Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Idiotiska uttalanden som bara förstör för oss pc spelare.
Jag hoppas andra utvecklare inser att de tjänar mycket på att släppa spel till pc.

Detta påverkar bara Ubisofts PC titlar vilket i princip alla fall är oslipade konsolportar. Personligen har jag inget det då det släppts mycket bra pc spel detta kvartal redan. Dessutom har jag beta nyckel till Dota 2 och SW: Old Republic så ska bli intressant att se om det blir ett framtida köp där

För övrigt håller jag med angående kopieringsskyddet. Hade förstått om folk vägrade köpa ett spel som hade PC som huvudplattform att det infördes ett DRM system. Men portar man bara över skit och säljer det som PC versionen skulle jag aldrig lägga ut 400-500 spänn innan jag testat det.

För övrigt känns uttalandet ganska oproffesionellt, 95% piratkopierar och gud vad synd det är om oss! Även om detta är en grov överdrift bör de kanske kolla på anledningen varför de är mest utsatta för detta problem? Förr i tiden köpte man inte ett spel om det var dåligt, i dag tankar man det och prövar.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Så där blir det när pengar bara är drivkraften! Kanske skulle dom faktiskt göra ett spel för PC och inte erkänna att "det inte är värt kostnaderna att porta det" så kanske situationen skulle sett annorlunda ut?

Svårt att göra en inloggningsklient och att savefiles sparas på nätet istället för lokalt på datorn eller något också.

En sak är iaf säker Nu kommer jag inte att testa spelet och kanske överväga ett köp. Nu blir det absolut inget köp, det står skrivet!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alm872:

jajamen! faktiskt är det så, att man har kommit fram till att köttbullar växer bara i mongoloyddjungeln på köttbullebusken, väldigt unikt.

förövrigt
# 1 vet jag inte om spel är så himla dyra, köpte får nån vecka sen BF3 bundlat med nya MoH för 280 pix på mediamarkt.

# 2 Ratatosk's inlägg är för er, som ligger på en percentil under 50, för att ni ska förstå, men det verkar ju inte fungera.

Jag menade förstås att varje enskild köttbulle är en fysiskt unik produkt. Tar du X köttbullar försvinner X köttbullar från affären. Kopierar du ett spel försvinner inte ett spel från någon annans dator.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanex:

Sjukt mycket korkade människor här. Roande.

95% är snarare 20%, och ingen har lust att lägga 600kr på en dåligt presterande konsolport som varar 4 timmar.

Och ja, piratkopiering till xbox360 är minst lika stort som hos pc.

Om det du säger stämmer så säljer ju isåfall spelen otroligt mycket bättre på konsol vilket ju gör att jag skulle resonera exakt som dom gör!

Många här verkar ju konstigt nog tänka att spelföretagen släpper spel endast till konsol för att jävlas med oss PC spelare men detta tror jag ju inte en sekund på. Fanns det tillräckligt med pengar att tjäna på att släppa spel till PC så hade man gjort det, om sen anledningen är piratkopiering eller att spelen helt enkelt inte säljer till PC så är ju slutsatsen ändå samma. Det är en dålig ekonomisk affär att utveckla för PC.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Jag hade faktiskt vart glad om pirate bay försvann.

Varför skulle du ha varit glad då?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför ska alla börja jämföra med bilar och hus? Inte fan kan jag sno ditt hus.. Jag kan likförbannat kopiera det..
Kan köpa en likadan bil som du har ocksa.

Kopieringsskydden finns ju såklart där för att vi inte ska kunna kopiera och dela med oss men om du inte visste det redan så kan jag nämna att inget av kopieringsskyddan funkar som dem ska, folk piratkopierar spel iaf och dessa skydd ställer bara till det för oss, att man måste vara online hela tiden för att kunna spela spelet är bara en liten grej av alla problem. Börja leta runt lite på internet så ser du vad jag menar.

Grejen om man tappar bort skivan men har licensen? Ska man då köpa ett nytt spel för 400 spänn och helt plötsligt ha två licenser?
Då laddar vi ned piratkopia, installerar, använder våran licens och så är det klart.

Nae spelutvecklare: Börja gör bra spel istället så ser ni att folk slutar med vad 95% av spelmarknades användare gör.......

Lämnar du dörren öppen däremot så kan vem som helst knata in och ta vad de vill ha, det är det jag vill poängtera.

Sen har vi steam, vi har direct2drive, g2play, origin osv. listan kan göras lång. Det är inte så jävla krångligt. Folk ska hela tiden hitta på massa shitty bortförklaringar för att slippa betala för sig. Herregud, så jobbigt är det verkligen inte som folk vill måla upp. Väx upp och kamma till er för fan. Bara för att ett spel inte är värt sina pengar så ger det inte berättigande till att ladda ner det. Tycker man det inte är bra så borde man ju inte spela det alls? Men uppenbarligen så gör ju folk de endå.

Vidare, säg ett "topp-spel" som inte piratkopierats i hög utsträckning de senaste åren. Det där med att bra spel inte piratkopieras är rent bullshit, det är enbart mer eller mindre det handlar om.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Man kan inte se en nedladdad piratkopia som en förlorad försäljning, 99% av all nedladdning är folk som laddar ner skitspel för att prova om de är nåt att ha, den sista procenten är möjligtvis förlorade försäljningar(ser ni, jag kan också hitta på statistik).

Spelföretag som gör dåliga spel whinar på piratkopering, de bra spelen fortsätter tjäna bra med pengar på PC.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Jösses... skylla på piratkopiering, då har ju inte det företaget långt att gå när dom inte ens kan göra spel som folk vill köpa.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Och vem behöver Ghost recon när man har BF3 och MW3 ?

jag som trodde att vi var för mångfald av väl.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ubisoft må vara ruttna och överdriva siffrorna, men det är precis lika dumt att förneka att piratkopiering inte är det problem.

Det finns aldrig något som kan rättfärdiga piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Folk här verkar leva i någon bubbla. Det är ju klart som fan piratkopieringen minskar försäljningen, att tro något annat är ... snurrigt.
Faktum är att utan piratkopiering hade försäljningen varit högre (säger INTE att det råder ett 1:1 förhållande mellan nerladdning och förlorad försäljning men kanske 3:1 eller 5:1, vem vet?), det går inte snurra sig ur oavsett hur mycket man försöker rationalisera (sitt eget fultankande?) det .

Inte helt sant där eftersom många faktiskt köper spel efter att ha testat med kopia.Jag är en av dom och flera av spelen som jag köpt skulle jag inte ens tänka tanken att köpa innan,Lite testa,hitta nya spel innan köp.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Man kan inte se en nedladdad piratkopia som en förlorad försäljning, 99% av all nedladdning är folk som laddar ner skitspel för att prova om de är nåt att ha, den sista procenten är möjligtvis förlorade försäljningar(ser ni, jag kan också hitta på statistik).

Spelföretag som gör dåliga spel whinar på piratkopering, de bra spelen fortsätter tjäna bra med pengar på PC.

man ser nadladdning som förlorad intäkt ja

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Om det du säger stämmer så säljer ju isåfall spelen otroligt mycket bättre på konsol vilket ju gör att jag skulle resonera exakt som dom gör!

Många här verkar ju konstigt nog tänka att spelföretagen släpper spel endast till konsol för att jävlas med oss PC spelare men detta tror jag ju inte en sekund på. Fanns det tillräckligt med pengar att tjäna på att släppa spel till PC så hade man gjort det, om sen anledningen är piratkopiering eller att spelen helt enkelt inte säljer till PC så är ju slutsatsen ändå samma. Det är en dålig ekonomisk affär att utveckla för PC.

Det kan ju bero på att en konsol är bra mycket billigare och tillgänglig än en PC, eller?

Ett bra spel till PC säljer, det är redan konstaterat.

Permalänk

Itället för att försöka lösa problemet med priatkopigerig så går dom run/undviker de.... smart eller lata?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hotfuzz08:

Lämnar du dörren öppen däremot så kan vem som helst knata in och ta vad de vill ha, det är det jag vill poängtera.

Sen har vi steam, vi har direct2drive, g2play, origin osv. listan kan göras lång. Det är inte så jävla krångligt. Folk ska hela tiden hitta på massa shitty bortförklaringar för att slippa betala för sig. Herregud, så jobbigt är det verkligen inte som folk vill måla upp. Väx upp och kamma till er för fan. Bara för att ett spel inte är värt sina pengar så ger det inte berättigande till att ladda ner det. Tycker man det inte är bra så borde man ju inte spela det alls? Men uppenbarligen så gör ju folk de endå.

Vidare, säg ett "topp-spel" som inte piratkopierats i hög utsträckning de senaste åren. Det där med att bra spel inte piratkopieras är rent bullshit, det är enbart mer eller mindre det handlar om.

Nja jag lämnar inte dörren öppen, men ibland olåst. Lite av ett öppet hus här iaf:p
Visst klart det är många bortförklaringar, det finns det till allt idag. Jag vill pröva spelen först och köpa sedan om jag gillar det.

Steam och andra tjänster är ju i rätt riktning för de som vill ladda ned, visserligen är det ibland höga priser på nyreleaser t.ex men steams reor är riktigt trevliga.

Nja bara för att det är dyrt har man inte rätten att ladda ned det, det har man inte oavsett anledning, bortförklaring eller ursäkt.

Permalänk
Medlem

ÖÖÖÖÖ släpp en beta eller demo och se hur poppis det blir först, innan man tror en siffra som kommer tanka det!!!

Tänk att det ska vara så svårt att låta spelarna testa spelet så slipper det bli så att folk tankar ner det. Fan man vill inte gå och köpa ett spel som man inte kommer spela i alla fall för man upptäcker att det var inget. Men, men låt dem sattsa på en plattform så blir det säkert bättre.

Permalänk
Medlem

UBIzoo suger.. Dom har bra speltillverkare men klantar till det med publicering ideligen. Hade vatt skönt om dom kröp in under en sten och försvann!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Åkan:

ÖÖÖÖÖ släpp en beta eller demo och se hur poppis det blir först, innan man tror en siffra som kommer tanka det!!!

Tänk att det ska vara så svårt att låta spelarna testa spelet så slipper det bli så att folk tankar ner det. Fan man vill inte gå och köpa ett spel som man inte kommer spela i alla fall för man upptäcker att det var inget. Men, men låt dem sattsa på en plattform så blir det säkert bättre.

Bra sagt

Permalänk
Proffsmoddare

Nej vad synd.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Haha vad bullshit.. Varför gör dom inte bara grymma skydd som till tex GTA IV, sjukt svårt att få en bra crack som inte buggar på det. Var tvungen att köpa spelet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dahle86:

Riktigt korkat eftersom man inte snattar något när man kopierar. Om jag bygger en kopia av ditt badrum har du inget badrum kvar då?

Jag tycker inte att ICAs köttbullar är prisvärda, alltså köper jag köttfärs och gör egna, det är inte mitt fel utan ICAs, om ICA bara sänkte priset eller gjorde dem godare skulle jag sluta snatta.

Är det OK om ett företag börjar kopiera manual och skivor till spel, och sen sälja det under sitt eget namn, jag menar det försvinner ju inga spel från din hårddisk då eller hur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

man ser nadladdning som förlorad intäkt ja

Det är egentligen inte en förlorad intäkt heller utan snarare en långsiktig investering. Kan ge ett tydligt exempel på när jag piratkopierade Warcraft1 som 13 åring eller vad man var när det kom ut på diskett. Hade jag inte gjort det skulle jag förmodligen aldrig ha gått och köpt Warcraft 2 och 3 senare.
Hur kan man mena på att Blizzard som i exemplet har gått miste om en intäkt? Dom fick även sälja SC1,2 och Diablo 1,2 och snart 3:an.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Precis den slutsatsen kom stiftelsen .SE fram till i en stor undersökning för någon vecka sedan:
https://www.iis.se/pressmeddelanden/rapporten-svenskarna-och-...

Utdrag ur slutsatserna:

Musik och bild – Spotify mycket populärare än fildelning

Drygt hälften (57 procent) av svenska folket lyssnar på musik via Internet.
Andelen Internetanvändare som fildelar varje månad har aldrig varit större (18 procent), samtidigt som andelen som lyssnar på strömmad musik varje månad med hjälp av musiktjänsten Spotify är ännu större (37 procent).
De som fildelar köper också eller prenumererar på digital musik i högre utsträckning än de som inte fildelar.
I åldern 16 till 25 år lyssnar nästan 9 av 10 på Spotify, hälften lyssnar dagligen.
Så gott som alla Internetanvändare i åldrarna 15-25 (99 procent) besöker Youtube. Sajten är även populär bland äldre – två av tre i åldrarna 56-65 har besökt den.

Det skulle förvåna mig om bilden inte ser lika dan ut för spel.
Ubisoft kan ju be någon göra en riktig undersökning istället för att plocka siffror ur luften. Blir förbannad

Mycket intressanta siffror! Om något är Musik mer utsatt för piratkopiering då man oftast vill ha en låt och inte hela albumet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

^This.
Om man ser på försäljningen av de spelserier som anses bra (BF, COD, WOW, Elder Scrolls osv osv) så är piratkopiering inget större problem. Visst går de miste om en del av vinsten pga piratkopiering, men de går fortfarande med (stor) vinst.

För de mindre populära spelserierna ser det lite annorlunda ut. Folk har inte lust att betala ~500kr för ett spel de antagligen kommer prova på ett par gånger, och sedan lägga ner efter ett par dagar. De skulle m.a.o inte köpa speler i vilket fall som helst. Då är illegal nedladdning ett strålande alternativ från "kundens" sida.

Problemet är att tillverkaren av spelet (och media) ser det som om att en andel X av spelarna har laddat ner spelet istället för att köpa det. När X i själva verket är den andel som annars inte hade brytt sig om att köpa det i alla fall.

Lösning på problemet: Gör spel som faktiskt är värda att betala för!

Visa signatur

Asus P8Z68 V-Pro | Intel i5 2500k @ 4.3GHz | Gigabyte Geforce GTX 560Ti OC | 2x Corsair Vengeance 4GB DDR3

Permalänk
Medlem

Ingen skulle vilja pröjsa 700 spänn för deras äckliga konsolportade spel ändå. Om man gör ett BRA spel till PC, t ex BF3, så kommer det att sälja bra också, och om man gör en skitkass konsolport av en skitkass spelserie så är det inte så konstigt att folk bara laddar ner det, då det på sin höjd är värt en tjuga, om ens det.

Visa signatur

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Permalänk
Sötast
Skrivet av JHL1994:

Haha vad bullshit.. Varför gör dom inte bara grymma skydd som till tex GTA IV, sjukt svårt att få en bra crack som inte buggar på det. Var tvungen att köpa spelet

Wat? GTAIV var bra crackat efter ett par dagar...

Permalänk
Medlem

Men lol, man behöver inte änns nå sofistikerat kopieringsskydd, gör bara en multiplayer folk vill spela så köper folk det, och ett system som gör att du måste ha cdkey eller whatever för att spela online. Visst gåre att kompiera, men då får folk sitta och spela med andra piratkopior och inte med vanligt folk, undandtag av vissa spel iof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kid_A:

Ingen skulle vilja pröjsa 700 spänn för deras äckliga konsolportade spel ändå. Om man gör ett BRA spel till PC, t ex BF3, så kommer det att sälja bra också, och om man gör en skitkass konsolport av en skitkass spelserie så är det inte så konstigt att folk bara laddar ner det, då det på sin höjd är värt en tjuga, om ens det.

Exakt. Varför ens bry sig om att göra spel till PC ö.h.t. om PC-spelarna är för kräsna? Det är inte värt investeringen så istället satsar dom på konsoler där det finns pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

5% är en orimligt hög siffra, han menar troligtvis att kundgruppen som skulle köpa spelet är endast 5% av storleken av de andra spel portarna.

Det är inte alls ovanligt att se 5-8 000 personer tanka ner nya singelplayer spel samtidigt på större torrentsidor, Med en average nedladdningstid på 4 timmar så är det 30-48 000 nedladdningar per dag - per torrentsida.. och det finns många stora torrentsidor, betydligt fler än det finns stora spelbutiker.

Det är upp till deras företag vilken marknad som de ser lönar sig.. att utveckla ett spel till en PC är betydligt jobbigare än att utveckla till en konsol med identiska specifikationer.

MMO spel är framtiden för PC, spel där du inte kan spela utan att vara uppkopplad är framtiden.

dessa 5-8000 tankar faktiskt exakt samma torrent och är då totalt 5-8000 på hela publika torrentscenen

Permalänk
Avstängd

Är spelet tillräckligt bra så köper folk det, är det inte det så laddar folk ner det. Så enkelt är det.

Det är helt enkelt så att PC användare inte nöjer sig med att titta på baksidan av kartongen för att avgöra ett köp.

Visa signatur