Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Du kan ställa in så att XBMC kör clean library varje gång biblioteket uppdateras.

Läg till det här i advancedsettings.xml:

<advancedsettings> <videolibrary> <cleanonupdate>true</cleanonupdate> </videolibrary> </advancedsettings>

advancedsettings.xml måste skapas i "%appdata%\XBMC\userdata\"

En varning dock, har man material på en nätverksdisk eller liknande som råkar vara offline när uppdateringen körs så tas det också bort.

Detta kan jag bekräfta när tjejen startade HTPCN utan att starta datorn med allt innehåll. Tog sin tid att uppdatera biblioteket igen

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande inte. Tror inte jag lyckades med router grejen. Jag har en Netgear router och när jag går in på port forwarding så går det inte att skriva in IP. IP-rutan är redan ifylld med siffror och det går endast att skriva in dom 3 sista. Vad är det jag inte fattar?

Permalänk
Skrivet av 0wing:

Du kan ställa in så att XBMC kör clean library varje gång biblioteket uppdateras.

Läg till det här i advancedsettings.xml:

<advancedsettings> <videolibrary> <cleanonupdate>true</cleanonupdate> </videolibrary> </advancedsettings>

advancedsettings.xml måste skapas i "%appdata%\XBMC\userdata\"

En varning dock, har man material på en nätverksdisk eller liknande som råkar vara offline när uppdateringen körs så tas det också bort.

Det låter väldigt intressant! Men tar det inte massa extratid om den ska cleana varje gång? Eller är det en halv minut extra vi talar om?

Permalänk

I windows och xbmc när hoppar runt i menyerna så har jag ljud via optiska utgången, även musik går bra att spela i xbmc, men när jag ska en film får jag direkt ett felmeddelande om att ljudet inte funkar. Failed to initialize nånting står de. Vad ska jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det låter väldigt intressant! Men tar det inte massa extratid om den ska cleana varje gång? Eller är det en halv minut extra vi talar om?

Beror helt på hur stort biblioteket är. Testa att köra en rensning manuellt och se hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

I windows och xbmc när hoppar runt i menyerna så har jag ljud via optiska utgången, även musik går bra att spela i xbmc, men när jag ska en film får jag direkt ett felmeddelande om att ljudet inte funkar. Failed to initialize nånting står de. Vad ska jag göra?

Du behöver ställa in vilka ljudformat din receiver/förstärkare kan ta emot.

Permalänk
Skrivet av 0wing:

Beror helt på hur stort biblioteket är. Testa att köra en rensning manuellt och se hur lång tid det tar.

Nu har jag testat och det tog inte så lång tid, men nu upptäckte jag ett annat problem. Men jag tror jag kör på mitt gamla, det är mycket skönare. Men tack ändå

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Du behöver ställa in vilka ljudformat din receiver/förstärkare kan ta emot.

http://img42.imageshack.us/img42/8189/sounda.png

Fick ordning på ljudet nu, och körde en 720p film men jag tycker mig se lite hackande ibland. Vert Sync är aktiverat. Behöver man inte ändra något i Catalyst? Först hade jag typ 100% cpu och då lagga de duktigt, men så ändra jag nån grej så cpun skönk till kanske 20% men 1080p kan man glömma att köra laggfritt just nu så nåt verkar ju galet.

Kör med Asus E45M1-I Deluxe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Fick ordning på ljudet nu, och körde en 720p film men jag tycker mig se lite hackande ibland. Vert Sync är aktiverat. Behöver man inte ändra något i Catalyst? Först hade jag typ 100% cpu och då lagga de duktigt, men så ändra jag nån grej så cpun skönk till kanske 20% men 1080p kan man glömma att köra laggfritt just nu så nåt verkar ju galet.

Prova stänga av Sync refresh rate to display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

På 1080p-problemet - Glömt aktivera hårdvaruaccelerering i xbmc?
Angående det andra lagget - Kan det vara det här som upplevs? http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Permalänk
Medlem

Får felmedelande: I/O exeption (java.io.fileNotFoundException) Http://Min-IP:8080/xbmccmds/xbmcHttp?command=GetSystemInfo(12...) När jag försöker trycka på connect på Xbmc remoten!

Edit: Fick det att funka genom att byta Port till 5050 istället

Permalänk
Medlem

Tjenare! jag Tankade ned xmbc igår för att lära mig det inför kommande inköp av htpc. Jag har dock stött på 2 problem som jag inte har kunnat lösa.

Det första är att jag inte kan ta info till filmerna från imdb det står bara "unable to connect to remote server" och har testad lite olika saker som jag har googlat mig till men dessvärre inte fått det att fungera... verkar vara ett rätt vanligt problem.

Och mitt andra problem är att jag inte kan få in serier i library.. Först hade jag döpt avsnitten fel men efter att jag ändrat det så fick jag info om avsnitten men måste fortfarande gå movies-files-serier-prisonbreak för att kunna se på dem.. Eller jag antar att serier också ska gå att ha i library?

Hoppas någon kan hjälpa mig att fixa dessa problem!

Mvh

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 7970 - xonar d1 - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ QPAD 5k - QPAD MK50
Citera!

Permalänk

är det någon som har en lösning på 720/1080 mkv @ 24hz att ljudet hamnar -200/250ms fel. hittat jättetrådar på engelska forum men ingen lösning

Permalänk
Medlem

Nu verkar man ha fått XBMC att gå riktigt bra på Raspbarry Pi brädan.

Skrivet av teamxbmc:

Team XBMC member Keith walks us through the Raspberry Pi device, demonstrates XBMC functionality in this proof of concept port, and plays some 1080p videos. Thanks Dom from RaspberryPi.org for the dev unit. Thanks Edgar (gimli) and Scott (Davilla) from XBMC for all your work on Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Nu verkar man ha fått XBMC att gå riktigt bra på Raspbarry Pi brädan.

Faktist rätt imonerande litet kretskort!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Är det bara jag som har problem med autostarten av xbmc?
Har lagt en genväg i autostart i windows (xp -pro) och kör med -fs.
När man startar datorn så dyker xbmc som det ska för att några sekunder senare minimeras till startfältet.

Har prövat att starta xbmc som shell istället för explorer men då startar den någon form av tom xbmc. Språket ändras till engelska alla egna inställningar är borta och biblioteket är borta.

Kan man på nått sätt köra xbmc som en tjänst i windows?

Jag har samma problem. Litet men irriterande problem...

Skrivet av Mr_Flash:

Settings --> Video --> Clean Library

Tack!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av bjornligan1:

är det någon som har en lösning på 720/1080 mkv @ 24hz att ljudet hamnar -200/250ms fel. hittat jättetrådar på engelska forum men ingen lösning

Skulle gärna också ha ett svar på detta!

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att ändra hemskärmen i Eden? Hittar ingen bra information.

Vill kunna lägga in favoriter samt två enskilda knappar för filmer och tv-serier.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hej. Laddade ner Eden beta2 förut men när jag ska installera hittar jag inte installationsfilen, någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av primator:

Hej. Laddade ner Eden beta2 förut men när jag ska installera hittar jag inte installationsfilen, någon som kan hjälpa mig?

Sök på xbmc-11.0-Eden_beta2.exe eller ladda hem den igen...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Hur gör jag för att ändra hemskärmen i Eden? Hittar ingen bra information.

Vill kunna lägga in favoriter samt två enskilda knappar för filmer och tv-serier.

Prova skinnet Transparency.

Permalänk

Har släpningar på ljudet när man kikar på film, kör med optisk kabel till stärkaren. Finns det några tips tro? Xbmc Eden 11.2 kör jag med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har släpningar på ljudet när man kikar på film, kör med optisk kabel till stärkaren. Finns det några tips tro? Xbmc Eden 11.2 kör jag med.

Finns inställning för audio offset som man skulle kunna använda för alla filmer (set as default for all movies).
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Videos#OSD_Audio_and_Sub...
Finjustera den tills det är synkat med läpprörelserna. Eller går det gradvis ur synk så att det blir osynkat efter en stund?

Finns även andra inställningar för olika metoder att hålla ljudet i synk.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Settings/Videos#Playback

(Vet inte om det är annorlunda i Eden 11.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emalid:

Tjenare! jag Tankade ned xmbc igår för att lära mig det inför kommande inköp av htpc. Jag har dock stött på 2 problem som jag inte har kunnat lösa.

Det första är att jag inte kan ta info till filmerna från imdb det står bara "unable to connect to remote server" och har testad lite olika saker som jag har googlat mig till men dessvärre inte fått det att fungera... verkar vara ett rätt vanligt problem.

Och mitt andra problem är att jag inte kan få in serier i library.. Först hade jag döpt avsnitten fel men efter att jag ändrat det så fick jag info om avsnitten men måste fortfarande gå movies-files-serier-prisonbreak för att kunna se på dem.. Eller jag antar att serier också ska gå att ha i library?

Hoppas någon kan hjälpa mig att fixa dessa problem!

Mvh

Ditt första problem har jag också.. Riktigt störande.

Det andra är inte så att du har alla filmer och serier i samma mapp? Typ e:\Filmer\Game Of Thrones\
Du ställer in vad de olika mapparna innehåller och XBMC ställer in bibloteket därefter. Jag får upp mina serier och filmer jättefint jag.

Har dock ett annat probelm:
Jag vill att undertexterna som jag valt in ska hämtas ska starta den första, bästa undertext direkt utan att gå in och välja att ladda ner. Skulle spara mig ca 5-10s per film/avsnitt

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Detta kan jag bekräfta när tjejen startade HTPCN utan att starta datorn med allt innehåll. Tog sin tid att uppdatera biblioteket igen

Det fruktade jag när jag såg att man kunde göra det. Men en automatisk ping/enkel kontroll om en textfil är åtkommlig innan den kör hade löst problemet.

Permalänk
Medlem

Vilka externa spelare klarar att spela upp img filer? Gillar inte alls den interna spelaren i xbmc, upplever hackande bild när jag streamar med den spelaren. Mkv och avi kör jag med mpc-hc utan bekymmer.
Så nu vill jag testa en annan till img filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsii:

Vilka externa spelare klarar att spela upp img filer? Gillar inte alls den interna spelaren i xbmc, upplever hackande bild när jag streamar med den spelaren. Mkv och avi kör jag med mpc-hc utan bekymmer.
Så nu vill jag testa en annan till img filer

När jag kör *.IMG så mountar jag dom i Virtual Clone Drive, då visas filmen precis som om du stoppat i en DVD skiva, jag använder sedan MPC för uppspelning.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Har ett problem. När jag importerat in mina mappar (Filmer och Serier) så vägrar den lägga till alla säsonger av The Shield. Endast säsong 1 återfinns när man går in och ska spela upp via TV Shows. Har bara detta problemet med just The Shield. Har testat att ta bort och lägga till mappen med serier igen men problemet kvarstår. Lösning?

EDIT: När jag går in på TV Shows > Files så hittar den alla säsonger av The Shield, men inte i mitt Showcase.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

När jag kör *.IMG så mountar jag dom i Virtual Clone Drive, då visas filmen precis som om du stoppat i en DVD skiva, jag använder sedan MPC för uppspelning.

Ja det är ju iofs en lösning, men jag vill gärna kunna spela upp filmen i XBMC men via en extern spelare. Måste finnas fler spelare som kan läsa img filer.

Permalänk
Medlem

Jag har en fin och billig HP MCE-fjärr och på den har jag lagt in audiodelay plus och minus på channel+--knapparna, lättaste sättet att fixa ljudsynket. Det är något fel i Eden den saken är klar.