Varför köper många "overkill" moderkort?

Permalänk
Medlem

Varför köper många "overkill" moderkort?

Hej!

Jag har en undring över detta, många som frågar om nya datorer osv har slängt ihop nått själv och har ett moderkort för typ 1800kr vilket i min mening är sååå overkill. Vem behöver egentligen något dyrare för att spela spel, videoredigera, hålla på i musikprogram, skicka upp raketer till månen än tex ett Asus P8Z68-V Pro?

Kjam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Hej!

Jag har en undring över detta, många som frågar om nya datorer osv har slängt ihop nått själv och har ett moderkort för typ 1800kr vilket i min mening är sååå overkill. Vem behöver egentligen något dyrare för att spela spel, videoredigera, hålla på i musikprogram, skicka upp raketer till månen än tex ett Asus P8Z68-V Pro?

Kjam.

crossfire och sli kanske i full hastighet ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Både crossfire och sli har sånna brister i dagsläget så förstår inte ens varför folk inbillar sig att köpa ett sånt system.. Microstuttering gud jag vet allt. Vad klarar (ETT) HD7970 inte av?

Kjam.

Permalänk
Medlem

Bättre lämpade för överklockning är väl den främsta orsaken för egen del iallafall.
Samt kanske har funktioner köparen vill ha.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Varför köper folk dyrare bilar för att komma från a - b? Varför finns det så mycket troll på internet? Varför ser man bara månen på kvällen?

Som WeeMaan skriver så finns det moderkort som är mer lämpade för t.ex. överklockning! Sen så har inte alla med SLI/CFX maskiner problem med MS heller. Sen att det finns folk som köper onödigt dyra moderkort för dom inte har någon koll är en annan sak. Personligen tycker jag dock inte att ett mobo för 1800 är speciellt overkill.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB3000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Både crossfire och sli har sånna brister i dagsläget så förstår inte ens varför folk inbillar sig att köpa ett sånt system.. Microstuttering gud jag vet allt. Vad klarar (ETT) HD7970 inte av?

Kjam.

mm... om man nu inte vill köra tri-fire eller 3-way SLI för att minska ms... men då måste man ju punga ut med ett par 1000-lappar :/

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Kunskap lyser med sin frånvaro hos dessa människor. De resonerar såsom att ju dyrare system desto bättre dator, vilket väldigt ofta inte är sant eftersom det beror på vem som ska ha datorn och till vad den ska användas till. Redaktionen här på sweclockers har ju själva sagt att de tex inte gör prestandatest med de flesta moderkort för att prestandaökningen är lika stor eller väldigt minimalt. Sen vet ju alla som har lite koll att ett ensamt grafikkort fungerar bättre än crossfire/sli pga microstuttering osv. Återigen kunskapen hos många lyser med sin frånvaro. Och moderkort är det sista man behöver uppgradera för en prestandaboost så länge processorn inte kräver en ny socket.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Kjam.

Det är verkligen överdemoniserat men beror väl lite på om man lirar med eller utan vsync etc.

Köpte ASUS P8Z68 DELUXE för att jag ville ha ett extra nätverkskort.

De absolut billigaste moderkorten, inte V-pro etc, brukar ha taskig VRM som hindrar överklockning. Så för billigt behöver man inte gå.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

För att det är kul! Att köpa moderkort är det roligaste med hela PC-hobbyn.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vissa är mer byggda för att hålla längre japanska kondensatorer som det sitter på de flesta dyrare modellerna finns även på andra också. Sen sli / cf vissa behöver mer sata portar än andra och sen clockar vissa modekort bättre.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Okunskap är helt klart den främsta orsaken. Man föreställer sig att man behöver mycket bättre grejer än vad man behöver.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av hersses:

Kunskap lyser med sin frånvaro hos dessa människor. De resonerar såsom att ju dyrare system desto bättre dator, vilket väldigt ofta inte är sant eftersom det beror på vem som ska ha datorn och till vad den ska användas till. Redaktionen här på sweclockers har ju själva sagt att de tex inte gör prestandatest med de flesta moderkort för att prestandaökningen är lika stor eller väldigt minimalt.

Nu är det inte prestandan man är ute efter, utan andra funktioner på moderkortet (exempelvis extra strömförsörjning för SLI + överklockning, bättre ljudkretsar, mer SATA-6, x16/x16 och dylikt. Alla dessa saker kostar pengar.

Annars kan du ju se ner på alla som köper till ett Xonarkort eller ett tusenkronorsheadset också, på alla som lägger mer på tangentbord och mus än på grafikkortet, eller varför inte alla som betalar mer för SKÄRMEN än för datorn?

Behöver alla ha det? Absolut inte! Men se inte ner på dem som behöver (eller anser sig behöva) det!

(Sitter förresten på ett P8P67 Pro som jag anser räcker alldeles utmärkt till mina behöv - men har även köpt till en extra SATA-kontroller för att jag behövde just fler SATA-portar)

Citat:

Sen vet ju alla som har lite koll att ett ensamt grafikkort fungerar bättre än crossfire/sli pga microstuttering osv. Återigen kunskapen hos många lyser med sin frånvaro.

Umm... jag lider iofs inte av microstuttering då NVidiakorten är ganska förskonade från detta (pga frame metering), men lycka till att köra 5760x1080 eller 1080p3D spelbart med ett enda grafikkort!

Ja, ett ensamt grafikkort är enklare att använda, men ett kort räcker helt enkelt inte till i entusiastsystem eller när man vill köra många spel i högsta inställningar.

Kunskapen lyser absolut inte med sin frånvaro bland oss som sitter med multiGPU-lösningar, snarare tvärt om. Vi vet vad vi ger oss in på, vi vet också (oftast) hur man kan minimera problemen eller för den delen bli av med dem helt (man KAN faktiskt stänga av SLI i spel som stöder det riktigt dåligt).

Citat:

Och moderkort är det sista man behöver uppgradera för en prestandaboost så länge processorn inte kräver en ny socket.

Helt sant, men återigen är det inte prestanda man är ute efter. Varför köper folk ofta hellre Intel's dyrare SSDer snarare än Corsairs eller OCZ's billiga? De presterar ju sämre, även om de är betydligt stabilare?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Handlar väl att man skall köpa ett moderkort som passar de behov man har oavsett om det är till överklockning, antal sata, pci-port till gammalt ljudkort, cf/sli och så vidare. Handlar väl inte om att man går in på prisjakt och köper det som är dyrast för att få e-penis...

Om du inte känner ett behov av att ha ett dyrare moderkort är ju detta ditt val och du köper ett som passar dig och dina ändamål. Att andra människor på denna jord prioriterar olika, och har andra behov och annan utrustning kan nog ingen av oss göra något åt.

Permalänk
Medlem

Hur som haver verkar detta vara lite av en öm punkt. Men har man råd och tycker att man sover bättre om natten är det väl bara att köra på. Just det där med Sömnen tror jag är en orsak i många fall.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Mitt Formula V kostade ca 2000kr tror jag, köpte det för att det var snyggt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

jag säger bara samsung md230x6

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av holymelo:

Hej!

Kjam.

Såvitt jag har förstått så ska SLI/X-fire vara relativt stabilt nu gällande microstuttering i många titlar, åtminstonde för 2 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av holymelo:

Kjam.

Jelly much? Jag kör 6970 2gb CF (Som är snabbare än ett ynka 7970)
För att kunna köra spel bekvämt på 2560x1440.

Och microstuttering? Kanske ska läsa på lite. Jag har aldrig känt av det med rätt inställningar i spel.
Folk gillar att yla om det här sen dom hade frågelåda avsnittet. Men jag blir irriterad när folk rakt ut ljuger på forat.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Som alltid "måste" man ju försvara sitt köp. Har man lagt ner massor av pengar på ett dyrt moderkort så _vill_ man ju att det ska vara bättre. Med det sagt så finns det ju många bra anledningar som redan beskrivits här ovan (överklockning, SL/crossfire, fler in/utgångar etc.). Dyra moderkort är inte nödvändigt för alla men nu är vi ändå på en entusiastsida. Dessutom är dyrare moderkort oftast snyggare med häftiga kylflänsar (och en hel del skitfula också men ändå). En snygg dator går kanske inte fortare än en ful, men återigen, nu är vi på ett entusiastformum! Folk lägger ju 1000 spänn på kabelstrumpa, varför inte lägga lite extra på ett snyggare moderkort? Har man datorer som hobby får det kosta lite...

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Skrivet av holymelo:

Hej!

Kjam.

Jag köpte just ett moderkort för 700kr till min 2600k och monsterburk som byte medan jag reparerade mitt andra moderkort (signaturen). Satan vilket skit alltså. Saknar PWM styrning på fläktar, sämre överklockningsfunktioner, världens sämsta mjukvara någonsin. Drivrutinerna tog tid att ladda hem och installera (cirka 2h för att installera först chipset/närverksstöd och sedan tanka hem senaste av alla motherboard drivers och uppdatera). Totalt oacceptabelt.

Älskar ASUS Uefi, LCD-skärmen med startup-sequence/error msgs, ASUS AI Suite II med ALLA funktionerna, inte hälften. Säkrare bios för överklockning. Lättare att överklocka av någon anledning. Kanske beror på deras "SOLID SUPER CAPACITORS AND EPIC EFFICIENCY!" snack i all reklam, eller så har jag bara tur. Rita egna fläktkurvor till samtliga fläktar <3

Lite allt möjligt annat också men för mig är 1155 en episk socket som kommer hålla i säkert ett år till och köra igen allt på maxade inställningar och lite därtill. Att lägga lite extra på det som faktiskt binder ihop alla komponenter och få extra kvalitet känns helt rätt för mig och jag hade resurserna då. SLI/Crossfire var ingen lösning och att budgetera om dem pengarna till någon annan uppgradering såg jag inte som vettigt.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Bättre/mer strömförsörjning för crossfire/sli (ja, har man två eller tre kort som drar riktigt mycket ström och dessutom är överklockade så räcker inte alltid strömmen på ett moderkort utan extra strömförsörjning), fler funktioner, inbyggda grejer som ljudkort om man har grafikkort som tar upp all plats.

Huvudsakligen är det väl för funtioner som ofta fattas på lite billigare kort och för stabliare överklockning. Min processor gör inte över 3.9ghz på mitt moderkort på grund av extrema drops i vcoren. Sätter jag den till 1.5 ligger den på under 1.4 i load. Jag har testat med i stort sett allt som går att göra men inte helt förvånad kom jag fram till att jag helt enkelt skulle ha köpt ett bättre moderkort. På min brors crosshairV får processorn upp till 4ghz hur lätt som helst och dessutom har det inställningar för att reglera hur mycket volten varierar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Jelly much? Jag kör 6970 2gb CF (Som är snabbare än ett ynka 7970)
För att kunna köra spel bekvämt på 2560x1440.

Och microstuttering? Kanske ska läsa på lite. Jag har aldrig känt av det med rätt inställningar i spel.
Folk gillar att yla om det här sen dom hade frågelåda avsnittet. Men jag blir irriterad när folk rakt ut ljuger på forat.

http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

Överförd av swecab den 25 nov 2011

Vad jag kan förstå så måste AMD och Nvidia jobbat på rejält senaste månaderna och löst alla problem vad gäller microstuttering? Du kanske inte har ögon för vad microstuttering är? Då ska du inte äga ett kort över 1500kr.

Permalänk
Medlem

Förutom det uppenbara som antalet USB, SATA och PCI-E platser (även hastigheten) så tittar jag på VRM- och chipset-kylningen. Helst passiva kylflänsar som klarar att hålla nere temperaturen vid överklockning är ett måste för min del. Funktionerna i BIOS är även de viktiga, t ex MSI har ju helt glömt bort många viktiga funktioner för överklockning. Vanligtvis så kostar moderkorten jag inhandlar mellan 1 000-1 500 kr.

Enda anledningen där jag eventuellt skulle få för mig att kolla på dyrare moderkort är utseendet. Säga vad man vill om Fatal1ty-korten, men jäkligt häftigt rött tema har de iaf.

Permalänk
Medlem

Mata inte trollet gott folk!

Tycker du trollar runt med din rymdraket och overkill i hur många trådar som helst.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

För att det är väldigt lite extra pengar för att inte bygga in sig i ett hörn för eventuella framtida behov?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Intel har PCIe-kontrollern i procesorn och det blir inte magiskt fler PCIe-banor bara för att man byter moderkort.
För AMD beror det fortfarande på vilket chipset det är på moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tycker själv att moderkortet är det viktigaste komponenten i ett dator system ihop med nätagget..

Så dumt att snåla på dessa saker,plus att man oftast kan uppgradera cpu och gpu innan man byter moderkort.

Köpte själv ASUS ROG maximus extreme för över 2000 och stabilare system har jag aldrig haft även vid tok överklockning rullar det på stabilt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

mm... om man nu inte vill köra tri-fire eller 3-way SLI för att minska ms... men då måste man ju punga ut med ett par 1000-lappar :/

?!?!?!?!?!? What?

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av holymelo:

Hej!

Kjam.

Jag personligen brukar lägga mig runt ca 1500-2000kr när jag köper moderkort då det är en av dom viktigaste komponenterna i datorn och ska jag överclocka så vill jag ha bra grejer, sen 'r det inte lika mkt strul med varken CF eller SLI som du verkar tro. jag har kört båda och det funkade utan några som helst problem.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Intel har PCIe-kontrollern i procesorn och det blir inte magiskt fler PCIe-banor bara för att man byter moderkort.
För AMD beror det fortfarande på vilket chipset det är på moderkortet.

Detta gäller väl bara PCI-E 3.0?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt