Datorn Startar men inte skräm efter rens av damm.. :S

Permalänk
Medlem

Datorn Startar men inte skräm efter rens av damm.. :S

Tjena! Rensade chassit idag på damm Så jag tog ut alla komponenter och satte dom på antiel påsar Sen så bytte jag kylpasta på Processorn. Sen Så satte jag in allt i datorn kopplar ihop allt och sånt först får jag lite problem med att den inte startar men då hade jag failat med en av kontakterna.. Sen startade den men då så startar inte skrämen den står o blinkar.. Jag har testat att koppla skrämen till laptopen och det funkar.. + Jag hör inte start "pipet" som ska komma ibörjan kan det vara något av de?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ta ut allt igen och testa på nytt.. checka också så alla kablar är där. En gång när jag dammat ur min pc hade en dammtuss smitit in i min minnes buss Och sedan är det inte så smart att lägga elektronik "PÅ" såna påsar Bäst att lägga på en kartong eller liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Funkade inte Har tagit ut allt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har även märkt att en lampa som ska lyssna i början på moderkortet lyser inte nu.. Det är som om något inte "Laddas"

Min Spec är iaf:

Moderkort: MSI H55M-E33
Processor: Intel core i3 540
Grafikkort: ASUS GTX 560TI
Ram: 4Gb
Hdd: 2st 500gb där OS och sånt ligger på en 160gb där lite skit ligger på.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt mig, dock funkar inte mina fläktar heller.

Permalänk
Medlem

vilken kontakt hade du failat med?...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Funkade inte Har tagit ut allt.

Då får du gör det igen ordentligt. Ta isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt. Kylaren till processorn är många dåliga på att sätta fast ordentligt och upptäcker inte det förrän de känt efter med handen.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Innan du ens börja leta fel så tar du bort allt utom de 5 delarna du behöver för att alltid få bild.

Bort med Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, Hårdiskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort etc. De är onödiga och har orsaka felet för andra. Får du inte alltid bild så är det ingen ide att oroa sig för Windows och andra saker.

DompA97:
Nu vet jag inte vad du gjorde innan du fick problem och det borde du också skriva men här är resten av listan.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Några var även tvungen att ta bort tex grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha sånt kvar. Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Permalänk
Medlem

8 pins kontakten.. den satt inte helt i, sen hade jag glömt processorfläkt sladden också men då hade jag startat den i 5 sek sen märkt det så inget borde ha hänt av det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Problem fixat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Problem fixat.

Skönt för dig att det ordnade sig!

Permalänk
Medlem

"Rättade" Till cpu:n lite och sen funka det 34 grader med ny kylpasta? Bra eller dåligt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra antagligen, min är på 24 grader med den värsta vattenkylaren på marknaden.