Kommer mer ramminne ge mig bättre prestanda? (3 år gammal dator)

Permalänk

Kommer mer ramminne ge mig bättre prestanda? (3 år gammal dator)

Hej!

Jag sitter på en burk som är 3 år gammal. Det som är nytt är grafikkortet (nvidia geforce GTX 560 ti) som jag fick på garanti.
Processorn är en quadcore 6600 som är klockad från 2,4 ghz till 3,2 ghz. Jag har 4gb ramminne men har Vista 32bit så jag får bara ut cirka 3,5 gb.
Jag spelar nu battlefield 3 och ligger väl mellan 50-60 fps som bäst, 30-50 fps vanligtvis och 25-35 fps som sämst (stora banor med långa vyer).

Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa windows 7 64bit OEM och köpa till 2 gb ramminne (DDR2, 800 mhz, pc6400) till för att få bättre prestanda.

Jag skulle då få nvidia geforce GTX 560 ti grafikkort, 3,2ghz quadcore processor, 6 gb ramminne.

Det blir ju en betydande utgift för mig som student och jag undrar om det kommer att ge mig någon boost eller är det ingen idé eftersom processorn är av gammal modell? Bör jag satsa på 4 gb eller 6 gb ramminne förresten? Någon skillnad när jag fortfarande kör den gamla processorn?

mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Kommer inte ge någon skillnad att tala om.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Byte till Win7 och kanske en liten SSD ger nog mest prestandaökning för minsta pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150406:

Byte till Win7 och kanske en liten SSD ger nog mest prestandaökning för minsta pengar.

Man får inte mer FPS i spel utav en SSD..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Hej!

Jag sitter på en burk som är 3 år gammal. Det som är nytt är grafikkortet (nvidia geforce GTX 560 ti) som jag fick på garanti.
Processorn är en quadcore 6600 som är klockad från 2,4 ghz till 3,2 ghz. Jag har 4gb ramminne men har Vista 32bit så jag får bara ut cirka 3,5 gb.
Jag spelar nu battlefield 3 och ligger väl mellan 50-60 fps som bäst, 30-50 fps vanligtvis och 25-35 fps som sämst (stora banor med långa vyer).

Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa windows 7 64bit OEM och köpa till 2 gb ramminne (DDR2, 800 mhz, pc6400) till för att få bättre prestanda.

Jag skulle då få nvidia geforce GTX 560 ti grafikkort, 3,2ghz quadcore processor, 6 gb ramminne.

Det blir ju en betydande utgift för mig som student och jag undrar om det kommer att ge mig någon boost eller är det ingen idé eftersom processorn är av gammal modell? Bör jag satsa på 4 gb eller 6 gb ramminne förresten? Någon skillnad när jag fortfarande kör den gamla processorn?

mvh// Jocke

Om du har CSN eller Mecenat-kort så kan du få Windows 7 Professional nästan gratis. 150kr (fan vad han har höjt priset) via SMS så får du 4 studentlicenser och massa annat gott. Mer info i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideWinder86:

Man får inte mer FPS i spel utav en SSD..

Nu skrev jag ju inte att det get mer FPS heller - utan att det ger mest prestandaökning för minsta peng.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är BF3 ett rent 32-bitars program, så det kommer inte kunna använda mer minne av att du byter till 64-bitars och stoppar in mer minne i datorn. Windows kan däremot använda minnet till hårddiskcache. Fler banor kan ligga i cachen så att de laddar snabbare om du på nytt spelar en tidigare bana.
Pengar du investerar i datorn idag gör marginell skillnad och du kommer knappast få igen det, bättre att spara pengarna till nästa stora uppgradering. Får du minnet i det närmaste gratis så visst. Din windowslicens är giltig även för 64-bitars, kan du låna en skiva så finns det inget hinder att du ominstallerar med 64-bitars.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tror dock att win 7-64 och 6gb gör skillnad, mer minne över till win och andra apps sen mer minne över till spelet i sig att hantera.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk

Recommended settings för BF3 är ju 4gb ramminne.

Har tagit kontakt med min högskola eftersom den fanns med i listan där. Hoppas att dem kan hjälpa mig att få gratis windows 7
tack för hjälpen

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Mig veterligen är BF3 ett rent 32-bitars program, så det kommer inte kunna använda mer minne av att du byter till 64-bitars och stoppar in mer minne i datorn. Windows kan däremot använda minnet till hårddiskcache. Fler banor kan ligga i cachen så att de laddar snabbare om du på nytt spelar en tidigare bana.
Pengar du investerar i datorn idag gör marginell skillnad och du kommer knappast få igen det, bättre att spara pengarna till nästa stora uppgradering. Får du minnet i det närmaste gratis så visst. Din windowslicens är giltig även för 64-bitars, kan du låna en skiva så finns det inget hinder att du ominstallerar med 64-bitars.

Det kan kanske vara så att BF3 inte kan använda mer än 4GB ram, det är jag inte säker på, men om du har 64 bitars OS så behöver det inte dela på minnet med grafikkort(en) och operativsystem och andra bakgrunds program.
Du får nog ut en del i alla fall från att uppgradera, men vet inte hur mycket med tanke på just processorn.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det kan kanske vara så att BF3 inte kan använda mer än 4GB ram, det är jag inte säker på, men om du har 64 bitars OS så behöver det inte dela på minnet med grafikkort(en) och operativsystem och andra bakgrunds program.
Du får nog ut en del i alla fall från att uppgradera, men vet inte hur mycket med tanke på just processorn.

Jag märker extrem skillnad mellan 6 GB och 4 GB, dock ingen alls mellan 6 GB och 8 GB (det går hackigt som när man streamar youtube med mobilt bredband med 4 GB). 6 GB flyter det på fint i 60 FPS, har 5850 och Q9400 så mitt system liknar TS till stor del.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150406:

Nu skrev jag ju inte att det get mer FPS heller - utan att det ger mest prestandaökning för minsta peng.

Han syftar på spelprestanda som jag fattar det.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

När jag spelar används 89% av CPU och 2.44gb av 3,25 gb ramminnena.

Varför rekommenderas 4 gb då egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Han syftar på spelprestanda som jag fattar det.

laddningstiderna minskas kraftigt ialf om det ska vara en prestanda höjande faktor

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

laddningstiderna gör inget
Vill ha bättre flyt (mindre hackig), mer fps

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

windows 32bit stödjer ungefär bara 3,25-3,5 GB internminne windows 64Bit är min rekommendation om du tänkt och uppgradera. ett tips innan du gör detta kolla så att ditt moderkort stödjer mer än 4GB ram. ditt problem tror jag ligger i mestadels på ditt nuvarande grafikkort. då bf3 är väldigt krävande.

prova o se vad du får här

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/intro.aspx

välj ditt spel sedan klicka på can you run it

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

När jag spelar används 89% av CPU och 2.44gb av 3,25 gb ramminnena.

Varför rekommenderas 4 gb då egentligen?

Börja med att byta OS till win7 64bits.

Från 4 gb och uppåt i spel ger ingen märkbar skillnad och är fullständigt meningslöst om man inte spenderar tid med foto redigering m.m.
Grafikkortet kan tänkas bytas ut till nått nyare också.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

okej väntar med att köpa minnen då utan bara 64bitars så att de 4gb jag har aktiveraas

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte precis ett grafikkort för att kunna spela BF3 på hög grafik då mitt HD 5850 knappt klarade medel vilket det borde. Dock blev inte förbättringen speciellt stor och jag förstod ingenting. Tills jag tillslut listade ut att jag hade för lite ramminne. Så jag köpte Corsair dominator 6gb, och testade igen. Nu klarade jag ultra på alla inställningar. Jag testade även ett prestandatest och fick till min förvåning hela 40% mer i 3D Mark 11 under processortesterna. Så vad jag har erfarat så är minnen oerhört viktigt! Lycka till!

Permalänk

"Mig veterligen är BF3 ett rent 32-bitars program, så det kommer inte kunna använda mer minne av att du byter till 64-bitars och stoppar in mer minne i datorn"

Fel. Även en applikation som är 32bit får självklart tillgång till mer minne om OS'et kan hantera mer. Kernel i 32bit OS ser ALLTID 2GB. Därmend inte sagt att det kommer leda till ökad prestanda.

En tanke är ju att du initiellt skiter i mer minne och ser ifall du blir nöjd med att enbart köra W7. Mer minne kan du ju köpa till efterhand.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128093:

Jag köpte precis ett grafikkort för att kunna spela BF3 på hög grafik då mitt HD 5850 knappt klarade medel vilket det borde. Dock blev inte förbättringen speciellt stor och jag förstod ingenting. Tills jag tillslut listade ut att jag hade för lite ramminne. Så jag köpte Corsair dominator 6gb, och testade igen. Nu klarade jag ultra på alla inställningar. Jag testade även ett prestandatest och fick till min förvåning hela 40% mer i 3D Mark 11 under processortesterna. Så vad jag har erfarat så är minnen oerhört viktigt! Lycka till!

Kanske för att ditt minne fylldes helt tidigare?

Om trådskaparens minne aldrig fylls helt, utan använder 2Gb av de tillgängliga 3,5Gb, så kommer
inte 6Gb ge någon förhöjd spelprestanda enligt mitt förstående.

Jag satt tidigare med 2Gb, och i Stalker - Call of Pripyat var mina laddtider väldigt långa, samt att
under gameplay så "hackade" spelet ibland odrägligt mycket när jag sprang runt och upptäckte nya områden.
Men inte när jag rörde mig i samma, väldigt små områden, tex i en byggnad.
Det visade sig att mina 2Gb fylldes helt, och hårddisken fick använda en bit av sitt utrymme som
RAM-minne. Speciellt när jag sprang i nya områden och nya vyer laddades in på hårddisken.
Med en uppgradering till 4Gb minne, halverades mina laddtider, och hackandet försvann.
I aktivitetshanteraren kunde jag nu se att mellan 2,5Gb och 3Gb användes i samma spel.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Kan någon mer bekräfta att jag inte kommer att jag kommer ha någon användning av 4 gb ramminne när jag bara använder 2.44 gb ramminne när jag spelar bf3 just nu? Jag har läst att folk med 4 gb ram använder 3,5 gb enligt aktivitetshanteraren och även ännu mer. Anpassar sig minnena om "de finns mer att ta av" om jag upgraderar till 4gb ram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Kan någon mer styrka att jag inte kommer att jag kommer ha någon användning av 4 gb ramminne när jag bara använder 2.44 gb ramminne när jag spelar bf3 just nu?

2.5gb av 3.5? Nej då kommer det (nog) inte göra ett skit.

För lite ram ger inte dålig fps utan det slår i princip tvärnit lite då o då när hårddisken måste läsa/skriva.

Kan du inte lätta lite på grafikinställningarna??

Permalänk
Medlem

mitt bf3 (q6600, 4gb, W7-64, HD4830) använder över 3gb, så jag tror windows (eller bakgrundsprocesser) reserverar resten. har för mig att 4gb ddr2 inte kostade mer än några hundra så jag skulle iaf testa. kan någon som har 8gb kolla hur mycket minne det drar på era datorer?

Permalänk
Medlem

jag bytte från 4gb till 8 och märker en rätt stor skillnad i det positiva inte emer fps men tabba ur spel osv går på en ms istället för en kvart osv MEN med tanke på du har en rätt gammal dator spelar du på låg utlösning och säktert på MINIMUM i spelet då tror ja att köpa mer ram knappt märks.. jag använder aldrig över 4gb oftast runt 3+gb då ja spelar bf3 på 1080p och high på den mesta men medel på lite inställningar AA och sådant av..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kalaskulan:

Kan någon mer bekräfta att jag inte kommer att jag kommer ha någon användning av 4 gb ramminne när jag bara använder 2.44 gb ramminne när jag spelar bf3 just nu? Jag har läst att folk med 4 gb ram använder 3,5 gb enligt aktivitetshanteraren och även ännu mer. Anpassar sig minnena om "de finns mer att ta av" om jag upgraderar till 4gb ram?

Du kommer antagligen märka en rejäl skillnad, om du byter till ett 64 bitars OS och går upp till 6 GB.

Skrivet av CoZalon:

Jag märker extrem skillnad mellan 6 GB och 4 GB, dock ingen alls mellan 6 GB och 8 GB (det går hackigt som när man streamar youtube med mobilt bredband med 4 GB). 6 GB flyter det på fint i 60 FPS, har 5850 och Q9400 så mitt system liknar TS till stor del.

Skrivet av HmComBz:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av brajonk:

jag bytte från 4gb till 8 och märker en rätt stor skillnad i det positiva inte emer fps men tabba ur spel osv går på en ms istället för en kvart osv MEN med tanke på du har en rätt gammal dator spelar du på låg utlösning och säktert på MINIMUM i spelet då tror ja att köpa mer ram knappt märks.. jag använder aldrig över 4gb oftast runt 3+gb då ja spelar bf3 på 1080p och high på den mesta men medel på lite inställningar AA och sådant av..

jag kör på 1080 p och high medium blandat med high. AA och de där avstängt

Jag köpte 64bitars igår kväll så nu blir de upp till bevis Är för nyfiken för att låta bli!
Dice har ju trots allt rekommenderat 4 gb ram till deras spel så jag hoppas att det finns en anledning till detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

2.5gb av 3.5? Nej då kommer det (nog) inte göra ett skit.

För lite ram ger inte dålig fps utan det slår i princip tvärnit lite då o då när hårddisken måste läsa/skriva.

Kan du inte lätta lite på grafikinställningarna??

Håller med ovanstående, när minnestaket nås märker man det, det känns nästan som om datorn hänger sig, med 4 gig minne har jag endast nått detta tak när man packar upp saker eller installerar saker. Alltid annars är det min processor som flaskar (och därefter grafikkorten).

Permalänk

Jag har nu bytt till 64 bit win 7 och har blivit av med problemet med ljudet som fanns i BF3 förut(ljudet försvann o kom tillbaka när de var mycke smällar och dunder).
I och med att jag nu har 4 gig ram så använder datorn med ramminne än innan, en ökning från 2,76 (med skype igång) till 2,96 (med skype igång).

Lösningen att köpa win 7 64bit har gjort att jag slipper köpa externt ljudkort men någon synlig FPS boost i spelet har de inte gett mig. Det har dock blivit mycket kvickare att tabba osv

Visa signatur