Notebook för studier, 11"-13", ~4k

Permalänk
Medlem

Notebook för studier, 11"-13", ~4k

Hej, är nu på jakt efter en lätt och billig bärbar dator. Har redan en 15,6" samt en stationär men vill ha en dator som är extremt lätt att ta med sig på föreläsningar och dyl.
Så det jag prioriterar först är vikten samt batteritid. Men även nog med prestanda för att kunna spela upp 1080p filmer. Den datorn jag har fastnat lite för just nu är Asus 1215B. Dock har jag hittat två olika modeller som i stort sett är identiska.

http://www.inet.se/produkt/1971079/asus-eee-pc-1215b: ASUS Eee PC 1215B-BLK185M
samt
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumrke/asus/asus-ee... ASUS Eee PC 1215B-SIV106M
Vad är skillnaden och vilken ska man välja?

Finns det någon annan dator som är likvärdig i prestanda samt kvalitet? Eller kommer det släppas någon ny modell inom en snar framtid som är värd att vänta på?
Kan även tillägga att jag kommer köra linux, om jag ska dualbooata eller köra ren linux har jag inte bestämt mig än om.
Är det något annat ni vill veta eller dyl är det bara att fråga i tråden.

MVH
Varrity

Permalänk
Medlem

Vad jag kan tänka mig så kanske BLK står för Black och SIV för Silver Står dock under lagerstatus hos netonnet att det är en utgående modell.

Det finns egentligen inga fler val i denna typ av bärbara. 11-12" så är det AMD E-350 eller E-450 som gäller.

Det finns i princip 3-4 vettiga kandidater vilket enligt mig är följande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1034677&view=c

Själv var jag helt inställd på 1225B som kommer här i dagarna, i princip 1215B fast i 11,6" utförande. Dock blev det istället en HP DM1-4110. Anledningar var att HP hade möjligheten att byta hårddisk och fortfarande ha kvar garanti. Byter du hårddisk med Asus'en så bryter du garantin, vilket gjorde att den i mitt fall gick bort. Fick en så pass bra deal så jag slog till. 10% kampanj och 10% studentrabatt via mecenat, la till 2års garanti för totalpris 3800kr.

Nu verkar inte dealen finnas kvar, men HP DM1-4110 verkar vara exakt likadan som DM1-4034 som går att få via mecenat med studentrabatt, totalpris 3590kr.

Det som talar för Asus är 2års garanti, 1x USB3 slot och troligtvis bättre kvalité over-all (har dålig erfarenhet med HP's konsumet-bärbara ). Negativa är att det endast är 100Mbit's nätverkskort och att man inte kan byta hårddisk (om man vill behålla garantin). Batteritiden verkar vara något lägre.

DM1-4034/4110 möjlighet att byta hårddisk till t.ex. en SSD, något bättre batteritid (9,5h enligt mina google-skills). Medföljer även en extern DVD-läsare/brännare. Har bara 1 års garanti, men kan lägga till 2år för 250kr~. Har även Beatsaudio vilket enligt mig inte är mycket att hurra över egentligen, tror inte det är några finare komponenter utan det verkar bara vara en mjukvara med lite EQ-inställningar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid att skriva ett ordentligt svar
Kollade lite på HPn men har aldrig riktigt gillat deras byggkvalitet.
Samsungen och Asus datorerna var ganska identiska, sen som du säger så är Asus bra kvalitet med god garanti, den var även något lättare.

I nuläget är jag mest inne på Asus 1215B eftersom bra kvalitet, bra garanti, USB 3.0, låg vikt och den ser snyggare ut^^
Men samtidigt så är det lite av en nackdel att man inte kan byta hårddisken, tror dock inte det är något som kommer bli aktuellt på långt tid eftersom jag inte ens har en SSD i min stationära.

Ska man i så fall beställa från Inet eller finns det någon nyare modell utav 1215B?

MVH
Varrity

Permalänk
Medlem

Tycker som du och tror du gör rätt val

Köp från dustinhome, lite billigare och fri frakt om du aktiverar dig som student! http://www.dustinhome.se/asus-eee-pc-1215b-amd-165-4gb-500-hd...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Beställde en Asus Eee PC 1215B igår från Inet! Hoppas på att få fram den imorgon, och då åker SSD+8gb ram in!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Var det inte ett tillverkningsfel på 1215B som gjorde touchpaden värdelös?

Permalänk
Medlem

Njae, det var väl mjukvarufel som jag förstått det? En del verkar kunnat lösa det genom att uppdatera drivrutinerna, andra verkar behöva inaktivera multitouch

Permalänk
Medlem

Det är så många som säger det är ett "grounding"-fel och finns youtube-klipp med lösningen, någon som skickat in sin till ASUS-supporten 4 ggr o den slutar fungera varje gång efter X antal dagar osv.

Permalänk
Medlem

Oh de kommer med 1225b/c snart som är 11.6", samma prestanda men lite mindre skärm så lite mindre och smalare och minimalt tunnare, dock lite mindre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Oh de kommer med 1225b/c snart som är 11.6", samma prestanda men lite mindre skärm så lite mindre och smalare och minimalt tunnare, dock lite mindre batteritid.

Yep, och som jag tolkar infon om 1225b borde det mest kunna innebära ett bra läge att köpa en 1215b om detta innebär att det blir lagerrensning på dem. Om inte annat kanske det blir lagerrensning på modellerna med E-350 och det är inte nämnvärt mycket sämre i vardagligt bruk enligt vad jag förstått. Men mitt tips skulle hur som helst vara att se om man inte kan få något som är nästan lika bra som 1225b för närmare tusenlappen mindre i och med denna lansering.

Permalänk

Måste bara säga att 1215 är en underbar liten dator. Därför har jag 2st.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Asus U32U, ligger på 4.500kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1082988

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Måste bara säga att 1215 är en underbar liten dator. Därför har jag 2st.

Varför behöver du 2st?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Varför behöver du 2st?

Tyckte jag behövde 2st. En i vardagsrummet och en i sovrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Tyckte jag behövde 2st. En i vardagsrummet och en i sovrummet.

Alltså va? Du driver väl med mig?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hittade bara 1215b på JME och de har bara kvar sitt "demoex" och säljer det för fullpris, identiskt till vad 1225b kommer säljas för. Tvi!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ASUS 1225B för 3790:- på Netonnet, och är hur nöjd som helst. Använder datorn för surf, skolarbeten och att streama filmer. Klarar av 720/1080p videoklipp på Youtube utan problem.

Permalänk
Medlem

Länge sen jag kolla i den här tråden, blev att jag köpte en Asus 1215b. Hittills är jag nöjd och hade tänkt göra en liten recension om den då jag får tid

Permalänk
Skrivet av Varrity:

Länge sen jag kolla i den här tråden, blev att jag köpte en Asus 1215b. Hittills är jag nöjd och hade tänkt göra en liten recension om den då jag får tid

Grattis till en bra dator. Väntar med spänning på din recension.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Alltså va? Du driver väl med mig?

Nix.... driver absolut inte med dej. Har en röd och en svart.

Visa signatur