Permalänk

Angående timings vengeance 1600mhz

Hej! Har precis byggt klart min nya dator. Jag har läst av hastigheten på mina ramminen till ~680mhz det vill säga ~1333mhz eftersom det är ddr3. Saken är den att jag har 1600mhz minnen, men förmodligen bara dåliga timings. Vet någon vilka timings som är bra för Asus maxiumus iv gene-z moderkort? Jag har C9 varianten, low profile 8gb!
Har försökt att söka både på google och här, men jag hittar inga med detta moderkortet.
Tack i förhand,
liljestrand

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc - Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z - CPU: i5 2500k @ 4,3GHz med Hyper 212 plus - GPU: Gainward PhysX GTX 570 @ 852MHz - PSU: Corsair TX650W - Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB - Skärm: AOC i2353FH
Laptop: MacBook Pro 13" early 2011

Permalänk
Medlem

Du söker helt fel. Kolla på minnestillverkarens hemsida. Ibland kan det även stå på butikens hemsida där de säljer minnen. Du måste ställa in både timing och volten enligt vad det står där.

Det enda du hittar på moderkortets hemsida är om den ens klarar 1600MHz hastigheten. Ofta står det en * bredvid den hastigheten som man måste läsa längre ned eller upp vad * står för.

Du lär inte märka nån skillnad så du kan lika gärna låta den vara på 1333MHz.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du söker helt fel. Kolla på minnestillverkarens hemsida. Ibland kan det även stå på butikens hemsida där de säljer minnen. Du måste ställa in både timing och volten enligt vad det står där.

Det enda du hittar på moderkortets hemsida är om den ens klarar 1600MHz hastigheten. Ofta står det en * bredvid den hastigheten som man måste läsa längre ned eller upp vad * står för.

Du lär inte märka nån skillnad så du kan lika gärna låta den vara på 1333MHz.

Okej, tack! Jag visste inte riktigt ifall det hade något med moderkortet att göra eftersom de andra forumen jag hittade skrev alltid vilket moderkort de hade.

Gott nytt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc - Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z - CPU: i5 2500k @ 4,3GHz med Hyper 212 plus - GPU: Gainward PhysX GTX 570 @ 852MHz - PSU: Corsair TX650W - Hårddisk: OCZ Vertex 3 120GB - Skärm: AOC i2353FH
Laptop: MacBook Pro 13" early 2011