in ear (inte de som följer med utan de dyrare för ca 800) i 2 år nu. De enda som har hänt är att gummit närmast hörluren har lossnat pga att de vridits fram och tillbaka. Kabeln som var vit är nu blå och grå. Utöver det fungerar de fortfarande kanon!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Citat:

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=2768 Vet inte om det va dessa exakt, men de där sladdarna känns inte som de glappar i första taget.

Jays grejer glappar lätt.

Har både C-jays och T-jays och de glappar båda på kontakten.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

De in ear lurar jag fick med Samsung Galaxy S har jag fortfarande, de fungerar perfekt, köpte sgsen strax efter release.
Dessa har jag tappat i grus och de har fått eventuella smällar i bord etc när jag glömt att jag haft dem hängandes ner från tröjan.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem

När jag läser era kommentarer så känns det som att det är lite av en slump att de börjar glappa och inte? Har läst på andra forum att vissa människor som behandlat sina hörlurar som porslin ändå har råkat ut för glapp. Jag glömde att säga att det är en helt platt sladd. Har det någon påverkan? Alla andra jag har haft har varit runda

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att förstå hur man gör så att kontakten i luren bryts av (glappar) har haft en massa lurar under ca 30års tid och aldrig brutit sönder lurkontakten eller dragit av kablarna, däremot har kontakten i spelaren brutits loss, på allt från kassetspelare till mera moderna mp3 spelare, men numera kör jag med beyer dtx 100 kopplade via en mw 600 för att slippa kablar i telefonen, det är även busenkellt att växla till laptopen utan att dra i kablaget, jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en trådad lösning för telefonen, det känns så oerhört dumt att tillverkarna ens har en möjlighet att koppla lurar med kabel, om inte annat för de problem det ger med en kabel som alltid är i vägen, och riskerna för att skada telefonen, Leve blåtand !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå hur man gör så att kontakten i luren bryts av (glappar) har haft en massa lurar under ca 30års tid och aldrig brutit sönder lurkontakten eller dragit av kablarna, däremot har kontakten i spelaren brutits loss, på allt från kassetspelare till mera moderna mp3 spelare, men numera kör jag med beyer dtx 100 kopplade via en mw 600 för att slippa kablar i telefonen, det är även busenkellt att växla till laptopen utan att dra i kablaget, jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en trådad lösning för telefonen, det känns så oerhört dumt att tillverkarna ens har en möjlighet att koppla lurar med kabel, om inte annat för de problem det ger med en kabel som alltid är i vägen, och riskerna för att skada telefonen, Leve blåtand !

Är det in-ear du har haft då? Finns det in-ear lurar som har blutooth? hade lätt köpt det isf! om priset är rätt såklart :3

Permalänk
Rekordmedlem

Mw 600 http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview... är blåtandsenhet med mikrofon, lurarna sitter i den, fördelen är att man slipper kablaget till telefonen så man kan stoppa undan telen och att en bra lur funkar som headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Är det in-ear du har haft då? Finns det in-ear lurar som har blutooth? hade lätt köpt det isf! om priset är rätt såklart :3

Jag har inear stereo blåtands, bra ljud, men som inte används, aldrig använda någonsin egentligen, intressant att köpa?

Annars rekommenderar jag ep630, bra dunk, bra hållbarhet och vettig prislapp.

Nocs for htc kör jag med nu dock, änsålänge skitbra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mw 600 http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview... är blåtandsenhet med mikrofon, lurarna sitter i den, fördelen är att man slipper kablaget till telefonen så man kan stoppa undan telen och att en bra lur funkar som headset.

Ah. min kompis har en sån. Men om jag skulle skaffa det och ett par in ear lurar så skulle det ju typ ändå bli samma sak? In-ear lurarnas kablar är ju ändå riktigt långa och inte som på den bilden.

Skrivet av Bellerefon:

Jag har inear stereo blåtands, bra ljud, men som inte används, aldrig använda någonsin egentligen, intressant att köpa?

Annars rekommenderar jag ep630, bra dunk, bra hållbarhet och vettig prislapp.

Nocs for htc kör jag med nu dock, änsålänge skitbra.

Skulle ju vara bra om du sa vad det var för lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

+1 Möjligvis dessa?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

+1 Möjligvis dessa?

Har faktiskt varit sugen på att köpa dem rätt så länge! Bra pris och om man kollar recensioner så verkar de vara bra. Fast de är ju 3 år gamla, gör det något eller är de fortfarande mycket bra om man jämför med lurar som kommit 10-11?

http://www.24.se/sennheiser-horlurar-cx-300ii-p-9578.aspx?utm... kostar bara 229 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har faktiskt varit sugen på att köpa dem rätt så länge! Bra pris och om man kollar recensioner så verkar de vara bra. Fast de är ju 3 år gamla, gör det något eller är de fortfarande mycket bra om man jämför med lurar som kommit 10-11?

http://www.24.se/sennheiser-horlurar-cx-300ii-p-9578.aspx?utm... kostar bara 229 där.

Hade sådana sist, och de gick sönder snabbt. Sladden som var för klen, därför jag gick in i denna tråd från början
Så jag varnar dig, nej dem där håller inte

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Hade sådana sist, och de gick sönder snabbt. Sladden som var för klen, därför jag gick in i denna tråd från början
Så jag varnar dig, nej dem där håller inte

Nästan som jag tänkte :/

Permalänk
Inaktiv

Kan bara rekommendera de jag använder i stort sett dygnet runt (jag somnar med dem i öronen ganska regelbundet). Är inne på mitt andra par på 4 år. De förra gick sönder p.g.a tuggivrig katt som käkade kabeln. Sennheiser CX300-II heter de och kostar inte skjortan men håller väldigt väldigt bra. Lättdrivna är de oxå.

EDIT: Såg att andra har rekommenderat dem samt avrådit. Kan bara tillägga att är man normal-varlig med dem så håller de jävligt länge.

Permalänk

Jag har ofta problem med att det glappar, byter väl in ear lurar efter circa 6 månader... brukar trycka ner dom i fickan, testade förut att virra sladden runt min mp3 men då gick dom slut direkt

Skulle de inte gå sönder så fort så skulle jag ha ett par dyrare in ear

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera jays, haft mina i 3 veckor nu och det finns nog inget bättre, har haft många in-ear, koss spark n plug bl.a fast jays har varit dom bästa, speciellt kabeln är så robust att det är så sjukt