Färgproblem i OS X/Photoshop CS5.1

Permalänk
Medlem

Färgproblem i OS X/Photoshop CS5.1

Sitter med en Mac Mini av senaste modell plus en Dell UltraSharp U2711 27” på jobbet. Det är en helt ny uppsättning, har tidigare fört en HP-burk med en annan skärm.

Har sedan jag började med denna datorn råkat ut för problem med färghanteringen i alla bilder jag gör i Photoshop. Det hela visar sig på två sätt:
* Bilder jag sparar får inte samma färger som när jag jobbar med dem i PS. En rödaktig färg i PS blir tex helt illröd eller nästan lite lila/rosa när jag sparat den. Har labbat med lite olika varianter men inget sparas så som jag vill.

* Saker jag ser på min skärm ser inte ut så på andra skärmar. Har ett exempel då jag tog en redan existerande knapp, röd med en vit symbol på, och gjorde en ny variant på den med den nya datorn. Hade tidigare haft problem med färgerna som beskrivet i punkt 1, men på något sätt så fick jag till det så att de nu såg likadana ut. Igår sätt jag och gick igenom de där bilderna hemma och ser då att den nya bilden snarare är brun på min skärm där (W7 med någon enklare Samsung-skärm), även min mobil (SGS2) visar den nya varianten som brunaktig.

Har kollat på inställningarna jag använde i Windows och försökt använda samma sak i OS X men det blir ändå inte samma resultat. Antar att det är något med alla färgprofiler som spökar, men jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta härifrån nu faktiskt. Jag jobbar bara med webbgrejer, känns ganska viktigt att sakerna ser likadana ut överallt. Någon som har bättre koll än mig?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att färgerna är korrekta, bör du investera i en skärmkalibrator t.ex. Spyder (släpptes precis en ny generation). Skulle rekommendera Pro versionen, då du kan kalibrera oändligt med skärmar med den. Eller så gör du som jag, och köper en Spyder 3 Pro begagnat för typ 600 spänn. Det är ENDA sättet att säkerställa så färgerna är korrekta.

Dyrare IPS skärmar brukar vara betydligt bättre på korrekt färgåtergivning - dock är dessa fortfarande inte perfekt kalibrerade. Har en Dell 22" IPS hemma, den var hyffsat nära helt rätt. Sitter på en Dell 21" e-IPS på jobbet (nyare versionen antar jag? 16:9), och den var sämre kalibrerad än min egna. Du ser stor skillnad när du kalibrerat din skärm och kollar före/efter. Vanliga skärmar brukar vara för kalla, och ibland lite åt det gröna hållet.

Sen, om du kollar på bilderna i webbläsaren - får du se till att alltid spara bilderna som sRGB (detta görs t.ex. om du kör "Save for web and devices" i photoshop. Annars kan du gå in på Edit > Color settings och sätta working space till sRGB, och säga åt den att konvertera alla filer som inte har samma working space.

Adobe RGB är en större färgrymd, men det är bara väldigt dyra skrivare som klarar av att komma i närheten av den. Webben är i sRGB. Om du t.ex. lägger upp en fil på webben som är Adobe RGB, och din webbläsare inte hanterar detta, kommer den se väldigt matt ut och sakna färgmättnad. Safari är bra på att hantera färger. OSX hanterar färger betydligt bättre än Windows gör, då OSX ser till att färgerna ser likadana ut i alla applikationer. Windows egna photo viewer gav inkorrekta färger sist jag kollade, och här på jobbet ser de annorlunda ut än i Photoshop.

Aja nu ska jag jobba.

Permalänk
Medlem

Det finns många trådar på nätet om fotointresserat folk som haft problem med starka färger på den modellen. Tydligen är fabriksinställningarna sådana, men kan avhjälpas med profilering som nämns i svaret tidigare. Det är väldigt svårt att ställa in en skärm manuellt så att färgerna blir bra.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är nästintill omöjligt att kalibrera en skärm manuellt. Först pga att skärmar slits, och behöver omkalibreras efter en månad eller så (beroende på hur noga man är). Sen också för att dina ögon inte alltid vet vad som är rätt. T.ex. om du legat och solat, och sen kollar runt, så ser allt väldigt grått ut. Är du i ett rum med en glödlampa ett par timmar, och sen går ut till ett rum med lysrör (som oftast har 5400 kelvin, eller vad det nu är som brukar vara standard), ser allt väldigt blått ut. Så man kan inte alltid lita på sina ögon, så konstigt som det låter.

Permalänk
Medlem

Ja, det där med färgåtergivning är krångligt. Som sagts skall ljuset i rummet ligga nära den färgtemperatur skärmen är inställd på. Det flesta skärmar brukar vara som bäst kring 6K Kelvin, men det är få belysningar som så högt. 5K Kelvin .är relativt vanligt bland lysrör.

Sedan skall ljusstyrkan dras ner på skärmen för att den skall leverera.

Permalänk

Riktigt offtopic, men bara för att jag kom att tänka på det; Det som vi i Europa/västvärlden tycker är "rent" vitt tycker en asiat är gultonat. Det dom tycker är "rent" vitt tycker vi är svagt blåtonat. Måste vara jobbigt att göra original som ska fungera globalt...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!