Sugen på ASUS, men vad väljer man?

Permalänk
Medlem

Sugen på ASUS, men vad väljer man?

Hej!

Lite sugen på o byta laptop nu då min 4år gamla HP börjar kännas trött o småstrular lite =/

Va in en sväng på netonet o där hade de ett par ASUS lappisar som ja klämde på o de känns ju onekligen rejäla o fint byggda!

Frågan är vad väljer man? Prisklass 5-10.000

Kommer inte spela nått på datorn, blir mest surfa,jobba o kolla full hd film (1080p). Får ju gärna ha god prestanda då den säkerligen får vara med i några år.

Inga krav på liten o smidig då den bara kommer användas hemma iallafall.

Sen funderar ja på det med o få i en SSD disk. Finns det några butiker som kan erbjuda att plocka ur befintliga disken, o typ ta den i inbyte? o montera i en SSD istället?

Alt dator med dubbla hårddiskplatser?

Hoppas ni har nå idéer!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter som en ultrabook vore något för dig?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av mr_c:

Hej!

Lite sugen på o byta laptop nu då min 4år gamla HP börjar kännas trött o småstrular lite =/

Va in en sväng på netonet o där hade de ett par ASUS lappisar som ja klämde på o de känns ju onekligen rejäla o fint byggda!

Frågan är vad väljer man? Prisklass 5-10.000

Kommer inte spela nått på datorn, blir mest surfa,jobba o kolla full hd film (1080p). Får ju gärna ha god prestanda då den säkerligen får vara med i några år.

Inga krav på liten o smidig då den bara kommer användas hemma iallafall.

Sen funderar ja på det med o få i en SSD disk. Finns det några butiker som kan erbjuda att plocka ur befintliga disken, o typ ta den i inbyte? o montera i en SSD istället?

Alt dator med dubbla hårddiskplatser?

Hoppas ni har nå idéer!

Skrivet av kabex:

Låter som en ultrabook vore något för dig?

Tror inte han behöver en ultrabook för sitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Tror inte han behöver en ultrabook för sitt ändamål.

De är ju fortfarande snygga, och en extern hårddisk löser eventuella utrymmesproblem.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

De är ju fortfarande snygga, och en extern hårddisk löser eventuella utrymmesproblem.

Jo men du betalar ganska mycket för att den skall vara liten och smidig om du köper en ultrabook, han behövde inte liten och smidig då han skulle använda den hemma. G53 är nog ett bra val skulle jag säga ... har en G73 själv och är riktigt nöjd.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Du väljer Asus om du vill få dålig service och bemötande vid problem. Långa hanteringstider och support utan någon som helst behörighet. Har haft problem med minna 3 senaste asus produkter, två UL30VT och en Transformer. Tog ca 5 månader innan det första ärendet var löst. Hade jag varit dig hade jag valt en ultrabook från annan tillverkare.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Om man behöver två hdd slots kan man ofta plocka ur cp-spelaren. Går på sata och är ungefär lagom stor. Tror det finns "formar" som gör monteringen enklare okså(även om man säkerligen kan lösa det själv om man är på det humöret).

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jo men du betalar ganska mycket för att den skall vara liten och smidig om du köper en ultrabook, han behövde inte liten och smidig då han skulle använda den hemma. G53 är nog ett bra val skulle jag säga ... har en G73 själv och är riktigt nöjd.

Fast det måste ju finnas billigare datorer som uppfyller samma krav? Den skulle ju inte spelas på.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Ett hett tips kan vara nya Asus N75SF. Har du MedMera kort kan du kanske få rabatt på den?

http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

http://sonicmaster.asus.com/SE/se/N75_Gallery.html

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Denna har ett bra grafikkort, kanske inte bästa skärmen men priset är också bra för prestandan.
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653691#extra

Den är väldigt sjysst, bra med prestanda för priset!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=N55SF-S1109...
Den skulle jag också rekommendera, men den var billigare här. Dock så har de ju inte den i lager, så du kan behöva vänta ett tag =/
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=N53SN-S1322V
Har lite sämre grafikkort, men bättre processor, den klarar lätt 1080p skulle jag säga. Finns även på inet för samma pris, så det är ju en smak sak antar jag.

Vad det gäller ssd diskar så skulle jag rekommendera:
http://cdon.se/hemelektronik/ocz_agility_series_3_sata_iii_2....
Den är dock 300 kr dyrare än:
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4125668#utm_source=...

Men vet säkert att agility är sjukt stabil.

Edit: Ja, det finns butiker som kan sätta in en ssd när du köper datorn, alina brukar iaf kunna göra det av egen erfarenhet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Oj ni va då snabba på o svara ^^

Tack för alla svar hittills!

Är det så illa med ASUS kvalitét? Förväntar mig ju att den ska vara problemfri om man köper en sån dator endå?

Har haft ACER innan, o datorn va de väl inga fel på men när den gick sönder så var servicen katastrof...

Min HP jag har nu har fungerat bra med, förutom en hårddisk-crash samt att pekplattan dog, men de tog dom in på elgiganten o bytte ut allt på garantin.

En asus BORDE väl inte strula mer än nån annan då hårdvaran verkar vara mycket detsamma i många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Oj ni va då snabba på o svara ^^

Tack för alla svar hittills!

Är det så illa med ASUS kvalitét? Förväntar mig ju att den ska vara problemfri om man köper en sån dator endå?

Har haft ACER innan, o datorn va de väl inga fel på men när den gick sönder så var servicen katastrof...

Min HP jag har nu har fungerat bra med, förutom en hårddisk-crash samt att pekplattan dog, men de tog dom in på elgiganten o bytte ut allt på garantin.

En asus BORDE väl inte strula mer än nån annan då hårdvaran verkar vara mycket detsamma i många datorer?

Jag har aldrig varit i kontakt med ASUS service faktiskt, eller en gång när jag hade en fråga ang. en dator och dom var då lätta att få tag i och tillmötesgående..

Jag gillar MSI också så dom kan du ju ta en titt på.. Nackdelen med dom är att dom har ingen svensk support ännu..

Jag har varit nere i Acer-träsket och usch..

ASUS har ju bland dom mest hållbara datorerna, vet nån gammal undersökning som länkats på forumet.. t.om bättre än Apple.

Tror nog supporten är minst lika bra som någon annan, en fördel kan ju vara att köpa din ASUS på t.ex Elgiganten eller Expert så lämnar du bara datorn till butiken så får dom sköta att reperationen blir gjord.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!