Byta cpufläkt, passar denna utan modifkationer?

Permalänk

Byta cpufläkt, passar denna utan modifkationer?

Jag har gjort om min tråd för att slippa skapa en ny! Den aktuella frågan står i rubriken eller längst ner i tråden.
tack på förhan!

Hittat dessa men de verkar inte vara rätt, de delar ju 4 pin kontakten till 3 pins och jag behöver 4 pin.
http://www.inet.se/artikel/6308155/zalman-multi-connector-1
http://www.inet.se/artikel/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...

hej!

Jag har den här cpukylaren: http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3
Den är bra men låter lite för mycket och därför vill jag byta fläkt på den till den här fläkten: http://www.inet.se/artikel/6308521/noctua-nf-b9-silent-case-f...

De är samma storlek (92mm) och fläkten som sitter orignal på cpukylaren har 4 pin kontakt (det är 4 pinkontakt på moderkortet).
På den nya fläkten står det att det är 3 pin kontakt.

Hur gör jag då? Går inte noctua fläkten att sätta på cpukylaren?

mvh// jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk

ja det ska väl gå

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

men passar den då? det är ju 3 pin ístället för 4 pin?
nån annan?

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

hej!

Jag har den här cpukylaren: http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3
Den är bra men låter lite för mycket och därför vill jag byta fläkt på den till den här fläkten: http://www.inet.se/artikel/6308521/noctua-nf-b9-silent-case-f...

De är samma storlek (92mm) och fläkten som sitter orignal på cpukylaren har 4 pin kontakt (det är 4 pinkontakt på moderkortet).
På den nya fläkten står det att det är 3 pin kontakt.

Hur gör jag då? Går inte noctua fläkten att sätta på cpukylaren?

mvh// jocke

Har du ställt in i BIOS att CPU fläkten ska temperaturstyras? Det kan vara därför en låter mycket.

Permalänk
Medlem

det går att sätta dit en 3pinnars kontakt på en 4pinnars uttag som du frågar som folk inte vet hur man svarar på tydligen. MEN då kommer fläkten gå i maxvarv hela tiden då den 4e pinnen reglerar hastigheten automatiskt efter värmen. dock kanske det går att skruva hastigheten i bios (är inte hundra på det) Kanske medföljer det motstånd du kan sätta på så går inte fläkten i max tack vare dom oxå annars.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

det går att sätta dit en 3pinnars kontakt på en 4pinnars uttag som du frågar som folk inte vet hur man svarar på tydligen. MEN då kommer fläkten gå i maxvarv hela tiden då den 4e pinnen reglerar hastigheten automatiskt efter värmen. dock kanske det går att skruva hastigheten i bios (är inte hundra på det) Kanske medföljer det motstånd du kan sätta på så går inte fläkten i max tack vare dom oxå annars.

Noctua skickar med två motstånd med sina fläktar, ett "Low Noise" och ett "Ultra Low Noise".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

MEN då kommer fläkten gå i maxvarv hela tiden då den 4e pinnen reglerar hastigheten automatiskt efter värmen.

Inte nödvändigtvis, en del moderkort kan kontrollera 3 pins fläktar lika bra som PWM fläktar. Hastigheten ändras då via spänningen.

Permalänk

Nu sitter det ju orginalfläkt till cpukylaren och den är 4pin, samma som på moderkortet i CPU FAN där ja kopplat in den.
I bios har ja ändrat från "performance" (då den gick på 2300 rpm ständigt), nu har jag "optimal" vilket gör att den går tystare när ja inte spelar. När jag spelar går den upp på höga varv o låter mycket.

Jag vill gärna ha en fläkt som fungerar ihop med bios och CPU-fan uttaget och inte behöva använda mig av motstånden(dem ska man ha när man kopplar direkt till nätaggregatet har jag fått lära mig). Finns det någon annan fläkt jag bör köpa istället? SOm har 4 pin och är 92 mm samt kanske är anpassad till att vara just CPUfläkt?

mvh Jocke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det finns en hel del 92mm fläktar att välja på som har 4-pinns kontakt, exempelvis denna.

Jag köpte en CM Hyper TX3 för ett tag sedan, och min känsla av den var att de gjort en dålig kylfläns och kompenserat med en snabb fläkt. Så att byta fläkten tror jag inte kommer att lösa ditt problem, och du kommer fortfarande få välja mellan att ha det tyst och varmt, eller kallt och högljutt.

Jag hade i din sits tittat på en ny billig processorkylare som är tyst från första början.
Har du en processor som inte blir så varm så skulle nog en sån här fungera bra.
Och om du har en mer strömhungrig processor (de flesta 4-kärniga eller mer), så hade jag tittat på en tornkylare med plats för 120mm-fläkt. Exempelvis en sådan här.
Men har du en varm processor och samtidigt vill överklocka mycket och vill ha det tyst, så får du nog gå upp en hel del i pris.

Permalänk

Okej, vill inte köpa ny kylare igen till den här gamla burken. Fläkten får gärna gå sådär fort men den behöver inte låta så mycket, ja har en 80mm noctua fläkt o den är tyst som en dröm. Vill hitta en 92 mm TYST med 4 pin Nån som har nått tips?¨

Enligt komplett har den fläkten jag tittat på en "4-stifts Molexkontakt", Vad är det? Fungerar det att sätta den i PWR fan då?

Jag såg att noctuan det står rotationshastighet: 1600 rpm, är det max allltså?
Fläkten som sitter på kylaren nu har en rotationshastighet på: 800 rpm, 800~2800rpm
Då kanske inte ens noctuan kommer att kunna kyla ner tillräckligt? fast den är tysatre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fläktar som går fort låter mycket, det går inte att komma ifrån. Visst finns det skillnader beroende på lager och så, och fläkten jag länkade dig till är bland de bättre. Men den lösningen kommer aldrig kunna konkurrera mot exempelvis AC Freezer 7 Pro om riktigt låg ljudnivå och skaplig temperatur är ditt mål. Syftet med att byta kylare är för att få en kylfläns som inte kräver en snabb fläkt. Då blir det genast mycket lättare att med nästan vilken fläkt som helst få det riktigt tyst utan att processorn överhettar.

Noctua brukar göra bra fläktar, men de är bara marginellt bättre än fläktar för långt mycket lägre pris.
Och jag tvivlar inte på att din 80mm fläkt är tyst. Du kan få din nuvarande fläkt lika tyst utan problem. Problemet är att de då inte kommer ge tillräckligt med kylning...

Så, att byta till en riktigt bra 92mm fläkt kommer göra situationen något bättre för dig, men räkna inte med någon monstruös skillnad. För det behöver du en annan kylfläns...

Permalänk

Här är en bild på hur de ser ut i HWmonitor när jag har ändrat i BIOS till SILENT.

Det jag reagerar på är att FANPWM2 står på 99%? Vad innebär det? Att fläkten alltid går på max och att de inte påverkas av vad jag ställer in för inställningar i bios(kan välja CPU-Q FAN: Silent, Optimal eller Performance).

FANIN0 är väl förövrigt CPU fläktens hastighet? Det har jag trott hela tiden iallfall.

Blir ni klokare än jag på de här siffrorna? Hur ändrar jag FANPWM? Läste i tråden att man skulle kolla över om den var "På" eller "AV"

Bild på vad HWmonitor visar

Visa signatur

Permalänk

Nu fick ja ner fläkten till 2000 rpm i load och det låter helt okej. Inte för mycket alltså.

Om jag vill köpa en till likadan fläkt och montera på andra sidan kylflänsen, var hittar jag då en adapter som kan dela 4 pin uttaget på moderkortet till två st 4 pin kontakter??
Den nya fläkten jag tänkt montera (samma sort som sitter orginal) är 4 pin.

Visa signatur