Permalänk

min post #2359 på sidan 79

CDON and I resolved this issue to my satisfaction....I Want to thank Robin for his commonsense approach and his help.
I have been informed that CDON are hoping to improve their website and improve the quality of information and maybe how the information is presented.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att registrera

Ville bara säga att jag inte har möjlighet att registrera mig på cdons hemsida. Den säger att jag skriver in fel format på mitt födelsedatum, men mitt pass tycker att jag skriver in rätt, och det är nog inget fel på passet... Fixa gärna detta annars gör jag nog valet att handla problemfritt från inet istället.

Permalänk
Medlem

Skriver du in persnummret som dom beskriver det då?
Dvs så här (ÅÅÅÅMMDD-NNNN) där ÅÅÅÅ betyder år MM=månad DD=Dag NNNN=dom fyra sista siffrorna.
Tex så här 19880117-6691 med andra ord GLÖM INTE VILKET ÅRHUNDRADE DU ÄR FÖDD I (troligen 19) och även att ha med minus tecknet.
Funkar inte det så brova utan minus 198801176691 heller utan 19 med minus 880117-6691 och utan minus 8801176691 kanske även prova ett mellanslag istället för minus.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Varför säger de att de ska bli bättre på leveranstider när de inte blir det? Mycket hype och lite verkstad. Förövrigt så tar det 20minuter att hitta till något. Kan man inte varunamnet precist så GÅR det inte handla datordelar utav er. Få ordning på era menyer.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Skriver du in persnummret som dom beskriver det då?
Dvs så här (ÅÅÅÅMMDD-NNNN) där ÅÅÅÅ betyder år MM=månad DD=Dag NNNN=dom fyra sista siffrorna.
Tex så här 19880117-6691 med andra ord GLÖM INTE VILKET ÅRHUNDRADE DU ÄR FÖDD I (troligen 19) och även att ha med minus tecknet.
Funkar inte det så brova utan minus 198801176691 heller utan 19 med minus 880117-6691 och utan minus 8801176691 kanske även prova ett mellanslag istället för minus.

Satte på min laptop nu, testade att registreramig igen, och det fungerade perfekt. Börjar tro att det snarare var mig än cdon det var fel på.. XD

Tack för svar

Permalänk

halebopkoden som jag fick skulle ju dra av 50 kronor på hela sortimentet, i helsike att det vill fungera på back to karkand pc download!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Finns det någon aktuell rabattkod för sweclockers på CDON nu?

Permalänk
Medlem

jag är lite nyfiken på att veta om cdon repackar gamla varor eller om jag köper nytt är det nytt jag får ?
moderkorts förpackningen såg öppnad ut och chassit hade några repar i botten, bryr mig inte spec mycket
men betalar man för nytt tycker jag det är det man ska få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag är lite nyfiken på att veta om cdon repackar gamla varor eller om jag köper nytt är det nytt jag får ?
moderkorts förpackningen såg öppnad ut och chassit hade några repar i botten, bryr mig inte spec mycket

Det skulle vara olagligt att sälja en använd produkt som ny, de säljs oftast för nedsatt pris som "öppnad förpackning".

Du borde kontakta CDONs support och be om en ny.

Permalänk
Medlem

orkar inte ta ur allt ur datorn, och det är väl det dom hoppas på antar jag. att folk inte ska orka göra en stor deal av det

allt funkar liksom ^^ och förr eller senare får man chassi repor endå så jag orkar inte !^^

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det skulle vara olagligt att sälja en använd produkt som ny, de säljs oftast för nedsatt pris som "öppnad förpackning".

2 av 3 gånger när jag köpt ny mobil från återförsäljare så har det varit bilder o videoklipp på som personalen har lekt med

Kanske ska tilläggas att detta var hos ThePhoneHouse

Permalänk
Medlem

Det är många återförsäljare som "låtsas" att varan inte är en retur, i 9/10 fall kommer de undan med det och säger man till brukar de erbjuda rabatt eller att man får skicka in för att byta varan, har själv fått ett ompackat PS3 spel från CDON, det var inget fel på det eller så men fick 25% av priset tbax på kortet när jag informerade dem om det.
De låtsades inte ens som att de inte gjort det utan sa bara "jaha, oj" typ och erbjöd mig rabatt eller att byta det och det är inte bara CDON jag upplevt detta hos.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Beställde en Galaxy Nexus i torsdags, och nu idag så har de ändrat leveransdatum till den 13 januari innan var det 1-3 arbetsdagar... zzzzzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av annamattias:

Gött med lagerrensning

vart nyss en sådan LIFEBOOK SH531: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_sh531_i5-2430m_...

För 2990:- inte helt fel för en bärbar med i5-2430, 4gb ram och 320gb hd

Beställde också en sådan, fast i förra veckan, har för mig att jag det stod 4gb ram (1 sticka) i annonsen och inte som det är 2x2gb (2 stickor) i verkligheten. Rätt mig om jag har fel.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Så hur länge skall det ta för att en vara skall packas ner och skickas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Skrivet av Marcusk:

Skrivet av Dark_Widget:

2 av 3 gånger när jag köpt ny mobil från återförsäljare så har det varit bilder o videoklipp på som personalen har lekt med

Kanske ska tilläggas att detta var hos ThePhoneHouse

Skrivet av Ferrat:

Det är många återförsäljare som "låtsas" att varan inte är en retur, i 9/10 fall kommer de undan med det och säger man till brukar de erbjuda rabatt eller att man får skicka in för att byta varan, har själv fått ett ompackat PS3 spel från CDON, det var inget fel på det eller så men fick 25% av priset tbax på kortet när jag informerade dem om det.
De låtsades inte ens som att de inte gjort det utan sa bara "jaha, oj" typ och erbjöd mig rabatt eller att byta det och det är inte bara CDON jag upplevt detta hos.

"Problemet" i det hela är ju att kunderna även _kräver_ öppet köp och 14 dagars returrätt via distansavtalslagen.
Så det känns lite som att folk vill äta kakan och ha den kvar.
A) Ni vill själva kunna returnera saker ni inte är nöjda med
B) Ni gnäller om ni får något som är använt

Hur fasiken menar ni att affärerna ska göra då? Ska dom själva ta en ekonomisk smäll och kasta alla varor som returneras?
Hur dom än gör så hamnar dom i kläm, om dom vägrar en retur för att förpackningen är bruten så får dom ARN och liknande på sig via den kunden.
Skickar dom en tidigare öppnad produkt till en ny kund så får dom den kunden på sig.
Höjer dom priserna för att klara av svinnet om dom kastar returer så får dom inga kunder alls utan istället gnäll över att det är dyrt.

Känns som ett extremt moment 22 för affären

Skulle vara intressant att höra från t.ex CDON här i tråden, om hur man hanterar distansavtals-returer med öppnade förpackningar.

Permalänk

Beställde en antec p280 i förgår. Men den finns inte inne på cdon. Min fråga är: när får ni in den och när får jag hem den?

Tycker det skulle vara bra om cdon hade sk "uppgraderingspaket" med cpu, moderkort och ramminnen och kanske grafikkort eller psu med i paketet till ett lite lägre pris än om man köper alla delar var för sig.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

+1
jag fattar inte varför vissa gnäller, så länge varan fungerar och är i ny skick, vad spelar det för roll om Kalle, bara öppnat förpackningen för att sedan ångra sig, av ekomimiska skäll, onödigt med en ny vara eller bara gillar inte formen, färgen, storleken ect.
enda gången jag returnerad vara som varit använt innan, var att delar saknades, sprickor och färgs skador fanns.
köper man i butik så får man inte ens lov och bryta förseglingen om man skulle vilja lämna tillbaka den.

Det spelar stor roll om "Kalle" har hanterat varan. Jag skulle aldrig acceptera redan använda elektroniska komponenter då jag inte vet om "Kalle" har använt ESD skydd.

Permalänk
Medlem

Klickade en gång för mycket när jag satt och dreglade över ett till grafikkort för SLI och vips var beställningen lagd, 5 min senare så skickar jag ett mail till supporten om att jag vill avbeställa, 1 timme senare så får jag svar -"Nej tyvärr det går inte att avbeställa bla bla bla för att kösystemet är automatiskt och skickas direkt".

Nu har det gått ett par dagar med order status "Varorna packas" fortfarande, hur kan man INTE plocka bort en beställning när det tar flera dagar för att "packa" skiten.

Otroligt irriterande även om det största misstaget ligger hos mig från början, men sådant händer och visst tycker man att ett företag som CDON borde ha koll på sin egen verksamhet?.

-1 :(:(

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

+1
jag fattar inte varför vissa gnäller, så länge varan fungerar och är i ny skick, vad spelar det för roll om Kalle, bara öppnat förpackningen för att sedan ångra sig, av ekomimiska skäll, onödigt med en ny vara eller bara gillar inte formen, färgen, storleken ect.
enda gången jag returnerad vara som varit använt innan, var att delar saknades, sprickor och färgs skador fanns.
köper man i butik så får man inte ens lov och bryta förseglingen om man skulle vilja lämna tillbaka den.

Som Marcusk nämner oav så beror det ju på hur varan hanterats av tidigare kund, sedan är det även en garanti-fråga m.m. om ett företag skickar ut retur ex, så vad händer om du får hem något som inte funkar? du har skött varan rätt men att när du testar den funkar den inte som den ska? eller hur ska du bevisa att du inte gjorde skadan och hur ska de kunna hävda att du gjorde den om någon annan haft varan innan? Sedan fabriksgarantier m.m. räknas ju från att varan används första gången m.m.
Vill man sätta det i system så får man helt enkelt informera kunderna om det och vad som gäller vid sådana varor, säger inte att det är svart och vitt på om det är rätt eller inte hur de hanteras.

Sedan som ex. PS3 spelet jag nämnde ovan, enligt Sonys rekommendationer skulle jag anmält cdon till dem och skickat tbax spelet då det inte var inplastat i Playstations officiella vilket ska garanterar att det inte är en piratkopia m.m., nu säger jag inte att jag tror att det var det men det är ju även sådant som spelar in.
Skiter egentligen i om det är en retur vara om butiken informerar om det och ändå garanterar mig att den är felfri och testad m.m. så om något händer är jag skyddad osv.

@ Tomtelol
Mjo håller med dig, deras system är väldigt dåligt både på att ge ut info, hantera ärenden och avbokning m.m.
Har själv en order nu som stått som "varorna packas" i två dagar och fick en uppdaterad status idag, verkar som att minnena jag beställt är slut och risken är att ordern försvinner eller står still tills de kommer in nya (baserat på vad jag sett på nätet som andra upplevt) men jag har inte fått någon info om cdon vad uppdateringen på min order faktiskt gällde än men enligt deras sida ska ju "varorna packas" vara något som står max en dag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Visst har man väl nån rabatt med Sweclockers om man köper på CDON?
Eller liknande. <.< Finns det, citera gärna och säg! Och hur man använder det.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Visst har man väl nån rabatt med Sweclockers om man köper på CDON?
Eller liknande. <.< Finns det, citera gärna och säg! Och hur man använder det.

Ja 5% rabatt på allt
kod
SWEC1112

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ja 5% rabatt på allt
kod
SWEC1112

Är nog en dum fråga, men vars/när skriver jag in koden? Chansen är nog att det är när man har nått i kundvagnen, men Hittar då inget själv. c.c

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Det är i kassan när du ska betala, samma sida som när du skriver in adress m.m.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Klickade en gång för mycket när jag satt och dreglade över ett till grafikkort för SLI och vips var beställningen lagd, 5 min senare så skickar jag ett mail till supporten om att jag vill avbeställa, 1 timme senare så får jag svar -"Nej tyvärr det går inte att avbeställa bla bla bla för att kösystemet är automatiskt och skickas direkt".

Nu har det gått ett par dagar med order status "Varorna packas" fortfarande, hur kan man INTE plocka bort en beställning när det tar flera dagar för att "packa" skiten.

Otroligt irriterande även om det största misstaget ligger hos mig från början, men sådant händer och visst tycker man att ett företag som CDON borde ha koll på sin egen verksamhet?.

-1 :(:(

Ofta de svarade på en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"Problemet" i det hela är ju att kunderna även _kräver_ öppet köp och 14 dagars returrätt via distansavtalslagen.
Så det känns lite som att folk vill äta kakan och ha den kvar.
A) Ni vill själva kunna returnera saker ni inte är nöjda med
B) Ni gnäller om ni får något som är använt

Hur fasiken menar ni att affärerna ska göra då? Ska dom själva ta en ekonomisk smäll och kasta alla varor som returneras?
Hur dom än gör så hamnar dom i kläm, om dom vägrar en retur för att förpackningen är bruten så får dom ARN och liknande på sig via den kunden.
Skickar dom en tidigare öppnad produkt till en ny kund så får dom den kunden på sig.
Höjer dom priserna för att klara av svinnet om dom kastar returer så får dom inga kunder alls utan istället gnäll över att det är dyrt.

Känns som ett extremt moment 22 för affären

Skulle vara intressant att höra från t.ex CDON här i tråden, om hur man hanterar distansavtals-returer med öppnade förpackningar.

Jag tror att en revidering av KKL är på sin plats.
Ett par förslag skulle kunna vara att produkter som:
1. har en risk att utsättas för ESD (grafikkort, kretskort, CPUer, m.m)
2. utsätts för slitage vid användning, möss, musmattor, m.m
inte ska omfattas av distansavtalslagen om förpackningen är bruten
Sen kan man som företag vara schysst och ta tillbaka en produkt om kunden som returnerar den betalar för t.ex. nya slitagedelar, skatez i fallet med mössen.

Nu är det inte optimalt som jag skrev då det kanske knappt finns några synliga tecken på slitage men bara som exempel.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ja 5% rabatt på allt
kod
SWEC1112

den funkade inte på skärmen jag tänkte beställa, kanske var för att den redan va 25% billigare men endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

den funkade inte på skärmen jag tänkte beställa, kanske var för att den redan va 25% billigare men endå

Ska funka iaf tror det är SWEC1112, men så länge du inte använder andra rabatter ska det funka.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Själv blir jag mer och mer orolig, nu har min beställning stått som "Varorna Packas" i två dagar och två av tre grejer är nu (var inte det igår) slut enligt deras sida, skickat ett ärende idag på eftermiddagen men inget svar än

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ska funka iaf tror det är SWEC1112, men så länge du inte använder andra rabatter ska det funka.

Nej, det ska inte funka. Den koden är endast för datorkomponenter och inget annat.

Här är länken http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/