Permalänk
Avstängd

jag är lite nyfiken , du sa att moderkortet hade sätt sina bättre dagar (detta är inget du kan ta bilder på o lägga upp ,samma med processorn) angående pinnsen hur säker är du att det verkligen är avbrutna pinns procesorn skall inte ha pinns över hela processorn. snälla visa oss.

dock tycker jag detta köpet va väldigt dåligt från säljaren sida

hoppas det ordnar sig.

Permalänk
Medlem

1. Skicka tillbaka grejorna, gärna som rekommenderat brev.
2. Skicka faktura på beloppet som du satte in på hans konto, frakt samt "administrationsavgift"
3. Efter två veckor skicka påminnelse med belopp från 2 samt påminnelseavgift och dröjsmålsränta (glöm inte administrationsavgift)
4. Efter två veckor skicka påminnelse med belopp från 3 samt påminnelseavgift och dröjsmålsränta (administrationsavgift igen)
5. Efter ytterligare två veckor skickar du ärendet till Kronofogden, detta kommer att kosta dig ca 800 (tror jag) men du lägger detta på belopp från 4.
Under alla turer glöm inte att "salta" fakturorna med så mycket som möjligt - var kreativ! Mallar på fakturor hittar du på nätet.
6 Om KF går på din linje så blir det svettigt för snubben, går de på hans linje så är nästa steget att starta en civilrättslig process.

Fördelen med att gå igenom Kronofogden är att när det blir dags att tvista i Tinget så har belloppet förhoppningsvis vuxit så pass mycket att du faktiskt kan tjäna en liten slant på detta samt det skadar den andra parten
Och var inte rädd att tvista , du tvistar inte mot Apple eller Google! I värsta fall kan det räcka med någon "gratis" konsultation på FB (inte Facebook )

JAG hade gojrt likadant!
PS: Ursäkta stavning, skriver på en surfplatta!

Permalänk
Inaktiv

Jättetråkigt när sådant här händer. Jag säljer endast saker på Tradera och köper aldrig. Tänk alltid på omdömen och titta alltid på de senaste. Sen får man göra en avvägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Vad var det för ett kort? spelar ingen roll men om det kostar 500kr är det lättare att ta som en läxa än om det kostar 5000 :/ lider med båda två i vilket fall.

Ett GTX 285
1800kr gick upp i rök.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att du blivit lurad:/

Det första varningstecknet som ringde för mig var när du skrev att han hade vunnit grejerna på dreamhack,

Jag jobbade nämligen i Crew och mig vetterligen så vart det ingen tävling som handlade om att plocka isär en dator, MSI hade dock en tävling där man skulle bygga ihop en dator, dock så var priserna i denna tävling från intel och MSI, Intel var dessutom en av huvudsponsorerna under DHW.

Iaf det du kan göra är att göra en anmälan samt kontakta Tradera samt ge han ett riktigt dåligt omdöme

Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Om man blir lurad på ett par kr ska man endå göra en anmälan.
Ju fler det kommer en ju större chans att en flagga ploppar upp på den personen och polisen kan göra något

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem

anmäl honom med det samma !! han kan ha lurat hundratals det vet ej du . så bara ringa snuten ! det kommer ta sin tid men bättre det än inget.

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk

Om det är grejor som kostar över 1000 spänn så kan det nog vara värt 50-100 kr extra för att få det rekommenderat och försäkrat. Då får man ju ett kolli ID också.

Jag skulle definitvt både anmäla och göra en hembesök. Betalar han inte så kör med kronofogden samt domstol. Till sist konstaterar jag att TS fick en välförtjänt örfil av karma-guden när han försökte köpa en processor som redan var såld.

Permalänk
Medlem

Du är så lurad, regel 1 gå inte med på extra köp när du ute har vunnit objektet. Köp bara av folk som har bra omdömen. Om du nu åker dit så bered dig på trubbel, du vet att han/hon kan anmäla dit för olaga hot eller något annat knas lagarna. Jag hade absolut inte gjort det, inte ens värt det. Jag hade inte heller gett dig tillbaka pengarna, finns ingen återbetalningsskyldighet vid privatköp. Kom ihåg när familjen sålde en bil, 1 vecka senare så ville köparen ha tbx pengarna ye right.

Vet personer som har blivit blåsta på pengar när det gäller skadade objekt genom posten. Tråkigt, men så är det, en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

det är därför jag nästan enbart handlar på ebay .. dom tar hand om sånt här mycket bättre ... tradera är (trots att ebay äger dem) ett skitföretag som enbart bryr sig om pengarna de tjänar på auktionerna, säljare och köpare får klara sig bäst de vill..

Precis som internetgirot. Värre företag får man leta efter..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

eller så köper man nytt, så man vet vad man får och har kvitto och garanti på det

Precis, eller så väljer man att köpa vissa saker beg och vissa delar nytt, jag skälv skulle endast kunna tänka mig att köpa kringsutrustning, som te,x tbord, möss, högtalare, chassi men även möjligen nätagg. Moderkort osv köper jag hellre nytt

Skrivet av blade80:

Jo visserru, jag blev blåst på ett graffe här av en jävla gris. Så bara för att det är sweclockers är det inte säkert.
Vad ska dom göra om någon provatperson blåser en. Ge ut kontaktuppgifter...sen då? Jag får ju inga pengar tillbaka ändå...

Nä det är helt enkelt bara att acceptera att man kan bli blåst om man köper begagnat med förskottsbetalning oavsett ställe :/

Det jag menar är att jag tror inte det är lika stor chans att bli blåst på Swec som på te,x Tradera. Kan ha fel och det medger jag. Och håller med dig helt där, en affär sker mellan 4 ögon, eller genom något säkrare sätt

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du är så lurad, regel 1 gå inte med på extra köp när du ute har vunnit objektet. Köp bara av folk som har bra omdömen. Om du nu åker dit så bered dig på trubbel, du vet att han/hon kan anmäla dit för olaga hot eller något annat knas med lagarna som dem verkligen tar seriöst. Jag hade absolut inte gjort det, inte ens värt det. Jag hade inte heller gett dig tillbaka pengarna, finns ingen återbetalningsskyldighet vid privatköp. Kom ihåg när familjen sålde en bil, 1 vecka senare så ville köparen ha tbx pengarna ye right.

Vet personer som har blivit blåsta på pengar när det gäller skadade objekt genom posten. Tråkigt, men så är det, en chansning.

Hade någon besökt min dör så jävlar, kan man kampsport så låter man bli. Annars gör det ont för motparten

Påminn mig om att inte köpa prylar av dig, någonsin

Permalänk
Medlem

Tycker ni är lite hårda angående omdömen, hur ska en ny kund på tradera/ebay någonsin kunna få ett bra omdöme om ingen handlar av dem? Däremot kan man väll säga att man ska undvika de med negativa omdömen.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Påminn mig om att inte köpa prylar av dig, någonsin

Bara för att du är noob på tradera. Sålt och köpt en massa grejor, packar alltid mer än väl och gör mitt bästa. Jag köpte ett grafikkort här på SweClockers, gick fint. Chansade lite vilt dock, gillar man risker så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tycker ni är lite hårda angående omdömen, hur ska en ny kund på tradera/ebay någonsin kunna få ett bra omdöme om ingen handlar av dem? Däremot kan man väll säga att man ska undvika de med negativa omdömen.....

Precis det där blir lite svårt, skulle ha sålt billigare prylar först så man vet att köperaren nästa gång har något att gå på.

Jag hade garanterat inte lagt ett på bud på tex en iPad 2 på en säljare utan omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av docky30:

Har inte precis snålat! Killen tog 150 kr i frakten som kostade egentligen endast 42 KR.. Jag trodde att person som har varit på Dreamhack vet hur man handskas med komponenter!!! Tog det för givet men verkar som grejerna hade varit obrukbara redan innan han skickade de för att jag hittade inga "pins" i förpackningen.. det var tänkt så från början .. att blåsa någon på pengar och sedan hävda att han är oskyldig

Hahahaha! Ursäkta att jag skrattar. Men 150 kr = paket inte ett brev i min erfarenhet. Känns som om personen avsiktligt lurat dig. Personens reaktion här på forumet var väl sådär också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Precis, eller så väljer man att köpa vissa saker beg och vissa delar nytt, jag skälv skulle endast kunna tänka mig att köpa kringsutrustning, som te,x tbord, möss, högtalare, chassi men även möjligen nätagg. Moderkort osv köper jag hellre nytt

Det jag menar är att jag tror inte det är lika stor chans att bli blåst på Swec som på te,x Tradera. Kan ha fel och det medger jag. Och håller med dig helt där, en affär sker mellan 4 ögon, eller genom något säkrare sätt

jo, känns lite säkrare på sweclockers. än tradera eller blocket iaf. här är en blocket annonsör som man inte får köpa saker av face to face, utan måste förskottsbetala och sen tro att man ska få sakerna, även om man bor nära och kan ha en face to face affär. http://www.blocket.se/goteborg/Nya_Moderkort_Processor_AM2__A...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk

Helt off-topic, men jag kan säga att killen inte har en susning om hur man sätter ihop en dator, och om inte det andra laget hade "glömt", eller struntat i, att skruva i alla skruvar i moderkortet så skulle någon som faktiskt visste vad det var för något ha vunnit det Att det andra laget blev diskade var enda chansen för dem att vinna, för de skulle inte få ihop den även om de hade tre år på sig

On-topic
Killen är typ 15 år. Åk hem till honom och ta ett allvarligt snack med honom / hans föräldrar, och problemet är löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

jo, känns lite säkrare på sweclockers. än tradera eller blocket iaf. här är en blocket annonsör som man inte får köpa saker av face to face, utan måste förskottsbetala och sen tro att man ska få sakerna, även om man bor nära och kan ha en face to face affär. http://www.blocket.se/goteborg/Nya_Moderkort_Processor_AM2__A...

Missade jag nått? Det står väll "Uthämtas hos mig" som alternativ? Det tolkar jag som face to face? Eller har hon redigerat annonsen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hahahaha! Ursäkta att jag skrattar. Men 150 kr = paket inte ett brev i min erfarenhet. Känns som om personen avsiktligt lurat dig. Personens reaktion här på forumet var väl sådär också.

När han sa att frakten kostar 150 kr då trodde jag direkt att han kommer att skicka det som vanligt paket! Det rör sig om sådana summor när man skickar paket. Det jag fick var helt andra grejer...

Permalänk

Bra, då summerar vi
1. Åk dit och snacka, ta med någon polare bara för att. Var bestämd men tillmötesgående och akta dig för att hota.
2. Skicka grejerna samt faktura.
3. Skicka påminnelser...
4. Kronofogden

2. Anmälan polis
3. Vänta, vänta...
4. Hoppas att de inte lägger ner och att han senare blir fälld.

Till nästa gång:
-Handla endast billiga varor av ny försäljare.
-Handla bara hos försäljare med många och positiva omdömen vid dyrare köp.
-Butik är säkrare, men också dyrare och äldre saker försvinner ur sortiment :/
-Var väldigt tydlig med hur varorna ska skickas (om de ska skickas)
-Att köpa face-to-face är att föredra.
-Vid face-to-face köp be säljaren visa varan och se till att den/de fungerar/är hel. Kolla att alla pins finns och är hela om det är en processor, om det är en t.ex. laptop eller surfplatta be honom starta den och guida dig lite (även fast du vet hur den fungerar, så får du se lite ordentligare att varan fungerar)

Är det något jag missat?
Riktigt beklagligt att man måste ta till ovanstående åtgärder för att det finns en massa douchebags Och ändå är man ju inte 100% säker på att allt blir smärtfritt :/
TS: Lycka till, hoppas det går vägen för dig. Kom gärna med update, så vi får veta hur det går

Permalänk
Medlem

Satan vilken pajas. Hur i helvete tänkte han när han skickar såna känsliga saker? han kan inte ha särskilt många hjärnceller i sin skalle. Säkert en liten snorvalp som ville tjäna lite extra pengar till jul för han får väl säkert inget från sina föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Du är så lurad, regel 1 gå inte med på extra köp när du ute har vunnit objektet. Köp bara av folk som har bra omdömen. Om du nu åker dit så bered dig på trubbel, du vet att han/hon kan anmäla dit för olaga hot eller något annat knas lagarna. Jag hade absolut inte gjort det, inte ens värt det. Jag hade inte heller gett dig tillbaka pengarna, finns ingen återbetalningsskyldighet vid privatköp. Kom ihåg när familjen sålde en bil, 1 vecka senare så ville köparen ha tbx pengarna ye right.

Skitsnack. Säljare och köpare har ingått ett avtal via tradera. Säljaren har inte levt upp till avtalet. Så enkelt är det.

Tänk igenom vad du skriver. Risken finns att du framstår som en lika stor skitstövel som säljaren i det här fallet om du inte gör det.

Permalänk

Tråkigt att höra. Att de finns massa människor som försöker göra sånt här är bara patetiska och riktiga idioter.

Dock är du inte ensam utan de finns även här på Swec då jag också råkat ut för dem här. Man kan aldrig vara helt säker tyvärr.

När jag skickar saker och säljer så kommer jag alltid överens om typen av frakt etc så allting fungerar till 100% och beskrivningen är helt rätt. Hoppas de går bra för dig och att de löser sig och att snorungen lär sig för framtiden.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Skitsnack. Säljare och köpare har ingått ett avtal via tradera. Säljaren har inte levt upp till avtalet. Så enkelt är det.

Tänk igenom vad du skriver. Risken finns att du framstår som en lika stor skitstövel som säljaren i det här fallet om du inte gör det.

Jaha, det är väl inte jag som har packat varan? Även om jag "skulle" ha packat varan korrekt och posten skadar det så är det endå inte mitt problem. Jag kan väl inte ta ansvar för postens slarv eller hur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Jaha, det är väl inte jag som har packat varan? Även om jag "skulle" ha packat varan korrekt och posten skadar det så är det endå inte mitt problem. Jag kan väl inte ta ansvar för postens slarv eller hur..

Men nu var det ju inte ordenligt paketerat, så det är inte vad det handlar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Missade jag nått? Det står väll "Uthämtas hos mig" som alternativ? Det tolkar jag som face to face? Eller har hon redigerat annonsen?

oki, fanns inte som alternativ för ett år sedan när man själv skulle köpa en processor av den annonsören, då hon mailade över en massa fake mail om andra som köpt å skickad feedbak på att de skulle gått bra. då var de endast förskotts betalning som alternativ å fick inte åka 1 mil för att testa produkten och köpa mellan 4 ögon iaf. så verkade jävligt skum då, samt allt de hon annonserade ut då låg kvar till i somras. så kändes jävligt skumt att inget blev sålt då. + att de inte är hennes utan hennes killes saker hon säljer.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Uppenbarligen är det inte du som packat den och inte heller du som kan ansvara för postens slarv.
Ibland får man dock vara extremt övertydlig mot säljaren hur man vill att den ska fraktas :/
Idioten i detta fall borde ändå ha packat den ordentligt, det råder inga tveksamheter. Men risken minskar något iaf om är övertydlig.

Permalänk
Medlem

Det här är bara en sida.. det ser ut likadant på alla fyra sidor

bild nr 3 visar där pins saknas...

Permalänk
Medlem

Hur var det förpackat i brevet?

Samt, skicka kronofogden på honom, är han inte helt blåst betalar han tillbaka eller blir märkt för livet

Förutsatt att packningen var undermålig och varan inte kan överleva det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz