hd6970, nedtyngt baktill.

Permalänk
Medlem

hd6970, nedtyngt baktill.

Snabb fråga.

Har ett Gigabyte Radeon HD6970 2048MB, och när jag sätter i pciE-express kontakterna "bak på kortet" så tynger det ner hela kortet.
Någon som vet på rak arm att det ska vara så? Försökte dra om de båda kontakterna i chassit, men lyckas ändå inte få kortet rakt hela vägen.

Sitter på jobbet, kan ta en bild senare så det underlättar.

thnx.

Visa signatur

word

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du menar, men syftar du på PCI-E strömkablarna eller själva PCI-E bussen?

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Menar du att det lutar?

Permalänk
Medlem

Inga problem. Har nog aldrig haft ett kort som stått helt i 90 grader. Korten tåler mer än vad man tror.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Tror han menar att pci-e kontakter är lite för korta så att dom drar ner kortet lite i bakkant.

Permalänk
Medlem

Precis, det lutar ner baktill. Kablarna är ej för korta, men som sagt när kablarna sitter i drar det ner kortet i bakkant.

Jag antar att det är är inga problem med detta. Lägger upp en bild senare under dagen bara för att.

Tack för era svar.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Det är inte så bra, skaffa en förlängare eller lös det på ngt sätt. Jag har råkat pajja ngt gammalt kort just pga det inte satt i porten ordentligt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kortet sitter i helt och hållet. Vad menar du med en förlängare? Kablarna är tillräckligt långa.

Det ända jag kan komma på för att fixa problemet, om det nu är ett problem. Är att sätta dit någonting som stödjer upp kortet underifrån. Alltså man belastar det på något som stödjer upp kortet. För de båda kablarna väger ju knappt något, och det är ingenting annat som gör att kortet "trycks" nedåt, förutom gravitationen

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Tar en bild sen när jag kommer hem, så ser ni vad jag menar.

Tack!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Har du inga distanser? Eller du menar åt andra hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har du inga distanser? Eller du menar åt andra hållet?

Nu blev jag lite nyfiken på vad du menar för distanser på grafikkortet..?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

vart också nyfiken på det där med distanser på grafikkortet

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

Nu blev jag lite nyfiken på vad du menar för distanser på grafikkortet..?:)

Skrivet av LINJEinc:

vart också nyfiken på det där med distanser på grafikkortet

Han menar nog att om man missar distanser på moderkortet, där grafikkortet sitter, så kommer moderkortet tryckas ner och flexa mer än det ska. Det kan också göra att kortet ser böjt ut. Det är därför man ska använda alla distanser man kan (motsvarande antal monteringshål i mobot givetvis), för bästa stabilitet.

Eller så är det helt enkelt ett fall av:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Moderkortet sitter stabilt och alla distansplatser är åtskruvade.

^_^, fin video btw.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Han menar nog att om man missar distanser på moderkortet, där grafikkortet sitter, så kommer moderkortet tryckas ner och flexa mer än det ska. Det kan också göra att kortet ser böjt ut. Det är därför man ska använda alla distanser man kan (motsvarande antal monteringshål i mobot givetvis), för bästa stabilitet.

Eller så är det helt enkelt ett fall av:

kBGE-pmcKtc

Not sure om jag vill veta varför du fick fram den så snabbt:P Tja.. jag fattar inte varför det ska vara så svårt för vissa att glömma dom där distanserna..!? Det är ju bara att skruva i dom först när man förbereder allt annat i chassit..:/

Till TS: Jag tror inte att det är något problem för dig, jag är relativt säker på att i dom flesta datorerna så "hänger" grafikkortet lite. I min "lanburk" så har jag hängt upp mitt grafikkort med en gummisnodd:D

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Ja för fan att grafikkortet sviktar lite pga drag från strömkablarna helt normalt! Så länge det inte handlar om mycket böj (över 2 centimeter eller så) så är det no probs

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Han menar nog att om man missar distanser på moderkortet, där grafikkortet sitter, så kommer moderkortet tryckas ner och flexa mer än det ska. Det kan också göra att kortet ser böjt ut. Det är därför man ska använda alla distanser man kan (motsvarande antal monteringshål i mobot givetvis), för bästa stabilitet.

Eller så är det helt enkelt ett fall av:

kBGE-pmcKtc

Vad menar du med filmen?

Lite svikt är som sagt normalt, inget att oroa sig över. Men du har inte glömt bort att skruva fast grafikkortet, eller du kanske har något slags snabb fäste i plast?
I så fall skulle de kanske göra att de sviktar lite mer

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk

Mitt 275 sviktade rätt mycket så jag drog några små buntband runt strömkablarna och fäste dem sedan i hårddiskkabinetten.

Bild:
http://dayviews.com/abbee/501566563/

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ok va bra.

Två centimeter är det inte och kortet sitter som det ska. Kanske gör en liten "strajping" i kablarna.

Tack för era snabba svar. Nu kan jag släppa det.

Visa signatur

word