Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Alltså, har problem med Friends img.iso filer, har säsonger 1-10 men under tv-shows i xmbc så blir det bara avsnitt, d.v.s inga folders med olika säsonger, hur ändrar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsii:

Ja det är ju iofs en lösning, men jag vill gärna kunna spela upp filmen i XBMC men via en extern spelare. Måste finnas fler spelare som kan läsa img filer.

Jag förstår inte varför alla envisas med att göra img filer när de kopierar sina filmer till hårddisken.

Bättre att göra ISO eller mkv när man ändå gör jobbet. Annars kan man ju döpa om en img till ISO.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av airhead:

Jag har en fin och billig HP MCE-fjärr och på den har jag lagt in audiodelay plus och minus på channel+--knapparna, lättaste sättet att fixa ljudsynket. Det är något fel i Eden den saken är klar.

Går det att göra på nåt annat sätt, tex via XBMC till android?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har köpt en sån här http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad...?

Helt fantastiskt att kunna kontrollera HTPCn med TVns fjärr.
Funkar perfekt med min Samsung LE40B650.

Permalänk
Medlem

Har stött på ett litet bekymmer :/
Spelar just nu upp mina mkv med mpc-hc och har upptäckt att när jag kör helskärm på filmen så kapar den bort en hel del av bilden. MPC-HC i fullskärm blir större än vad min tv klarar av (har testat både min gamla plasma med lägre upplösning samt med min nya plasma som har 1920*1080) Går det att anpassa så mpc-hc ställer in sig i rätt storlek till tvns skärm? På datorskärmen har jag inte detta problemet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Har ett problem. När jag importerat in mina mappar (Filmer och Serier) så vägrar den lägga till alla säsonger av The Shield. Endast säsong 1 återfinns när man går in och ska spela upp via TV Shows. Har bara detta problemet med just The Shield. Har testat att ta bort och lägga till mappen med serier igen men problemet kvarstår. Lösning?

EDIT: När jag går in på TV Shows > Files så hittar den alla säsonger av The Shield, men inte i mitt Showcase.

Hur har du lagt upp säsongerna? Jag lägger mina enligt följande:

\TVshows\The Shield\Season1\the.shield.s01e01.mkv
\TVshows\The Shield\Season2\the.shield.s02e01.mkv

Detta brukar fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsii:

Har stött på ett litet bekymmer :/
Spelar just nu upp mina mkv med mpc-hc och har upptäckt att när jag kör helskärm på filmen så kapar den bort en hel del av bilden. MPC-HC i fullskärm blir större än vad min tv klarar av (har testat både min gamla plasma med lägre upplösning samt med min nya plasma som har 1920*1080) Går det att anpassa så mpc-hc ställer in sig i rätt storlek till tvns skärm? På datorskärmen har jag inte detta problemet :/

Även om du är i fel tråd kan jag svara. Du ser inte aktivitetsfältet i Windows heller va? Kolla efter over/underscan i din grafikkontrollpanel. I xbmc kan man konfigurera det manuellt, men fungerar det i Windows fungerar det i xbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizeeu:

Alltså, har problem med Friends img.iso filer, har säsonger 1-10 men under tv-shows i xmbc så blir det bara avsnitt, d.v.s inga folders med olika säsonger, hur ändrar man det?

Du kan ändra hur serier ska visas någonstans i inställningarna.
Jag minns inte exakt var men kolla runt själv så hittar du snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

I windows och xbmc när hoppar runt i menyerna så har jag ljud via optiska utgången, även musik går bra att spela i xbmc, men när jag ska en film får jag direkt ett felmeddelande om att ljudet inte funkar. Failed to initialize nånting står de. Vad ska jag göra?

Jag vet inte om det finns bättre sätt att fixa det här på men jag har detta problemet ibland.
Om jag startar min HTPC utan att ha förstärkaren igång så får jag inget ljud från filmer med t.ex. DTS.
Då startar jag om datorn och sen funkar det.

Någon som vet om det finns en bättre lösning på det här problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du kan ändra hur serier ska visas någonstans i inställningarna.
Jag minns inte exakt var men kolla runt själv så hittar du snart...

Jag har ju kollat runt...Enda jag får är att det blir 1x13 1x14 2x15 2x16 etcetc ;[

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizeeu:

Jag har ju kollat runt...Enda jag får är att det blir 1x13 1x14 2x15 2x16 etcetc ;[

Vad har du valt vid Flatten tv-shows?
Om det är Always så blir det sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Även om du är i fel tråd kan jag svara. Du ser inte aktivitetsfältet i Windows heller va? Kolla efter over/underscan i din grafikkontrollpanel. I xbmc kan man konfigurera det manuellt, men fungerar det i Windows fungerar det i xbmc

Glömde skriva att jag använder xbmc och satt så mpc-hc spelar upp mina Mkv.

Overscan är rätt inställt, jag ser hela skrivbordet som jag ska. Sen när jag öppnar en Mkv kommer ändå en del bild utanför :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsii:

Glömde skriva att jag använder xbmc och satt så mpc-hc spelar upp mina Mkv.

Overscan är rätt inställt, jag ser hela skrivbordet som jag ska. Sen när jag öppnar en Mkv kommer ändå en del bild utanför :/

Jag har ingen aning om ditt problem, men, varför inte helt enkelt låta xbmc spela upp mkv?

Permalänk
Medlem

Egna menyer i XBMC

Skulle behöva hjälp av er proffs på XBMC. Jag skulle vilja ha egna menyer (genres) på huvudmenyn som i media browser typ action, barn, drama osv.

har letat och googlat men inte hittat något vettigt alls som skulle kunna hjälpa mig. Finns dock en film på youtube http://www.youtube.com/watch?v=Er27ylcvGEk som bevisar att det går att fixa.

Någon som kan hjälpa mig hur man gör?

*Modedit: Använd denna XBMC-tråd som redan finns och är klistrad. Nu flyttade jag ditt inlägg, men tänk på det i fortsättnigen.

Flyttad från egen tråd
Permalänk

XBMC 11.0: Eden Beta 3 finns ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

XBMC 11.0: Eden Beta 3 finns ute nu.

Gah, jag som installerade Beta 2 för några timmar sen

Visa signatur

Bloggar på galdump.info

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig med menyerna? det handlar tydligen om att skapa genvägar till huvudmenyn om jag förstår det rätt. Kan inte xbmc så bra än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hur har du lagt upp säsongerna? Jag lägger mina enligt följande:

\TVshows\The Shield\Season1\the.shield.s01e01.mkv
\TVshows\The Shield\Season2\the.shield.s02e01.mkv

Detta brukar fungera bra.

Yes, gjort så med alla serier. Men av någon anledning så lägger den bara till S1. Jag kan nå alla säsonger via Files, men jag vill ju självklart ha dom "biblioteket".

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut min klumpiga antec fusion mo ten : http://www.inet.se/produkt/1969320/asrock-nettop-ion-3d-152d-...
Måste väl funka kanon med XBMC?
Sen en sak... hur gör ni med att ljudet är lite osynkat i XBMC med 24 hz filmer, är väl inte bara jag som har det problemet? Ändrar ni i XBMC, eller förstärkaren?

Permalänk

Har banne mig smålagg fortfarande när jag ska kolla på tex 720p & 1080p vad bör jag göra. Kör eden 3 nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har banne mig smålagg fortfarande när jag ska kolla på tex 720p & 1080p vad bör jag göra. Kör eden 3 nu

Kör du datorn till TVn? Kan ju ha att göra med att datorn sänder ut 60hz när filmen kör 24fps, då blir det småhack. För att sända 24hz krävs framför allt att TVn klarar det

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Kör du datorn till TVn? Kan ju ha att göra med att datorn sänder ut 60hz när filmen kör 24fps, då blir det småhack. För att sända 24hz krävs framför allt att TVn klarar det

Ja den är kopplad till tv:n med en HDMI 1.4 kabel. Har denna tv Samsung UE46D8005 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844464

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har börjat få tearing nu när jag bytt skärm till benqs 120hz. Dock så är det inte benQ skärmen som får tearing utan min sony tv som jag speglar xbmc till. jag har försökt följa hårdvaruaccelerations-guiden men det är något svårt eftersom inga av bilderna funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen tagit bort överklockingen på grafikkortet också, kan ha något med saken att göra?

Permalänk
Jubileumsmästare

Har nu äntligen fått igång XBMC Eden B3 under Linux på HTPC'n. Fan vad skönt det är att köra XBMC igen, senast jag använde det var på min gamla Xbox. Kör XBMC Commander på iPhone som fjärrkontroll och jag är nog kär i den.

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Ja den är kopplad till tv:n med en HDMI 1.4 kabel. Har denna tv Samsung UE46D8005 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844464

Prova att bocka i "Adjust display refresh rate to match video" i settings.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vid årsskiftet byggde jag en HTPC som fungerar perfekt fram tills nu då jag kopplat in en NAS (ds212j) som jag läser mitt filmbibliotek från. Problemet som uppstått är att samtliga filer laggar vid uppstart och sedan hänger sig xbmc medans navigering i bibleoteket och scanning av materialet fungerar utmärkt.
Om jag öppnar filerna direkt på NASen via nätverket och spelar upp dem i VLC så fungerar det klockrent.

Är det någon som haft liknande problem eller vet vad det kan bero på.

NASen körs med DSM 3.2

HTPC
Core I3 3,1 Ghz
Asus P8H67-I
Geforce 430 GT
8 GB RAM
Windows Pro 64-bit

Rädda min fredagskväll!

Permalänk

Hej! "någon" borde komplettera guiden men några rader om hur man gör för att ta backup på samtliga inställningar i xbmc. Tex när man som i mitt fall köpt SSD och vill installera om windows eller byta till nån xbmc beta-version.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Idag har xbmc-11.0-Eden_rc1.exe till windows släppts den finns att hämta på http://mirrors.xbmc.org/releases/win32/

Permalänk
Skrivet av Nevercooler:

Idag har xbmc-11.0-Eden_rc1.exe till windows släppts den finns att hämta på http://mirrors.xbmc.org/releases/win32/

Verkar inte finnas någon changelog. Du råkar inte veta om den nu spelar DTS-HD MA eller om man får köra med denna fix http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=121877 ?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |