Mionix Naos 5000 + 64bitars os = faiL, göra vad?

Permalänk

Jag har inga problem med musen, firmware 1.08, software 1.16.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Måste ju nästan innebära att det är hårdvaran och inte mjukvaran det är fel på.
Fler som kanske håller med?

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig med och har alltid gjort.

Permalänk

Helt klart hårdvaruproblem enligt mig, då i avseende designmiss.
Problemet tycks dessutom vara knutet till specifik hårdvara (asus MOBO tycks vara extra utsatta) och vissa applikationer.
För min del får jag monsterlagget Arnold i ETQW men i Brink rullar det på rätt så bra.
Kan säkert kringgås med en patch - om de bara behagar släppa en någon gång!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag har bara tetsat Wow och BC2, men det går inge bra där kan man säga. Wow funkar tills fpsen går
ner till kanske 40 fps, sen måste man plugga ur musen och plugga i den igen. Visst, inge jobbigt nu förtillfälligt.
Men vill gärna inte ha så, eftersom jag också vill kunna använda den utan att den ska gå loss på CPUn.
Iaf, skrev ett support mail till Mionix och frågade om dom hade tänkt släppa på nya drivers (software & firmware) till Naos 5000.
Fick svaret: We are working on a new software/firmware version, it will be ready for release very soon.
Skrev till dom på engelska, glömde helt bort att dom var svenskar ^^

Men så det är iaf något på gång, väldigt snart hoppas jag. För jag skickar förmodligen tillbaka musen till Inet
så får dom kolla på den, och helst ska jag få en ny. Sen helt enkelt hoppas på att det löser sig.
Men om nån kommer med en lösen, skriv gärna

Permalänk

Tjenare jag Citerar alla inlägg i denna tråden nu om hur jag löste mitt problem.

symtom

Man startar datorn och windows startar upp utan bekymmer.
Men när man skall trycka vidare ex. "starta internet" så låser sig datorn och man måste trycka på "RESET" för att starta om datorn då inga knapptryck registreras i windows.
Felet är att windows slutar svara och jag har väntat i 1-2timmar för att se om windows svarar igen, men icke.

Jag har testat musen i 3olika datorer med samma OS "Win7 Ultimate 64-bit".
och alla datorer har haft samma problem.
(windows slutar svara när man har mionix naos 5000 inkopplad)
((Ska tillägga att alla 3 datorer har olika hårdvara så det är inga fel på chipsen elr liknande.))

- - - - - - - -
Här kommer det som hjälpte mig att bli av med problemet.

*Avinstallera all mjukvara som hör till Mionix..

*Ladda ner dom senaste drivrutinerna "version 1.16" och "spara dom"..
Det är viktigt att du sparar dom uppackade i någon mapp ex. Skrivbordet.
Så att datorn vid nästa omstart skall kunna hitta drivrutinerna när den går igenom ny hårdvara/kringutrutning..

* När du skall installera dom nya drivrutinerna så vill det automatiskt installera i mappen.
((( C: \ Program (x84) \ Mionix \ NAOS 5000 Laser Gaming Mouse )))

Då gjorde jag som så att jag skapade en mapp inne i
((( C: \ Program \ )))
Som jag döpte till Mionix och inne i den mappen skapade jag en ny mapp som jag döpte till,
NAOS 5000 Lazer Gaming Mouse.

*Sedan omdirigerade jag installationen till min ny skapade mapp inne i C:\Program\Mionix\NAOS 5000
Och slutförde installationen

Jag startade om datorn och inga fel inträffade :)..

Gick in och ställde in lite för att se om NAOS 5000 programet slutade svara som det brukade när man skulle spara nya inställningar.. Inga bekymmer det sparades snabbt och programet gick att använda bara några sekunder efter att man tryckt på "verkställ".

Jag har nu startat om datorn ett 20-tal gånger och kan inte annat en säga att detta löste mitt problem..
Tidigare fick jag starta om datorn 2-3ggr innan allt funkade som det skulle.
+ att man fick plugga ur musen och sätta i den igen för att windows inte hittade några drivrutiner.
Men som sagt, detta löste mitt problem.
Jag hoppas att detta hjälper mot era problem också

1 Sak till.
Det finns inga nya Firmware för musen även om programet säger att dom finns.
Dom nya firmware filerna installeras samtidigt som du intallerar nya drivrutiner..
^^ Man kan sitta och spamma "download firmaware" ända tills man dör det hjälper inte

MvH: /// Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Verkar som de kört med Windows XP 32bit i program testningen... En jävla miss det finns någonstans i mjukvaran att den inte hittar till rätt ställe när det inte är Windows XP... Hård kodad path?

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Verkar som de kört med Windows XP 32bit i program testningen... En jävla miss det finns någonstans i mjukvaran att den inte hittar till rätt ställe när det inte är Windows XP... Hård kodad path?

Kan nog vara så..

Men det var inte svårt att leda installationen till (64-bitars) mappen istället för att installera den i (x84) mappen vid installationen
Jag är iallfall helnöjd nu.. Inte haft ett bekymmer sen jag gjorde detta..

För installerar jag ex. Min Ace Edge 3200 mus så leder den in i 64-bit mappen, och lika så mitt tangentbord "razer reclusa".
Det är bara Mionix som vill in i mappen ((" Program(x84) ")).. Kan ju va så att mjukvaran är som du sa gjord för 32-bit OS.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Hjälper detta även mot laggproblemet?
Jag har testat att installera mjukvaran i en annan mapp men det hjälpte inte för mig i alla fall.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Att leda om till annan mapp eller köra 1.17 -drivaren fungerar inte för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.

Sitter på windows 7 64bits med 1 Mionix naos 5000 och datorn laggar sönder, startar om datorn så funkar den ett tag igen.

Det konstiga är att min första Mionix Naos 5000 fungerade klockrent innan vänstra knappen pajjade, antar att det är något fel på den nya jag beställde. Ska försöka få den utbytt mot en ny.

Permalänk

Bra att veta Gaaara. Ska satsa på att få min utbytt också.
Istället för att starta om datorn så kan du försöka att plugga ur musen och sedan plugga in den igen.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Tja..

Pluggade för en stund sedan i den nya Mionix Naos 5000 musen, dröjde inte länge innan samma fel uppstod med den.

Så mao fortsätter felsökandet för jag antar att det inte är ett hårdvarufel =/

Permalänk

Trist att höra.
Jag måste medge att vid det här laget så är tystnaden från Mionix minst sagt "irriterande",
för att uttrycka det milt.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag skickade nyligen in min till Inet.se för att få den kollad och förmodligen utbytt.
Men nej då, dom hittade inget fel alls. Dom sa att den fungerade klockrent under 1 dygn testade.
Så nu får jag tillbaka den gamla som inte fungerar för min del, den laggar och har sig. Förstör Wow / BC2 totalt.
Drar onödig cpu användning (min halv bror har likadan mus och lika operativ system, till och med lika dator setup)
Han har inge fel alls på sin mus. Jag testade min mus på 3 olika datorer, samma problem överallt (som jag även skrev till Inet).
Men tydligen klarar dom inte av att hitta något fel på deras dator.
Så ska få hem den, testa installera om datorn för 3-4 gången för att se om det fungerar eller inte.
Annars tänker jag skicka tillbaka och be om pengar tillbaka, sen köpa från något annat ställe. Bara för att testa.

Permalänk
Medlem

Åh tråden lever igen!

Testade att installera programmet i program mappen, detta gjorde att jag kunde ändra inställningar till musen utan att programmet tar 5 minuter på sig att byta inställningar, tyvärr fixade detta inte laggandet

Lite kul trivia; skrev en stor recension på inet.se om mina problem och supportens ointresse. döm av min förvåning när jag dagen efter fick ett mail från mionix på min sprillans NYA emailadress, ENDAST registrerad på inet vid det tillfället, där de undrar om det löst sig! efter ett halvår är jag inte så super medgörlig längre. tittade just för skojskull upp på inet om hurvida min recension kanske fått någon respons, men den finns INTE kvar!

Alltså: min sågning av naos 5000 finns inte på inet, endast 5 och 4 stjärne-recensioner! :C

Permalänk

Jo det fixade att det inte tog fem minuter eller mer för mig också, tack för tipset. Men i alla fall, har även jag skickat in ett mejl om klagomål till Mionix, men tror inte jag kommer få svar, speciellt inte eftersom det redan gått fem dagar sen jag skickade mejlet.
Blir nog inga mer Mionix prylar i framtiden när de inte ens kan ta sig tid att svara på support ärenden.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Jo det fixade att det inte tog fem minuter eller mer för mig också, tack för tipset. Men i alla fall, har även jag skickat in ett mejl om klagomål till Mionix, men tror inte jag kommer få svar, speciellt inte eftersom det redan gått fem dagar sen jag skickade mejlet.
Blir nog inga mer Mionix prylar i framtiden när de inte ens kan ta sig tid att svara på support ärenden.

Det kan ta en stund, första gången jag skrev till dom tog det mer än 1 vecka iaf.
Så bara vänta och se, så kommer du nog få svar ska du se

Permalänk

Jag frågade när de skulle fixa sin mjukvara till sin hårdvara (Naos 5000)

Citat:

It's here any day now. I'll contact you as soon as it goes live. We're sorry that it has taken such time to get it done.

Svaret verkar ju lovande, så det är bara att hålla tummarna att det dels kommer snart och att det funkar ordentligt!

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Jag frågade när de skulle fixa sin mjukvara till sin hårdvara (Naos 5000)

Svaret verkar ju lovande, så det är bara att hålla tummarna att det dels kommer snart och att det funkar ordentligt!

Ah, man kan ju hoppas iaf. Jag frågade också när dom skulle släppa nytt, och det var för 2-3 veckor sedan.
Men som du sa, det verkar lovade.

Permalänk
Medlem

Måste säga att deras versionsnumrering är lite intressant, jag har 1.19 installerad, men enligt deras sida är 1.16 den senaste. Har även nåt minne av att dom har haft 1.17 också tidigare. Dessvärre så kan nog inte mjukvaran fixa problemet med att den gillar att dubbelklicka på enkelklick

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Min tur att plocka på mig FUUU facet - Min Naos 5000 har också börjat dubbelcklicka när den behagar (Dock rätt så sällan) - men detta har inte skett förräns nu i oktober! Jag har haft den i snart ett och ett halvt felfria år på tre datorer!

När jag ser att jag inte är ensam om problemet blir jag fett lessen, den kostade för mycket för att krångla för någon.

Heja Swec och alla ni som tagit er energi att felsöka och berätta vad ni kommit fram till, det är till stor hjälp och reder ut en massa frågetecken!

MVH /X/

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem. Väldigt hög CPU användning då jag rörde musen. Ljudet och hela Windows hackade. Den dubbelklickade även lite då och då samt att det var problem att hålla in vänster musknapp. Den släppte även fast jag höll knappen nedtryckt.

Även jag fick en ny mus fast med samma problem på den. Så jag kör på min gamla Intellimouse, och det funkar alla tiders. Hoppas nya uppdateringen löser problemen, för musen är i övrigt grym.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit om och om igen till Mionix support och frågat om en ny driver version från
deras sida. Fick svaret att dom ska släppa ny Software och Fireware. Dom har dock blivit tvungna
hålla den inne, pga dom har något problem att få det att funka i Win7 64-bit.

Men iaf, denna Soft/Firmware ska tydligen lösa musens överdriva CPU användning som dom till och med har ett namn för,
det heter så mycket som CPU-Stack. Så detta är iaf ett problem dom vet om och har lösning för. Men dom stöter
just nu på en massa andra problem.

Men måste samtidigt säga att det tagit en bra tid nu, skrev för över 1 månad sedan första gången. Har fått som svar:
Uppkommande vecka etc.
Men håll ut, det kommer

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte hålla ut längre och köpte mig en qpad 5k. den är lite lättare än mionixen men den fungerar iaf

Permalänk

Själv "löste" jag problemet med en steelseries sensei.
Mionixen kanske kommer fram igen om de fixar drivisarna.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Är problemet löst?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Är problemet löst?

Nej.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Då blir det inte någon Mionix då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Höll på att tappa besinningen häromdagen när min Naos5000 började dubbelklicka hejvilt, blev nästan obrukbar.

Pluggade in min -04 Logitech Mx510 och kör med den nu.

/X/

PS: KOM IGEN MIONIX!! SNÄLLA!! FIXA FIRWAREN OMEDELBART!! D=

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.