GTX 580 + MSI Afterburner, klockar ner sig till stock vid uppstart

Permalänk
Medlem

GTX 580 + MSI Afterburner, klockar ner sig till stock vid uppstart

Mitt GTX 580 klockar ner sig till stock från 900/1800/2260 när jag startar datorn. Trots att "Apply overclocking at system startup" och "Automatic 2D/3D Profiles" är valt. Detta sker dock inte varje gång jag startar datorn utan lite då och då. Samma sak sker med en lägre klock.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

har du sparat profilen då?:) vet inte, men är det inte profiller i programmet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

har du sparat profilen då?:) vet inte, men är det inte profiller i programmet?

Helt rätt, man måste spara en profil. Känns som att det kan vara problemet.

Permalänk
Medlem

Kortet kan ju även klocka ner sig för att spara ström. Mitt 460 klockar exempel ända ner till 50/101/135 i skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Testa med att belasta grafikkortet med t.ex. Kombustor (som kommer med afterburner) och kolla om den lägger sig på klocken, sen kan du ju också kolla så att du har profilen sparad och applicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

har du sparat profilen då?:) vet inte, men är det inte profiller i programmet?

Skrivet av Thex:

Helt rätt, man måste spara en profil. Känns som att det kan vara problemet.

Skrivet av Nyxz:

Testa med att belasta grafikkortet med t.ex. Kombustor (som kommer med afterburner) och kolla om den lägger sig på klocken, sen kan du ju också kolla så att du har profilen sparad och applicerad.

Profilen är sparad och applicerad sedan länge. Det är just vid uppstart den ibland inte aktiveras. Kan vara så att den klockar ner sig. Ska kika när problemet dyker upp nästa gång!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop