Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem

Tycker inte det skulle vara så svårt att gå in i bios och se om de hittar hårddisken. Då ser man ju samtidigt om några minnesmoduler inte sitter i osv. Sen att bootsektorn var skadad skulle jag nog inte konstatera direkt. För att komma fram till något så att i alla fall öppna baksidan och kontrollera så allt ser rätt ut skulle jag göra som steg två oavsätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Blir nästan lite äcklad av vissa reaktioner ang. detta. Inet är en butik som likt alla andra kan göra fel. Bara för att man själv har bra erfarenheter av en viss butik så behöver detta inte betyda att så alltid är fallet. Vore önskvärt om människor kanske lär sig att använda lite kritiskt tänkande? Betvivlar starkt att R&R skulle bedriva ngn. slags kampanj för att svärta ner Inet som någon tidigare i tråden antydde. Jag antar att medelåldern på de som tror på liknande "teorier" inte är allför hög?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Elgiganten tog backup gratis och på 5 minuter.

Låter som en fantastisk hårddisk, önskar jag kunde göra en backup så kvickt.
Jag undrar vad som ingår i denna "backup", mappen "Mina dokument" är liksom inte det enda man vill ha sparat.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Enbart pga det Inet sa här (jag har inte läst R&Rs artikel) tycker jag de vart slöa. De vill bara sälja nytt uppenbarligen. En 6 år gammal dator behöver det inte va nåt fel på bara för att den är gammal. Sitter faktiskt just nu och skriver på en Dell med Intel pentium D processor från 2006. Den är min lek/test-dator men hade fungerat ypperligt som surf-dator åt päronen.

Sånt här beteende får mig att tänka på min lokala Ford-verkstad som hittar på allsjöns fel för att lura folk. En polare som lämna in sin bil där fick förklaringen att "motorn har skurit" trots att bara ett tändstift va pajj.

Bättring Inet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6år gammal dator är väl inte lönt att kosta på en felsökning på, även om man får igång den så är det väl förmodligen ras med risk för dataförlust inom en snar framtid dvs stor risk för backjobb och besvikelse. Ang felen så minnesmoduler så kanske man upptäckt att de inte detekterades inte via bios eller via beepcodes, förmodligen om minnena suttit i så det sett riktigt ut så hade man missat det och bytt ut minnena. diskfel/bootsektor kan man ju tolka som att det kan vara något på gång med hårddisken dvs rädda det som går, och nyinstall på ny hårddisk med dataflytt är ju inget man kan göra ekonomiskt försvarbart på en fornlämning, ok om man gör såna reparationer privat men som företag så måste man ta betalt och visst hade kunden göra arbetet ändå fast det kostar som en en halv ny dator men inget jag skulle rekommendera.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Pinsant pinsant, hade höga förhoppningar av Inet : /

Kundvård?

Permalänk
Medlem

Inet har alltid varit trevliga och kunniga när jag varit i kontakt med dem. De ringde t.o.m. upp mig och förklarade vad som var fel i den gamla styrkretsen hos sandy bridge, och skötte bytet till nått moderkort mm skitbra! Journalister är journalister... vad tror dom att man ska göra när datan är 6 år gammal liksom?

Permalänk

Hm. Tycker det är lite konstigt att ingen faktiskt gjorde en korrekt felundersökning. Lite besviken på Inet där, de brukar ha super service i andra fall.

Även om det nu är så att de bara gjorde en simpel säkerhetskopiering och rekommenderade en ny laptop istället(för att tjäna pengar men fortfarande inte blåsa kunden på idiotiska reparationer som vissa av exemplen) så tycker jag det är väldigt konstigt att det tog dem hela 25 dagar att göra detta? De brukar ha väldigt snabb service, och en säkerhetskopiering tar knappast lång tid.

Hoppas butikerna fixar till deras felsökningar. Inet skrev ju här att det skulle det. Hoppas att de håller sitt ord och inte bara skriver om felet men inte åtgärdar det.

Tycker dock att det är lite fanboy-anda i denna tråden. Mycket försvar av Inet även fast det helt och klart gjort ett fel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om Inet. Men jag ska ändå berätta om något som hände mig när jag lämnade in en dator på felsökning hos dem.

Som sagt hade jag lämnat in en dator på felsökning på Inet Ringön. De konstaterade att det var två distanser som satt fel under moderkortet som kortslöt någonting. Så de tog bort distanserna och satte dit moderkortet. Sen meddelade de mig att de hade hittat och återgärdat felet och att de skulle ta betalt för montering av moderkort utöver felsökningsavgiften på 400kr. Detta skulle då kosta 900kr. Jag tyckte att det lät som alldeles för mycket och sa att jag inte tänkte betala det. Då monterade de bort moderkortet, satte dit distanserna och monterade dit moderkortet igen. Allt detta för att jag inte ville betala 900kr för en montering av moderkort.

Visst kanske det är rätt. Men ett företag som Inet som lever på sitt rykte om grym service borde verkligen inte handla på sådant sätt. De utförde dubbelt jobb för att en kund inte skulle få det för bra... Om de istället bara kunde sagt att de hade åter-gärdat ett simpelt fel och att det inte skulle kosta något extra så hade jag blivit mycket nöjdare och de hade behövt jobba mycket mindre. Jag ser det bara som win/win.

Permalänk

Aldrig INET

hur många har dom inte lurat fram till dagens datum då, så djävla pissdåligt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Det som jag funderar över är hur egentligen kommunikationen sett ut mellan kund och företag. Vad exakt sa kunden till Inet när den lämnade in datorn? Sa Inet på en gång att det är bättre att bara köpa en ny dator? Så kan ju inte fallet ha varit eftersom det tog 25 dagar. Inet tog alltså in datorn, höll den där i 25 dagar, och gav sedan kunden en Back-up? Utan att ens ha kikat på datorn? Varför tog inte detta 5 minuter som det tog för Elgiganten, som verkar ha skött detta bäst?

Något har uppenbarligen gått väldigt fel här, och jag köper tyvärr inte Inets förklaring om "direkta bedömningar" för fem öre. Köpråd och garantiärenden är de duktiga på, men uppenbarligen är deras reparationsavdelning skitdålig.

Skrivet av coopdeo:

Minst sagt fanboyism. Jag förstår inte hur man kan ha en så okritisk relation till en butik. Här har Inet uppenbarligen misslyckats.
Intressant är att många medlemmar här har ett större förtroende för ett vinstdrivande företag (som har varje anledning i världen att bortförklara sig) än Sveriges mest seriösa oberoende konsumenttidning.

Agreed! Inet har gjort mycket bra över åren, men det betyder ju inte att även dom kan göra dåliga saker som alla andra företag i världen. Farligt att ge så pass stort förtroende till ett företag, det stoppar dem från att ens försöka utvecklas och göra kunderna nöjda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte att flera medlemmar klagar på RådochRöns upplägg, det är ju en rätt välkänd metod. Några äldre kanske minns TVs liknande koll av bilverkstäder för några år sedan.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Förstår inte att flera medlemmar klagar på RådochRöns upplägg, det är ju en rätt välkänd metod. Några äldre kanske minns TVs liknande koll av bilverkstäder för några år sedan.

Dom som klagar vet inte vad felsökning är för något, haha som det ska vara ju

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Tid är pengar.

Jag tror Inet gjorde rätt i sitt konstaterande.

Jag bedriver också en verksamhet inom Data & Foto och hade gjort samma bedömning som Inet.

En sex år gammal laptop är en maskin det inte är värt att lägga ner felsökning och reparation. Det blir för dyrt och kunden är inte villig att betala vad det kostar för en så gammal laptop, när denne kan gå till närmaste köpcentrum och plocka ut en dator för en slant extra. Då får man dessutom inte bara en ny dator med allt vad det innebär utan även ny garanti.

Inet skrev ju dessutom att de gjorde en backup på hårddisken och tog betalt för den biten - så "kunden" kan ju inte direkt vara missnöjd i fallet?

Jag tycker det mer luktar som någon lagt pengar under bordet för att få Inet att framstå som ett dåligt val.

Jag har varit kund hos Inet sedan de startade och haft ett antal reklamationer och garantiärenden med dem och på den biten finns det inte en datorbutik i hela sverige som är bättre på.

Att det tar 25 dagar och kostar ~600 kr. är inte acceptabelt någonstans när de inte ens lyckas lokalisera problemen. Hade de lokaliserat problemen och sedan gett kunden rekommendation att köpa ny är det en annan femma. Jag håller fullständigt med om att byta ut en dator från 06 är bättre och mer kostnadseffektivt än att reparera den, beror iofs också på felet. Och i detta fall BORDE felen snabbt ha varit lokaliserade och åtgärdade, inte plus/minus en dryg månad som det tog för dem flesta företagen.
I det här fallet tror jag dock många av företagen har struntat i att felsöka och bara rekommenderat ny köp. Men varför ta betalt för felsökning då?

Det som R&R kom fram till i denna undersökning, hur man än vrider och vänder på det, är totalt miserabelt från de iblandade företagens sida.
Dem som lyckades bäst, ändock misslyckades, var Elgiganten. Kostnadsfritt och på 5 minuter.
Man slutar inte att förvånas över företags totala ignorans av att dem faktiskt är i en bransch som går ut på att ge kunder service..
Service minded, I think not..
PS. Wall of text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Mitt emot Inet i Stockholm låg ONOFF tidigare. Där jobbade jag som butikens IT-Tekniker i ett sammarbete med IT-Hantverkarna och ONOFF. Kan säga att "privatpersoner" aldrig fått bättre dator-service än mina kunder. Jag var tekniskt erfaren, strukturerad och "serviceminded". Inte konstigt att kunder kom med hembakade kakor och tack-kort då och då. Det finns många oseriösa aktörer där ute men när det kommer till IT så står det och faller med teknikerns inställning till sitt uppdrag. För mig som älskar IT och mitt jobb så kommer det naturligt att alltid göra mitt yttersta för att tillhandhålla en så professionell hantering som möjligt.

håller med dig, det handlar inte mycket om företaget i sig, det handlar om, de anställda.
och kul för dig att du fick hembakade kakor

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Råd och Rön har ju gjort så fel man bara kan. Det spelar ingen som helst roll vilket fel det var på datorn dom lämnade in. Hadde det vart jag som tog emot denna "kunden" så hadde jag sagt att vi måste felsøka. Det kommer att kosta X antal kronor beroende på hur lång tid vi använder. Men max X antal kronor.

Eftersom datorn är 6 år gammal skulle jag vilja rekommendera att byta ut den istället och köpa en ny. Jag kan fixa den men, det är inga garantier på att andra delar i datorn kastar in handduken efter ett tag. Köper du en ny dator har du iallfall garanti.

Det blir fel att kritisera företag som rekommenderar kunden att byta ut en 6 år gammal dator.

Kunden har alltid rätt? Bara för att kunden inte följer butikens råd ska butiken fullfölja ärendet. Jag vet av erfarenhet att det finns personer som lagar sådant som inte är värt att laga, men i det här fallet skulle jag inte köra så hårt på att kunde ska ha en ny dator.

Skrivet av Ralleballe:

I artikeln står det "Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart." Hur blir två veckor 25 dagar?

Edit: kom på att det kanske tog 11 dagar innan servicekillen kontrollerat datorn.

Backupen var klar samma dag datorn lämnades in. Personalen glömde meddela det. Lite lustigt dock, men alla kan glömma när en kund kommer mitt upp i arbetet.

Skrivet av Marcusk:

De konstaterade direkt att det inte var någon ide att laga den, och tog sedan 25 dagar för att rädda data på hårddisken.

Fel, se ovan. Känns också lite om att datorn inte varit någonstans på service då antagligen de livstecknen datorn gav var fläkt på 100% och ingen bild på skärmen. Hade jag felsökt hade jag direkt plockat bort ett minne i taget för att här upptäcka att de inte ens var riktigt monterade.

Skrivet av DeaDUggh:

Tragiskt att en "undersökning" baserad på en instans av samlad data (i det här fallet inlämningen av en hårddisk) kan leda en slutsats kring ett helt företags service -.-' Sorglig undersökning om du frågar mig.

Så man särbehandlar kunder? Visst kanske ett ärende var lite snålt. Hade kanske sett en att en nyare dator lämnats in, där man inte kan rekommendera en ny dator p.g.a ålder.

Skrivet av Murer:

Ruskigt mycket fanboys som hänger i den här tråden. Felsökningen var under all kritik. Minnesmodulerna och memtest är något jag kollar först vid misstänkt hårdvarufel då felande minnen märks väl. Det är inte alls bäst att köpa ny dator. Om datorn duger utmärkt för kunden så tycker jag att de skall utföra arbetet på datorn även om de anser att den är gammal och dyr att underhålla.

Sanningen är ju dock att det inte var dyrt att fixa problemet. Det tar max en timme för en person att kolla minnesmoduler och eventuellt sätta in nya. Nu vet jag visserligen inte vilken avgift Inet tar för en sådan här simpel manöver. En mantimme på Inets service kostar kanske lika mycket som en ny dator? Vad vet jag.

Sen vad har RoRs datorkompetens med ämnet att göra? Sluta kasta skit omkring er som några j**** dyngspridare så fort ni blir upprörda över att era romanser blir kritiserade.

Jag kommer fortfarande handla av Inet, men jag har tur som kan utför all min felsökning själv. Det är enbart garantiärenden som jag eventuellt behöver ha kontakt med verkstäder och återförsäljare. Än har jag sluppit, och jag hoppas att jag slipper det för all framtid då man konstant hör historier liknande denna. Väntetiderna brukar även de vara horribla.

Nya minnen, när de endast inte var monterade?
Tror inet tar 500 för en felsökning.
Vad jag förstod hade de konsulterat en som har koll på ämnet. Så på den punkten kan man inte klaga på RoR.

Skrivet av Bloopy:

[..]
Jag skulle dock vilja veta hur R&R fått backup gratis från Elgiganten?
Visserligen inget jätte-jobb, men 0:- för dom ska gälla för alla nu eller?

Antagligen för att göra en irriterad kund glad. Handlar man över disk tycker jag att man kan bjuda på något ibland.

Inet sjönk iaf lite i trovärdighet för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Låter som en fantastisk hårddisk, önskar jag kunde göra en backup så kvickt.
Jag undrar vad som ingår i denna "backup", mappen "Mina dokument" är liksom inte det enda man vill ha sparat.

Ja, det undrade jag också över.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som reagerar på att Inet behövde 4 veckor på sig att kopiera några filer från hårddisken? Sök jobb på Inet dom verkar behöva personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Är det ingen som reagerar på att Inet behövde 4 veckor på sig att kopiera några filer från hårddisken? Sök jobb på Inet dom verkar behöva personal.

Sist jag frågade behövde man "högskoleutbildning" för att jobba där

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Pinsamt, är dock lite kritisk mot att de själva skapat fel som i praktiken inte inträffar. Minnesmoduler lossnar t.ex. inte av sig själva och när förstörde senast ett virus partitionstabellen?

Hade de gett en klar förklaring på hur felet uppstod så har jag svårt att tänka mig att utfallet varit detsamma. Först att de.. fick fel med att starta om datorn? och sedan att de tagit loss minnena och att den nu inte startar alls.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skäligt pris av Inet för utfört arbete.
Tråkigt att de glömmer att höra av sig vid färdigt arbete.

Dumt att en enkel snabb felsökning på timme troligen kunnat lösa problemet och inte alls skulle varit oskäligt att föreslå, även om datorn var gammal. Om felet inte hittas efter en timme med några enkla test så återkopplar man till kund och ger en update: "Vi har uteslutit dessa felen och för att hitta problemet så kommer en grundlig felsökning kosta XXXX". Detta hade väl kostat 200-300 kronor så långt. Jag tror att en kund skulle uppskatta att man återkopplar och kommer med ny offert och då låter kunden avgöra själv. Vid det laget är rådet "köp nytt" som de gav helt och hållet rätt, men inte dessförinnan.

Jag tycker Inet svarat mycket väl på kritiken och är glad att de tänker skärpa rutinerna. Sånna här småfel kan vara mycket besvärliga för en okunnig person och det kan nog vara mycket positivt att kunna upprätta ett gott rykte på det området. I övrigt så är deras service bra och de har aldrig tagit mycket mycket betalt när jag haft med dem att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så man särbehandlar kunder? Visst kanske ett ärende var lite snålt. Hade kanske sett en att en nyare dator lämnats in, där man inte kan rekommendera en ny dator p.g.a ålder.

Nej nej! Det inet har gjort den här gången är självklart fel, skulle aldrig någonsin påstå att något företag är felfritt. Det jag kritiserar är hur den här "undersökningen" kan anses legitim baserat på en enda instans när t.ex opinionsundersökningar på tusentals personer kritiseras hårt.

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Läst igenom nästan alla inlägg nu.
Måste säga att det är kul att se vilka olika uppfattningar folk får utav detta.
Jag är ingen fan boy, jag försvarar inte inet heller.

Men har någon tänkt på det att en sex år gammal dator.
Även om det var ett så simpelt fel som detta kanske inte är värd att felsöka med tanke på åldern kanske kan vara något rejält fel?

Sen så tyckte ju han på inet att det verkade vara värmefel.

De tog aldrig betalt för att göra en felsökning utn för att göra en backup.
Visst det tog flera dagar och det kan jju mycket vväl vara att service killen glömde smsa. Hänt mig att de glömt mejla angående några knappar.

Det är ju inte riktigt sså aatt om man lämnar in en dator så är det den enda datorn som är inne.
De kanske hade många datorer att fixa inne och detta kunde leda till längre väntan också.

Visst, det var fel att inte öppna för att kolla minnena då kunden påpekade att han varit in under och pillat.
Det tyckte jag var lite dåligt utav Inet.

Dock behöver det inte betyda att folk ska sluta handla hos dem.
Eller att de är dåliga över huvudtaget.

Tänk på att det är människor som jobbar.
Alla gör fel! Även Inet.

Elgiganten gjorde däremot helt rätt genom att kolla hårddisken direkt.
Men Inet gjorde ju även en snabb koll för att se om de kunde fixa det på plats.
Vilket de inte kunde då det kunde vara ett fel som man måste felsöka på.
Bara för att vi vet vad felet var så behöver det inte betyda att det är lätt att ta reda på det om man inte vet ett skvatt om felet.

Så sluta smutskasta och snacka ner om Inet.
Men man behöver inte heller säga att de inte gjorde fel.
För det gjorde de men jag lovar att de flesta av er som skrivit i tråden hade gjort samma sak eller varit sämre!

Jag vet att jag hade gjort som Inet. Även fast jag kan datorer.
Allt är inte hur lätt som helst.

Permalänk

google is your friend

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst Råd och röns egen hemsida för granskiningen, Tycker jag endå att Inet gjorde rätt val.

Citat:

Inet

(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Backup: Ja

Lagade fel: 0 (av 2)

Kostnad för undersökning: 499:– + 99:– för USB-minne

Kostnadsförslag reparation: –

Tid tills datorn gick att hämta ut: 25 dagar

Butikens kommentar:

”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet

Citat:

Vi använde fem exakt likadana bärbara datorer från 2007. De var dyra, snabba maskiner då, men nu är begagnatvärdet inte mer än cirka 1 500 kronor.

Lämnar du in en dator. Inte nog med att det är en gammal datorn det är även en bärbar dator som inte kostar mer än 1500 i dags läget så tycker jag att man helt klart skall rekommendera en ny dator. Att byta ut bärbara datornkomponenter är svindyrt med tanke på att dom inte produceras på samma sätt som stationära.

Att dom inte kopplade om hårddisken till deras datorer ser jag även som en possitiv sak om det inte kopplas till en dator i ett nätverk som hanterar personlig/värdefull information efter som att du aldrig vet vad som kan finnas på hårddisken. Sen vet du inte vad det kommer att kosta tycker inte jag häller att man ska göra gissningar häller.

Sen ska man inte skaka en dator häller med tanke på att du aldrig vet vad som kan hända.

Visst kan man tycka att det är konstigt att det och det inte gjordes nu med fasit i handen men det ser ut för mig mer som att dom vill vara säker på att bilderna klarade sig intakta än att dom på måfå lyckades få igång datorn.

Har själv varit inne med ett par varor för service hos inet och jag har inte haft några problem med supporten även bett om rekommendationer och har hela tiden fått ett bra bemötande/rekommendationer. Som har lite tanke bakom sig.

Tro inte att jag har skrivit detta med bara INET är awesome inställningen för att vi är alla människor och vi gör alla fel men. I detta läge tycker jag inet gjorde rätt och tog det säkra före det osäkra eftersom att det fanns personlig data med i det hela.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem

denna undersökning medförde alltså att Inet blev lite bättre vad bra

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Tro mig som har haft ett garantiärende på inet.

Dom är inte direkt duktiga. Inte får man rätt för saker som skulle varit glasklara hos tex dustin heller.

Fattar inte att folk handlar av inet överhuvudtaget riktig skämtbutik. Alla ba gratis frakt över 500 kr wow men dina grejer kostar flera tusen mer mot andra butiker men du fick ju gratis frakt @ 40kr wow.

Ta huvudet ur sanden handla inte på i-net.

Håller med råd och rön till 100% inets ägare blev direkt livrädd och hittade på en bra ursäkt och ringde sin polare på sweclockers, direkt patetiskt. Ändra era rutiner och bli ett normalt företag istället för att dribbla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Läst igenom nästan alla inlägg nu.
Måste säga att det är kul att se vilka olika uppfattningar folk får utav detta.
Jag är ingen fan boy, jag försvarar inte inet heller.

Men har någon tänkt på det att en sex år gammal dator.
Även om det var ett så simpelt fel som detta kanske inte är värd att felsöka med tanke på åldern kanske kan vara något rejält fel?

Sen så tyckte ju han på inet att det verkade vara värmefel.

De tog aldrig betalt för att göra en felsökning utn för att göra en backup.
Visst det tog flera dagar och det kan jju mycket vväl vara att service killen glömde smsa. Hänt mig att de glömt mejla angående några knappar.

Det är ju inte riktigt sså aatt om man lämnar in en dator så är det den enda datorn som är inne.
De kanske hade många datorer att fixa inne och detta kunde leda till längre väntan också.

Visst, det var fel att inte öppna för att kolla minnena då kunden påpekade att han varit in under och pillat.
Det tyckte jag var lite dåligt utav Inet.

Dock behöver det inte betyda att folk ska sluta handla hos dem.
Eller att de är dåliga över huvudtaget.

Tänk på att det är människor som jobbar.
Alla gör fel! Även Inet.

Elgiganten gjorde däremot helt rätt genom att kolla hårddisken direkt.
Men Inet gjorde ju även en snabb koll för att se om de kunde fixa det på plats.
Vilket de inte kunde då det kunde vara ett fel som man måste felsöka på.
Bara för att vi vet vad felet var så behöver det inte betyda att det är lätt att ta reda på det om man inte vet ett skvatt om felet.

Så sluta smutskasta och snacka ner om Inet.
Men man behöver inte heller säga att de inte gjorde fel.
För det gjorde de men jag lovar att de flesta av er som skrivit i tråden hade gjort samma sak eller varit sämre!

Jag vet att jag hade gjort som Inet. Även fast jag kan datorer.
Allt är inte hur lätt som helst.

Dom flesta butiker har undersökningskostad på 199kr/ timmen. Hur ofta tar det dom mer än en timme att felsöka felen. Tar det längre tid är det ju nått fel. 600 kr för en felsökning är skamligt högt. Speciellt när dom inte ens fixar skiten. Varför försvarar du dålig service? när man kan få tio ggr bättre service hos achmed data ab. tex.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Tro mig som har haft ett garantiärende på inet.

Dom är inte direkt duktiga. Inte får man rätt för saker som skulle varit glasklara hos tex dustin heller.

Fattar inte att folk handlar av inet överhuvudtaget riktig skämtbutik. Alla ba gratis frakt över 500 kr wow men dina grejer kostar flera tusen mer mot andra butiker men du fick ju gratis frakt @ 40kr wow.

Ta huvudet ur sanden handla inte på i-net.

Håller med råd och rön till 100% inets ägare blev direkt livrädd och hittade på en bra ursäkt och ringde sin polare på sweclockers, direkt patetiskt. Ändra era rutiner och bli ett normalt företag istället för att dribbla runt.

59kr+ pingvinstång faktiskt*

men förstår vad du menar

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dom flesta butiker har undersökningskostad på 199kr/ timmen. Hur ofta tar det dom mer än en timme att felsöka felen. Tar det längre tid är det ju nått fel. 600 kr för en felsökning är skamligt högt. Speciellt när dom inte ens fixar skiten. Varför försvarar du dålig service? när man kan få tio ggr bättre service hos achmed data ab. tex.

Jsg försvarar de inte.
Jag förklarar att folk bara går rakt på sak istället för att ta saker som kan komma ivägen eller så i åtanke.
(Fel förklaring men du förstår nog)

Men saken var ju det att de inte tog en felsökning.

De gjorde en backup och tog betalt för en backup.
Att det kostade så mycket kan man tycka ärär för mycket.
Det man däremot inte tänker på är att de kan haha en fast kostnad för att ta backup.