Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2004

Efter 5 veckor så hittade de inte ens lösa minnen. Betala ca 600 spänn för det och sedan komma med undanflykter, skärpning Inet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2008

Många av er glömmer att kunden har betalat nästan 600kr för att Inet ska göra en seriös felsökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Kilroy:

Om det är en 6 år gammal laptop så tycker jag i ärlighetens namn säkerhetskopiering av hårddisken och förslag om nyköp är ett seriöst och professionellt arbete.

Att det tog 25 dagar är dock helt sanslöst!
Elgiganten tog backup gratis och på 5 minuter.

Och att det inte blev mer gjort är väldigt dåligt på den tiden.

Kunden har betalat 600 kr för att Inet ska hitta den smidigaste lösningen. Detta misslyckades Inet med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Ett desperat försök att rädda sig själva skulle jag vilja påstå!

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006

Underhållande att se folk som försvarar Inet.

Gentoo Linux ~ Journal | Socialt | Kreativt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Råd och Rön har ju gjort så fel man bara kan. Det spelar ingen som helst roll vilket fel det var på datorn dom lämnade in. Hadde det vart jag som tog emot denna "kunden" så hadde jag sagt att vi måste felsøka. Det kommer att kosta X antal kronor beroende på hur lång tid vi använder. Men max X antal kronor.

Eftersom datorn är 6 år gammal skulle jag vilja rekommendera att byta ut den istället och köpa en ny. Jag kan fixa den men, det är inga garantier på att andra delar i datorn kastar in handduken efter ett tag. Köper du en ny dator har du iallfall garanti.

Det blir fel att kritisera företag som rekommenderar kunden att byta ut en 6 år gammal dator.

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Bortförklaringar. Beställer man en reparation ska de fan åtminstone försöka reparera varan, inte komma med något douchebag-svar. Gör om gör rätt, Inet.

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
4000m.ö.h
Registrerad
Okt 2007

Bara jag som tycker Inet har tappat som fan? Fortfarande bra men tex att inte ha någon mellandags rea och nu detta, Handlade alltid på Inet innan och har lagt åtskilliga tusen där både åt mig och handlat åt andra men har börjat ta mina pengar till andra ställen CDON, Alina tex. Tror Inet sitter lite för säkert på tronen och tror att de inte behöver göra så mycket för att stanna kvar

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av KiXeR:

Elgiganten gjorde ett rätt iaf, de tog inte betalt för backup. Sen att de inte kunde fixa felet är en annan femma :).

Lite svårt är det ju dock för Elgiganten att titta up felet när dom inte ens hade datorn inne på felsökning:P

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Corsair H150i Pro | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 16GB DDR4 4200MHz CL16 Trident RGB | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 2080 Dual
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus Strix 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Jeeezz... Big deal?
Det finns så få proffs tekniker ute i "verkstäderna".
Allt handlar om att hitta ungefär vart felet är, helst ungefär -> beställ ny del på garanti (flera delar helst! för att undvika fel bedömningar) -> montera -> leverera.

I detta fallet var datorn från stenåldern, då gäller inte garantin... Teknikern gör det lättaste, vill beställa nya delar! Som han ALLTID gör!

Chassi: Fractal Design Define XL | Nätaggregat: COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 850W
Moderkort: Maximus IV Extreme P67 | Processor: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
RAM: CORSAIR 12GB DDR3 VENGEANCE |Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB
Lagring: OCZ IBIS 3.5" 240GB SSD HSDL MLC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Att ta Inet i försvar tycker jag är löjligt. Dom har uppenbarligen misslyckats med en grundläggande felsökning.
Det är dock bra att Inet direkt agerar på deras bristande rutiner och hantering.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2003

Var ju lite pinsamt att inet gick bet på detta.
Som alla andra butiker så ser dom nog möjligheten i att köpa en ny dator som billigare då datorn är sen 2007.
Detta gör det ju dock ej mindre pinsamt med tanke på hur lång tid de haft och ej hittat felen så kan det ju bara bero på två saker.
1; dom felsökte aldrig speciellt noggrant, 2; dom hittade felen men sket i att säga det till kunden i hop om att få sälja en ny dator.
Hoppas verkligen inte det är nummer 2, svårt att avgöra det dock då ingen butik skulle gå ut och erkänna det om det ej fanns 100% bevis på att så var fallet. Utan de skyller på dåliga rutiner eller liknande.

Inet jag dock aldrig haft problem med, dom är kanske för vana med folk som beskriver problemen så exakt så de ej behöver någon stor felsökning

Game: Intel i5 2500K 3,3GHz, 16Gb DDR3, AMD 280X, 2x OCZ 250Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Gender Bender:

Det känns ju dock som att 25 dagars tid av "felsökning" bör ha gett bättre resultat än en backup. Partitionsfelet säger ju sig självt, och att det kan gå 25 dagar utan att man hittar den lösa minnesmodulen är ganska så pinsamt. Min syn på Inet som butik är oförändrad, dom är fortfarande bäst enligt mig, men när det gäller felsökning så kanske dom bör se sig om efter ny personal som tar sitt jobb på allvar.

I det här fallet så skötte sig nog Elgiganten bäst. Snabbast tid och gratis backup. Största skammen ligger på dom som ville byta ut hårdvaran för hutlösa priser över 10000kr. För halva priset kan man ju få en ny, bättre dator.

i Råd och Rön stod det att Inet var klara samma dag med back-up'en, bara att dom glömde skicka tillbaka ett SMS.
Det är såklart tråkigt att dom fick vänta 25 dagar, men som sagt, fel uppstår hela tiden. tråkigt att det skulle hända just denna gången av alla andra gånger..

I reject your reality and substitute my own.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

haha nu är det dags att utbilda personalen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

Well..de tog ju in datorn och gjorde backup av HDn, läste du artikeln? Dock valde de att inte skicka den till Infocare för felsökning av någon anledning som inte framkommer men jag kan tänka mig pga åldern. De tog inte betalt för backupen vilket Inet gjorde, dessutom så tog det 25 dgr för Inet att göra samma sak som Elgiganten gjorde på 5 minuter...konstigt.

Skrivet av Zienx:

Lite svårt är det ju dock för Elgiganten att titta up felet när dom inte ens hade datorn inne på felsökning:P

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Tycker Inet har grym service, hade problem med ett moderkort som jag fick skicka in och det testade även minnen och cpu, men moderkortet var problemet, fick tips om att köpa nytt moderkort vilken jag gjorde. Ända jag fick betala var mellanskillnaden på garantin och nya moderkortet. Enkelt, billigt och helt perfekt, ser inga som helst nackdelar med inet i sin helhet. Underbart företag som gynnat många datorentusiaster i sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Notan:

Efter 5 veckor så hittade de inte ens lösa minnen. Betala ca 600 spänn för det och sedan komma med undanflykter, skärpning Inet.

Håller helt med.
Att de dessutom kommer dåliga undanflykter gör inte det hela bättre heller.

Skrivet av Inet:

Vi tog endast betalt för säkerhetskopieringen av hårddisken.

600 spänn för ett par minuters arbete "utfört" över 25 dagar (missade meddela kunden). Skärpning maddafakka.

EDIT:
Minns när man riggade liknande scenario på bilverkstäder där det på många ställen togs tillfälle i akt att lura kunden.

En verkstad hittade felen under felsökning och tog heller inget betalt för det. (Tror till och med att de åtgärdade något annat gratis också)
Verkstadschefen såg livrädd ut (Vilket väl tyvärr indikerar att de inte är helt oävna när det kommer till "servicearbete") när Aschberg stövlade in men belönades istället med tårta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Om jag fattar rätt.

Inet säger det är inte lönt att laga datorn eftersom en felsökning kostar halva värdet av datorn. Men vi kan ta en backup för 499:-.
R&R godkänner detta.
Inet fixar backup men glömmer återkoppla till R&R.
R&R kontaktar inet för att få tillbaka datorn, och får betala 499:- för backup och 99:- för ett USB-minne där backupen är lagrad.

Så enda felet jag ser är att inet glömde återkoppla, sen borde man bjuda på USB-minnet om man glömmer bort att kontakta kunden är min åsikt.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Den enda förmildrande omständigheten för Inet är att de erkänt sitt fel och officiellt sagt att de nu ändrat sina rutiner , sånt lär man aldrig se från Infocare.

RYZEN 7-1700X@3.8GHz ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 16GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce GTX 1080ti Gaming OC ,Fractal Design Define R5 , Corsair HX750i 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Hund:

Underhållande att se folk som försvarar Inet.

Jo, jag måste hålla med. Inet är allt för speciellet utöver andra kedjor som Komplett, bara som exempel. Ge er nu, ingen är perfekt.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Varför försvarar folk fortfarande Inet? Det är ju uppenbart att dom gjorde fel i det här fallet, dom konstaterar ju själva att dom ändrat och förbättrat sina rutiner?

Förstår inte varför man ska kasta skit på Råd och Rön? Det är ju bra att någon för talan för konsumenterna, oavsett vilken butik som gjorde vad. Alla butiker testades på samma sätt och man kan ju konstatera att Elgiganten skötte det snyggast (även om dom inte hittade felet). Att det till och med ska finnas butiksfanboyism..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av coopdeo:

Kunden har betalat 600 kr för att Inet ska hitta den smidigaste lösningen. Detta misslyckades Inet med.

Nja, jag håller med om att Inet har misslyckats. Inget snack om den saken.
Men enligt Inet så har kunden betalat 600 kronor för en säkerhetskopiering av hårddisken och fått råd om att köpa ny dator istället för att betala för en utförligare felsökning.

Utförandet och rådet håller jag med om, det är ungefär vad jag själv skulle gjort.
Däremot tycker jag är 600 kronor och 25 dagars väntetid är ett stort misslyckande.
Till det priset och med den väntetid ska man kräva betydligt mer. Och därför tycker jag Inet har misslyckats.

Skrivet av Zyriak:

Varför försvarar folk fortfarande Inet? Det är ju uppenbart att dom gjorde fel i det här fallet, dom konstaterar ju själva att dom ändrat och förbättrat sina rutiner?

Förstår inte varför man ska kasta skit på Råd och Rön? Det är ju bra att någon för talan för konsumenterna, oavsett vilken butik som gjorde vad.

Ja, fanboyismen går lite långt ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

gjorde dom inget fel säger dom? varför har dom då ändrat sina "rutiner"? fattar ente B(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Hörde om detta på radion tidigare idag och blev lite fundersam och besviken när Inet visades i så dåligt ljus, men det gör mig glad att dem iaf inte försöker bortförklara sig utan direkt gör sitt yttersta för att få det hela att bli en lärdom för framtiden. Helt enkelt mycket beundransvärt

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Fattar inte hur folk kan försvara inet, visst att det är mer värt o köpa en ny laptop me ndet har dom ju inte sagt. Dom har ju tagit in en och börjat felsöka för 600spänn utan o hitta orsaken.

Dom skulle direkt sagt "vi kan ta backup men köp en ny laptop för resten kommer kosta mer än det är värt".

Inte ta 600spänn och ta 25dagar på sig att felsöka och sen inte kunna hitta felet, Det är pinsamt dåligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Zyriak:

Varför försvarar folk fortfarande Inet? Det är ju uppenbart att dom gjorde fel i det här fallet, dom konstaterar ju själva att dom ändrat och förbättrat sina rutiner?

Förstår inte varför man ska kasta skit på Råd och Rön? Det är ju bra att någon för talan för konsumenterna, oavsett vilken butik som gjorde vad. Alla butiker testades på samma sätt och man kan ju konstatera att Elgiganten skötte det snyggast (även om dom inte hittade felet). Att det till och med ska finnas butiksfanboyism..

Jag är lika förvånad som dig. Det är sådana människor som ansvarar för att vi inte kommer längre inom områden som kundservice och support. Snacka om trångsynthet.

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX| Fractal Design Define R6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

Alla kan väl göra fel? Det som är bra är att de har gjort ändringar i sina rutiner så att samma fel inte uppstår igen. Såhär brukar det fungera i ett seriöst företag.

Skrivet av Tri_State:

Jag är lika förvånad som dig. Det är sådana människor som ansvarar för att vi inte kommer längre inom områden som kundservice och support. Snacka om trångsynthet.

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av KiXeR:

Well..de tog ju in datorn och gjorde backup av HDn, läste du artikeln? Dock valde de att inte skicka den till Infocare för felsökning av någon anledning som inte framkommer men jag kan tänka mig pga åldern. De tog inte betalt för backupen vilket Inet gjorde, dessutom så tog det 25 dgr för Inet att göra samma sak som Elgiganten gjorde på 5 minuter...konstigt.

Så du kallar att "ta in datorn" när kunden står brevid och du kopplar in disken för att se om det går att göra backup? har du läst artikeln? sen så informerade dom kunden att det inte är lönsamt att skicka iväg den pga felsökning kostar halva värdet av datorn och vad som framgår i artikeln med 5minuter så gissar jag att dom inte lämnade in den. så ja dom hade inte in datorn för felsökning enligt mig.

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Corsair H150i Pro | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 16GB DDR4 4200MHz CL16 Trident RGB | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 2080 Dual
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus Strix 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Aug 2010

om man läser råd och röns artikel så står det inget om att inet skulle göra en fel sökning utan att bara göra en backup av filerna och smsa när dom var klara. verkar det som om det vart mänsilkt fel på inets sida och dom glömde bort och smsa. och när det står 25 dagar så väntade dom nog 25 dagar inann dom ringde up vilcket ingen normal mäniska skulle vänta

så det verkar som om råd och rön försökte göra en sensanolist raport när igentligen inet inte gjorde så mycket fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Går inte ursäkta bort det där. Jag kan förstå att man inte vill felsöka sådana här burkar men då avböjer man helt enkelt. Hur svårt kan det vara att ta 100kr preliminärkostnad. Sedan när ni märker att fy fan, det här jobbet vill vi inte ta, kostar hur mkt som helst att laga och felsöka, så kan ni snällt återlämna burken istället för att ge kunden felaktiga slutsatser. Det handlar om att vara ärlig. Det är i sig väldigt lustigt att "felsökning" har en prislapp. Det är en jäkla skillnad kostnadsmässigt att felsöka burk A från burk B. Men man märker efter bara någon minut om det är en burk A eller B - då kan man ge ett kostnadsförslag efter det.

Personligen skulle jag inte ens acceptera felsökning av 6 år gamla datorer. Det kan vara VAD SOM HELST som är fel.

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7