Öka CPU användning vid rendering

Permalänk
Medlem

Öka CPU användning vid rendering

Tjenare! Efter att ha lärt mig Sony Vegas, och insett dess begränsningar och alla problem och buggar, håller jag nu på att gå över till adobe premiere och after effects. Har då fått ett litet problem: När jag renderar i Premiere pendalr CPU användningen väldigt mycket upp och ner, mest runt 50%. Så vore ju inte fel att kunna få den lite stabilare, och få den att utnytja mer av processorn. Hade ju kunnat gå runt 40% snabbare då... Någon som har några tips?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är lagringen som inte hänger med, har du kollat diskanvändningen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är lagringen som inte hänger med, har du kollat diskanvändningen?

Tror inte det, renderade till min SSD. Men ska kolla upp det!

Fick även ett annat problem. När jag renderade ut en film hängde inte allt från timeline med, utan bara runt 1/2. Sen blev även musiken jag lagt till ur synk, trots att den låg på rätt i timeline. Använder Twixtor, bör dock inte ha med det att göra efter som det var rätt i preview.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Nähäpp, hur är det med minnet då? finns o blir över eller blir det fullt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nähäpp, hur är det med minnet då? finns o blir över eller blir det fullt?

Ligger på ca 4,3GB använt, och har 8GB så det ska finnas kvar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Kanske programmet inte använder alla kärnor? 50% är ju lätt att toppa på en med två kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toj_ts:

Kanske programmet inte använder alla kärnor? 50% är ju lätt att toppa på en med två kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag tolkar ditt inlägg rätt. Men enligt coretemp belastas alla kärnor på runt 50%.

EDIT: Verkar ha löst sig! Ligger nu på 90-99% på alla kärnor. Ingen aning vad det var, men efter ett antal renderingsförsök så funkade det

Har dock en annan liten fråga, om Twixtor. När jag med hjälp av keyframes gör slowmo så spelas klippet upp baklänges ända fram tills det att klippet spelas upp i den hastigheten jag har på sista keyframen. Lite svårt att förklara men försöker visa med en "bild"

<1>-------<2>-------<3>--------

Det där ska alltså föreställa en linje med keyframes på. <1> är inställd på 100%, <2> på 100% och <3> på 5%. Under övergången, markerad med fet linje spelas klippet upp baklänges. Det är alltså under den tid då klippets uppspelningshastighet sjunker, som klippet spelas upp baklänges.

Detta är endast i preview i Premiere detta händer. När jag har renderat är allt som det ska. Men det blir svårt att redigera utan en riktig preview... Preview fönstret över huvudtaget funkar inte bra. Nästan alltid när jag mixtrar med Twixtor är previewn helt ur synk mot hur jag satte keyframes. Men det blir aldeles för bökigt att förklara här

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD