Permalänk

Grafikkort sönder?

Hej! När jag startade min dator imorse märkte jag att datorn var ovanligt seg att starta, att fläktarna lät mer än vanligt och jag fick heller ingen bild. Jag testade då att byta uttag till skärmen, inget av datorns 2 dvi-uttag fungerar, men vga-uttaget fungerar. Tänkte inte så mycket mer på det eftersom datorn funkar som den brukar utöver detta, men när jag sedan skulle spela LoL laggade det sjukt mycket och jag låg runt 10 i fps (jag brukar ligga mellan 40 och 70). Om det är till någon hjälp så är mitt grafikkort ett NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 och min processor en AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+. Någon som vet vad problemet kan vara och hur jag kan lösa problemet? Hjälp uppskattas!

//Johannes

Permalänk

Testa kortet i en annan dator, om felet kvarstår så får du nog skicka in det till tillverkaren/butiken för att få det utbytt.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem

Det är ju till att börja med inget vasst grafikkort så inte så konstigt om det börjat ge efter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är väl integrerat i moderkortet så det är inte omöjligt att det är den som gett efter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Du beskriver att din dator låter mer än vanligt.

I min förra burk så märkte jag att i spel fick jag "regnbågsfärger", sen prickar på skärmen och till slut lät kortet något hemskt. Det pep och hade sig och lät som fläkten gick på högsta.

Det låter som du har något liknande. Testa ett annat kort för att se om det är grafikkortet som lagt av.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

Byta?

Tack för svar! Behöver jag endast byta grafikkortet eller behöver jag byta moderkortet också? Kan tillägga att de flesta spelen jag försöker starta kraschar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJohannes:

Tack för svar! Behöver jag endast byta grafikkortet eller behöver jag byta moderkortet också? Kan tillägga att de flesta spelen jag försöker starta kraschar nu.

Räcker med ett nytt grafikkort skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJohannes:

Räcker med att byta grafikkort som sagt. Glöm inte att avvaktivera det integrerade sen så du slipper problem med det(om det mot förmodan inte görs automatiskt när du stoppar i ett externt.). Sen bör du väl kanske inte fläska på med det biffigaste grafikkortet till den datorn. Ett billigt geforce gt520 borde ju duga tills du byter dator om du nu har planer på det.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Jo, jag har tänkt att köpa en ny dator ganska snart, om ett par månader, så jag hade därför tänkt köpa ett ganska bra grafikkort som jag sedan skulle använda i den nya datorn, men det är helt uteslutet eller? Annars behöver jag alltså inte göra något mer än att sätta in och installera det nya grafikkortet sen? Jag behöver inte plocka bort något från datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJohannes:

Jo, jag har tänkt att köpa en ny dator ganska snart, om ett par månader, så jag hade därför tänkt köpa ett ganska bra grafikkort som jag sedan skulle använda i den nya datorn, men det är helt uteslutet eller? Annars behöver jag alltså inte göra något mer än att sätta in och installera det nya grafikkortet sen? Jag behöver inte plocka bort något från datorn?

Ut med det gammla, in med det nya. Avinstallera dom gammla drivrutinerna med driver sweeper (felsäkert läge) och in med dom nya.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

Hur avlägsnar man ett integrerat grafikkort då, sitter inte det fast i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJohannes:

Hur avlägsnar man ett integrerat grafikkort då, sitter inte det fast i moderkortet?

Jo, så det behöver du inte röra. Problemet om du köper ett nytt grafikkort idag är att du bör se över först och främst om du har plats samt om nätaggregatet kommer att klara det.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Ok, Tack för tipset, en kompis sa att nätagget inte skulle klara så mycket, jag tror det ligger på 350W. Men då kanske det helt enkelt är bättre att jag köper det mesta nytt? Har i nuläget inte så mycket pengar men kanske kan använda några komponenter från min nuvarande dator, tex hårddisken, finns det något mer jag kan använda tills jag har råd att byta ut allt?