Permalänk
Medlem

Telias fibernät satsning i Stockholm

Hej!

Jag bor i Enskede, i villa. Jag har fått en erbjudande från Telia att koppla huset till deras fibernät och få upp till 1000MB/s för det facila priset 16700 SEK. Jag har svårt att bestämma mig. Dels vet jag inte om det finns konkurrens på den marknaden, dels vet jag inte om tekniken innebär så stora förändringar mot vad jag har idag.
Har någon här en åsikt om det? Tack!

Permalänk
Medlem

Vi fick ungefär samma deal här, blev ingen deal. Även om jag ville...

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta det alla dagar i veckan, men det är nog framför allt för att jag inte kan få fiber som det är nu. Kolla först om det är möjligt att få tillgång till stadsnät, annars är 16700 ganska billigt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Se det som en investering. Dessutom kan det vara "enda" chansen som ges att ansluta sig (speciellt med tanke på att 4G är på antågande.. och därmed xDSL "döende")

Bara hoppas att vi får samma deal här.. dock blir det några 100tusen att gräva sig ut till gatan, suck.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Fick exakt samma deal här i Haninge/vega och vi har valt att ansluta oss för att vi kommer att spara in pengarna senare för att månads kostnaden kommer att gå ner för oss. Rekommenderas verkligen då det kommer att vara skönt med 100 mbit jämfört med 8

Visa signatur

LittleBennyBoi

| i5 3570k | MSI Z77A-G43 | DDR3 8GB TEAM GROUP | XFX 6870 1GB |

Permalänk
Medlem

Telia l kostar inte "16700kr"

det är engångssumman som är 16700kr och den får du bara om du tecknar dig i 3år för en trippel play tjänst...
totalt brukar bli runt 27000kr.

kan ha fel men det är så dom brukar göra!

Permalänk
Medlem

Värdeökningen på ditt hus kommer att öka med mer än 16700kr plus att det blir mer lättsåld.
Hastigheten är ju inget man har nytta av i dagsläget om man bara spelar spel, surfar och tankar men om tio år kanske.
Jag hade köpt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Se det som en investering. Dessutom kan det vara "enda" chansen som ges att ansluta sig (speciellt med tanke på att 4G är på antågande.. och därmed xDSL "döende")

Bara hoppas att vi får samma deal här.. dock blir det några 100tusen att gräva sig ut till gatan, suck.

Har du ingen spade?

Permalänk
Medlem

Hej!
tack för alla svar. Jag tycker ändå att 16000 pix är ganska mycket. Telia säger själva att dem tänker inte gräva ner. Dem ska använda dem befintliga rör (där koppartrådarna finns idag). Så det dem gör är "bara" att dra en kabel i en rör om jag förstådd rätt...

Permalänk
Medlem

jag fick pynta 20 lax för att koppla in fiber till mitt hus. om man bakar in det summan på mitt bolån på 2.8 miljoner så blir det inte så värst mycket... dessutom,...8 år sen har det betalat tillbaka sig i form av lägre månadskostnad, inga bandbreddsproblem, stabilt, framtidssäkert, på pluskontot vid försäljning.... lätt värt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6