Permalänk
Medlem

Köpa macbook i USA

Hejsan!
Som rubriken lyder så undrar jag vilka komplikationer som kan uppstå om man köper en macbook från USA?
Ska till New York i sommar och tänkte möjligtvis inhandla en då priset är betydligt lägre. Vet med mig att det är amerikanskt tangentbord, men kan man fixa så några tangenter blir ÅÄÖ?
Vilka mer problem kan uppstå?

//RsQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Hejsan!
Som rubriken lyder så undrar jag vilka komplikationer som kan uppstå om man köper en macbook från USA?
Ska till New York i sommar och tänkte möjligtvis inhandla en då priset är betydligt lägre. Vet med mig att det är amerikanskt tangentbord, men kan man fixa så några tangenter blir ÅÄÖ?

//RsQ

Avundsjuk! Det är en sådan underbar stad

OT: Räkna inte med att få tag på någon. Letade i fyra Apple Store i NY efter iPad/Macbook, slut överallt. Nu var detta i och för sig lite drygt ett år sedan, men man vet ju aldrig. Du kan ju beställa på Apple.com till ditt hotell, antar att du kan få svenskt tangentbord då. Går ju också att titta i andra affärer än Apple Store.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk

Du råkar för det första ut för "sales tax" vilket inte syns på prislappen men ligger kring 8,8%. Med sales tax och dagens dollarkurs blir priset ca 7.5 x dollarpriset. Går ej att komma undan tyvärr. Risken är också att du råkar ut för moms i tullen på väg in till sverige då allt över ca 5000kr är belagt med detta.
De kan ju dock inte i tullen bevisa att du köpt datorn just på resan om du t.ex. lägger in några bilder etc. men det kan innebära att du måste lämna kvar kartongen i USA.

Det finns små stickers att sätta på tangenterna som lägger till de svenska tecknen i ena hörnet av varje tangent med typ ljusgrön eller grå färg. Tror dock att man lär sig var tecknen sitter även om det inte står på.
Däremot vet jag ej vad som händer med tecknen >< då den tangenten rent fysiskt saknas på den amerikanska layouten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Däremot vet jag ej vad som händer med tecknen >< då den tangenten rent fysiskt saknas på den amerikanska layouten.

Den finns inte, så enkelt är det. Så är det i alla fall på en äldre engelsk tabletdator jag har. Programmerar man mer än vad man skriver lagtexter(eller andra dokument som kräver §) så kan förhoppningsvis mappa om så att § knappen "byter plats" med <>.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

OT: Räkna inte med att få tag på någon. Letade i fyra Apple Store i NY efter iPad/Macbook, slut överallt.

Var du bara där över dagen, eller vad? De får ju leveranser flera gånger i vecka....?

Skrivet av resqual:

Hejsan!

//RsQ

Allt är väl relativt, men så himla myket billigare tyckte inte jag att det blev - om jag hade köpt. MBP blev väl ett par tusen biligare? Garantin gäller även i sverige vill jag minnas men glöm reklamationsrätten. Sen tillkommer Sales tax och bytt tangentbord... nåja, man slipper tydligen tull på elektronik i alla fall men inte moms (om man nu deklarerar).

EDIT: Räknade ut att MED moms (som du såklart smiter ifrån) så kostar instegs MBP 11 375kr i USA, men "bara" 10 995 i sverige. Smugglar du in datorn så kostar den 9 218kr. Knappast "betydligt lägre" i min värld.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Andrahandsvärdet här i Sverige blir också lägre om du inte planerar att ha den tills den går sönder. Tycker dock definitivt att det är värt, kommer själv sannolikt att köpa en air i början på April just på en New York-resa.

Permalänk
Medlem

Inte meningen att kapa tråden, men jag går själv i tankarna att köpa en HP Envy 15 från USA, då den inte finns i Sverige alls. Vad finns det för nackdelar? Förutom tangentbord, garanti och nätadapter? Vad är risken att åka på tull om man får en polare att skicka datorn utan låda t.ex.?

Permalänk
Medlem

äre inte lättare att låta en student köpa datorn i sverige med 10% rabatt så slipper du hålla på med sånt här skaffs?

Permalänk
Medlem

Min syster köpte sin MacBook där för några år sedan och ska dit igen nu i April för att köpa en ny. Precis som ni skriver så måste man göra sig av med kartongen annars var det inte någon som tittade på datorn, det är väl inte så ovanligt att folk har med sig datorer i sitt handbagage nu för tiden?

Hon har aldrig haft några problem med å ä ö utan de ligger där de brukar även om det står annat på knapparna...

Vad är en USA-köpt Macbook med intel coreduo-processor och 160 GB hdd värd nu efter tre år?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

äre inte lättare att låta en student köpa datorn i sverige med 10% rabatt så slipper du hålla på med sånt här skaffs?

Naturligtvis går det bra med studentrabatten också men om man t.ex. tittar på B&H hemsida, så säljer de t.ex. macbook air med i5 1.7 och 256gb ssd för 1498$, vilket blir ca 10800kr med dagens dollarkurs och sales tax pålagt. Man får alltså den stora ssd:n "på köpet" jämfört med att fråga en svensk student. Dessutom accepterar bla. många klädbutiker, biosalonger, statliga museum etc. ett svenskt student-id utan att blinka och om det även gäller större elektronikbutiker kan man dra av en femhundring till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Naturligtvis går det bra med studentrabatten också men om man t.ex. tittar på B&H hemsida, så säljer de t.ex. macbook air med i5 1.7 och 256gb ssd för 1498$, vilket blir ca 10800kr med dagens dollarkurs och sales tax pålagt. Man får alltså den stora ssd:n "på köpet" jämfört med att fråga en svensk student. Dessutom accepterar bla. många klädbutiker, biosalonger, statliga museum etc. ett svenskt student-id utan att blinka och om det även gäller större elektronikbutiker kan man dra av en femhundring till.

Exakt där jag kollade, B&H . Ska även köpa en kamera där då passade på att kolla på datorer. Och likt dig fick jag mina beräkningar till att resultera i betydligt billigare macbooks. Så jag startade tråden för att ta reda på diverse komplikationer.
Amerikanskt tangentbordslayout kan jag leva med, engelska IOS går att byta. Så jag tror nog att jag ska beställa en. Dessutom om man har den i en datorväska i handbagaget så borde man inte fastna i tullen.

//RsQ

Permalänk
Skrivet av resqual:

Mer relevant info:

I New Yersey, vilket bör vara kort tid med tunnelbana, finns särskilda "Urban Enterprise Zones" som delvis är befriade från sales tax. Sannolikt för att man vill utveckla handeln i dessa områden. Hursom, 8.875% blir där ca 3.5%. Vet ej om det finns någon applestore men det finns Best Buy som säljer Apple till samma pris som B&H.

/ Iri

Permalänk
Medlem

nu har inte jag koll på dollarkursen vs pundkursen,
men ett engelskt tangentbord är betydligt mer likt det skandinaviska än det amerikanska, bara så att ni vet.

ifall du skulle få tag på en mac i England när du reser igenom, och värderar < > och lite annat småtjafs.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Lägg lådan i reseväskan om det är något du vill ha kvar. Ta sedan datorn i handbagaget. När du kommer till sverige lämnar du in den på någon mac verkstad och byter t-bordet för ca 1000-1500kr (Ungefär vad det kostade när min syster gjorde samma procedur.)
Dock gjorde hon det när dollarn var nere mot 5kr vilket gjorde det hela ännu mer värt.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-