Intel lanserar 520-serien SSD med Sandforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ladda hem nått program som visar vad som skrivs/läs från hårddisken (antar du kör Windows). Så märker du rätt fort att det spelar ingen j*vla roll om du nu skulle ha 32GB-ram.

Mycket RAM och Superfetch hjälper faktiskt en hel del med vanliga HDD i Windows 7. Visst, det är en annan grej med SSD, men förringa inte fördelar som faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Mycket RAM och Superfetch hjälper faktiskt en hel del med vanliga HDD i Windows 7. Visst, det är en annan grej med SSD, men förringa inte fördelar som faktiskt fungerar.

Sant det du skriver! Har själv en RamDisk som jag kör foxen på. fast jag har en SSD! Men Det är inte alla som har 16 eller 8GB i ram OCH det är inte alla som kan o vet vad Superfetch är!

Hur man än vrider och vänder på det, så är SSD;n ett stort måste i en dator i dagens läge!

Och hur man kan köpa/bygga en dator idag när man har kunskapen utan en SSD, fattar inte jag!

Dra ner kostnaden på övrig hårdvara så att en SSD får plats i budgeten, inte så svårt att räkna ut!! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Mycket RAM och Superfetch hjälper faktiskt en hel del med vanliga HDD i Windows 7. Visst, det är en annan grej med SSD, men förringa inte fördelar som faktiskt fungerar.

Förringar inget, Superfetch en toppen tjänst! Men det blir ju ÄNNU bättre med SSD Min personliga helt ovetenskapliga erfarenhet är att gå upp från 4gb till 8...till och med 16gb ger inget märkbar skillnad - mer än att man kan mäta/benchmarka med mjukvara. Med en SSD så känns det faktiskt som man sitter vid en APPLE dator (Känns hårt och säga de men man kommer inte ifrån att iOS har bra flyt...)

Tack vara min SSD slipper jag dom där micro-laggar man får i Windows (Ni som har tagit steget vet vad jag pratar om, ni andra som säger ni kan vänta 2s 'när ni hämtar kaffe' med er i7/bulldozer kan jag inget annat än skratta åt)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har själv en RamDisk som jag kör foxen på. fast jag har en SSD! Men Det är inte alla som har 16 eller 8GB i ram OCH det är inte alla som kan o vet vad Superfetch är!

En RAM-disk för browser-cache är väldigt trevligt både för HDD/SSD och hjälper också att spara på SSD skrivningar. Jag har använt DataRAMs gratisversion;
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En RAM-disk för browser-cache är väldigt trevligt både för HDD/SSD och hjälper också att spara på SSD skrivningar. Jag har använt DataRAMs gratisversion;
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Ja visst är det trevligt! Så trevligt att jag skulle inte vilja leva utan!

Jag postade min ramdisk hastighet här på på forumet, och siffrorna är minst sagt väldigt imponerande.

Så jag kan inte fatta att man fastnar i det "mekaniska" "träsket" när det har varit så uppenbart!

Vad är det folk har missat (?) och speciellt medlemmar som varit med i flera år!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo visst var det härliga tiden, precis som din så rasade min Raptor X (du vet den med "coola" plexiskivan, så man kunde se armen) och RMA:a den till tyskland och jag fick en velico raptor 300gig! Klart man blir glad

Raptorn var och är nostalgi! Jag kommer ihåg när jag packade upp den, och då hade jag gett 2600kr!

Också gnäller många att SSD:erna är dyra. Ja herregud, lite kul är det faktisk!!

Accestid -----> Äger!!

Vad tror du om att köra Raid 0 på 2st VelosiRaptor 150Gb?
Jag kör ju Raid 0 på två av mina SSD 120Gb, utan problem.
Jag har två raptorer som ligger.
Eller är det slöseri med tid att formatera och prova?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad tror du om att köra Raid 0 på 2st VelosiRaptor 150Gb?
Jag kör ju Raid 0 på två av mina SSD 120Gb, utan problem.
Jag har två raptorer som ligger.
Eller är det slöseri med tid att formatera och prova?

Pallar du stå ut med knattrandet, så varför inte! Bättre att ha 300GB i datorn än i byrålådan. Eller hur!

Annars så tror jag att du får ett rätt så bra pris på Tradera. Hårddiskarna ligger ju högt i pris nu med, så är det inget du behöver AMD_PERA så sälj dom där!

Hörs

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Suck! hade skrivit ett långt svar men min Bulldoozer-dator knäppar sig i bland
Denna datorn funkar bättre (upplåst 960T)
Men i Obsidians Hotswap är det ganska tyst.
Det är bara den lilla bålgetingen Raptor 74Gb som tickar sig igenom all isolering som finns, men det är ju ganska hemtrevligt
Slutklämmen är ju att Raprorn på sin tid var ju en liknande Boost som SSD i dag, om man testar för första gången
Nästan så man skulle vilja att SSDn låter lite, så man vet att den lever

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Perfekt beskrivning av Sandforce-buggen.

Problemet är att jag kan återskapa problemet med datorn på jobbet som kör mekanisk disk. DVS det finns ingen Sandforce bugg där men symtomen återfinns.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Någon som har testat intel 520 än, jag ser inga omdömen på Inet..

Valet står mellan Intel 320 80gb el. Intel 520 60gb..
gamal beprövad teknik vs ny teknik..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Någon som har testat intel 520 än, jag ser inga omdömen på Inet..

Valet står mellan Intel 320 80gb el. Intel 520 60gb..
gamal beprövad teknik vs ny teknik..

Jag tycker valet är solklart, 320.

dom 20gigabyten är värt, du kommer inte märka av prestandaskillnaden om du inte benchmarkar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker valet är solklart, 320.

dom 20gigabyten är värt, du kommer inte märka av prestandaskillnaden om du inte benchmarkar liksom.

Jag tänkte också i dom banorna och beställde igår en 320... nu jä**ar ska det bli fart i den gamla E8400

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varning för Intel 320 disk

Hej,

Jag vill dela med mig av erfarenheter av 320 disken.

Problemet ligger i att den helt plötsligt blir endast 8mb stor.
Det kan vara 8:onde 320 disken jag idag skall skicka på garantiärende.
Jag fick nu svaret av intel att jag bör sattsa på 520 disken.

Jag frågade om de kommer att göra någon firmware uppdattering för att försöka lösa denna bugg, men de kommer inte göra det enligt min kontaktperson på intel, utan de lägger ner krutet på 520 disken iochmed att de har ett nytt controllerkort, och det är tydligen där skon klämmer.
Vad jag kan förstå så är det något strul med ström dippar. Tex om du har en bärbar dator som ligger i viloläge tills att batteriet tar slut.

Jag har monterat denna disk i stationära datorer som stängs av på nätterna, och där har de fungert väldigt bra!

En 320 disk som jag monterade i en bärbar höll i 2 veckor.

Men de är bra att de har 5 års garanti på grejerna:)

detta är mina erfarenheter om 320 disken och det kan vara andra som är väldigt nöjda!
Men mitt tips är att köra backup på hela disken dagligen, om man använder datorn så flitigt vill säga:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockoR:

Hej,

Jag vill dela med mig av erfarenheter av 320 disken.

Problemet ligger i att den helt plötsligt blir endast 8mb stor.
Det kan vara 8:onde 320 disken jag idag skall skicka på garantiärende.
Jag fick nu svaret av Intel att jag bör satsa på 520 disken.

Jag frågade om de kommer att göra någon firmware uppdatering för att försöka lösa denna bugg, men de kommer inte göra det enligt min kontaktperson på Intel, utan de lägger ner krutet på 520 disken i oc hmed att de har ett nytt kontroller-kort, och det är tydligen där skon klämmer.
Vad jag kan förstå så är det något strul med ström dippar. Tex om du har en bärbar dator som ligger i viloläge tills att batteriet tar slut.

Jag har monterat denna disk i stationära datorer som stängs av på nätterna, och där har de fungerat väldigt bra!

En 320 disk som jag monterade i en bärbar höll i 2 veckor.

Men de är bra att de har 5 års garanti på grejerna:)

Det här är mina erfarenheter om 320 disken och det kan vara andra som är väldigt nöjda!
Men mitt tips är att köra backup på hela disken dagligen, om man använder datorn så flitigt vill säga:)

Men de har ju släppt en lösning på den buggen, jag köpte min disk med den rättade firmwaren förinstallerad. Min 320-disk (i en laptop) fungerar perfekt och nu har jag beställt en 520 (180gb) då den är lite snabbare samtidigt som jag fick lite mer utrymme för samma pengar kontra en (320)160gb. Kommer stoppas i servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men de har ju släppt en lösning på den buggen, jag köpte min disk med den rättade firmwaren förinstallerad. Min 320-disk (i en laptop) fungerar perfekt och nu har jag beställt en 520 (180gb) då den är lite snabbare samtidigt som jag fick lite mer utrymme för samma pengar kontra en (320)160gb. Kommer stoppas i servern.

Vad skönt att de har fungerat för dig!
tyvärr jag stött på detta fel på diskar med den senaste firmwaren, den som skall lösa problemet.

Detta är min erfarenhet runt denna disk, men de är ju kalas om de funkar för dig:)

Permalänk
Medlem

Har testat den i några dagar. För övrigt bra pris på 120-gigaren nu på Inet. (även de större storlekarna om man jämför med tex Corsairs GT)
Har fungerat utmärkt, märker en liten skillnad i windows jämfört med min gamla MX-2 80 gb som förflyttades till laptopen.
Som sagt inte kört den så länge men inga blåskärmar eller dylikt...

Skrivet av Matwik:

Någon som har testat intel 520 än, jag ser inga omdömen på Inet..

Valet står mellan Intel 320 80gb el. Intel 520 60gb..
gamal beprövad teknik vs ny teknik..

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt några problem med 520 240GB ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

"Games end up being a great way to trigger the SF-2281 BSOD issue as they frequently switch between periods of idle and load, which does a good job of stressing the power state logic in SandForce's firmware."

Fast Intel använder sin egen firmware för 520, en firmware de lagt extremt mycket tid och pengar på vad jag har förstått.....

eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |