Logitech Z-5500 värd sitt pris än?

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag håller med dig fram till att du själv sprider subjektiva åsikten om saknat mellanregister och onaturlig bas.
Alla demos överdriver basen för att visa vad de uppskattar mest. Hur låter dina egna Boston Acoustics A40 högtalare i jämförelse ?

De som går efter hur YouTube videos låter med dess höga volym och överdrivna bas (som låter skit i alla högtalare som inte klarar att återge den). Det är hur tydligt som helst att Logitechs ljudsystem är mycket uppskattade. Bara Googla lite så får ni lite åsikter från dem som har systemen och inte bara ifrån en massa tyckare. Att sedan påstå att DAC'en som ingår är så kass att den inte klarar att omvandla musiken är bara befängt för alla som inte har guldöron.

Ljudet låter iaf inte skit ur mina Z-5500 av den youtube videon jag länkade Låter rent o snyggt

Skrivet av Zotamedu:

Du får gärna länka till ett sådant system för jag har flera gånger efterlyst ett 5.1 som är bättre än Z-5500 till samma pris men det har alltid lyst med sin frånvaro. Att man får något långt bättre för ett par tusenlappar till är ju självklart men Z-5500 har sina fördelar. Det är ett litet smidigt 5.1 system som inte kostar så mycket. Vill man ha 5.1 med thight budget är det ett bra köp. Är man ute efter bra ljud ska man inte köpa Logitech och ska man ändå ställa alla högtalarna på skrivbordet är det bättre att köpa ett par monitorer för samma pengar men ska man ha just 5.1 så är det ett vettigt paket.
Det duger bra till spel och film om man vrider ner basen ordentligt. Fungerar även till musik om man bara vill ha något som låter. Tycker det har fått både oförtjänt mycket skit och oförtjänt mycket hyllningar.

"Litet" och litet, för mig är litet 5-8 kg. Z-5500 Väger ju ändå 30-40 kg, bara subwoofern väger ju 22 kg nåt.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

L
"Litet" och litet, för mig är litet 5-8 kg. Z-5500 Väger ju ändå 30-40 kg, bara subwoofern väger ju 22 kg nåt.

Det är ju ett litet system. Varje enhet väger 0.8kg och basen 25 kg men det är ju inkl. all elektronik (förstärkaren med kylflänsen är tung).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är ju ett litet system. Varje enhet väger 0.8kg och basen 25 kg men det är ju inkl. all elektronik (förstärkaren med kylflänsen är tung).

Morsans system så väger ju bara basen 2 kg och enheterna typ 0.2kg

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

Morsans system så väger ju bara basen 2 kg och enheterna typ 0.2kg

Jojo men det blir ju inte Z-5500 bättre av, jämför du med riktigt hifi är Z-5500 ju en riktig lättviktare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Twister86:

Ljudet låter iaf inte skit ur mina Z-5500 av den youtube videon jag länkade Låter rent o snyggt

"Litet" och litet, för mig är litet 5-8 kg. Z-5500 Väger ju ändå 30-40 kg, bara subwoofern väger ju 22 kg nåt.

Ja det är i allra högsta grad ett litet system. Jämför med ett gäng stativhögtalare, en riktig reciever och en sub så inser du snart hur litet systemet faktiskt är. Trots att suben innehåller hela förstärkaren är den fortfarande liten.

Basen låter inte ren, den låter mycket. Sen kan du omöjligt utvärdera en bas på det värdelösa klippet du länkade till. Du tror väl inte att mikrofonen på en kamera klarar av att ta upp basfrekvenser på ett vettigt sätt. Det klippet distar på alla frekvenser. Basen låter bara skit i det klippet. Jag plockade ner klippet och tittade lite närmare på det. Under 100 Hz är det bara missljud. Det som händer om man drar ett högpassfilter på 100 Hz är att det låter bättre. Sen finns det nästan ingenting över 8000 Hz heller. Detta är för övrigt efter att jag filtrerat bort mängder av brus från kameran. Det enda man kan säga från det där youtubeklippet är att mikrofonen på kameran är dålig och att Z-5500 kan spela högt. Ett system för 30000 kr hade låtit lika illa under de där förutsättningarna. Sen att 12-åringen i klippet inte har den blekaste om vad han håller på med gör ju inte saken bättre. Att lyssna på musik med surroundeffekter är ett lysande sätt att få det att låta skit eftersom den kastar runt olika frekvenser i olika högtalare. Är de inte bra placerade då låter allt bara katastrof vilket tydligt märks när han går runt i rummet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Verkar omöjligt att sälja dom systemen,Har ett i nyskick som jag föröskt få sålt nu för 1200 i snart ett halv år. Ingen som nappar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

"Litet" och litet, för mig är litet 5-8 kg. Z-5500 Väger ju ändå 30-40 kg, bara subwoofern väger ju 22 kg nåt.

Skitsnack, hela Z-5500.paketet inkl kablage väger exakt 22kg.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Entusiast

Jaja. Oavsett vad. Svaret på frågan "är Z5500 värd sitt pris?"
Jag skulle nog svara: Njae. inte för 3000;-
Hittar du den för 2500 eller mindre, då är det värt.

Men om du har 3000 i budget, kolla om du kan klämma in några hundringar / tuselappen till och satsa på et tillverkare som är mer "renodlad" på ljud. Logitechs område är ju trots allt Spel och datortillbehör.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag skulle inte följa rekommendationer på andra högtalare, från personer som själva inte lyssnat på Z-5500.
Baslådan i nya Z906'an har samma effekt och storlek men är för övrigt omkonstruerad och kanske bättre konstruerad.

Jag ser att priset på nyare Z906 är bara drygt 2000:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

Då hoppas jag att TS kan ta mitt råd. Gick från ett par Z5500 (köpta för 1700kr, nya) till M-Audio BX8a Delux. Nästan dubbelt så dyra med ljusår bättre än logitech systemet. Jag kan bara hålla med resten av de som kommenterat att det är inget vidare att lyssna på. Detta gäller dock endast musik som jag lyssnar på mest. Jag fick ont i huvudet av z5500 vi långa lyssningstillfällen och använde istället mina hörlurar. Testade även att mata med ett dedikerat ljudkort (Asus xonar DX). I spel och film så är det ok för det priset jag betalade.
ska TS ha 5.1 så skulle jag nog ändå välja att undvika logitech och satsa på bättre byggda lådor och som inte har överspecade effekt värden mätta vid 10% THD.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Jojo men det blir ju inte Z-5500 bättre av, jämför du med riktigt hifi är Z-5500 ju en riktig lättviktare.

Jo men riktiga hifi-system kostar ju också 50,000 uppåt. För 3000 får man bra ljud för pengarna.

Skrivet av Zotamedu:

Ja det är i allra högsta grad ett litet system. Jämför med ett gäng stativhögtalare, en riktig reciever och en sub så inser du snart hur litet systemet faktiskt är. Trots att suben innehåller hela förstärkaren är den fortfarande liten.

Basen låter inte ren, den låter mycket. Sen kan du omöjligt utvärdera en bas på det värdelösa klippet du länkade till. Du tror väl inte att mikrofonen på en kamera klarar av att ta upp basfrekvenser på ett vettigt sätt. Det klippet distar på alla frekvenser. Basen låter bara skit i det klippet. Jag plockade ner klippet och tittade lite närmare på det. Under 100 Hz är det bara missljud. Det som händer om man drar ett högpassfilter på 100 Hz är att det låter bättre. Sen finns det nästan ingenting över 8000 Hz heller. Detta är för övrigt efter att jag filtrerat bort mängder av brus från kameran. Det enda man kan säga från det där youtubeklippet är att mikrofonen på kameran är dålig och att Z-5500 kan spela högt. Ett system för 30000 kr hade låtit lika illa under de där förutsättningarna. Sen att 12-åringen i klippet inte har den blekaste om vad han håller på med gör ju inte saken bättre. Att lyssna på musik med surroundeffekter är ett lysande sätt att få det att låta skit eftersom den kastar runt olika frekvenser i olika högtalare. Är de inte bra placerade då låter allt bara katastrof vilket tydligt märks när han går runt i rummet.

Vet inte vad du snackar om, men jag hörde inget brus och tycker hans kamera var bra.

Skrivet av spelarn1995:

Verkar omöjligt att sälja dom systemen,Har ett i nyskick som jag föröskt få sålt nu för 1200 i snart ett halv år. Ingen som nappar :/

Blocket? finns ju gott om köpare

Skrivet av FoxOne:

Skitsnack, hela Z-5500.paketet inkl kablage väger exakt 22kg.

Som tidigare post så vägde bara subwoofern 25 kg. Totalt väger ju hela kitet 29 kg?

Skrivet av SysGhost:

Jaja. Oavsett vad. Svaret på frågan "är Z5500 värd sitt pris?"
Jag skulle nog svara: Njae. inte för 3000;-
Hittar du den för 2500 eller mindre, då är det värt.

Men om du har 3000 i budget, kolla om du kan klämma in några hundringar / tuselappen till och satsa på et tillverkare som är mer "renodlad" på ljud. Logitechs område är ju trots allt Spel och datortillbehör.

Jag tycker det är värt det Men om du kan få de billigare, så ta billigare. Det är alltid priset som avgör. Det är inget "skit" system.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ett par aktiva monitorer kanske vore mer passande?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966078 - Något i den stilen.

Lär ha vettigare, tightare bas än Z5500 och dessutom låta bra i resten av registret. Det är väl inte himmelen på jorden kanske, men att låta bättre än Logitech är inte så svårt.

True Dat

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jo men riktiga hifi-system kostar ju också 50,000 uppåt. För 3000 får man bra ljud för pengarna.

Vet inte vad du snackar om, men jag hörde inget brus och tycker hans kamera var bra.

Blocket? finns ju gott om köpare

Som tidigare post så vägde bara subwoofern 25 kg. Totalt väger ju hela kitet 29 kg?

Jag tycker det är värt det Men om du kan få de billigare, så ta billigare. Det är alltid priset som avgör. Det är inget "skit" system.

För 3000kr får man bra ljud sålänge man skippar Logitech och håller sig till vettiga märken som m-audio,behringer osv.
Sen måste du skämta,att avgöra ljudkvaliten på ett youtubeklipp inspelat med en sketen mobil är det dummaste i hela universums existens.

Permalänk
Medlem

Alltså Zotamedu vet nog lite mer än du. Det klippet var rena skämtet. Om du påstår att det var bra. Jadu då vet jag inte vad jag skall säga.

Alltså logitech är "skräp" och det kvittar vad de har sin fokus på. Jag har lagt runt 3k - högtalare+kablar och det låter så sjukt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Ljudet låter iaf inte skit ur mina Z-5500 av den youtube videon jag länkade Låter rent o snyggt

"Litet" och litet, för mig är litet 5-8 kg. Z-5500 Väger ju ändå 30-40 kg, bara subwoofern väger ju 22 kg nåt.

Skrivet av Kent:

Det är ju ett litet system. Varje enhet väger 0.8kg och basen 25 kg men det är ju inkl. all elektronik (förstärkaren med kylflänsen är tung).

Skrivet av Twister86:

Morsans system så väger ju bara basen 2 kg och enheterna typ 0.2kg

Skrivet av FoxOne:

Skitsnack, hela Z-5500.paketet inkl kablage väger exakt 22kg.

om de nu är vikten som har betydelse så måste ju dessa va AWSOME då bara subben väger mer än HELA Z-5500 systemet gör.

http://www.netonnet.se/art/dator/ljud_och_kommunikation/dator...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Som tidigare post så vägde bara subwoofern 25 kg. Totalt väger ju hela kitet 29 kg?

Hur kommer det sig då att vågen här visar 22kg för hela paketet + kartong?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av oyegie:

För 3000kr får man bra ljud sålänge man skippar Logitech och håller sig till vettiga märken som m-audio,behringer osv.
Sen måste du skämta,att avgöra ljudkvaliten på ett youtubeklipp inspelat med en sketen mobil är det dummaste i hela universums existens.

Det är inte en mobil , *suck* , är inspelat med en kamera. Om du kollat på klippet kunde du faktiskt sett det.

Man ser ju det klart och tydligt här:
http://www.youtube.com/watch?v=tPWk9UJGCck&t=195 (på golvet)

Skrivet av buddaz:

Alltså Zotamedu vet nog lite mer än du. Det klippet var rena skämtet. Om du påstår att det var bra. Jadu då vet jag inte vad jag skall säga.

Alltså logitech är "skräp" och det kvittar vad de har sin fokus på. Jag har lagt runt 3k - högtalare+kablar och det låter så sjukt mycket bättre.

Varför skulle han veta mer än mig? Jag har inte påstått det var bra, om du läser vad klippet heter så står det stort och tydligt "BASS TEST" , det var förövrigt ett svar på ENBART hur basen var i Z-5500, inte "Sound quality".
Logitech är inte skräp, dom gör Billigt ljud som låter bra nog för Svensson , om man inte har hundra tusenlappar liggande på kontot och vill köpa en hifi anläggning som kostar lika mycket som en bil.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

har ett själv, det är ett OK system, väldigt bra till dubstep, och sådan musik, men enligt mig saknas mellanregistret helt och hållet.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Det är inte en mobil , *suck* , är inspelat med en kamera. Om du kollat på klippet kunde du faktiskt sett det.

Man ser ju det klart och tydligt här:
http://www.youtube.com/watch?v=tPWk9UJGCck&t=195 (på golvet)

Varför skulle han veta mer än mig? Jag har inte påstått det var bra, om du läser vad klippet heter så står det stort och tydligt "BASS TEST" , det var förövrigt ett svar på ENBART hur basen var i Z-5500, inte "Sound quality".
Logitech är inte skräp, dom gör Billigt ljud som låter bra nog för Svensson , om man inte har hundra tusenlappar liggande på kontot och vill köpa en hifi anläggning som kostar lika mycket som en bil.

Kollade videon. mina öron gråter.

Logitech är inte bra, men jag kan ge dig att om man tvunget måste ha 5.1 och inte ska lägga mer än 2k så låter det väll ok.
ska man ha bra "svenssonljud" skulle jag som jag redan gjort köpa aktiva monitorer för samma pris som spelar ut z5500 totalt. tro mig, jag har gjort det.
man kan få mycket bra ljud för under 10k, visserligen kan jag får en bil för det också.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Det är inte en mobil , *suck* , är inspelat med en kamera. Om du kollat på klippet kunde du faktiskt sett det.

Man ser ju det klart och tydligt här:
http://www.youtube.com/watch?v=tPWk9UJGCck&t=195 (på golvet)

Varför skulle han veta mer än mig? Jag har inte påstått det var bra, om du läser vad klippet heter så står det stort och tydligt "BASS TEST" , det var förövrigt ett svar på ENBART hur basen var i Z-5500, inte "Sound quality".
Logitech är inte skräp, dom gör Billigt ljud som låter bra nog för Svensson , om man inte har hundra tusenlappar liggande på kontot och vill köpa en hifi anläggning som kostar lika mycket som en bil.

Kamera hit mobil dit,gör ju inte saken bättre i alla fall,dessutom var bas-testet inte särskilt bra,men sålänge det låter mycket bas så är det väl bra enligt dig.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Hur kommer det sig då att vågen här visar 22kg för hela paketet + kartong?

Japp och bara baslådan väger 15kg (15,6 enligt digitala badrumsvågen).
Men det är meningslöst att diskutera ljudkvalitet per kilo.
Dock så får vikten betydelse när det gäller att få golvet att vibrera med.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att TS skulle bli nöjd med z5500, dock känns 3000:- lite väl dyrt i dagsläget. Jag har länge haft dom och tycker iaf att dom är bättre än tex det billigaste onkyo-systemet som någon länkade, vilket jag också lyssnat på en hel del. Då får du dessutom Förstärkaren integrerad i subben vilket kan vara väldigt smidigt beroende på hur du möblerar då det kanske inte är lika kul att ha en fullsize reciever ståendes på skrivbordet. z5500 kanske kanske medioker ljudkvalité och många svagheter, men för en ung datorspelare som vill ha 5.1 till film, spel och musik så tycker jag att det är ett kanonsystem.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Bass test skojar du med mig. Sämsta klipp jag någonsin har sett. Man behöver inte ha hundra tusen lappar som du nu tydligen påstår. Räcker med 1500kr så kan du få ett par bra aktiva högtalare.

Varför skulle inget passa om man inte tycker om logitech som är och kommer förbli det sämsta skit man kan hitta.

Kan leta upp ett riktigt bas klipp åt dig. Har bara inte tid just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bass test skojar du med mig. Sämsta klipp jag någonsin har sett. Man behöver inte ha hundra tusen lappar som du nu tydligen påstår. Räcker med 1500kr så kan du få ett par bra aktiva högtalare.

Varför skulle inget passa om man inte tycker om logitech som är och kommer förbli det sämsta skit man kan hitta.

Kan leta upp ett riktigt bas klipp åt dig. Har bara inte tid just nu.

jag vågar påstå att jag har större erfarenhet och kan mer om ljud än många i denna tråd, tex han du citerar. Jag håller dock verkligen inte med om att det är "den sämsta skit man kan hitta", kan du länka till ett mycket bättre 5.1 ljudsystem för under 3000:- ?

P.S.

2 stycket monitorer är inte ett 5.1-system.

D.S.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

jag har nu haft ett par Z-5500 i över två år och tycker att dom är värt pengarna.jag har dom till film och spel där jag tycker att dom passar bäst. jag har nämligen en gammalt pioneer stereo anläggning som kostade drygt 10.000 kr då det var nytt och den slår Z-5500 alla dagar i väckan på musik men när det kommer till film/spel så är det inte sån stor skillnad. och för två väckor sedan så köpte jag ett Asus Xonar Essence ST Ljudkort http://www.inet.se/produkt/6303406/asus-xonar-essence-st-pci och vilken kvalitets förbättring på ljudet det blev. så mitt tips som du köper z-5500 så köp ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Z-5500 dög, men ljudet var inte det bästa då basen bara brummade,använde den ändå i ca 3år,men sålde mina för 6månader sedan.

Köpte ersättningen för Z5500 = Z906, helt klart ett bättre ljud med en bas som inte brummar.
Z5500 såldes för strax över 1500:- ett tag under 2011 och tillverkas inte längre,dära av det höga priset.

Köp Z906 istället..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Twister86:

Jo men riktiga hifi-system kostar ju också 50,000 uppåt. För 3000 får man bra ljud för pengarna.

Vet inte vad du snackar om, men jag hörde inget brus och tycker hans kamera var bra.

Blocket? finns ju gott om köpare

Som tidigare post så vägde bara subwoofern 25 kg. Totalt väger ju hela kitet 29 kg?

Jag tycker det är värt det Men om du kan få de billigare, så ta billigare. Det är alltid priset som avgör. Det är inget "skit" system.

För 3000 kr kan man få långt mycket bättre ljud än Z-5500 men dock inte 5.1 utan 2.0. Är det bra ljud man är ute efter är samtliga billiga 5.1 systemen uteslutna. Kan man sen tänka sig att köpa hörlurar får man riktigt bra ljud för 3000 kr. Ska man ha högtalare som motsvarar ett par hörlurar i 3000 kr klassen får man antagligen börja titta närmare 10000 kr om man inte lägger ner mycket tid på att bygga något själv.

Nej det är uppenbart att du inte förstår något i den här tråden. Verkar som om det mesta flyger rakt över huvudet på dig.

Det är möjligt att du inte noterar bruset eftersom billiga surroundsystem ofta brusar lite av sig själva så att du är så van vid det att du inte hör det. Men tro mig, det finns där. Jag bifogar en bild för att visa det.

Det gula är en spektrumanalysator som visar volymen i olika delar av spektrumet. Som du ser finns det massa brus mellan 100 och 1000 Hz. Spelar ingen roll var jag tittar i klippet. I alla tysta segment är det samma brus.

Det finns inga DLSR med mikrofoner som klarar av att återge ljudet på ett vettigt sätt. Alla DLSR har rätt sunkiga inbyggda mikrofoner. De brukar vara bättre än mobiltelefoner men inget du kan använda som referens när du ska avgöra hur bra ett system låter. Lägg sen till den hårda komprimeringen från Youtube så har vi ett resultat där det inte spelar någon roll om högtalarna kostar 3000 eller 30000, det går inte att höra någon skillnad på ett youtubeklipp. Att försöka bedöma hur någon annans ljudanläggning låter med hjälp av ett sönderdistat youtubeklipp är som att försöka färgmatcha två tapeter med solglasögon och blinkande färgglada lampor som belysning. Det är omöjligt.

Du har lyckats visa på två saker här. 1, Z-5500 låter högt och 2, du har inte den blekaste om vad du pratar om.

Jag äger själv ett Logitech Z-680 som har mindre men något bättre subwoofer än Z-5500. Allt den lyckas prestera är en mullrig gröt. Det är mycket bas men det går inte att höra några detaljer i den och då har jag sänkt den till lägsta nivån för att annars blir det bara gröt av allting.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om TS verkligen kan placera ett 5.1 system vettigt. Om han inte kan det så BÖR han köra på aktiva studiomonitorer.

Min åsikt om Z-5500 är att det är jättetråkigt. Jag klarar inte av att lyssna på musik på det, allt blir en ljudgröt även med subben ställd på lägsta. Låter grötigt, beslöjat och allmänt dåligt.

Angående klippet som någon här tjatar så mycket om så kolla in mitt klipp på mina små högtalare http://www.youtube.com/watch?v=SaCojouxxp4 4" element (dock "värstinggrejor") och jag skulle kunna, om jag ville, få det att låta ännu mer basigt. Filmat med en billig kompaktkamera. Klippet säger ingenting om ljudkvaliteten, jag lade upp det bara för att visa att dom faktiskt låter.

Nä, skulle aldrig köpa Z-5500 eller något annat Logitech system om jag någon gång tänkte lyssna på musik. För spel kanske dom är OK, och för film kanske okej för sitt pris. Men ska man någon gång lyssna på musik så kommer ett par studiomonitorer alltid vara mycket bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

är det någon som har en jämförning på z5500 och z906? ska nämligen också köpa nya, är mest ute efter basen då hardstylen tar över mkt

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Japp och bara baslådan väger 15kg (15,6 enligt digitala badrumsvågen).
Men det är meningslöst att diskutera ljudkvalitet per kilo.
Dock så får vikten betydelse när det gäller att få golvet att vibrera med.

Nej, nej det har du 100% rätt i. Men eftersom som de har trådarna med mycket tyckande alltid brukar spåra ur såg jag det ändå som att en av de få saker som faktiskt är fakta (vikten) ju inte också behövde bli förvanskad.

Visa signatur

Raid is not backup