Permalänk
Hedersmedlem

Felsöka HP Pavillion dv6000?

Hej!

För ett par månader sedan fick min tjej en bärbar dator av mig, en HP Pavillion dv6000 (dv6239eu), eftersom hennes gamla var lastgammal (hade serieportar och så vidare). Dock har den nya börjat strula.

Det började med att den hade lite svårt att starta. Det var som om boot-sekvensen inte gick klart. Efter någon månad så började den även totalhänga sig i Windows. Det vill säga, muspekaren stannar och datorn reagerar in på några kommandon. Bara en hårdreset fixar problemet. Men hur felsökar man en bärbar på ett smidigt sätt?

Det jag har hunnit testa:

- Testat minnena i MemTest86+ samt Windows Memory Diagnostic, utan problem
- Kört ett fullt sektortest via UBCD utan problem
- Testat med eller utan batteri, med eller utan strömadapter, samma fel

Någon som har tips på vad man kan gå vidare med? Datorn verkar generellt inte särskilt varm, är det värt att skruva isär och blåsa lite med tryckluft kanske? Vad kan man annars testa? Jag har nollställt BIOS och kikat på temperaturer och liknande, och allting verkar normalt. Hon kör Windows 7 Starter Edition på den, den levererades med Windows Vista om jag inte minns fel.

Hoppas på lite hjälp så jag slipper köpa en ny till henne!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Har samma dator. Riktigt bra HP-dator! Men, gällande ditt problem.

"Det började med att den hade lite svårt att starta. Det var som om boot-sekvensen inte gick klart."
Detta har hänt mig två gånger faktiskt. Jag raderade hårddisken och installerade om OS och då fungerade dator som vanligt igen.
mitt tips är att du installerar om datorn. Läste inte att du hade gjort det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fragaolle:

Har samma dator. Riktigt bra HP-dator! Men, gällande ditt problem.

"Det började med att den hade lite svårt att starta. Det var som om boot-sekvensen inte gick klart."
Detta har hänt mig två gånger faktiskt. Jag raderade hårddisken och installerade om OS och då fungerade dator som vanligt igen.
mitt tips är att du installerar om datorn. Läste inte att du hade gjort det.

Fast att radera hårddisken borde inte rimligtvis inte påverka huruvida datorn genomför sin bootsekvens korrekt eller, tycker jag i alla fall. Visst kan jag installera om operativsystemet, men inget i mina tester har lett mig till att det är operativsystemet som krånglar. Snarare börjar jag tro att det är hårdvarufel någonstans..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

dv6xxx serien är värdelös, ledsen att säga det till dig och detta är ett klassiskt symptom på att antingen är den på väg att ge upp, eller så är ditt windows korrupt
Men, eftersom jag i princip ibland ser denna värdelösa dv-serie varje dag, varje vecka med problem så är det väl det förstnämnda
Slår vad om att din kvinna gillar att använda datorn i sängen eller i knät, well..tar mycket snabbt död på dv-serien av laptops

Testade du hårddisken med även hps inbyggda program via bios?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har också haft många datorer i 6000-serien på felsökningsbordet. Ett vanligt problem är kassa lödningnar, som släpper eller spricker för att datorn blir för varm. Brukar leda till att man inte får någon bild vid uppstart men det kan såklart uppstå en hel drös med andra problem också: Ofta helt omöjliga att hitta någon orsak till.
Ett trick jag har testat, som faktiskt har räddat en dator och återuppväckt en annan i några dagar, är att plocka ur hårddisken och batteriet ur datorn, starta den och slå in den i ett täcke eller liknande och sen köra den tills undersidan blivit >100C. Det låter helt vansinnigt men det har som sagt fungerat för mig en gång.

Jag skulle inte lägga mer tid på felsökning om jag var du.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"