Permalänk
Medlem

Har råkat ut för packet loss i massor en gång o med några samtal till support till följd men efter en del testande kom vi fram till att det var mitt egna moderkorts nätverk som spammade o sänke min uppkoppling bytte nätverkskort o aldrig haft problem efter det.

o jag har allt mer fart än den jag beställt typ 28 ner o 1,12 upp på ett 24/1 abb så ja e nöjd, alltid snabba svar o bra hjälp vid problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bailer:

Det var detta jag menade med QoS. Jag tror definitivt att det finns något sådant protokoll igång i modemet som man av någon anledning inte kan komma åt i inställningarna. Det känns underligt dock att inte alla har detta problem. Som sagt, för mig så maxar jag linan i några sekunder och så fort jag kommit upp i 8-9 MB/s så dyker hastigheten och hålls nere runt 1-2 MB/s. Händer på mer än bara denna dator och det hjälpte inte att stänga av NAT och sätta en router imellan. Detta är väldigt irriterande och underligt...... har aldrig problem med bredbandskollen eller speedtest dock, bara torrents vad jag vet iaf.

Låter mer som disc overload-problem du har.

Permalänk
Medlem

Pratade med comhem återigen ikväll. Mitt ärende är skickat till teknikerna och dom har tittat lite på linan, och dom kan inte hitta något fel. Alla värden ser bra ut. Gjorde även ett tptest imorse innan ja drog till jobbet som visade 97mbit/ner och 9,78mbit/upp vilket är som det ska vara. Ikväll när jag kom hem runt 18tiden så va nerfarten nere i 30mbit/sek och upp var den 9,78mbit/sek. Har inte bytt någon tpkabel eller kabel mellan modemet och bredbandsuttaget. Felet måste väll troligast ligga hos comhem eller?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Pratade med comhem återigen ikväll. Mitt ärende är skickat till teknikerna och dom har tittat lite på linan, och dom kan inte hitta något fel. Alla värden ser bra ut. Gjorde även ett tptest imorse innan ja drog till jobbet som visade 97mbit/ner och 9,78mbit/upp vilket är som det ska vara. Ikväll när jag kom hem runt 18tiden så va nerfarten nere i 30mbit/sek och upp var den 9,78mbit/sek. Har inte bytt någon tpkabel eller kabel mellan modemet och bredbandsuttaget. Felet måste väll troligast ligga hos comhem eller?

Låter som klassiskt kapacitetsproblem i ditt område. Dvs felet ligger hos Comhem som inte klarar av att skicka bandbredden till dej när det är mycket folk som använder linan (läs kvällstid). Finns 100-tals poster i denna tråd som tar upp detta. Mitt ärende är uppe i 5:e månaden snart utan nåt händer, står bara driftstörning på Comhems hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Låter mer som disc overload-problem du har.

Pinsamt nog så verkar du har rätt.... vilket bidrar till att mina misstankar om att resten av problemen i min dator beror på hårddiskarna. Jag ska i framtiden göra en mer noggran undersökning innan jag börjar klaga på annans utrustning

Permalänk
Medlem

coopish: Huva låter inge vidare =/ de konstiga är att de bara kom för några dagar sen. Tidigare har de ju flytit på bra även kvällstid här.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

coopish: Huva låter inge vidare =/ de konstiga är att de bara kom för några dagar sen. Tidigare har de ju flytit på bra även kvällstid här.

Det jag tror är att många inte vet om att det är så här på kvällstid eftersom dem flesta inte gör mätningar om det inte är nåt problem. Men om hastigheten sjunker tillräckligt mycket på kvällen då börjar man reagera och göra mätningar. Men säg om hastigheten bara sjunker ibland på kvällstid och bara med 30-40 mbit då är det kanske inget man märker av.

Har du tur är det väl bara nåt temporärt.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de människor som brukar göra mätningar lite då då. Har dock nästan alltid fått bra resultat. Men som du säger de är ju mera belastat på kvällarna än på dagarna. Får väll hoppas de är något temporärt. Han jag pratade med comhem sa även att de kunde ju vara modemet som ballat ur alltså pajat. Kanske inte är nån omöjlighet. Men de känns lite långsökt. Så jag tror mest på din teori coopish om överbelastning.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Inte riktigt, modemets programvara är lite lagom buggig ibland. Vilket gör att modemet hänger sig eller får dåliga hastigheter. Men som det nämnts tidigare funkar det oftast bäst med att stänga av NAT-funktionen och antingen köra direkt till datorn eller ha en egen router där mellan.

De problemen hade jag innan. Grymt störande så jag började söka runt och såg på comhems hemsida att det fanns en ny firmware till routern. Uppdaterade och nu har jag inga som helst problem. (Har en cisco epc2425)

Permalänk
Medlem

Gjort yttligare ett test vid 14 tiden idag. Då funkade linan uruselt igen =( Ringde comhem dom startade om modemet och vips så hade jag 97mbit/sek ner i ca 10min sen dog linan igen. Är helt slut på ider nu. och de är ingen ide o ringa tillbax till comhem för dom kan ändå inte se vad som skulle kunna orsaka detta just nu.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av Flash01:

Gjort yttligare ett test vid 14 tiden idag. Då funkade linan uruselt igen =( Ringde comhem dom startade om modemet och vips så hade jag 97mbit/sek ner i ca 10min sen dog linan igen. Är helt slut på ider nu. och de är ingen ide o ringa tillbax till comhem för dom kan ändå inte se vad som skulle kunna orsaka detta just nu.

Det kan inte ha att göra med att du kopplar upp någon enhet som felaktigt tar massa bandbredd, så när du gör en hastighetsmätning så är hastigheten dålig eftersom merparten av din totala bandbredd tas upp av någon annan enhet? Efter omstart av modemet så är hastigheten bra igen för att din enhet inte har buggar ur och 10 minuter senare så är samma fenomen tillbaka igen?

Testa även brygga modemet för att se om det är routern som inte klarar tillräckligt många connections när du belastar nätverket.

Permalänk
Medlem

Hm kan ett sånt fenomen dyka upp huxflux att routern inte klarar av många connections? Jag har 0 program igång när jag gör testet enda jag har igång är webläsaren. Hur bryggar jag? Allt detta känns ändå väldigt långsökt.

Har 4 teorier.

1: Överbelastning av nätet frågan är bara varför skulle den visa sig nu då det funkat smärtfritt innan.
2: Fel/trasigt modem
3. Något vaj med nätverkskortet.
4: Annat tjall hos comhem.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

De problemen hade jag innan. Grymt störande så jag började söka runt och såg på comhems hemsida att det fanns en ny firmware till routern. Uppdaterade och nu har jag inga som helst problem. (Har en cisco epc2425)

Det handlade inte om en cisco- utan netgear-bredbandsdelare.

Permalänk
Medlem

mycket märkligt, slog av nat funktionen och då kommer jag upp i mina 95mbit/sek igen. kör v28 i modmet från comhem. Vad göra nu då eftersom jag inte bara kör 1 apparat via deras router? skaffa egen router? Och en fundering jag har är hur kan det flytit på tidigare utan problem med v28 utan dropps i farten?

Edit: Efter att ha meckat lite i routern o startat om den några gånger så funkar de stabilt igen 96,78mbit/ner och 9,79mbit/sek upp och den verkar inte dimpa i fart som förut.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Måste skriva av mig efter min ping i spel sällan är stabil.

Nu är det nämligen så att när jag spelar CS (Counter-Strike) så vägrar min ping vara stabil. Jag kan ha allt ifrån 5-200 i ping. Vissa tider på dygnet går de att spela, vissa tider går de inte alls. Oftast kvällar blir det ospelbart men även andra tider förekommer den instabila pingen.

Har kollat bredbandkollen och får oftast runt 100/10, även när pingen är instabil. Har testat traceroute & pingat, hittar inge fel. Pingar jag något kan den visa till exempel 9 ms på en sak. Pingar jag några sekunder senare kan msen ligga upp emot 40-60ms.

Jag har 100/10mbit, CG3100 som modem & router med NAT påslaget. Jag & min bror sitter med trådbunden anslutning till modemet & vår mor sitter med trådlöst. Min bror insisterar att NAT inte har något med pingen att göra.

Hade 24/1 innan detta och då var pingen konstant stabil. Då hade inte samma modem som jag har nu samt att jag hade en egen router vid sidan av de dåvarande modemet. Alla vi tre satt inkopplade i routern då.

Bor i Nacka, Stockholm.

Hoppas jag gjorde mig förstådd.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak till alla som bor på Hisingen i Göteborg !!

Om du har märkt att dem har dragit lister i din lägenhet så är det Fiber 100 / 100 mbit som vi kommer få riktigt billigt. Dem flesta hyreslägenheterna via bostadsbolaget kommer att få skippa comhem pga två anledningar :
Fiber - Bättre och billigare ( Gothnet - ägs av Göteborgs stad )
Comhem - Kablarna är rötna rent ut sagt , dem säger att dem måste förstärka "styrkan" hela tiden när jag har klagat på hastigheten ( Skit snack )

Comhem är bara ute efter en sak och det är kunder och pengar, det har jag märkt från första början när mitt comhem krig drogs igång. Har nu iallafall fått av extremt långt telefonsamtal av comhem att när mitt fiber kommer så kommer jag att avsluta som kund hos dem, fick förhöjd månadsavgift på 50 kr bara för att jag inte ska vara bunden osv ... Löjligt men skit samma.

Allmänt tips till Göteborgarna

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Hm höjde dom månadsavgiften med 50:- för att du inte va bunden?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

hm jaha då vart de 40mbit igen då, och nya bud från mellerud (supporten på comhem ) Denna person jag pratade med trodde att de har med mjukvaran att göra att modmet dimper i fart. Enligt honom så är de ungefär 300 000 kunder som felanmällt samma problem. Nån som sitter på lite info på när netgear kan tänkas komma ut med nya mjukvaran?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av Flash01:

hm jaha då vart de 40mbit igen då, och nya bud från mellerud (supporten på comhem ) Denna person jag pratade med trodde att de har med mjukvaran att göra att modmet dimper i fart. Enligt honom så är de ungefär 300 000 kunder som felanmällt samma problem. Nån som sitter på lite info på när netgear kan tänkas komma ut med nya mjukvaran?

Intressant spekulation när det finns ca 140 000 Netgearmodem

Permalänk
Medlem

haha ja kan tycka de också Han har säkert rätt i att de är mjukvaran som är kneppig eller att de är modemet som är slut. Men att de är 300 000 kunder som ringt o felanmällt känns väll lite så där va. Riktar frågan till Comhem här i tråden ang mjukvaruupdateringen. När tror ni den nya versionen kommer?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd

Underbart underbart Bahnhof, allt fungerar perfekt inget problem inget strul, super skönt. Körde en bredbandskollen, den visar stadiga 98/95mbit och allt för 99kr/mån.

Dra nått gammalt över er Comhem, btw ett stycke netgear modem ligger nånstans på E4´an

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Underbart underbart Bahnhof, allt fungerar perfekt inget problem inget strul, super skönt. Körde en bredbandskollen, den visar stadiga 98/95mbit och allt för 99kr/mån.

Dra nått gammalt över er Comhem, btw ett stycke netgear modem ligger nånstans på E4´an

Alla är ju uppenbarligen inte nöjda med Bahnhof heller #11884406

SweCarl, du kanske kan börja jobba på Comhem-supporten nu när du flyttat till Övik så de blir någon ordning på dem. De söker ju folk där nu: http://www.comhem.se/comhem/om-com-hem/lediga-tjanster/-/3174...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kabelkillen:

Alla är ju uppenbarligen inte nöjda med Bahnhof heller #11884406

SweCarl, du kanske kan börja jobba på Comhem-supporten nu när du flyttat till Övik så de blir någon ordning på dem. De söker ju folk där nu: http://www.comhem.se/comhem/om-com-hem/lediga-tjanster/-/3174...

Hehe i Gbg är det väl via ITUX där Comhem har ett finger med i spelet vad jag förstått, inte konstigt att det fungerar dåligt
lol haha jo jag ska söka dit, och avråda alla som ringer in med problem att genast avsluta sitt abonnemang

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Bara jag som absolut inte för ut 100mbit via torrents? Jag får ut max 3mb/sec oavsett. Kör jag 2 torrents så får dom 1.5, 3 får 1 osv. Va fan är det för jävla skit? Kör jag bredbandskollen så får jag ut rätt hastighet men inte via torrents. stryper dom min trafik?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Hehe i Gbg är det väl via ITUX där Comhem har ett finger med i spelet vad jag förstått, inte konstigt att det fungerar dåligt
lol haha jo jag ska söka dit, och avråda alla som ringer in med problem att genast avsluta sitt abonnemang


Va Zitius då och inte ITUX.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jutteman:

Måste skriva av mig efter min ping i spel sällan är stabil.

Nu är det nämligen så att när jag spelar CS (Counter-Strike) så vägrar min ping vara stabil. Jag kan ha allt ifrån 5-200 i ping. Vissa tider på dygnet går de att spela, vissa tider går de inte alls. Oftast kvällar blir det ospelbart men även andra tider förekommer den instabila pingen.

Har kollat bredbandkollen och får oftast runt 100/10, även när pingen är instabil. Har testat traceroute & pingat, hittar inge fel. Pingar jag något kan den visa till exempel 9 ms på en sak. Pingar jag några sekunder senare kan msen ligga upp emot 40-60ms.

Jag har 100/10mbit, CG3100 som modem & router med NAT påslaget. Jag & min bror sitter med trådbunden anslutning till modemet & vår mor sitter med trådlöst. Min bror insisterar att NAT inte har något med pingen att göra.

Hade 24/1 innan detta och då var pingen konstant stabil. Då hade inte samma modem som jag har nu samt att jag hade en egen router vid sidan av de dåvarande modemet. Alla vi tre satt inkopplade i routern då.

Bor i Nacka, Stockholm.

Hoppas jag gjorde mig förstådd.

Mvh
Johan

Prova att koppla in dig i modemet istället från comhem tror det kan lösa dina problem, jag sitter med samma hastighet samt modem med NAT, DHCP allt standard och har stabilt nät. Har du någon väg mellan dig och modemet? Jag misstänker starkt att ditt problem är relaterat till att du sitter med trådlös koppling.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Bara jag som absolut inte för ut 100mbit via torrents? Jag får ut max 3mb/sec oavsett. Kör jag 2 torrents så får dom 1.5, 3 får 1 osv. Va fan är det för jävla skit? Kör jag bredbandskollen så får jag ut rätt hastighet men inte via torrents. stryper dom min trafik?

Får du kass hastighet om du försöker dra ner denna ubuntu-dist med många seeders? http://torrent.ubuntu.com:6969/file?info_hash=%5BN%F7X%0E/%26... Jag kom nu upp i 9 Mb/s nu när jag testa. Varit uppe i över 13 vid tidigare test.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag testade lite olika tips härifrån tråden och det som funkar hos mig (kör trådat) är:

WMM Support --> Off

NAT --> Off

Det var när jag stängde av WMM Support allt blev avsevärt stabilare avseende att ladda ned en torrent (obs finns lagliga - testade ett gäng ubuntudistar).

Nedan en quote direkt innifrån Setupen i Netgear cg3100

Citat:

Wireless Multimedia Extensions (WME), also known as Wi-Fi Multimedia (WMM) is a Wi-Fi Alliance interoperability certification, based on the IEEE 802.11e draft standard. It provides basic Quality of service (QoS) features to IEEE 802.11 networks. WMM prioritizes traffic according to four AC (Access Categories) - voice, video, best effort, and background. However, it does not provide guaranteed throughput. It is suitable for simple applications that require QoS, such as Voice over IP (VoIP) on Wi-Fi phones.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Är den någon som har koll på om man måste ansluta sitt modem till första uttaget, eller funkar vilket som?

//Atriix

Permalänk
Medlem

hmm...är det onormalt att få ca 23 ms till stockholm (kollar via bredbandskollen)? Bor i örebro