Ace of Sweden AC-FSP460

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka 80+ Guld agg kostar 550 kronor?
Det är inte menat som en dryg retorisk fråga utan jag har inte så bra koll och har aldrig sett ett guldagg såpass billigt.

Däremot vill jag lite drygt ställa samma fråga åt andra hållet.
"Vet nu inte varför man ska betala det dubbla för ett nätagg bara för att få något högre verkningsgrad och en snygg certifiering.
Men det finns ju alltid dom som dumslösar."

Tex. --> FPS Aurorum http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Har själv haft så extrem dåligt erfarenhet utav billiga nätagg som använder sig utav billiga/dåliga komponenter och nätagg som klarar 80+ guld tex har generellt mycket bättre kvalite på komponenterna.
Även om det nu är mycket % sett mer pengar men 200-250kr är välldigt lite pengar när det handlar om en så vikigt komponent i burken.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Tex. --> FPS Aurorum http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Har själv haft så extrem dåligt erfarenhet utav billiga nätagg som använder sig utav billiga/dåliga komponenter och nätagg som klarar 80+ guld tex har generellt mycket bättre kvalite på komponenterna.
Även om det nu är mycket % sett mer pengar men 200-250kr är välldigt lite pengar när det handlar om en så vikigt komponent i burken.

365kr dyrare... Och när man är uppe i 600-700kronors klassen finns det bättre agg att välja på.
För du kan ju inte seriöst rekommendera folk att köpa från pixmania..

Permalänk
Medlem

Vågar man köra detta agget helt passivt, dvs slänga ut fläkten, om den bara kommer belastas med ca 20W?

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. FSP gör ju sjyssta grejor. Beställde ett par idag till arbetsstationerna i skolan, de kommer inte jobba hårt förutom att snurra 24/7. Får se hur det artar sig. 399:- för chassi OCH nätdel (http://cdon.se/hemelektronik/chassi-tower_ace_matx_460w_stac2...) är för bra. Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Chassi och nätagg för 400kr då är det oslagbart även om jag föredrar bättre kondningar till en 24-7 rigg. Min har i princip gått konstant 24-7 sen 2008 med 5 diskar i och inget har krånglat än. Jag kör med Corsair vx 450w 105 c japanska kondningar ger sig inte i första taget. Seasonic tillverkat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Vågar man köra detta agget helt passivt, dvs slänga ut fläkten, om den bara kommer belastas med ca 20W?

Nej det tycker jag inte du ska göra hade det vart ett agg med bättre kondningar så visst hade säkert gått men fläkten finns därav nån orsak. Min htpc drar max 100w den skulle jag säkert kunna ta bort fläkten på men den hörs inte ens.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Tex. --> FSP Aurorum http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Har själv haft så extrem dåligt erfarenhet utav billiga nätagg som använder sig utav billiga/dåliga komponenter och nätagg som klarar 80+ guld tex har generellt mycket bättre kvalite på komponenterna.
Även om det nu är mycket % sett mer pengar men 200-250kr är välldigt lite pengar när det handlar om en så vikigt komponent i burken.

CDON är första butiken jag känner mig trygg med, och då kostar agget helt plötsligt 665 kronor, inte 550. Jämfört med 299:- för ACE i samma butik. (Och köper jag ACE-agget i butiken jag brukar handla mest ifrån kostar det bara 262 kronor.)
Och dessutom 400 watt mot 460 watt, vilket iofs går på ett ut imo men ändå en viss skillnad om man ska jämföra rätt av.
Dessutom rätt ironiskt att du pratar om agg från samma tillverkare som du precis dissat.

Det är klart att ett guld-agg har bättre komponenter.
Har du haft problem med billiga agg från pålitliga tillverkare?

Det finns liksom saker med bra kvalitet som är lite billigare och inte lika bra som det bästa.
Jag har stor tilltro till FSP och tror inte att deras agg är dåliga även om de är billiga, och att snåla in på saker som stöd för 110 volt tycker jag är väldigt bra då jag aldrig kommer använda 110 volt.

EDIT: Min poäng är alltså att jag tycker det är fel att kalla det dumsnålt att köpa ett nätagg från en pålitlig tillverkare bara för att det inte håller guld-standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

CDON är första butiken jag känner mig trygg med, och då kostar agget helt plötsligt 665 kronor, inte 550. Jämfört med 299:- för ACE i samma butik. (Och köper jag ACE-agget i butiken jag brukar handla mest ifrån kostar det bara 262 kronor.)
Och dessutom 400 watt mot 460 watt, vilket iofs går på ett ut imo men ändå en viss skillnad om man ska jämföra rätt av.
Dessutom rätt ironiskt att du pratar om agg från samma tillverkare som du precis dissat.

Det är klart att ett guld-agg har bättre komponenter.
Har du haft problem med billiga agg från pålitliga tillverkare?

Det finns liksom saker med bra kvalitet som är lite billigare och inte lika bra som det bästa.
Jag har stor tilltro till FSP och tror inte att deras agg är dåliga även om de är billiga, och att snåla in på saker som stöd för 110 volt tycker jag är väldigt bra då jag aldrig kommer använda 110 volt.

EDIT: Min poäng är alltså att jag tycker det är fel att kalla det dumsnålt att köpa ett nätagg från en pålitlig tillverkare bara för att det inte håller guld-standard.

Ja, jag har haft problem med pålitliga tillverkares billiga nätagg, fsp,corsair,seasonic några märken jag har strul med.

Samt vart man personligen är villig att handla ifrån är ju en annan femma, billiga saker som jag inte skulle orka börja krångla med garanti så handlar jag från det totalt billigaste stället tex just nu på detta pixmania eller proshop, även om jag aldrig skulle köpa något dyrare från dom.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Ja, jag har haft problem med pålitliga tillverkares billiga nätagg, fsp,corsair,seasonic några märken jag har strul med.

Ok, jag har bara haft problem med no-name agg, typ.
Men det var länge sen.

Skrivet av Merlinen:

Samt vart man personligen är villig att handla ifrån är ju en annan femma, billiga saker som jag inte skulle orka börja krångla med garanti så handlar jag från det totalt billigaste stället tex just nu på detta pixmania eller proshop, även om jag aldrig skulle köpa något dyrare från dom.

Men då får du ju räkna med frakten också och hamnar fortfarande på 660 kronor vs 299.

Men men, hade jag haft dåliga erfarenheter av billiga agg skulle jag nog också hållit mig borta ifrån dom men nu har jag bara goda erfarenheter så då känns det onödigt att lägga flera hundra kronor extra utan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, jag har bara haft problem med no-name agg, typ.
Men det var länge sen.

Men då får du ju räkna med frakten också och hamnar fortfarande på 660 kronor vs 299.

Men men, hade jag haft dåliga erfarenheter av billiga agg skulle jag nog också hållit mig borta ifrån dom men nu har jag bara goda erfarenheter så då känns det onödigt att lägga flera hundra kronor extra utan anledning.

Vart hittar du Ace nätagget för 299kr inkl frakt? du får ju räkna med frakten på det också.

Men i vilket fall som helst 300kr är välldigt lite att snåla in på IMO.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Vart hittar du Ace nätagget för 299kr inkl frakt?

cdon.se sade jag ju, fast det var visst för att jag hade andra saker i varukorgen redan.

Fast det kostar 299 i butik hos både webhallen och inet, det kostar 262 kronor från dustin med studentrabbat.
Det är lätt att få fraktfritt från cdon och de butikerna också.

Skrivet av Merlinen:

Men i vilket fall som helst 300kr är väldigt lite att snåla in på IMO.

Men varför inte köpa ett platinum agg då?
Eller ett bättre agg än FSP-aurum?
Varför snåla in 300 istället för att köpa det bästa?

Att betala 350 kronor extra för någonting som inte ger någonting utöver eventuellt längre livslängd tycker jag känns onödigt.

Men vi har som sagt olika prioriteringar, och hade jag haft dåliga erfarenheter hade jag kanske sett det annorlunda. Men nu har jag haft bra och min kollektiva erfarenhet stämmer överens med min egen.

Sen är det rätt olika också, för många är 300 kronor rätt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

sitter ett sånt där i kusins burk (e mkt tystare än hans burk faktiskt den andra 500w (random märke som inte var 80 plus som dem köpte för 500 kr för 4 år sen låter mer och det ligger nu vid sidan av för detta nätagg ^^)

komponenter i hans burk är pentium dualcore e5400 4 gd ddr2 800 mhz 1 dvd 1 hdd 2 flläktar (även från ace ^^)
det är ett väldigt gammalt chassie han har men det ar platsför 80 mm på sidan o 120 bak o fram e av atx storlek också^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Tex. --> FPS Aurorum http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Har själv haft så extrem dåligt erfarenhet utav billiga nätagg som använder sig utav billiga/dåliga komponenter och nätagg som klarar 80+ guld tex har generellt mycket bättre kvalite på komponenterna.
Även om det nu är mycket % sett mer pengar men 200-250kr är välldigt lite pengar när det handlar om en så vikigt komponent i burken.

Vilket märke använde du och vad hände?

Enda gången PCU gett upp för mig är när jag inte nyttjat datorn på x antal år/månader för att sedan koppla in det i elutaget, då är det ungefär 50/50 på att skiten smäller.. och tar med sig proppen etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vilket märke använde du och vad hände?

Enda gången PCU gett upp för mig är när jag inte nyttjat datorn på x antal år/månader för att sedan koppla in det i elutaget, då är det ungefär 50/50 på att skiten smäller.. och tar med sig proppen etc.

Corsair agget var bara dödt när jag kom hem en dag, inget annat dog.
FSP nätagget samma fast tog med sig moderkort och ram (3/4 dog).

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molekylmannen:

Bra att de har skärpt sig, men jag kommer aldrig att köpa något från ACE igen.
Köpte ett trådlöst tangentbord + mus från dem, de fungerar var för sig men när båda är ikopplade dör musen.
Och någon support finns inte att tala om - man får nämligen aldrig något svar, vilket språk man än skriver på.

Haha, känner igen. Köpte ett av deras tangetbord med inbyggd musplatta till min htpc. Men har fått stänga av musplattan efter ~2 månader, helt enkelt för ibland sätter tangetbordet igång och skickar signaler som om man drog och klickade på saker, trots att tangentbordet bara låg på bordet.
Och, ja. det var tangetbordet, eftersom sändaren blinkar varje gång den tar emot signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men beror inte det antagligen till stor del på att FSP:s egna har stöd för 110-volt?

Jag tycker det är en väldigt bra grej att snåla in på och en bra prioritering av Ace att välja bort när dom gjort sin beställning.

Bara de inte valde bort ordentliga lödningar igen.;)

Permalänk
Medlem

Väntar på att få hem detta nätagg för tillfället. Beställde från Net2World.se för 299 kr inkl frakt. Mitt gamla testagg letade sig in i en ordentlig dator, så jag behöver något nytt att testa vattenkylning och liknande med.

Jag ska dessutom måla om nätagget samt sleeva kablarna, så det kanske till och med kan se lite snyggt ut till slut.

Permalänk
Medlem

Klarar detta nätagget nyare grafikkort som GTX460, GTX560 (non ti) , HD6850 ?
Min dator är icke klockad: i5 2500k cpu, 2 hdds, 1 dvd spelare, 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Klarar detta nätagget nyare grafikkort som GTX460, GTX560 (non ti) , HD6850 ?
Min dator är icke klockad: i5 2500k cpu, 2 hdds, 1 dvd spelare, 8gb ram.

Ja, men jag tycker det är att snåla för mycket med såpass påkostade saker.
Kommer antagligen inte vara några problem, men, det är lite på gränsen beroende på vad för grafikkort och om de är fabriksöverklockade eller nått.

Antagligen inget problem ändå även om dom är det, men jag hade velat ha lite mer utrymme och ett bättre nätagg för den typen av övriga komponenter.

Att betala 300 istället för 600 för ett nätagg när man lägger 1600+ på en processor känns faktiskt lite väl snålt.

Permalänk
Medlem

Xfx 550w på inet sen fraktfritt bättre köp för pengarna finns inte

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Xfx 550w på inet sen fraktfritt bättre köp för pengarna finns inte

Japp, det är vad jag skulle rekomendera också ifall man vill ha så billigt som möjligt men ändå inget budgetbygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men jag tycker det är att snåla för mycket med såpass påkostade saker.
Kommer antagligen inte vara några problem, men, det är lite på gränsen beroende på vad för grafikkort och om de är fabriksöverklockade eller nått.

Antagligen inget problem ändå även om dom är det, men jag hade velat ha lite mer utrymme och ett bättre nätagg för den typen av övriga komponenter.

Att betala 300 istället för 600 för ett nätagg när man lägger 1600+ på en processor känns faktiskt lite väl snålt.

Det är sant!
Skaffade dock denna PSU före Gigabyte GTX460OC.
Snurrar fint nu, men är lite rädd att det smäller sen när jag belastar grafikkortet.
Vad händer i värsta fall? Kan jag sabba alla komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Det är sant!
Skaffade dock denna PSU före Gigabyte GTX460OC.
Snurrar fint nu, men är lite rädd att det smäller sen när jag belastar grafikkortet.
Vad händer i värsta fall? Kan jag sabba alla komponenter?

Ah, okej.
Det är antagligen inga större problem, då det är FSP som tillverkat agget så har jag tilltro till dom att det värsta som kan hända att någon säkring eller nått i ditt nätagg går sönder, men det ska vara någon fara ens för det.

Men det så klart, i allra värsta fall så kan du ju bränna moderkort, processor och grafikkort, men, den risken finns alltid oavsett vad du har för nätagg.

Har du ett vettigt så SKA det inte hända, och detta är enligt mig ett vettigt.

Om du kollar här: http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
Där ser du att ditt nätagg räcker till en överklockad Intel Core i7 950 och ett GTX 470.

Ditt system ligger nog på en 300w som max i vanliga fall och 350-400 i extrema fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Det är sant!
Skaffade dock denna PSU före Gigabyte GTX460OC.

Hur länge sen var det du skaffade PSU:n? Säker på att det är nya ACE-serien, och inte den gamla helkassa?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur länge sen var det du skaffade PSU:n? Säker på att det är nya ACE-serien, och inte den gamla helkassa?

Skrivet av Kilroy:

Ah, okej.
Det är antagligen inga större problem, då det är FSP som tillverkat agget så har jag tilltro till dom att det värsta som kan hända att någon säkring eller nått i ditt nätagg går sönder, men det ska vara någon fara ens för det.

Men det så klart, i allra värsta fall så kan du ju bränna moderkort, processor och grafikkort, men, den risken finns alltid oavsett vad du har för nätagg.

Har du ett vettigt så SKA det inte hända, och detta är enligt mig ett vettigt.

Om du kollar här: http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
Där ser du att ditt nätagg räcker till en överklockad Intel Core i7 950 och ett GTX 470.

Ditt system ligger nog på en 300w som max i vanliga fall och 350-400 i extrema fall.

Aha ok tack, lite orolig, man vill ju inte bränna sin nya dator. Dumt nog köpte jag detta FSP.

Skrivet av Roger W:

Hur länge sen var det du skaffade PSU:n? Säker på att det är nya ACE-serien, och inte den gamla helkassa?

Det är 2v gammalt. Chassit är en Ace STAC4 med denna PSUn inkluderad.

Permalänk
Medlem

Ok, då ska det ju vara FSP iallafall. Ett sånt FSP 460 ska ju klara det grafikkortet, men fördomsfullt nog så gör mig ACE-märkningen nervös. Kan de överspecat agget lite? Kan de snålat på nåra komponenter gentemot FSP:s vanliga agg i samma storleksklass? Svårt att säga säkert.

Men som Kilroy säger så ska det gå!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Suveränt nätagg verkligen, går helt iskall med alla fläktar på lägsta efter några timmars spelande med en i3 2100 och en 5670 och är helt knäpptyst, iofs inga tungdrivna saker men jag hade inte vågat köra något dyrare på ett 460w fsp agg iaf. Enda minus får väl vara att det inte finns nån switch för avstängning på den ibak.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Aha ok tack, lite orolig, man vill ju inte bränna sin nya dator. Dumt nog köpte jag detta FSP.

Till det priset är det ett bra köp, och du ligger som sagt gott och väl inom rimliga gränser så du ska inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Till det priset är det ett bra köp, och du ligger som sagt gott och väl inom rimliga gränser så du ska inte oroa dig.

Gött, då är det bara att börja belasta datorn med lite CS och BF3

Permalänk
Inaktiv

köpte ett ace tangentbord, då jag gick över från att ha haft en laptop under ett par år till stationär och inte var van vid de tjockare tangenterna. Skiten höll i en dag... kunde fått tillbaka mina dryga 300kr på kvittot förmodligen men böjde skiten i två delar å la i papperskorgen

Tror ganska bestämt att jag aldrig köper något mer med den loggan på