Fungerar detta för att få Gigabitnät?

Permalänk
Medlem

Fungerar detta för att få Gigabitnät?

Har en D-Link Dir-635 100Mbit router.

Tänkte köpa mig en nas men för att kunna flytta filer mellan 1 av datorerna tänkte jag att om jag kopplar Router ---> Gigabitswitch---> Nas + 1 Dator som skall ha snabb access mot Nasen.

Visst skulle det ge en intern Hastighet på Gigabit eftersom jag då inte borde behöva gå mot routern eller har jag fel?

Varför jag helst inte vill byta router är för att denna är stabil hos mig. Har haft flertalet hemma som inte funkar bra med trådlöst. Eller måste jag byta ut även routern till en Gigabitrouter?

För om den kör via Routern borde jag vara få en teoretisk hastighet på kring 10-12MB/s hade tänkt mig komma upp till 20-30MB/s iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det är korrekt. Gigabit-switch ger gigabit lokalt i lanet.

Permalänk

Du behöver ha cat6 kabel också!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Du behöver ha cat6 kabel också!

Nix, 5e duger utmärkt.

Permalänk
Medlem

Köp en netgear N600 eller N750.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Har en D-Link Dir-635 100Mbit router.

Tänkte köpa mig en nas men för att kunna flytta filer mellan 1 av datorerna tänkte jag att om jag kopplar Router ---> Gigabitswitch---> Nas + 1 Dator som skall ha snabb access mot Nasen.

Visst skulle det ge en intern Hastighet på Gigabit eftersom jag då inte borde behöva gå mot routern eller har jag fel?

Varför jag helst inte vill byta router är för att denna är stabil hos mig. Har haft flertalet hemma som inte funkar bra med trådlöst. Eller måste jag byta ut även routern till en Gigabitrouter?

För om den kör via Routern borde jag vara få en teoretisk hastighet på kring 10-12MB/s hade tänkt mig komma upp till 20-30MB/s iaf.

kommer funka utmärkt som första svaret sa. har själv gjort på detta sätt med en 100 router och gigabit switch innan jag bytte upp mig till gigabit router.

Man behöver inte alls cat 6 kabel för gigabit dock är den klassad för gigabit vilket betyder att den minst ska klara den hastigheten i den längden den säljs i för att få cat 6 märknig. Har faktisk lyckats få gigabit över en cat 5 kabel fast den var väldigt kort...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Kanonbra.
Kablar har jag redan vilket är cat 5e kablar så kör på dem. Då Nasen säkerligen inte ger mer än kring 20-40MB/s så lär cat5e kablarna duga fullständigt. Skillnaden i pris mellan en gigabitswitch och en gigabitrouter verkar iofsig vara försumbar idag.

Skulle denna Gigabit switch duga eller skall man satsa på nått dyrare? http://www.webhallen.com/hardvara/106817-tp-link_5-portar_swi...

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/net...

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=315249

Alternativt införskaffa
http://www.dustinhome.se/d-link-dir-645-whole-home-router-100...

http://www.24.se/tplink-tlwr1043nd-tradlos-router-med-4ports-...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det finns inga gigabitroutrar för konsumentbruk. Dock finns det konsumentroutrar för hemmabruk med inbyggd gigabitswitch. Något behov av en gigabitrouter kommer du knappast att ha inom den närmaste framtiden. Behövs först när du får 1000 Mbit/s Internetanslutning.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gigabitrouter har väl flertal personer idag? Du syftar nog på WAN <-> LAN Throughput.

Permalänk
Medlem

syftar givetvis på Wan <-> Lan Throughtput slår på stort och köper mig en Nas + Gigabitrouter samt Gigabitswitch då jag redan lagt beställning på en Xstreamer Sidewinder 2 för mediaspelning.

Skall förbi Mediamarkt imorgon och kolla vad dem har då man fick presentkort hos dem kan jue köpa nån av sakerna där.

Mediamarkt är jue inte speciellt billiga och inte mitt förstahandsval att handla hos direkt men har man presentkort så.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Han pratar lite i glöggmössan här över, det finns routrar i konsumentklass med gigabit throughput på lan-wan. Men jo. Det du vill ha är i så fall en router med gigabit switch i. Dock funkar det utmärkt med en switch efter din nuvarande router och cat5e (under 20m) eller cat6 kabel.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

i sånt fall måste jag köpa 2st gigabitswitchar istället för 1 router och 1 gigabitswitch då jag behöver switcha på ett annat ställe också. Och då känns det lika bra att satsa på en fräschare router så slipper jag ha router ---> switch ---> igenom lägenhetens switchskåp i hallen vidare till rummen vidare till Ytterligare switch

Känns smidigare ha routern i skåpet vidare till switch ute vid ett av uttagen då det dessutom är ont om plats i skåpet i hallen där fiberkonverten sitter.

Då kommer följdfrågan vad bör man köpa var ett tag sen jag kollade routrar och switchar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB