Är det viktigt att färgerna är korrekta, bör du investera i en skärmkalibrator t.ex. Spyder (släpptes precis en ny generation). Skulle rekommendera Pro versionen, då du kan kalibrera oändligt med skärmar med den. Eller så gör du som jag, och köper en Spyder 3 Pro begagnat för typ 600 spänn. Det är ENDA sättet att säkerställa så färgerna är korrekta.
Dyrare IPS skärmar brukar vara betydligt bättre på korrekt färgåtergivning - dock är dessa fortfarande inte perfekt kalibrerade. Har en Dell 22" IPS hemma, den var hyffsat nära helt rätt. Sitter på en Dell 21" e-IPS på jobbet (nyare versionen antar jag? 16:9), och den var sämre kalibrerad än min egna. Du ser stor skillnad när du kalibrerat din skärm och kollar före/efter. Vanliga skärmar brukar vara för kalla, och ibland lite åt det gröna hållet.
Sen, om du kollar på bilderna i webbläsaren - får du se till att alltid spara bilderna som sRGB (detta görs t.ex. om du kör "Save for web and devices" i photoshop. Annars kan du gå in på Edit > Color settings och sätta working space till sRGB, och säga åt den att konvertera alla filer som inte har samma working space.
Adobe RGB är en större färgrymd, men det är bara väldigt dyra skrivare som klarar av att komma i närheten av den. Webben är i sRGB. Om du t.ex. lägger upp en fil på webben som är Adobe RGB, och din webbläsare inte hanterar detta, kommer den se väldigt matt ut och sakna färgmättnad. Safari är bra på att hantera färger. OSX hanterar färger betydligt bättre än Windows gör, då OSX ser till att färgerna ser likadana ut i alla applikationer. Windows egna photo viewer gav inkorrekta färger sist jag kollade, och här på jobbet ser de annorlunda ut än i Photoshop.
Aja nu ska jag jobba.