DDR3 Quadchannel 32GB - 4x8gb eller 8x4gb?

Permalänk

DDR3 Quadchannel 32GB - 4x8gb eller 8x4gb?

Hej! Jag har köpt G.Skill Ripjaws X 2x4gb för en väldigt billig peng, och detta var som en tillfällig lösning. Dumt nu i efterhand då jag inte kunnat sätta in delarna än (inköp 24/25 dec) - detta pga monteringsproblem med kylaren! :/

Då mitt moderkort stöder max 64 gig på totalt åtta platser (!), finns det flera alternativ hur man ska populera dem. Eftersom minnen är skrämmande billiga just nu funderar jag på att köpa 32gb totalt - visst lite overkill men som sagt, varför inte? Antingen kör jag med åtta st 4gb-moduler, eller fyra stycken 8giggare.

8x4GB
- Kylflänsar får endast plats på de yttersta stickorna.
+/- Fullt "populerade" bra/dåligt eller spelar ingen roll?
+/- Mindre kapacitet per modul, bra eller dåligt?

4x8GB
+ Om man sätter in dem ytterst får det plats med höga kylflänsar.
+/- Negativt med fyra lediga platser?

Nu har jag en till fråga här: Är det tillräckligt med 1600MHz, eller funkar det med 1333/1066 som alla server/valueram-minnena har? Klarar X79/LGA2011 av minnesfrekvenser över 1866MHz? Då är det väl lika bra att skaffa minnen med 2133MHz när prisskillnaden inte är så stor. Eller?

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Sätta minnen bara ytterst verkar dumt, är lixom ingen menig knappt med att skaffa 2011 system då, borde betyda att du inte kan köra med full minnesbandbredd då, blir bara dual channel istället för quad.
Men vanliga normalhöga stickor borde ju få plats, är lika bra prestanda i dom som dom med hög kylfläns,
Jag skulle om möjligt köra med färre stickor (4) men mer Gb per sticka, dock om det är 1333, 1600 eller högre är mindre intressant, över 1600 är inget jag skulle fundera på iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För att få quad channel ska du koppla alla i

A1 B1 C1 D1

och inte i A1 A2 D1 D2

för då mister du hela quad detta händer när du bara sätter dem ytterst

Köp lowprofile vengence corsair

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sätta minnen bara ytterst verkar dumt, är lixom ingen menig knappt med att skaffa 2011 system då, borde betyda att du inte kan köra med full minnesbandbredd då, blir bara dual channel istället för quad.
Men vanliga normalhöga stickor borde ju få plats, är lika bra prestanda i dom som dom med hög kylfläns,
Jag skulle om möjligt köra med färre stickor (4) men mer Gb per sticka, dock om det är 1333, 1600 eller högre är mindre intressant, över 1600 är inget jag skulle fundera på iallafall

Inte ytterst, utan plats 2 och 4. Då är det väl fortf quad channel trots att man bara använder 4st minnen. Blir inte minnen ganska varma om man överklockar frekvensen och trixar med volt/latens-grejerna? Low-profile kyler väl knappast nånting alls? Det är ju bara en kåpa - inga kylflänsar eller heatpipes. Corsair Dominator och Kingston HyperX T1 verkar ha de bästa stock-coolingen iaf.
Varför inte högre frekvenser? Det är väl ändå viktigare än kapaciteten, som nästan alltid är tillräcklig om man kör minst 2st (4x4gb=8gb).

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

OK jo då blir det quad, högre hastigheter ger inte mycket, man kan mäta det men inte direkt märka det, och snabba 8Gb stickor är ganska dyrt.
Mängden minne är det viktigaste, dvs om man kan utnyttja mängden, före hastighet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

OK jo då blir det quad, högre hastigheter ger inte mycket, man kan mäta det men inte direkt märka det, och snabba 8Gb stickor är ganska dyrt.
Mängden minne är det viktigaste, dvs om man kan utnyttja mängden, före hastighet.

Eftersom priset på minnen ligger runt 40-60 spänn per gigabyte så spelar det väl ingen roll vilken kapacitet det är.

Fyra stycken 8GB moduler:
[X] [_] [X] [_] ____cpu____ [_] [X] [_] [X]

..eller alla platser med 4GB:
[X] [X] [X] [X] ____cpu____ [X] [X] [X] [X]

Båda har samma totala kapacitet - 32GB
fördelar respektive nackdelar med följande uppsättningar?
TACK!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra på 4x8GB och i senare skede om priserna går ner ytterligare köra 4x8GB till så man har totalt 64GB:P
somsagt minnet e billigt nu det e bara köra i så mycket det går:P

och du förlorar ju ingen minnes bandbredd eftersom du kör quad channel

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att fylla alla platser kan vara att moderkortet får problem PGA spänningsfall högre belastning på komponenter och kanske minnescontrollern, vilket gör att du tvingas att köra på lägre hastighet m.m,

Behöver inte vara eller bli så, men många moderkort har dessa problem tillsammans med vissa minnesstickor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas du kör ett OS som stöder mer än 16GB då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Så vad jag förstått går det lika bra att använda endast 4 moduler i quad. Tur att jag är tvungen att stoppa dem i samtliga 1:or då kylaren täcker B2 och D2 (de närmast processorn) - för det är väl inte så smart att stoppa samtliga fyra moduler i tvåorna (alltså inte det andra.. xD)?

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Detta kanske är en rent av löjlig idé från mitt håll men vore det inte ganska ball att trycka in 64gb och köra en RamDisk på 32gb? Har ingen som helst kunskap om hur RamDiskar fungerar, eller om det ens är möjligt att utföra som jag beskrivit det. En tanke?

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Skrivet av kraxxxe:

Detta kanske är en rent av löjlig idé från mitt håll men vore det inte ganska ball att trycka in 64gb och köra en RamDisk på 32gb? Har ingen som helst kunskap om hur RamDiskar fungerar, eller om det ens är möjligt att utföra som jag beskrivit det. En tanke?

Jag funderade på att skaffa 64 gig på direkten. Men efter allt jag läst är t o m 32gb overkill. Men det låter bättre än 16gb och det är inte så mycket dyrare heller.

Det blir förmodligen fyra 8gb-minnen, då kan jag fylla på sen när det krävs - om det krävs

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!