Någon med erfarenhet av BBB's routrar till Gigabit-abonnemangen

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av BBB's routrar till Gigabit-abonnemangen

Fick hem en box idag av BBB innehållandes en ZyXEL P-2812HNU-F1.
Någon som testat dom? Min gamla DLink kan inte leverera mer än 250mbit WAN-LAN och jag har tänkt bygga en egen router med pfSense, men om denna lådan är nått värt att ha så kan jag köra den ett tag (finns roligare saker att köpa än en dator som endast ska stå som router).

Så, någon som har någon koll på WAN-LAN throughput och även ifall mjukvaran inte är totalt värdelös (att den är bra räknar jag inte med)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det ingen router utan en "switch" med trådlöst nätverk. Dvs. trådlöst anslutna klienter får en skarp IP. Orkar dock inte googla på just denna modell men så är det för deras vanliga fibertjänst i alla fall så borde inte vara annorlunda med 1Gbit-tjänsten. En konsumentrouter med 1Gbit throughput kostar en del så tvivlar på att de skickar ut sådana

Du får "samma resultat" som att koppla in valfri egen switch i vägguttaget. Du kan således stoppa dit en pfSense-maskin om du så vill.

EDIT: Är inte detta en ADSL-router?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Router/Bridge Features
IEEE 802.1d transparent bridge
PPP over Ethernet (RFC 2516)
MAC encapsulation routing/IPoE
NAT/NAPT
NAT server (Port forwarding)
DHCP Client/Server/Relay
DNS Proxy
Dynamic DNS
Static route/policy routing
IGMP v1, v2, v3*
ATM traffic classes (UBR, CBR, VBR-rt, VBR-nrt)
IP QoS (802.1p, Diffserv, ToS)
VLAN (802.1q port based and tag based)
IP Protocol v6 (IPv6)

Så endast en switch är det inte Jag hade en switch från dom på gamla 100mbit abonnemanget för IP-telefonins skull som fungerade precis så som du beskriver.
Den nya är en kombination, den har både WAN och ADSL läge (fysisk brytare) samt IP-telefoni.

Som det ser ut nu åker lådan rätt ner i källaren

Permalänk
Medlem

ring och skicka tillbaka så du inte åker på nån avgift när du säger upp abonnemaget och inte hittar grejorna. Som vanligt så tar bbb 500kr avgift om du inte skickar tillbaka!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara hör lite snabbt när jag äntligen trillat in på en tråd som handlar om den routern jag har.

Någon vet varför jag inte får Airplay att fungera genom denna router? Jag har min tredjeparts-modul (VSX-921, reciever) kopplad med Kabel till ZyXELn, och mina Apple-produkter genom WIFI. Då hittas inte Airplay symbolen. Kopplar jag däremot in min Mac med kabel så är där inga problem alls. Airplay-symbolen dyker upp i iTunes och det går att spela. Detta gör ju min iPhone helt värdelös om det bara skulle gå att spela om man kopplade med kabel.

Min slutsats efter att ha läst om liknande problem är att det måste ha med routern att göra, någon inställning/ar jag måste göra?

Bad BBB stänga av brandväggen (då man tydligen inte själv kunde göra det), men det hjälpte inte iaf.

Hoppas på att någon kan hjälpa till
TACK!

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk

Zyxel 2812

Detta är en routrad maskin, kan ställas in i bryggat läge. den ska fö vara mkt snabb, vi pratar ca 6-800Mbit i överföring wan<->lan. Får giga om ett par dgr, kan återkomma med benchmarks.

/Lars

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsohlsson:

Detta är en routrad maskin, kan ställas in i bryggat läge. den ska fö vara mkt snabb, vi pratar ca 6-800Mbit i överföring wan<->lan. Får giga om ett par dgr, kan återkomma med benchmarks.

/Lars

Så det kanske finns någon inställning att göra för att få det att fungera? Ser fram emot ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Skrivet av Falle89:

Så det kanske finns någon inställning att göra för att få det att fungera? Ser fram emot ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja denna är mkt flexibel i routerläge också, öppna portar går ju, vet dock ej vilka du skulle behöver öppna, tror ej den stödjer DMZ men i värsta fall (nåja!) kan du ju brygga den, bara logga in på den o sen gå in på Network Setting/Broadband/ där står det mode: ROUTER, klicka på Modify o sen väljer du Bridge istf Routing. Sen Apply, sen startar den om o dina enheter måste startas om för att få skarpa publika ipadresser. Detta BÖR lösa dina prb.

/Lars

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem

Har problem med denna, trots att jag testat med att stänga av brandväggen, ställt in portforwarding så går det inte att ansluta till min dator via rdp. routern släpper inte vidare till datorn av någon anledning... går inte ens att pinga min dator, ip-adressen pekar till min router och där tar det stopp. min dator får bara ett internt ip, men det var så länge sedan jag behövde pilla med sånt här att jag glömt bort om datorn borde ha ett publikt ip eller inte.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2