Permalänk

ASUS GTX 480 problem

Datorn har fungerat problemfritt ca 2veckor och sen plötsligt började datorn "hänga upp sig" Alltså bildskärmen låser sig och jag kan inget göra. Oftast händer det när jag startar datorn men även annars oxå. Har testat med ett gammalt kort och då slutade den hänga sig.

Kan datorn få för lite ström undrar jag, eller är grafik-kortet deffekt?

Har ett corsair 650w nätaggregat som driver GTX 480 och Intel i7 930, en SATA hårddisk samt 6gb ram.

Tacksam för svar!

Permalänk

kan hända att det är för lite ström men annars så skulle jag tippa på att det är defekt .....eller också att ditt moderkort kanske inte pallar av att driva både processorn och grafikkortet....kan vara ett moderkort som kanske enbart stödjer upp till "i3" eller max "i5" och då blir det för mycket om du har i7 och massa andra delar som är prestanda krävande så det finns tre alternativ enligt min åskit ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvartsen:

Datorn har fungerat problemfritt ca 2veckor och sen plötsligt började datorn "hänga upp sig" Alltså bildskärmen låser sig och jag kan inget göra. Oftast händer det när jag startar datorn men även annars oxå. Har testat med ett gammalt kort och då slutade den hänga sig.

Kan datorn få för lite ström undrar jag, eller är grafik-kortet deffekt?

Har ett corsair 650w nätaggregat som driver GTX 480 och Intel i7 930, en SATA hårddisk samt 6gb ram.

Tacksam för svar!

Oj,jag tror också att ditt corsair 650watt har svårt att dra ett kärnkraftverk som gtx480:(Inget illa menat men gtx 480 drar verkligen otroligt mycket ström och det är konstaterat i massa tester så köp ett starkare nätaggregat är mitt råd:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Edvartsen:

Datorn har fungerat problemfritt ca 2veckor och sen plötsligt började datorn "hänga upp sig" Alltså bildskärmen låser sig och jag kan inget göra. Oftast händer det när jag startar datorn men även annars oxå. Har testat med ett gammalt kort och då slutade den hänga sig.

Kan datorn få för lite ström undrar jag, eller är grafik-kortet deffekt?

Har ett corsair 650w nätaggregat som driver GTX 480 och Intel i7 930, en SATA hårddisk samt 6gb ram.

Tacksam för svar!

Låser det sig innan Windows? Ett HX650 om det är det du har ska klara ditt system. Ett enkelt sätt att se om ditt nätagg pallar ditt system är att köra prime95 och furmark samtidigt.

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Oj,jag tror också att ditt corsair 650watt har svårt att dra ett kärnkraftverk som gtx480:(Inget illa menat men gtx 480 drar verkligen otroligt mycket ström och det är konstaterat i massa tester så köp ett starkare nätaggregat är mitt råd:)

Oj, jag tror att mitt corsair 550watt har rätt lätt att driva ett kärnkarftverk som gtx480:(

du ska nog se att 650 funkar bra och att 600 är rekommenderat för ett 480 och det skulle vara otroligt onödigt att köpa ett nyare nätagg.

Permalänk
Medlem

Någon överklockning kanske?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Har ett Gigabyte X58....Och ja det stödjer i7: Komplett.se - Gigabyte GA-X58A-UD3R

För tillfället har jag ingen överklockning igång.

Ja, vanligast är när den hänger sig innan windows har hunnit starta.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Edvartsen:

Har ett Gigabyte X58....Och ja det stödjer i7: Komplett.se - Gigabyte GA-X58A-UD3R

För tillfället har jag ingen överklockning igång.

Ja, vanligast är när den hänger sig innan windows har hunnit starta.

Vilket är det andra grafikkortet du har provat? Att det hänger sig innan windows kan tyda på att tex PLL-spänningen, vars ström matas från socketen inte är helt kry. 480 har ett mycket stort krav på strömmen från moderkortet. Därför tycker jag att om du har möjlighet så prova kortet i ett annat system innan du skickar in det på garantiärende.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Vilket är det andra grafikkortet du har provat? Att det hänger sig innan windows kan tyda på att tex PLL-spänningen, vars ström matas från socketen inte är helt kry. 480 har ett mycket stort krav på strömmen från moderkortet. Därför tycker jag att om du har möjlighet så prova kortet i ett annat system innan du skickar in det på garantiärende.

Jag har provat mitt gamla ASUS 8800GTS. Men det som känns skumt och talar för att kortet är deffekt är ju att det fungerade problemfritt ca 2 veckor.

Permalänk
Medlem

GTX480

Hej!
Det är inte alls för lite ström, kör 650 på 480 / i7 940 / asus rampage , hursom så har jag samma grafikkort med samma problem
jag gick in i "event viewer" / windows logs / system och såg att det var den senaste drivrutinen som inte fungerade som den ska, så nu kör jag på näst senaste drivrutinerna, men de kan funka att bara installera om det, dock väntar jag hellre på nästa uppdatering
Mvh

Rob

Permalänk
Skrivet av rowag001:

Hej!
Det är inte alls för lite ström, kör 650 på 480 / i7 940 / asus rampage , hursom så har jag samma grafikkort med samma problem
jag gick in i "event viewer" / windows logs / system och såg att det var den senaste drivrutinen som inte fungerade som den ska, så nu kör jag på näst senaste drivrutinerna, men de kan funka att bara installera om det, dock väntar jag hellre på nästa uppdatering
Mvh

Rob

Hej, Rob! Det visade sig att mitt GTX 480 var defekt och jag fick genast ett nytt av Dustinhome efter att ha skickat in det defekta kortet. Nu har det nya fungerat i över 1 år utan problem. Ända saken som fortfarande stör mig är att kortet blir väldigt varmt, fast vilket är ju allmänt känt om just GTX480.

//Maz

Permalänk

Från min sida låter det som inte moderkortet pallar med de grejerna du har! titta över de!

Permalänk
Avstängd

För lite ström? vad är detta för noobs på forumet?

Ditt agg klarar av kortet med god marginal!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Oj,jag tror också att ditt corsair 650watt har svårt att dra ett kärnkraftverk som gtx480:(Inget illa menat men gtx 480 drar verkligen otroligt mycket ström och det är konstaterat i massa tester så köp ett starkare nätaggregat är mitt råd:)

Själv har jag har 650 watt och jag har kört mitt 480 på det sen det kom ut, har ALDRIG haft problem med verken kort eller agget. Tror inte det är det som är felet så länge han inte sitter på ACE eller något annat skit märke

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync