3,19GB ram används trots att 4GB är installerat

Permalänk
Medlem

3,19GB ram används trots att 4GB är installerat

Köpte nya ramminnen till min burk för någon vecka sedan.

Innan hade jag 2GB men har nu alltså bytt till 4GB.

Efter att jag satt i stickorna startade jag datorn och drog sedan upp "System"-fliken för att se så allt stod rätt till.

Dock står det "Installed Memory(RAM): 4.00 GB (3.19 GB usable)

Vad innebär detta?
Bifogar en bild.

Permalänk
Medlem

Du har 32-bit OS och 32-bit kan endast tillgodogöra 3.2gb ram Fixa 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Du har 32-bit OS och 32-bit kan endast tillgodogöra 3.2gb ram Fixa 64-bit.

Det står väl 64-bit på bilden?

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Efter att jag satt i stickorna startade jag datorn och drog sedan upp "System"-fliken för att se så allt stod rätt till.

Det inbyggda grafikkortet tar väl resten?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

starta msconfig.
gå in på fliken systemstart, sen avancerade alternativ och kolla så att högsta mängd minne inte är ikryssat.
sen reboot.

Har du tur är det något sådant enkelt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Inte alls omöjligt?
Det integrerade grafikkortet tar ju av det inbyggda minnet, det har ungefär 64mb dedikerat men utöver det så snålar den ju av ramminnet..

* redigerat bort citat av raderat trollinlägg /swecmod *

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Forbidden:

Det där var väl heeeelt onödigt? bidrar precis NOLL till trådens värde..

OnT:
Inte alls omöjligt?
Det integrerade grafikkortet tar ju av det inbyggda minnet, det har ungefär 64mb dedikerat men utöver det så snålar den ju av ramminnet..

Varför var det onödigt? Jag förklarade hur det låg till med ram-stöd för windows 7. Om det har med TS problem att göra vet jag inte men det är väll bra om det nu hade det. Förövrigt så tar inte det integrerade ''grafikkortet'' minne utan anledning, hade det körts en 3D applikation så kan jag förstå om det lånar utan RAMet, men som jag förstod det så var detta ''aktivt'', har funkat och funkar än idag för många att ta ur och sätta i Ram stickorna i datorn igen ordentligt, vilket jag skrev längre ner om du läste mitt inlägg.
Jag säger inte att någons åsikt är rätt eller fel, jag bara skrev min uppfattning om saken, och det jag ansåg kunde vara till hjälp/bra förklaring.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jonssown:
Forbidden kanske bara är förvirrad och inte läst länken ordentligt.

Sen är det lite förvirrande vilken grafik alla snackar om.
1. Grafikkorten på PCI-E platserna eller
2. Moderkortet egna bild/grafik kontakter till sin egna inbyggda grafikkrets som snor minne. Det går att ändra i bios så att den stängs av eller snor mindre minne. Nu vet jag inte om TS ens har ett sånt moderkort men det är lätt att kolla om den har kontakter för VGA, HDMI, DVI osv.

Permalänk
Medlem

Lite synd att man som vanligt inte får reda på nått om hårdvaran, vad det är för delar TS har, blir bara spekulation om problemet istället för kanske vetskap

Men för att bidra till spekulerandet, så gå in i bios och kolla om det finns nått som heter memory remap, aktivera detta i så fall
modernare moderkort har oftast inte den parametern utan där sker det med auto, äldre har den däremot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jinaj123:

Vad innebär detta?
Bifogar en bild.
http://i41.tinypic.com/8y5h80.jpg

Som andra har undrat: har du inbyggd grafik på moderkortet?
Det troligaste är att det är den som snattar minne för dig isf.

Är det en sk märkes-dator? HP, Compaq, Dell...?

EDIT: tog bort en oviktig fråga...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Är det inte normalt att gafikkortet mappar upp minne vare sig det är integrerat eller diskret?

Jag ser inga konstigheter.
Sen det att han skall trycka i minnet hårdare etc spelar ju ingen roll i och med att windows hittar alla 4gb så helt klart är det något som använder och öronmärker en mängd minne.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Mängden RAM-minne ändras definitivt inte beroende på hur hårt man trycker i minneskretsen.

* Tråd rensad så gott jag kunde utan att fördärva det vettiga i diskussionen alltför mycket *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.