Blev lurad på blocket. Fick pengar tillbaks

Permalänk
Medlem

Finns ju utöver Internetgirot (som går att lura även det), Blockets egna paketservice Blocketpaketet. Då skickar du paketet och köparen betalar när han hämtar ut det. Sedan har man 24 timmar att godkänna varan innan säljaren får sina pengar. Låter som ett väldigt säkert system.
Det faktum att säljaren i ditt fall var tvungen att ha pengarna direkt eftersom han skulle resa bort får ju också varningsklockorna att börja ringa. Man planerar inte en resa och förlitar sig på att få något sålt på Blocket för att ha råd...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

blockets paketservice har jag aldrig fattat hur det är bra. Vem som helst kan ju då häva köpet efter att pengarna gått in, right? vips sitter säljaren utan pengar och vara, eller har jag misseuppfattat?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Har någon testat "Blocketpaketet" ?
http://www.youtube.com/watch?v=d250i6sqi9c

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

blockets paketservice har jag aldrig fattat hur det är bra. Vem som helst kan ju då häva köpet efter att pengarna gått in, right? vips sitter säljaren utan pengar och vara, eller har jag misseuppfattat?

Nej, om du inte är nöjd så måste du skicka tillbaka paketet, annars får du inte dina pengar tillbaks. Så du kan inte bara häva köpet och behålla pengarna.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hej allihopa.
Tänkte uppdatera er om vad som hänt.
Och det är.... ingenting

inga pengar som han säger han satt tillbaks på mitt konto syns till
ingen telefon som han säger att skickat förra veckan.

Inte nog med det.
Idag fick jag ett samtal från en kille ur denna tråd att han också blivit lurad av denna Karl N******.

Så visst är detta en bedragare på hög nivå.
Jag ska försöka få tag på Karl och ev. hans föräldrar igen och se om det går att lösa.

Permalänk
Medlem

Förtjänar de verkligen en till chans, okej att du kan försöka några dagar till, men det är snart en vecka sedan lönen kom så nog hade han haft möjlighet att lösa detta med t.ex. sina föräldrars hjälp.

Permalänk

En som försökte lura mig med, angående cykeldäck den här gången haha.. han sa till och med att jag kunde "drömma" om att få dom efter jag satte in pengar, kollade upp numret på hitta.se och skrev att jag visste adressen till han samt att om han inte skickar skiten ser jag till att han aldrig ens kan sitta på en cykel längre, det sluta med att båda skratta och han sa att det var värt en chans sen fick jag tillbaka pengarna, kul snubbe!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Var när att bli lurad på tradera när jag skulle köpa ett grafikkort av en kille där, jag skickade pengar men fick inget grafikkort som han sa att han skickat,
Då frågade jag om trackingnr, han sa då att han skulle höra av sig när han hittade det, det gick 5 dagar men inget svar från han eller grafikkort. som tur hade jag hans namn och adress, så jag skickade till honom att om jag inte får nåt trackingnr så kommer polisen eller jag att träffa dig snart vet din adress. fick då snabbt svar att han har mått dåligt och skulle genast skicka kortet och lite extra grejer.
Fick faktiskt trackingnr samma dag. 2 dagar senare fick jag ett grafikkort + hörlurar tror jag fick en mus också.

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt lite saker.
Jag har sen igår försökt få tag i hans far och mor flera gånger via telefon.
Men inte fått någon svar. Så jag skickade ett sms till dom bägge.

Kollade kontot nästa dag och ser att jag inte fått något än fortfarande.
Blir riktigt förbannad nu säger att jag vill ha bevis på att insättningen/överföringen är gjord och klar.
Man kan avbryta en insättning efter man har gjort det och tagit en print/dump.
Bara suddiga dåliga bilder där man inte ens kan se nått får jag av honom.
Den han till slut mailade ser man att det är överfört 4300kr, står inte till vem och vilket konto.

Jag fortsatte och ringa hans mamma för jag ville att hon skulle ha klart för sig vad för son dom uppfostrat.
Men hon har inte svarat än. Hon skäms väl för mycket och det förstår jag.
Den andra killen som också blitt lurad hörde av sig idag till mig och sa att han också fått sina till slut, det tog 2 veckor.

Nåväl. Vi får se om resten av pengarna trillar in imorgon.
Håll till godo.

Permalänk
Medlem

Vilken vilsen själ den killen verkar vara.....helt sjukt att folk beter sig som såna idioter

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara att gå till polisen med och anmäla så in i HEL****. Du har ju alla bevis. Till och med näst intill ett erkännande. Jag hade aldrig låtit nån komma undan. Inte äns om jag hade fått dubbla summan tillbaka. Det kommer garanterat drabba andra som köper av honom som kanske inte har samma koll som dig.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem

Ja, så här kan det gå....

Jag jorde precis samma sak för MÅÅÅNGA år sedan,
Jag betalade för en Amiga 4000 tower, rakt in på hans konto (jaja, jag var blåögd - mina föräldrar frågade om jag var dum i huvudet, det handlade ju bara om en dator !)
Iaf jag pratade med killen i telefon och det lät som en bra kille som hade 2 likadana datorer till salu. Sagt o gjort jag satte in 14000:- på hans konto och dagarna gick !! o gick o gick..... Jag åkte till och med ner till malmö för att möta honom (jag hade 2 polare med mig) Jag ringde honom när jag var i malmmö och då hade han bara bortförklaringar till varför han inte kunde komma till mig.
Det roliga var att han hade ett ovanligt efternamn denna killen så jag kollade upp i en telefonkatalog och hittade en handfull personer som hade samma namn i malmö. Så jag började ringa och fråga efter den personen, då visade det sig att hans mamma svarade på ett av dessa nummer, så jag förklarade läget för henne och det var fan i mig råge i henne Jag hade i detta läge redan gjort en polisanmälan på killen. Jag hade 2 polisförhör via telefon med en snubbe som spelade in allt som jag sa.

En dag ringde det en advokat som sa att killen som lurade mig hade fört över 14500:- till mitt konto, så jag fick 500:- som plåster på såren. Men vad gjorde det, för ett par veckor senare så blev jag kallad till tingsrätten i malmö och där satt svinet o grinade över vad han gjort. DET var så gött och veta att han åkte dit på allt (det var inte bara mig han hade lurat) han fick till och med betala min resa ner till malmö.

Så jag tykcer att du ska ha din polisanmälan kvar på honom, fastän han har betalat tillbaka pengar till dig. Sådana som honom SKA åka dit.
Det jäkliga är att när någon åker dit för bedrägeri på nätet så har de oftast inga pengar att betala tillbaka med.... DÅ får du inget oavsett hur mycket du bråkar....

DET ÄR MYCKET VANLIGT ATT BLI LURAD PÅ BLOCKET, 3 KOMPISAR HAR BLIVIT LURADE OCH MIN SAMBO FÖR ETT LITET TAG SEDAN MED.

Så nu när man ska köpa något på nätet/blocket så blir det att åka och hämta det !!

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem

Personligen betalar jag aldrig i förväg till nån privat som säljer något.

Har däremot betalat i förväg till nätbutiker tex Dustinhome och Netonnet. Men de känns ändå rätt säkra då de varit verksamma under lång tid och det varit saker under 600:- så har jag kunnat tagit smällen om företaget mot all förmodan skulle gå i konkurs.

Är det däremot dyrare grejer tar jag gärna mot faktura och betalar den extra lilla avgiften på mellan 29-39:- för det är en extra säkerhet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

När det gäller varor som kostar mycket peng så köper jag alltid nytt eller från pålitliga säljare som jag har handlat av innan Det är ju fruktansvärt tråkigt att bli blåst på massa pengar.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

polisanmälan är ett måste så han inte lurar mera människor då han är en riktig snorunge som behöver lära sig!! Polisanmäl och få det igenom så han åker dit med råge!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Det är intressant att läsa om hur många som blivigt lurade.

Jag vet inte om jag bara haft tur eller om jag är bra på att syna en bluff, men jag har bara blivigt blåst 1 gång, och då visste jag att jag tog en chansning. + att det handlade om typ 200:-, så det var inte hela världen.

Och jag har gjort säkert 30-50 internetköp med direktbetalning (även fått gott om direktbetalningar)
Det bästa är när man vet att dom är bedragare pga deras absurda historier.

Jävligt roligt att du ringde hans föräldrar iaf!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Att det dröjer med betalningen är givetvis för att han inte hunnit lura någon annan ännu. De 3500kr som dök är väl ifrån någon annan stackare som tror sig ha köpt något av snubben.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag resten av pengarna.
Nu ska jag kontakta blocket, tradera, SWEC, NH, FZ och många fler som jag säkert kommer på i efterhand att bannlysa Karl som medlem och absolut inte tillåter annonser från honom.
Även polisen ska få all information om vad som hänt. Även länk till denna tråd.

Jag skulle väldigt gärna vilja 'hänga' ut honom här.
Får jag lov att göra det ?
Varför jag vill göra det är dels för att få han och skämmas över det han gjort och förhindra att andra drabbas av honom.
Verkar även som att han är medlem på swec eftersom han själv vart inne här och läst.
Som ni ser själva så erkänner han själv i att det som är sagt här är sant.

Det var verkligen sista gången jag vågar lita på trevliga säljare över telefon.
Men du Karl, hoppas du åker dit så det stänker om det. Parasit till människa!

Permalänk
Medlem

Tycker det är läskigt vad folk kan ljuga en rakt upp i ansiktet

Permalänk
Medlem

Så man ska göra, gjorde en liknande sak för ett par år sen. Folk är fan korkade att dom inte tror man har kunskapen att spåra dom och sedan ringa deras föräldrar. Men dessa personer är ju inte dom smartaste från början.

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Idag fick jag resten av pengarna.
Nu ska jag kontakta blocket, tradera, SWEC, NH, FZ och många fler som jag säkert kommer på i efterhand att bannlysa Karl som medlem och absolut inte tillåter annonser från honom.
Även polisen ska få all information om vad som hänt. Även länk till denna tråd.

Jag skulle väldigt gärna vilja 'hänga' ut honom här.
Får jag lov att göra det ?
Varför jag vill göra det är dels för att få han och skämmas över det han gjort och förhindra att andra drabbas av honom.
Verkar även som att han är medlem på swec eftersom han själv vart inne här och läst.

Det var verkligen sista gången jag vågar lita på trevliga säljare över telefon.
Men du Karl, hoppas du åker dit så det stänker om det. Parasit till människa!

http://img560.imageshack.us/img560/7733/img0089n.png

Vilken vidrig attityd grabben har. Häng ut idioten direkt, ingen jag vill handla av alla fall.

Permalänk
Hjälpsam

Undvik att hänga ut honom eller riskera några mer kommentarer om förtal för att minimera chanserna om motstämning eller liknande iom din pågående polisutredning.

Håller tummarna och önskar att skyldiga åker dit, och för det, maximera chanser

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit att det är olagligt att nämna någon vid namn. Häng ut honom så att andra inte blir lurade av honom. Inget olagligt att namnge en brottsling.
Edit: Han försöker bara skrämmas genom att säga att det är en olaglig handling. Vet inte vad som skulle vara olagligt att varna för en snubbe som lurar folk på pengar. Kan väl inte vara olagligt att säga till exempel att "handla inte av Sven Svensson, han skickar inte produkten."

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

ett skånskt ord på cp-barn/vuxen "kördiröven"!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk

Vilken tur att det löste sig till slut och att du fick dina pengar tillbaka.
Du bör lämna hans föräldrar och närstående utanför det hela, eftersom de kan inte ansvara för hans handlingar.
Speciellt inte när han är född 1987.

Visa signatur

"There are strings in the human heart that had better not be vibrated." -- Charles Dickens

Permalänk
Inaktiv

Hur är det förtal när det inte går att koppla något det du skrev till en viss person, samt att syftet verkar främst vara att varna, att nästan ge ut personnummer räcker inte (Var är detta personnummer förresten, har inte sett det nånstans.) Hans så kallade anmälan kommer inte att komma nånstans.

Permalänk

häng ut snubben så vi vet vem han är och hoppas SWEC bannar han permanent från detta forum. Vill inte ha med såna bottenätare att göra överhuvudtaget.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Fick precis svar från admin att jag inte får hänga ut han här.
Men PM funkar ni som är intresserade

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gomer:

Varken i den konversationen eller någon av de tidigare du visat har han erkänt något gällande att det skulle vara ett scamförsök, så att upprepat påstå att du har ett erkännande är inte så givande.

Skrivet av flyawaynille:

Vilket bullshit att det är olagligt att nämna någon vid namn. Häng ut honom så att andra inte blir lurade av honom. Inget olagligt att namnge en brottsling.

Att leka indignerad mob är en väldigt farlig väg att vandra. Är det ok att hänga ut folk i media för att de misstänks för ett brott? Är det ok att sätta upp hemsidor där folk kan samlas och skrika hetsiga slagord och kräva blodshämnd? Är det ok att lägga ut en misstänkts namn och adress på ett forum så att alla kan se? Vad tror du händer med de personer som misstänks för ett brott men som visar sig vara oskyldiga?
Inom rättsväsendet gäller att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, vilket är en del av FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Rimligtvis bör samma princip även gälla i samhället i stort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smidigast när det gäller SweC är väl att dra ett PM till en Mod/Admin och förklara läget, kanske ligger i deras intresse
och lycka till med polisen, ser gärna att svindlare åker på pumpen ordentligt!
inte blivit blåst än (runt 100 priv köp) och vill inte bli det ;P