Permalänk
Medlem

Kylarbyte HD 4870 512mb

Efter att ha haft standardkylare på grafikkortet sedan det var nytt och samtidigt haft ett Accelero S1 rev.2 liggandes på hyllan så tog jag äntligen tag i saken och monterade den. Då jag köpte kylaren köpte jag även extra heatsinks till Vram bl.a samt en extra Noctua NF-S12 1200. (En har jag på processorkylaren)

Jag tog tid på mig och tyckte att det gick smidigt, eftersom jag inte använde de medföljande kylflänsarna till VRAM så hade jag inga problem med att kylaren tog i någonstans.

Körde ett litet gpu test i OCCT före bytet och då hade jag en maxtemp på 89 grader då fläkten styrdes av CCC och efter bytet hade jag en maxtemp på 66 grader.
Dock är datorn mycket tystare nu.

Jag är väldigt nöjd!
/Jakob

Kylarbyte HD 4870 512mb

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

jag gjorde samma sak med mitt 4870. kan ju säga att det var guld värt då original kylaren både kyler extrem dåligt och låter hemskt mycket men att det inte blev kallare minns att mitt bara blev runt 45-50 grader i max loade med den kylaren och utan nån fläkt på den. har du ett trångt chassie? för om du har det så kan en fläkt göra mer o nytta än nytta då den pumpar ner varmluften i boten av chassiet?

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallan:

jag gjorde samma sak med mitt 4870. kan ju säga att det var guld värt då original kylaren både kyler extrem dåligt och låter hemskt mycket men att det inte blev kallare minns att mitt bara blev runt 45-50 grader i max loade med den kylaren och utan nån fläkt på den. har du ett trångt chassie? för om du har det så kan en fläkt göra mer o nytta än nytta då den pumpar ner varmluften i boten av chassiet?

Jag har ett Chieftec chassie, men inte så mycket fläktar som flyttar runt luft i det. Körde igång chassifläkten bak (80mm) nu på morgonen.. En av skillnaderna mellan original och denna är ju att på originalkylaren blåstes varmluften ut ur chassiet direkt. Det gjorde i mitt fall att processorn blev varmare. Ska köra ett test nu igen med chassiefläkten igång.

Jag får önska mig ett nytt chassie i julklapp!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Avstängd

bra kylare, har typ samma på mitt 8800GT tempen sjönk från LOAD 90+ IDLE 65+
till LOAD 60 idle 45 55

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag