Microsoft demonstrerar Windows 8

Permalänk
Medlem

De som har designat UIn borde ju ta självmord.

Ser ju förfan förjävligt ut med ihopkletade fula färger som skriker. Fattar inte hur folk kan tycka det är snyggt!? Kan man ju göra i paint på 2 minuter trycka dit några fyrkantiga färger... Fyfan, nej ändra designen förihelvete!!!

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Serriöst? Jag hade en MBP 13" från början av året som jag senare sålde. Det var inte spelbart med starcraft 2 i OSX, det segade som fan. I windows däremot så var det fullt spelbart, så jag tror inte du vet vad du snackar om eller så har du en så pass kraftfull Mac att det funkar även i OSX.

Ja, seriöst.
Jag har också läst att många menar att spel som Starcraft 2 rullar mycket bättre i Windows, men på min burk har det inte varit någon direkt skillnad. Men det beror säkert på grafikkortet. Har ett Radeon 4890 i mitt bygge. I MacBook 13" är det ju Intel-krets för grafiken. Drivaren för den kan säkert vara bättre trimmad i Windows, framförallt när det kommer till spel. Men vad vet jag. Vet bara hur det funkar med de spel jag har jämfört i Mac OS X <-> Windows 7 på den hårdvara jag har.

Skrivet av datar:

Jag har under mitt långa datorliv ångrat två mjukvaruköp, ett var till Mac och det andra var Vista!

Vad var det för mjukvara till Mac du ångrade? Bara nyfiken.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad var det för mjukvara till Mac du ångrade? Bara nyfiken.

CleanMyMac. Ställde till med mer problem än det skulle fixa. Jag vet att många inte har några som helst problem med detta program, men för mig blev ominstallation enda lösningen: Gjorde även lite noggranna tester och gratisalternativen säker start och OnyX gjorde exakt samma sak.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gipsyboy:

... Det UI som demonstreras är ett som man kan använda ovanpå Windows och Aero precis som mediacenter som vi hafr tillgång til sedan XP...

Det finns visserligen tidigt med bland kommentarerna, och i videon förklaras t o m vilket ramverk det bygger på, nämligen Javscript och HTML5.

Vissa har kanske missförstått det, andra kanske ställer sig frågande till hur bra prestandan kommer att bli på t ex ARM om det egentligen rör sig om ett fullt Windows 8 med Javascript och HTML5 ovanpå. Jag ser i alla fall inga nyheter än om förändringar av Windows 8 standard gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Ah det ser helt ok, lite nytänk från Microsofts sida för en gångs skull, men dom behöver banta ned windows till Windows xp storlek och ungefär lika krävande för att windows ska vara värt att använda över konkurenterna. Och ett bättre fil system är ett måste.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, seriöst.
Jag har också läst att många menar att spel som Starcraft 2 rullar mycket bättre i Windows, men på min burk har det inte varit någon direkt skillnad. Men det beror säkert på grafikkortet. Har ett Radeon 4890 i mitt bygge. I MacBook 13" är det ju Intel-krets för grafiken. Drivaren för den kan säkert vara bättre trimmad i Windows, framförallt när det kommer till spel. Men vad vet jag. Vet bara hur det funkar med de spel jag har jämfört i Mac OS X <-> Windows 7 på den hårdvara jag har.

Nej den Mac jag hade var det Nvidia grafik i. Det är den senaste modellen av Mac Book PRO 13 som har intel grafik.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Nej den Mac jag hade var det Nvidia grafik i. Det är den senaste modellen av Mac Book PRO 13 som har intel grafik.

Ah, det stämmer. My bad.

Skrivet av datar:

CleanMyMac. Ställde till med mer problem än det skulle fixa. Jag vet att många inte har några som helst problem med detta program, men för mig blev ominstallation enda lösningen: Gjorde även lite noggranna tester och gratisalternativen säker start och OnyX gjorde exakt samma sak.

Det förstår jag. Program som CleanMyMac känns onödigt. Inget som kör en massa grejs automatiskt behövs, så Onyx är bra. Man kan köra något när man känner för det, men för det mesta är det voodoo.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

ser lovande ut

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Jag sitter hemma på datorn och jobbar, plockat med mig min tablet ut påvägen till jobbet har samma applikationer alternativt med tablet UI, full cloud support (egen server hemma/ på jobbet). Bara jobba vidare, när jag kommer tillbaka eller till jobber kör jag bara vidare, samma OS allting bara funkar inget strul.

Man ser vilka som tänkt till, de lyssnade väl på lite feedback från personer med lite vett i huvudet.
Valen var väl:
"Vi kan spendera massor i att skapa ett tablet baserat OS vilket inte fungerar till desktop och bara kör vissa program".
Eller
"Vi avvaktar på Windows 8 och skapar ett OS vilket fungerar med alla typer av enheter så som/med touch, mus, tablet, pc".
Inga limiteringar på appar/program mellan 3-4 separata OS, det här känns så rätt speciellt när de har snackat om cloud så pass mycket. Auto save och du har allt på din tablet/desktop.

Tack för ett bra inlägg!

Jag tänker i samma banor. MS har verkligen en guldkalv på gång. Det är precis som du säger att samma OS ligger i alla enheter. Dina datorer hemma (speldator, mediestation mfl), tablet/mobil som du kan använda på ute i det fria och sedan samma OS på jobbet.
Allt är ihopkopplat i ett moln så att du har samma inställningar överallt (phew) och kan spara alla dokument (dubbel phew).

Dropbox fick verkligen mina ögon att öppnas över vilken oreda jag har haft. Varje dator har haft unika inställningar, dokument och struktur. Med dropbox har jag kunnat sortera alltihop och dessutom få en pålitlig backup. Detta utökar MS till att dels gå över de olika platformarna men också ha samma inställningar i varje platform.

Deras "tile"-lager över filsystemet är också guld. Jag tycker helt klart att man ska abstrahera bort användaren från individuella filer och ha ett lager mellan så att programmen/OS:et väljer hur filer sparas och program installeras. Allt för att minimera användarens frihet och med den begränsningen slipper man en massa problem.

Det blir väl så att i slutändan så har vi pekskärmar istället för mus och tangentbord. Jag gillade deras uppdelade tangentbord på sidorna av skärmen. Hoppas bara inte att FPS-spel lider av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Självklart kommer det floppa.

win 95 = skit
win 98 = bra
win millenium = skit
win XP = bra
win Vista = skit
win 7 = bra
win 8 = ser ni trenden?

Haha

Windows 2000? Med det blir det två bra irad.. Men håller ändå med dig. Känns lite ME-vibbar över 8an.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AIMMOTH:

Jag tänker i samma banor. MS har verkligen en guldkalv på gång. Det är precis som du säger att samma OS ligger i alla enheter. Dina datorer hemma (speldator, mediestation mfl), tablet/mobil som du kan använda på ute i det fria och sedan samma OS på jobbet.
Allt är ihopkopplat i ett moln så att du har samma inställningar överallt (phew) och kan spara alla dokument (dubbel phew).

Det är möjligt det blir en "guldkalv" för deras kundkrets ("guldkalv" är väl vanligen annars en metafor för avguderi?). Att tala om "samma OS" beror på perspektivet. För användaren kan det upplevas som samma, men för att se hur guldinbringande MS strategi är, kan det vara bra att komma ihåg att de ännu inte kommit ifrån situationen där företaget måste spendera resurser på att utveckla och uppdatera helt olika systemkärnor.

MS är stort, vilket på ett sätt är en tillgång, i meningen att fet oftast överlever de innovativa. Problemet är att organisationen är tungrodd. De senaste månaderna har vi sett en del intressanta avhopp gällande program managers. Jag tror helt klart att MS fortsatt flera år framåt kommer att håva in bra vinster, men jag tror faktiskt inte dess aktie kommer att stiga, vilket den inte gjort på 10 år. Vad MS gör just nu är att erbjuda produkter för redan existerande tjänster. Vi ser egentligen inte så mycket nytt.

Självklart hoppas jag att MS kunder blir nöjda, särskilt med tanke på att både MS och Apple fortsatt försöker kapa av interoperabilitet där så är möjligt. Å andra sidan tycker jag det är oroande att användare dras mot att bli beroende av en part för tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är möjligt det blir en "guldkalv" för deras kundkrets ("guldkalv" är väl vanligen annars en metafor för avguderi?). Att tala om "samma OS" beror på perspektivet. För användaren kan det upplevas som samma, men för att se hur guldinbringande MS strategi är, kan det vara bra att komma ihåg att de ännu inte kommit ifrån situationen där företaget måste spendera resurser på att utveckla och uppdatera helt olika systemkärnor.

MS är stort, vilket på ett sätt är en tillgång, i meningen att fet oftast överlever de innovativa. Problemet är att organisationen är tungrodd. De senaste månaderna har vi sett en del intressanta avhopp gällande program managers. Jag tror helt klart att MS fortsatt flera år framåt kommer att håva in bra vinster, men jag tror faktiskt inte dess aktie kommer att stiga, vilket den inte gjort på 10 år. Vad MS gör just nu är att erbjuda produkter för redan existerande tjänster. Vi ser egentligen inte så mycket nytt.

Självklart hoppas jag att MS kunder blir nöjda, särskilt med tanke på att både MS och Apple fortsatt försöker kapa av interoperabilitet där så är möjligt. Å andra sidan tycker jag det är oroande att användare dras mot att bli beroende av en part för tjänster.

Hejsan,

guldkalv menar jag då att användare eventuellt bara behöver använda microsoftprogram. Alltså, att de köper excel och sedan kan använda samma kopia/program hemma, i luren och på jobbet. Det går ju finfint när det är samma OS på alla platformar.

Windows har antagligen det största utbudet av program (inkluderat spel), och om alla dessa funkar i Win8, som i sin tur kan användas både på dator och telefon har dom redan alla program dom behöver. De behöver inte någon appstore eller market eftersom marknaden redan finns.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ett skal..

Visst när det kommer till tablet pc och mobiltelefoner så funkar väl gränssnittet bra, kanske även när man sitter framför datorn. Jag funderar bara på hur ofta man tar ner skalet för att göra det man behöver i systemet som verkar vara sig lik föregångarna.

Jag funderar också på om detta är en revolution egentligen, om systemet är väldigt sig lik från föregångarna och den största förändringen är skalet så har vi sett detta redan från deras konkurenter. Mer att MS har vaknat och fattat att det nu är touch screen och "dra med fingret"-tänket som gäller.
Då är ju frågan om den vanliga datoranvändaren verkligen behöver ha ett helt nytt os, det borde ju inte vara några som helst problem för vem som helst att bygga ett sånt skal.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Trodde det stod "Microsoft dementerar Windows 8". I loled

trodde också det

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk

ATTENTION!! LÄS!! OBS!

Skrivet av Gipsyboy:

Så mycket total kränkning av sin egna inteligens genom tråden, men jag måste ju bara säga om det som faktiskt KAN vara lite vilseledande om man tittat bara på var tionde bildruta av videon: NI SLIPPER SPELA CRYSIS OCH WOW MED PEKSKÄRMS UI ! Det UI som demonstreras är ett som man kan använda ovanpå Windows och Aero precis som mediacenter som vi hafr tillgång til sedan XP... Så et sådant marginalanvändnings skal ska göra det lättare genom at man slipper försöka träffa rätt på startmenyknappen på en 7 tums display däer den visas i 3X3 milimeter ..... Försök nu titta och lyssna innan ni släpper ur er så mycket skit, det är jobbigt at inne på ett entusiastforum behöva blädra sig igenom metersbloggar för at hitta 4-5 vettiga komentarer om saker som inte borde vara ett ämne i diskutionen ens !

ATTENTION!! LÄS!! OBS!

Och +1 på what he said.

Permalänk
Medlem

jo jag plussar den också

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Åter verkar nivån gå ner till en 5-årings här på SweClockers.

1. TITTA på filmen innan ni kommenterar.
2. Har ni följt punkt 1 så ser ni ÖVERTYDLIGT att det dom visar är ett skal över den vanliga Windows 7 GUI:et.
3. Bara för dom i just DENNA film visar ett skal som ska underlätta för handhålna datorer så betyder ju inte det per automatik att dom ska strunta i allt annat dom har pratat om, tex om att lägga mycket krut för spelprestanda.

Fattar inte varför nivån här är så j....a barnslig och låg. Och jag tycker det blir värre och värre.
Folk dissar Windows 7 för blåskärm för dom har fel på antingen hårdvaran eller på själva windowsinstallationen och jämför att dom kör tex Linux på samma dator UTAN blåskärm. Ja, hur mycket vet man om datorer då när man gör en sådan jämförelse.

Ja ja, varför bryr jag mig? Är bara så trött på det eviga hatet mot MS och alla deras nya utgåvor av Windows. Vid varje ny utgåva ska det sitta "experter" och klanka ner på att det är skit, ändå sitter dom där sedan med samma OS några år senare och säger att det självklart är det bästa och det ÄNNU NYARE OS:et som MS kommer ut med är det värsta skit som finns...

Kan inte folk vara mer sakliga???

Tack!
Man orkar inte ta sig igenom kommentarerna för att leta efter guldkornen längre
Verkar som om majoriteten antingen bara skriver samma sak som majoriteten skriver eller så tittar man på en bråkdel av filmen utan att varken se eller lyssna... För att inte tala om när det krävs att man läser en större textmassa innan man skaffar sig en uppfattning...
Jag var tvungen att göra fetstill på dagens sanning i din text :-).

Visa signatur

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Åter verkar nivån gå ner till en 5-årings här på SweClockers.

1. TITTA på filmen innan ni kommenterar.
2. Har ni följt punkt 1 så ser ni ÖVERTYDLIGT att det dom visar är ett skal över den vanliga Windows 7 GUI:et.
3. Bara för dom i just DENNA film visar ett skal som ska underlätta för handhålna datorer så betyder ju inte det per automatik att dom ska strunta i allt annat dom har pratat om, tex om att lägga mycket krut för spelprestanda.

Fattar inte varför nivån här är så j....a barnslig och låg. Och jag tycker det blir värre och värre.
Folk dissar Windows 7 för blåskärm för dom har fel på antingen hårdvaran eller på själva windowsinstallationen och jämför att dom kör tex Linux på samma dator UTAN blåskärm. Ja, hur mycket vet man om datorer då när man gör en sådan jämförelse.

Ja ja, varför bryr jag mig? Är bara så trött på det eviga hatet mot MS och alla deras nya utgåvor av Windows. Vid varje ny utgåva ska det sitta "experter" och klanka ner på att det är skit, ändå sitter dom där sedan med samma OS några år senare och säger att det självklart är det bästa och det ÄNNU NYARE OS:et som MS kommer ut med är det värsta skit som finns...

Kan inte folk vara mer sakliga???

Vill bara poängtera att punkt två inte stämmer.

Det är snarare så att Windows 7 GUI:t bara är som ett program till det "riktiga" nya Windows. Operativsystemet laddar inte ens Windows 7-gränssnittet om man inte specifikt väljer att starta det, precis som med vilket program som helst.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är möjligt det blir en "guldkalv" för deras kundkrets ("guldkalv" är väl vanligen annars en metafor för avguderi?). Att tala om "samma OS" beror på perspektivet. För användaren kan det upplevas som samma, men för att se hur guldinbringande MS strategi är, kan det vara bra att komma ihåg att de ännu inte kommit ifrån situationen där företaget måste spendera resurser på att utveckla och uppdatera helt olika systemkärnor.

MS är stort, vilket på ett sätt är en tillgång, i meningen att fet oftast överlever de innovativa. Problemet är att organisationen är tungrodd. De senaste månaderna har vi sett en del intressanta avhopp gällande program managers. Jag tror helt klart att MS fortsatt flera år framåt kommer att håva in bra vinster, men jag tror faktiskt inte dess aktie kommer att stiga, vilket den inte gjort på 10 år. Vad MS gör just nu är att erbjuda produkter för redan existerande tjänster. Vi ser egentligen inte så mycket nytt.

Självklart hoppas jag att MS kunder blir nöjda, särskilt med tanke på att både MS och Apple fortsatt försöker kapa av interoperabilitet där så är möjligt. Å andra sidan tycker jag det är oroande att användare dras mot att bli beroende av en part för tjänster.

Det handlar om att de inte fått integrera sina tjänster i varandra fullt ut, detta är nu borta och det innebär att MSoft kan spela på 100% igen.

Permalänk
Avstängd

Hade dom tänkt att man skulle köra det här på sin mobiltelefon eller dator?

Windows 8 kommer nog suga...

Permalänk
Medlem

Får hoppas de lägger in en snabbkurs för läsförståelse som grundkrav innan boot, känns som om många användare helt saknar det tyvär. Å andra sidan vet vi att svenska skolan generellt är rätt dåligt, speciellt när det gäller svenska...

Permalänk
Medlem

Så dom har tagit windows 7 och lagt på något som ser ut som windows media center för touchskärmar och kallar det windows 8?

Eeehh...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

coolt. hoppas det blir bra. lite mycket fokus på touchscreen bara. är det bara jag som tycker att touch och rörelser på en stor skärm är segt? musen har ju acceleration!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Så dom har tagit windows 7 och lagt på något som ser ut som windows media center för touchskärmar och kallar det windows 8?

Eeehh...

Ja, exakt, du har ju hajat det här.
Du förstår ju oxo hur dumt det skulle vara att släppa mer än en nyhet i ett och samma operativsystem! [/sarkasm]

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har suttit och provat detta nu några timmar på en skit laptop, och hittentills verkar det vara väldigt fint uppbyggt. Allt är snabbt och enkelt, plus det gick att synca genom göra sitt google konto till ett windows live konto (passport.net). Så nu har jag alla mina kalendrar, mail och chatt på g i windows och det tog inte alls lång tid.

Tummen upp från min sida.

Undrar bara hur bra det är prestandavis att använda på en stationär spel-dator.

Permalänk
Medlem

funkar nog bra till en tablet men jag kommer inte köpa det till min dator jag behåller windows 7 tills windows 9 kommer.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk

Perfect för tablet men kass för PC! Kommer köra W7 så länge det går och sedan byta till Linux när det får bättre spelstöd (om det får) så det är min tanke om nu inte Microsoft kommer ner på jorden och gör ett "WINDOWS 9" och inte ett "TOUCH SHIT 9"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

alltså det är som windows 7 fast med ett metro gränssnitt som man kan se i videon. Det är så att när man söker efter en fil i windows 8 så gör man det bara på ett annat sätt, man drar musen långt åt höger och klickar på typ search file