2.0 aktiva högtalare med xtrem punch!

Permalänk
Avstängd

Ev. blir det en beställning på BX8:or samt Samson S-CONVERT och lite kabel.

Ang. samsons convert - vad är det för sorts input ? 2 x RCA ?

Blir isåfall 1 x 3,5mm stereo till 2 x RCA in i samsons och 2 x XLR ut till monitorerna ?
Är det denna sorts kabel man skall ha mellan samsons och högtalarna??
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm

Vad kallas en sån 3,5mm stereo till 1st SPDIF Sub kabel ??

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Jag förstår inte vad exakt du vill uppnå, och om jag vore dig skulle jag inte köpa en enda sak innan du vet vad du vill ha.

Du verkar vilja ha 2 små högtalare som ska spela i ditt rum med en sub. Ja?
Du har en hemmabioförstärkare. Ja?

Då är det helt idiotiskt att köpa aktiva studiomonitorer. Du har ju redan en förstärkare, varför ska du betala för 2 st till?? Du måste ju förstå att förstärkaren i en högtalare kostar pengar. du kommer få sämre ljud för en given summa om en förstärkare ska ingå i högtalarna.

Köp ett par vanliga bokhyllehögtalare istället.

Hur ser din sub ut? Har den inbyggd förstärkare? Vad har den för ingångar (hög/lågnivå/digitalt)? Vad har den för utgångar (hög/lågnivå), Kan du filtrera i förstärkaren så du kan få högpass till småhögtalarna? Kan subben skicka ut högpassignal med lågnivå?

Sen ska du ju veta att det brukar inte vara volymkontroll på aktiva monitorer, det är en gainkontroll.

Lägg upp en bild på subbens baksida.

fred på jorden
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd

Glöm helt och hållet hemmabio systemet - fattar inte vrf ni snurrar in er på det! Jag skall ha PC högtalare som är aktiva och inga hemma biohögtalare!

Subben är aktiv med ett delning filter, 1 coax ingång..

Just drf skall jag ha en Samson s-convert för att få volymkontroll!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Men varför vill ha ytterligare ett par förstärkare när du redan har en som duger?
Om vi säger som så att du köper ett par aktiva högtalare för 5000kr så betalar du säkert ~2000kr bara för förstärkardelarna. Alltså får du en högtalare som presterar som en passiv för 3000kr...

Edit: Det är inte hembiogrejor bara för att det är passiva högtalare. Det är bara i studio och PA-världen där högtalare är aktiva. I hifivärlden så är 99.99% av alla högtalare passiva (förutom subbar då).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Ni är fortfarande insnurrade på hemmabio! Har redan ett hemmabio system som används tillsammans med tv´n, dvd etc.

Nu skall jag ha ett ljudsystem till datorn i form av 2st aktiva studio monitorer..

Blir oerhört svårt att använda hemmabiosystemet till datorn när det kommer vara i helt separata rum i mitt nya boende!

Kan vi återgå till topic som gäller ett PC ljudsystem i form av aktiva högtalare?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Ni är fortfarande insnurrade på hemmabio! Har redan ett hemmabio system som används tillsammans med tv´n, dvd etc.

Nu skall jag ha ett ljudsystem till datorn i form av 2st aktiva studio monitorer..

Blir oerhört svårt att använda hemmabiosystemet till datorn när det kommer vara i helt separata rum i mitt nya boende!

Kan vi återgå till topic som gäller ett PC ljudsystem i form av aktiva högtalare?!

Du har ju nämnt att du har en förstärkare, eller hur?

Till min dator så har jag två stycken passiva högtalare kopplade till en förstärkare som i sin tur är kopplad till datorn.
Högtalare till datorer måste inte vara aktiva. Man kan använda passiva också om man har en förstärkare vilket du har.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Du har ju nämnt att du har en förstärkare, eller hur?

Till min dator så har jag två stycken passiva högtalare kopplade till en förstärkare som i sin tur är kopplad till datorn.
Högtalare till datorer måste inte vara aktiva. Man kan använda passiva också om man har en förstärkare vilket du har.

Aa jag har en reciever vilket jag nämde och frågade om den har pre-out vilket den inte har så därför kan den ej användas till att driva 2st pc högtalare aktiva som passiva!

Så recievern får fortsätta att agera hemmabio förstärkare till 5.1 systemet och 2st aktiva högtalare samt en S-convert skall inhandlas till datorn!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Aa jag har en reciever vilket jag nämde och frågade om den har pre-out vilket den inte har så därför kan den ej användas till att driva 2st pc högtalare aktiva som passiva!

Så recievern får fortsätta att agera hemmabio förstärkare till 5.1 systemet och 2st aktiva högtalare samt en S-convert skall inhandlas till datorn!

Du vet väl att du inte behöver pre-out på förstärkaren för att driva passiva högtalare?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Hejsan! Söker 2st aktiva högtalare till datorn som har en extrem punch, bas är irrelevant då jag har en 10" sub redan!
Har vart inne på Argon serien - några erfarenheter?

Enligt vad ni lyssnat på så undrar jag vad ni rekommenderar?!

Budget: 3000:-

Skrivet av Pissespann:

Skrivet av Pissespann:

???????

Det kan ju bli problem om du sitter i olika rum men ska ha samma sub till båda liksom ba.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Du vet väl att du inte behöver pre-out på förstärkaren för att driva passiva högtalare?

Aa det vet jag, men recievern driver redan ett komplett 5.1 system!

Skrivet av bigmac pro:

???????

Det kan ju bli problem om du sitter i olika rum men ska ha samma sub till båda liksom ba.

Har 1 sub som bara står och tänkte använda den och inte den till hem bio systemet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Aa det vet jag, men recievern driver redan ett komplett 5.1 system!

Har 1 sub som bara står och tänkte använda den och inte den till hem bio systemet!

Ah okej, då förstår jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Jag blir helt förvirrad.

Visa signatur

Permalänk

Du har alltså i praktiken 1 st dator och inget mer. då tycker jag du ska köpa Behringer eller KRK med 8 eller 6,5 tums bas och glömma subben.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigmac pro:

Du har alltså i praktiken 1 st dator och inget mer. då tycker jag du ska köpa Behringer eller KRK med 8 eller 6,5 tums bas och glömma subben.

Korrekt!

Hur står sig M-Audio BX8A Deluxe gentemot de du rekommendera?

BEHRINGER B2031A TRUTH verkar otroligt intressant!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Korrekt!

Hur står sig M-Audio BX8A Deluxe gentemot de du rekommendera?

BEHRINGER B2031A TRUTH verkar otroligt intressant!

Ingen aning, dom är säkert på samma nivå. Men KRK har tillverkat monitorer ganska länge (det är Focal som gör dom) och både Behringer och KRK verkar vara ganska problemfria (relativt) om man kolla på nätet. Med din budget får du inga riktigt bra grejer ändå, långt ifrån, så då kan du lika gärna koncentrera dig på att köpa problemfria saker som håller istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Faktiskt vart inne på dem.. Har du dem själv? Har sökt på nätet men finns inte ens nå filmer på dem :/
Får nog åka och lyssna!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Youtubefilmer säger absolut inget med än utseendet och knapp det om det är filmat med en mobil i dåligt ljus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Youtubefilmer säger absolut inget med än utseendet och knapp det om det är filmat med en mobil i dåligt ljus.

Självklart inte..

Har en liten fråga, istället för en S-converter, vad finns det för andra alternativ, gärna ett usb/firewire ljudkort med inbyggd volymkontroll samt sub utgång samt stöd för 2st studio monitorer med antingen XLR eller 6,5mm plugg ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Faktiskt vart inne på dem.. Har du dem själv? Har sökt på nätet men finns inte ens nå filmer på dem :/
Får nog åka och lyssna!

Jag har Argon 7350A som jag är nöjd med.

Provlyssnade 7450A på Hifi kkubben och det var värre ös i dem än 7350A. Skadar ju inte att det är en USB-dac i dem heller om du inte har ett schysst ljudkort i datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Oj Oj vilken multipryl...

Det enda jag kan komma på som klarar de sakerna är en usb clubmixer.
Tex
http://www.thomann.de/se/behringer_vmx_1000_usb.htm
http://www.thomann.de/se/behringer_dx_2000_usb.htm

Detta är DJ/PA prylar och kommer inte ha samma teoretiska ljudkvalitet. Min erfarenhet av Pioneer och Numark mixrar är att de låter så bra att man knappt skulle klara av att blindtesta mot hemmaprylar. Har aldrig testat de ovan men de kan väldigt mycket och det du önskade.

Permalänk

det billigaste ljudkortet som är ok enligt många är Native instruments Audio Kontrol 1 (har det själv) och Komplete Audio 6. Dessa är riktigt bra. Du har separat volym till lurar och monitorer, på Audio Kontrol 1 har du dessutom 2 separata volymkontroller till 2 olika system som går till 2 par utgångar (TRS balanserade), och på Komplete så är det lite annorlunda.

Edirol/Roland Quadcapture är ganska bra.

Ett annat alternativ är Focusrites nya men driversarna är inte färdigutvecklade och många (alla) har problem med Focusrites nya ljudkort, anledningen till detta är att nästan inga tillverkare skriver sina egna drivrutiner, (men RME och NI gör det).

Räkna med ca 2000 för ett bra ljudkort med bra funktion och in/utgångar, sen ska det vara stabilt och sånt också.

Annrs har du Creative, EMU och M.audio USB kort. Mycket billigare, men jag tycker dom är rena designfloppar rent funktionellt och det finns ingen som helst garanti för att dom kommer fungera problemfritt. Man sparar dessutom inte så mycket pengar.

Frågan är hur du ska koppla allt? du kan ju koppla med en Y-kabel till båda bas och monitor men då spelar dom samma basfrekvenser. Eller kan du köra ut signal till basen, filtrera där och sen skicka resten till monitorerna. Eller köpa ett aktivt 2 vägs delningsfilter som du har efter ljudkortet men före alla högtalare.
Det blir ganska dyrt då. Kanske 1500 eller så för ett filter. Men då kan du använda alla sakerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Det enda jag kan komma på som klarar de sakerna är en usb clubmixer.
Tex
http://www.thomann.de/se/behringer_vmx_1000_usb.htm
http://www.thomann.de/se/behringer_dx_2000_usb.htm

Detta är DJ/PA prylar och kommer inte ha samma teoretiska ljudkvalitet. Min erfarenhet av Pioneer och Numark mixrar är att de låter så bra att man knappt skulle klara av att blindtesta mot hemmaprylar. Har aldrig testat de ovan men de kan väldigt mycket och det du önskade.

Dom där har ju separat basutgång så det är nog bra, men frågan är om det inte blir lite väl skumma grejer bara för att få ihop ett sub/monitorsystem.

Varken Numarks eller Pioneers mixers läter särskilt bra. Det finns inga riktigt bra dj-mixers. Jo kanske Ecler, A&H och Rane, men dom konkurrerar nog inte med ett helt vanligt ljudkort av bra kvalitet.

Visa signatur

Permalänk

Ett annat alternativ är ju att helt glömma aktiva monitorer och bara köpa ett par stativhögtalare och en billigt surroudreciever, jag har en känsla av att det blir det billigaste alternativet (om du vill använda basen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har du ett intressant alternativ med DSP, och subutgång

http://www.fyndborsen.se/datorer/datorhogtalare/mh800dsp-svar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stor varning för Billebro som sagt. Läs själv på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=562

Permalänk

Detta är nog sanningen...

Skrivet av bigmac pro:

Ett annat alternativ är ju att helt glömma aktiva monitorer och bara köpa ett par stativhögtalare och en billigt surroudreciever, jag har en känsla av att det blir det billigaste alternativet (om du vill använda basen)

Det är inte helt enkelt att hitta proffsljudkort med subutgång. Delningen sitter ofta i subben på studiosubbar så man kopplar monitorerna på den.
Vill man sen ha inbyggd dac och volymkontroll så är det dyyyyrt elller snart det blir så många pryttlar och dosor på vägen att alla småpengar blir dyrt de oxå.

Onkyo har precis släppt en stereo reciever med inbyggd dac och subutgång. Den heter 8050 HK har oxå ett par.
De kostar ca 4000 och då får man allt och sen kan man hänga på vilka högtalare man vill. Jag kör med ett par Proson Reality mk2 satelliter på mitt skrivbord och de driver jag just nu med en gammal Sonystärkare som iofs väger 17kg men de går att spela riktigt högt med dem utan att det låter illa.
Så man behöver inte köpa de dyraste högtalarna i stan om man väljer lite med omsorg. Du landar på ca 6000 till 7000 och det kanske är lite över budget dock?

Permalänk
Avstängd

Jag kommer strunta helt i sub!

Hur är detta ljudkort ? Fungerar det bra med 2st monitorer ?

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

Visa signatur

Permalänk

Det ser ut att ha det du behöver. Kör du sen med ett par monitorer med 8"bas så lär det vara bra botten även utan sub
Även de flesta 6,5 basar lär kunna störa grannarna

Om du köper det ljudkortet får du gärna dela med dig av vad du tycker. Ser ut som en liten trevlig dac med hörlursutgång som också är snygg.

Permalänk
Avstängd

Blir nog s-convert samt 2st behringer b2031a..

Visa signatur