Permalänk

Asus Zenbook UX31 trasig hdd

Jag köpte Asus Zenbook UX31 när den släpptes, när jag fick hem den så testade jag den lite snabbt och fick lite problem direkt.
Den startade om sig helt plötsligt och ibland bootade den rakt in i bios.
Jag pratade med asus support som rådde mig att uppdatera drivrutiner och bios.
Pratade med återförsäljare om Doa oxå, men just då var deras lager på den slut.
Dum som jag var trodde jag att det skulle lösa sig med uppdatering eftersom de hade tipsat om det.

Men problem fortsatte och jag skulle ominstallera W7 men det gick inte för den bara hängde sig.
Försökte få Doa då, men det var ju försent.
Jag tyckte att de kunde fixa det ändå eftersom support rådde mig till uppdatering.(Men det kunde de inte)

Gjorde Garantireparationsanmälan 15 december, de kom och hämtade den 22:e
Sen den 23 december så inväntar de en ny hdd som tyvärr de säger är slut i lager och kan inte säga nåt datum när den kommer.
(tycker väl att en hdd borde gå att ordna på nåt sätt)
Nu har det gått 3 veckor sedan anmälan, hur länge är det skäligt att vänta?

Rätt surt att man betalat nästan 10k för nåt man inte kunnat använda på nästan 2 månader.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Uppdatering:
Har pratat flera ggr med support och de bara hänvisar till att de ska skicka vidare till annan avdelning så jag iaf ska få ett datum på när hdd ska komma hem.
De säger att jag garanterat ska få mail från den avdelning inom 24h, men det enda jag fått är nån j*vla undersökning på nästan 2 veckor.
Skälet som jag får varför det kan ta tid är översvämning i thailand, men det jag läst är väl mekaniska hdd det gäller?

Nån som har någon ide vad man ska göra?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Skrivet av the-guvnor:

Uppdatering:
Har pratat flera ggr med support och de bara hänvisar till att de ska skicka vidare till annan avdelning så jag iaf ska få ett datum på när hdd ska komma hem.
De säger att jag garanterat ska få mail från den avdelning inom 24h, men det enda jag fått är nån j*vla undersökning på nästan 2 veckor.
Skälet som jag får varför det kan ta tid är översvämning i thailand, men det jag läst är väl mekaniska hdd det gäller?

Nån som har någon ide vad man ska göra?

Att hota med att kontakta media i ärendet kan ibland sätta fart på värsta sortens komadjur.... Tycker du detta känns drygt så brukar frågan: vad heter din chef och hur når jag vederbörande, elr du kanske kan koppla mig direkt? Oxå kunna ha effekt. Har oxå för mig att det berör mekaniska hdd och inte ssd men kan ha fel.

Permalänk

jag har bett om få prata med nån chef men icke.
jag fattar att saker tar tid, men ett besked efter en månad ska man kunna få tycker jag

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Skrivet av the-guvnor:

jag har bett om få prata med nån chef men icke.
jag fattar att saker tar tid, men ett besked efter en månad ska man kunna få tycker jag

Instämmer, efter en månad utan besked är det inget annat än respektlöst agerat av Asus. Kanske läge att påpeka att media kommer att kontaktas i ärendet inom kort om de inte kan ge dig ett rakt besked inom det snaraste. Tycker oxå du kan kontakta konsumentvägledaren i din kommun och berätta om ditt ärende, vederbörande bör ju kunna hjälpa dig med ev åtgärder att vidta.

Permalänk

Pratat nu igen med dem, fjärde gången!!!
Samma visa igen de skickar ett mail till annan avdelning och jag ska få svar nu inom 48h.( ändrat från 24)
Det kan vara den sämsta support jag varit med om först säga att det löser sig med drivrutin utan att veta uppenbarligen!
Sedan på en månad ens kunna svara !
Sämsta 10k investering oxå

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

skulle ringa och med bestämd röst förklara att min dator behöver in och repareras på verkstad.

Permalänk

Vet inte om jag ska skratta eller gråta!
Asus hade nån chatt hos komplett häromdagen, då passade jag på att ta upp frågan där!
Dagen efter fick jag sms och mail om att min dator var reparerad.
Hade då skicka mail några dagar tidigare om att jag vill ha antingen min direkt eller en ny plus kompensation för tid, samtal och fruktansvärt dåligt bemötande!
Har inte fått nåt svar överhuvudtaget.
Nu kom paketet med UPC eller vad det heter.
Datorn ligger i en kartong helt utan dämpande material, den i sin tur låg i en större kartong med dämpning.
Så som det alltid är när man köper teknik. jag skickade även in den så.

Fick tillbaka den i endast den lilla kartong utan dämpning, förpackningen som innan var snyggt svart lite glossy.
Nu är den sönderriven, tejpad och ser ut som fan!
Nu spelar det kanske ingen roll, men visst fan ser man till att ha nån dämpning på en dator som kostar 10k?
Vem vet hur mycket slag den fått!

Vet inte om ni tycker kompensation är rimligt, jag tycker det.
Men vad ska man kräva och har de inga krav vad som gäller att packa den ordentligt?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Uppdatering: Högtalare låter illa som fan nu efter lagning, Orka!!!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Men förstår inte varför du bara inte vänder dig till återförsäljaren du köpte datorn av, istället för att vända dig till tillverkaren?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Givetvis gjort även det! men de hänvisar till tillverkaren

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Skrivet av the-guvnor:

Givetvis gjort även det! men de hänvisar till tillverkaren

Då säger du att det är er jag köpt datorn av, och det är er jag har ett köpavtal med, sen får ni själva sköta kommunikationen med eran leverantör.
I och med att det är er jag har ett köpavtal med så är det NI som är skyldiga att ge mig en dator som fungerar som den ska.

Om de börjar snacka om att du bara får garanti om du kontaktar tillverkaren eller liknande så säger du att det inte handlar om att du vill ha någon garanti, utan att det är ett reklamations ärende. I och med en reklamation så hävdar du att felet är ursprungligt, ett tillverkningsfel. Inom de första 6 månaderna efter köpet så är det upp till dem, säljaren, att bevisa att det är du som har orsakat skadan. OBS det räcker inte att de TROR att du orsakat skadan, utan de ska kunna BEVISA att du orsakat felet ( som du själv säkert inser så är detta i stort sett omöjligt för säljaren att bevisa detta, och alltså är man egentligen rätt säker de första 6 månaderna)

Med detta borde du ganska lätt kunna få en ny dator eller få den lagad inom kort.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |