Permalänk
Medlem

Göra bokningar på en karta

Jag är lite småaktiv i en förening som genomför marknader ett par gånger om året. Totalt har lokalen utrymme för ca 40 st stånd.

Förra året var det ett par programmeringsstudenter som skrev ett bokningssystem åt oss i PHP som ett skolarbete. Själv är jag rätt ringrostig när det gäller programmering, men jag tänker att det kunde vara kul att försöka förbättra programmet lite. Hade sett snyggt ut med en karta över marknadsområdet med en kryssruta precis där varje stånd ska stå. Så gör man bara ett kryss på den plats man vill ha i samband med bokning, och upptagna platser syns direkt.

Någon som har några tips och ideer? Jag antar att jag bör göra kartan i SVG så att kryssrutorna hamnar på rätt plats oavsett skalning. Gissar att Adobe Illustrator har någon funktion där man kan positionera ut kryssrutor i bilder?

Permalänk

Jag vet inget hjälpsamt om SVG, men ett annat enkelt sätt vore att köra en bild över lokalen som png eller jpg. Sätt bilden som bakgrund i en div eller dyligt (som har position relative) och sen placerar man checkboxar (eller radiobutton om man bara ska välja en?) på rätt plats med position absolute. Välja plats och tryck på en knapp för att boka.

Sen är det bara att utöka med javascript för att skapa lite interaktivitet.