Levde Skyrim upp till den otroligt hypen?

Permalänk
Medlem

Sjukt bra! Jag förstår verkligen inte hur Bethesda kan släppa spelet till PC med det värdelösa menysystemet. Har de ens spelat det själva? Kom igen, make an effort för fan. Deras jävla morötter och skedar som man kan titta på i inventory-screen i "high detail" ser ju ut att komma från MGS3 till PS2. Ok, jag överdriver för effekt, men ni förstår vad jag menar.

Witcher 2 är verkligen bättre på alla sätt och vis. Ett spel gjort för PC och ingenting annat, där man faktiskt spelar som en karaktär, och där side-questsen har något att göra med main-questen och inte bara auto-genererade "Stjäl tillbaks min guldring från Hyronius Bil-fafel i Whiterun och ge den till mig så får du 150 guld"-quests. (källa: http://www.wired.com/gamelife/2011/11/skyrim-infinite-quests/)

Först förstör de Fallout-serien och nu Elder Scrolls.

/rant

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Sjukt bra! Jag förstår verkligen inte hur Bethesda kan släppa spelet till PC med det värdelösa menysystemet. Har de ens spelat det själva? Kom igen, make an effort för fan. Deras jävla morötter och skedar som man kan titta på i inventory-screen i "high detail" ser ju ut att komma från MGS3 till PS2. Ok, jag överdriver för effekt, men ni förstår vad jag menar.

Witcher 2 är verkligen bättre på alla sätt och vis. Ett spel gjort för PC och ingenting annat, där man faktiskt spelar som en karaktär, och där side-questsen har något att göra med main-questen och inte bara auto-genererade "Stjäl tillbaks min guldring från Hyronius Bil-fafel i Whiterun och ge den till mig så får du 150 guld"-quests. (källa: http://www.wired.com/gamelife/2011/11/skyrim-infinite-quests/)

Först förstör de Fallout-serien och nu Elder Scrolls.

/rant

Det fanns gott om side quests i Witcher 2 som inte hade något alls att göra med main quest (ända ner till "samla x och få y guld"), bara inte lika mycket som i Skyrim eftersom Skyrim är mycket större. Du får det också att framstå som Skyrim bara har autogenererade quester, när det i själva verket bara är en liten bonus och det finns många quester som har en skarp röd tråd knuten i vad som sker i landet.

Så tröttsamt med negativa personer som häver ur sig kritik trots att de inte har koll på vad de pratar om, alternativt är så sugna på att skriva något negativt att de förvränger fakta till rena felaktigheter med flit. Kritiken mot andra är starkare än självkritiken.

Permalänk
Medlem

ja för mig i alla fall. ända som står mig så in i helvete är den värdelösa variationen på röst skådisar.

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem

Jag tycker att spelet är helt ok, råkat ut för ett par buggar. (Spelet stänger av sig random, hoppar av hästen och den flyger iväg i 100000000km/h.)
UI är väl sådär, med mus och tbord så är det skit. När jag spelar på min xbox dosa är det helt ok, fast ska inte behöva ha sida för att UI ska kännas flytande och inte ett hinder.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hade inte kikat så jättemycket innan de släpptes. För det tycker jag förstör. Vill hellre få hela upplevelsen kastad i nyllet på mig utan att ha tittat först! Och när jag började spela så tänkte jag att det verka schysst.. Sen såg jag texturerna. Lackade lite på dom men fortsatte spela. Och att förbise att texturerna e under kritik gjorde jag rätt i för det är så mycket mer än grafik i detta spel. Witcher 2 har bättre grafik tex men har inte alls samma känsla. Skyrim har bättre ljud vilket gör så otroligt mycket! Så som svar på frågan. JA över förväntan på allt förutom just texturerna. Men texture pack e WIP och kommer nog ett stort pack om nån månad! Ger spelet 9/10!

Kommer säkert göras ett liknande projekt på skyrim som med morrowind i framtiden. Tänker på Overhaul modden http://www.youtube.com/watch?v=2r6hilB6Dlc

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk

Bara det att jag spelat Skyrim 73h och BF3 runt 5h är mitt bästa svar på vad jag tycker om spelet (nej, jag har inte någonting emot shooters, älskar Bad Company 2 och Cod4) Visst, det är LÅNGT ifrån att vara perfekt, många grejer jag stör mig på, men inget tillräckligt stort för att lyckats få mig att sluta spela.

Längtar dock till en patch kommer!

För övrigt ser jag att många klagar på att menyerna är dåligt anpassade för PC, och jag håller definitivt med, men är bara att använda sig av W A S D E och TAB istället för musen så är det lika bra som det är på konsoll

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

-Menyerna är inte optimala men långt ifrån förstör min spelupplevelse.
-AI:n kunde varit bättre, hellre färre smarta fiender än 3 miljoner som bankar på mig samtidigt.
-Fler människor i världen hade varit trevligt, strider mellan Imperials och Stormcloaks känns oerhört tafattiga... 7 pers som stormar en hel stad? pröva 700....
-Saknar tänkande, jag vill inte få allt utpekat åt mig, jag vill ha tillbaka jornalen och få iaf MÖJLIGHETEN att leka mer detektiv; kan inte vara för svårt att ställa in så att man antingen själv måste läsa igenom saker och dra slutsatser eller bara kan aktivera alla quest markers som det är. Men då skulle man behöva få lite mer info att bita i kring uppdragen.
-Stridernas flöde, dom känns stela. Men samtidigt så förstår jag att det blir svårt att få dom smidigare om man inte tar sig till scriptning och rätt kombinationstryck istället. Lär man sig närstrid i spelet så blir dock striderna bra mer intressanta... Att dra upp svårighetsgraden tvingar dig till att behärska detta någorlunda... så pröva.
-Companions... ja, it's already been said
-Föremålen, jag skulle gärna se att man hade flera olika utseenden på samma föremål (alla svärd i stål såg ju knappast lika dana ut förr... olika smeder innebär ju också olika utseende på deras verk.

+Spelvärlden drar in mig något oerhört, jag kaptiveras utav allt, överallt, hela tiden
+Grottorna, jag lyckas hela tiden komma in på små spännande miniäventyr när jag tror att jag bara komemr rensa en liten plutt-gruva från några bandits, kanske hitta någon kul loot och sedan använda punkten som en smidig fast-travel punkt (jag använder det när jag färdas mellan redan utforskade områden beroende på vad jag ska göra för stunden).
+Smådetaljerna, allt från att sortera i bokhyllorna till hur smithing fungerar kontra bara reparera med en massa hammare i Oblivion till till att det syns rent visuellt när man har skördat en ingrediens (dom har helt klart kollat på vad folk saknade i Oblivion... mycket utav det iaf, och stoppat in det i Skyrim).
+Questlines, dom är fantastiskt mycket mer "mysiga" som små äventyr, snarare än bara en massa springande fram och tillbaka och leka springpojke.

All in all så är jag nöjd, mycket av alla minus kommer att åtgärdas utav moddare, men det är så jag förväntar mig TES serien, spelet kommer moddas och tweak:as hårt medan själva spelkänslan och de stora äventyren levereras med bravur ifrån Bethesda.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Både ja och nej, jag tycker personligen att spelet rent generellt sätt är väldigt bra. I början blev jag helt tagen av miljöerna och grafiken rent allmänt är väldigt bra. När man spelat och följt hela morrowind "hypen" så hade jag väldigt stora förväntningar på spelet. För mig levde spelet verklgen upp till mina förväntningar, i alla fall i stora drag.

Jag antar att jag spelat "sönder" spelet genom att sitta dagarna ut. Jag får känslan av att det lätt blir enformigt och lusten av att spela har minskat, trots jag troligen har en del kvar. Huvudquesten var dock en stor besvikelse, rent för kort. Dock så har dem lagt mer tid på mycket side quests, Vilket är ett stort plus.

Jag har spelat cirka 80 timmar och är i level 25. Mitt främsta personliga äventyr i spelet är att nu hitta en deadric armor, vilket jag hoppas att man kan.

Jag är ledare för diverse guilds och jag blev lite besviken att man inte blev mer av en "ledare" än vad man blev. Men jag har full förståelse för att allt inte är möjligt, trots jag hoppades på att man skulle kunna leda sina kamrater i diverse guilds på ett mer avancerat sätt.

Generellt sätt så älskar jag spelet, precis som jag älskade morrowind och oblvion. Jag söker stor variation i spelandet, och än så länge lever det inte helt upp till mina förväntningar. Jag ska dock erkänna att jag förmodligen kommer spela vädligt många timmar till, jag önskar bara att jag ska hitta lite överaskningar som gör att jag får upp spel-lusten igen

Jag känner mig fortfarande lite som en springpojke i spelet, men det är en klar förbättring från dem tidigare spelen. Jag försöker verkligen leva mig in i spelet och då blir det helt plötsligt en helt annan upplevelse än om jag bara ska fokusera på det som är negativt. Rpg innebär för mig att man måste leva sig in i spelet och ta till sig sin karraktär till hundra procent, och när jag väl gör det så är spelet underbart, och det finns inga begränsingar för vad jag kan göra. Nu saknas bara den tunga och bästa armorn

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat och suktat efter BF3, det kom, det spelades i några dager och det glömdes bort lika snabbt. En kompis fick mig att inhandla Skyrim då hon tyckte jag borde testa det. Det spelas så gott som varje dag och sena nätter jagandes bandits i någon dungeon är mer av en självklarhet än en engångsförtelse.

Jag hade väl inga förväntningar alls, så för mig gjorde den det. Jag vet inte hur stor hypen har varit eller hur tidigare spel varit, så kan tyvärr inte riktigt svara på det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

JAG FÖRSTÅR INTE!!!! Det är ju inte roligt :S?? Jag har spelat allt från BF till FF och alla bilspel i hela världen och gamla arkadspel och Fallout osvosvosv i både multi och singleplayer, det här har inte varit roligt en enda gång på 6 timmars playtime och jag brukar fan se charmen på ett eller annat sätt i nästan alla spel Vad är det som gör det så kul?

Edit: "introt" när man var fånge tog typ 25 minuter, det gav alldeles för lite av storyn och grafiken är ärligt talat kass... Jag ångrar redan mitt inlägg för jag kommer bara bli flamead, man ska tycka som alla andra!
Witcher 2 var bättre och det var inte bra alls, mer känsla hade det iallafall.

Edit igen: Jahaaa det är Bethesda, samma som gjorde Fallout 3? Fallout 2 var helt jävla fantastiskt och det var 2D, nu har dom 3D och lyckas få sämre känsla, man får noll medkänsla för karaktärer, grafiken lyckas på något jävla sätt ge sämre inlevelse än i ett spel som var platt. Helt fantastiskt men ingen chock att det är samma idioter som gjort båda spelen.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

JAG FÖRSTÅR INTE!!!! Det är ju inte roligt :S?? Jag har spelat allt från BF till FF och alla bilspel i hela världen och gamla arkadspel och Fallout osvosvosv i både multi och singleplayer, det här har inte varit roligt en enda gång på 6 timmars playtime och jag brukar fan se charmen på ett eller annat sätt i nästan alla spel Vad är det som gör det så kul?

Edit: "introt" när man var fånge tog typ 25 minuter, det gav alldeles för lite av storyn och grafiken är ärligt talat kass... Jag ångrar redan mitt inlägg för jag kommer bara bli flamead, man ska tycka som alla andra!
Witcher 2 var bättre och det var inte bra alls, mer känsla hade det iallafall.

Edit igen: Jahaaa det är Bethesda, samma som gjorde Fallout 3? Fallout 2 var helt jävla fantastiskt och det var 2D, nu har dom 3D och lyckas få sämre känsla, man får noll medkänsla för karaktärer, grafiken lyckas på något jävla sätt ge sämre inlevelse än i ett spel som var platt. Helt fantastiskt men ingen chock att det är samma idioter som gjort båda spelen.

Av alla fallout spelen så tycker jag att tvåan var bäst, dem fångade absolut känslan bättre än dem senare. Fallout 3, samt new vegas är enformigt, och överhuvudtaget så ser miljön ut exakt likadant var man än går. Meningen med sådana här stora spel kan jag ändå tycka är just att landskap, andra karaktärer osv ska vara varierande för att skapa den rätta upplevelsen. Det lyckades dem bättre med i fallout 2

Permalänk
Medlem

Helt klart

Jag håller med om de flesta poänger som görs i den här tråden gällande askass UI, buggiga quests osv, men ändå.
Jag kan inte betygsätta det här spelet på samma skala som något annat spel jag spelat, för detta är mer än bara ett spel.

Som jämförelse kan väl sägas att jag spenderat mer tid i Skyrim åt att bara njuta av omgivningen än vad ett genomsnittligt spel ger mig i total speltid. Jag har lirat 150 timmar än så länge, och jag har svårt att se att Vanilla-versionen kommer att tappa sin charm innan 300 timmar. Lägg då till kommande DLC/expansioner och de obegränsade möjligheterna som moddningen medför och, ja...

Jag kan också tillägga att jag var extremt hypad före, och spelet blev ungefär vad jag förväntade mig. Underbart... och buggigt (vad förväntar man sig där man får en enormt stor, helt öppen värld där man får göra vad man vill i vilken ordning man vill).

Till ovanståendes fråga om varför det är roligt... Bra fråga. Jag spelar på expert difficulty, utan kompass, utan questmarkörer varken på UIn eller kartan och utan fast travel. Även om min tävlingssida lockar och drar mig mot att Min/Maxa, klara av allt så fort som möjligt, klara av allt på en karaktär osv, så försöker jag att bara leva mig in. Aldrig tidigare har det varit så lätt som nu.

Hittade en intressant tråd där folk diskuterar vad de egentligen får ut av Skyrim, och originalförfattaren ger sig på en liten /rant mot folk som misstar "RPG" mot "Action game (with RPG elements)". Jag tyckte den var klockren.

Dock har jag full förståelse att den här typen av spel inte passar för alla

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Skyrim är ett överlags bra spel, det ska jag inte sticka under stolen med. Bästa som kommit på länge i den här genre. varierande landskap samt karaktärer, många quest (allt handlar inte om att bara springa och döda någon och sen tillbaka igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Helt klart

Jag håller med om de flesta poänger som görs i den här tråden gällande askass UI, buggiga quests osv, men ändå.
Jag kan inte betygsätta det här spelet på samma skala som något annat spel jag spelat, för detta är mer än bara ett spel.

Som jämförelse kan väl sägas att jag spenderat mer tid i Skyrim åt att bara njuta av omgivningen än vad ett genomsnittligt spel ger mig i total speltid. Jag har lirat 150 timmar än så länge, och jag har svårt att se att Vanilla-versionen kommer att tappa sin charm innan 300 timmar. Lägg då till kommande DLC/expansioner och de obegränsade möjligheterna som moddningen medför och, ja...

Jag kan också tillägga att jag var extremt hypad före, och spelet blev ungefär vad jag förväntade mig. Underbart... och buggigt (vad förväntar man sig där man får en enormt stor, helt öppen värld där man får göra vad man vill i vilken ordning man vill).

Till ovanståendes fråga om varför det är roligt... Bra fråga. Jag spelar på expert difficulty, utan kompass, utan questmarkörer varken på UIn eller kartan och utan fast travel. Även om min tävlingssida lockar och drar mig mot att Min/Maxa, klara av allt så fort som möjligt, klara av allt på en karaktär osv, så försöker jag att bara leva mig in. Aldrig tidigare har det varit så lätt som nu.

Hittade en intressant tråd där folk diskuterar vad de egentligen får ut av Skyrim, och originalförfattaren ger sig på en liten /rant mot folk som misstar "RPG" mot "Action game (with RPG elements)". Jag tyckte den var klockren.

Dock har jag full förståelse att den här typen av spel inte passar för alla

Jag håller med! Det är inlevelsen som gör jobbet. Jag blir dock lite "hjärndöd" efter att spelat 10 timmar i sträck och tappar fokus. Har älskat hela upplevelsen rakt egenom. Vilken level är du i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraaanke:

Jag håller med! Det är inlevelsen som gör jobbet. Jag blir dock lite "hjärndöd" efter att spelat 10 timmar i sträck och tappar fokus. Har älskat hela upplevelsen rakt egenom. Vilken level är du i nu?

5 Har nyligen gett mig ut på ett nytt äventyr, denna gång avser jag att hålla nere tempot ännu mer. Högsta karaktären var nog lvl 40 eller så, men tappade kopplingen till honom mot slutet.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag nu, efter en hel del spelande och ett antal grafiktweaks även är riktigt nöjd med grafiken.
Den är helt fantasiskt vacker på sina ställen.

Så för min del lever Skyrim i högsta grad upp till hypen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt kul att Oblivion fick en så grymt bra uppföljare! Där de faktiskt tänkt till och fixat en del irriterande grejer. Att sedan grafikmotorn suger get är väl ingen överraskning? Om de utvecklat spelet i fem år så har de nog en del baggage att ta med sig.

Dock väntar jag fortfarande på den riktiga uppföljaren till Daggerfall och Morrowind.

Permalänk
Medlem

Nej, inte ens i närheten tyvärr. Friheten är förlorad och man har övergått till ett mer "vanligt" formulär. Lite tråkigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)