Permalänk
Skrivet av tmfm1997:

har inte skrivit i tråden innan men tänkte att jag kunde göra ett inlägg.
lade en beställning på DC2-TOP-kortet häromveckan och fick i förmiddags per mail bekräftat att kortet är på väg till mig, så förhoppningsvis har jag det på måndag eller tisdag nästa vecka - kan återkomma med mina upplevelser då. kör just nu en asus 5870 med referenskylare, som låter rätt fördjävligt när den hamnar under press, och ett system som låter en del i övrigt också, så mina referenser vad gäller tystnad är förmodligen rätt off jämfört med vissa andra. dessutom köper jag det nya kortet som en del i ett helt nytt system med bättre (tystare) kylning, så alla jämförelser vad gäller ljudnivåer kommer nog inte bli särskilt rättvisa här. UTGÅR helt enkelt från att det kommer att låta mindre med allt det nya iom att mitt gamla varit så ljudligt.
MEN, till saken: jag skulle gärna veta hur man mäter VRM-tempen, då jag aldrig gjort det förut, så att jag kan bekräfta/dementera det som sagts om 100-gradiga mätningar i tråden innan. finns det inbyggt i catalyst eller något annat mätinstrument? var rätt länge sedan jag ägnade mig åt överklockning (tack sweclockers för att ni uppdaterade mina kunskaper i frågelådan häromveckan btw ), så är inte så insatt i vilka program etc man kör nuförtin när man klockar eller mäter temperaturer osv. har en fläktkontroller i nya burken med tempsensorer som man kan fästa härovar - kan man fästa dem rätt på vrm:erna tror ni eller riskerar de att överhettas/smälta/brinna upp/explodera då?
det låter ju onekligen inte särskilt lovande för stabiliteten (eller överklockningsförmågan) om de missat den detaljen tycker jag. eller särskilt lovande vad gäller asus överlag heller för den delen, då det verkar vara en miss i kylardesignen, även om andra tillverkare också verkar ha gjort samma miss. så jag håller tummarna, om än lite nervöst nu sedan jag läst denna tråden...

(ändrade stavfel och lade till signatur....)

Finns en hel del olika men jag gillar hwinfo64 som är detaljerat och exakt. om du kör det och kollar på MemIO.

http://www.hwinfo.com/download64.html

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det är många frågetecken kring DC2 just nu. Höga VRM temperaturer, reviderade serier osv.
Kommer säkerligen funka utmärkt för de flesta, men det är mycket pengar det handlar om. Trist om man inte blir riktigt nöjd.

Kommer själv att köpa ett 7970 kort inom kort. Just nu ligger Gigabyte högst upp, men kommer det upp vettig info ang DC2 ligger det kortet också bra till.

Jepp, trist. Jag hade ett 7950 DC2 på ingång, men jag avbeställde det. Dumt att riskera något. Med facit i hand var det tur att leveransen dröjde så att man fick reda på problemen i tid. Nu kan man lika gärna köpa ett 7970. Synd att inte Sapphire har släppt sitt "OC-kort" än, kylningen som de använder på 7950 verkar vara kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tmfm1997:

har inte skrivit i tråden innan men tänkte att jag kunde göra ett inlägg.
lade en beställning på DC2-TOP-kortet.............

Okej då kan nästa vecka med bli intressant ser jag.
Ska bli kul att få se lite siffror på detta kortet med

Har själv aldrig mätt vram tempen. Hur som helst så såg dom använda sig av HWiNFO64 för Windforce kortet längre bak i tråden.
Och även erikssonown gjorde det.
Installerade det och körde Funmarks burn-in test.
Vilket slutade med otrevliga siffror.

Programmet visade iaf temps för gpu och vram.
Och gpu tempen stämde med CCC egna temp mätare.

Tänker inte posta bild på min mätning då det vore orättvist mot kortet i detta fallet ;p
Då det inte fungerar som det ska.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

http://www.behardware.com/news/12153/asus-hd-7950-directcu-ii...

Lite mer info från behardware ang 7950DC2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ajdå, får hoppas att de lagt mer tid på 7970. Dåligt av Asus att ignorera detta problemet.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Fick hem mitt 7950 DCII för några dagar sen, monterade den igår. Märkte att hela flänsen sitter rätt löst. Tänkte att det bör inte vara någon fara och nu läser man detta....

Ska test köra idag eller imon. Får se om det är så illa eller ej. Prisvärt va det iaf. Då det kosta under GTX580 DCII här i Belgien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Fick hem mitt 7950 DCII för några dagar sen, monterade den igår. Märkte att hela flänsen sitter rätt löst. Tänkte att det bör inte vara någon fara och nu läser man detta....

Ska test köra idag eller imon. Får se om det är så illa eller ej. Prisvärt va det iaf. Då det kosta under GTX580 DCII här i Belgien

Har du provat att montera isär det dra och åt skruvarna?
Ta gärna lite bilder om du ger dig på det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde mitt Asus kort idag och beställde Gigabyte windforce kortet ist.
Gillar inte att d tar treslots men framför allt så ändrade dom datumet igen till 13/3 WTH!
Så bra är inte det kortet att jag orkar vänta i 1månad på det.
Komplett hade det hemma i lager så jag borde ha det på tisdag.(det sista dom hade)
Har ett 6970 windf kort idag o det är sjukt tyst...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

Köpte ett 7950 DC2 Top från Alina som jag precis installerat. Tightade till skruvarna lite men skulle behövt någon form av spacer att ha mellan för att få det riktigt tight. Sedan är kortet så långt att det händer ner på baksidan vilket skulle kunna orsaka att kylaren får ett ojämnt tryck om det inte sitter åt ordentligt. Ser ochså ut som flera VRAM inte har någon kontakt alls med kylaren men det kanske inte behövs? Har inte hunnit pressa kortet än untan bara provat world of tanks 20 minuter utan någon större värme ökning enligt HWInfo. Skall prova med lite BF3 senare ikväll och se hur det går. So far so good!
Ni andra med likande kort posta gärna mere om era erfarenheter. Hade verkligen sett fram mot detta kort men så läser man att det krånglar så mycket vilket gör en orolig.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag avbeställde mitt Asus kort idag och beställde Gigabyte windforce kortet ist.
Gillar inte att d tar treslots men framför allt så ändrade dom datumet igen till 13/3 WTH!
Så bra är inte det kortet att jag orkar vänta i 1månad på det.
Komplett hade det hemma i lager så jag borde ha det på tisdag.(det sista dom hade)
Har ett 6970 windf kort idag o det är sjukt tyst...

Gigabyte Windforce tar inte 3 slot.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

HardOCP har släppt en recension på Asus 7970.
http://www.hardocp.com/article/2012/01/25/asus_radeon_hd_7970...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det där är inte DCII.

Edit: Dessutom är artikeln/testet från 25jan...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Hehe, såg det precis. Postade länken innan jag hade börjat skumma igenom recensionen.

Visa signatur

Permalänk

Har nu spelat BF3 ultra settings 30 minuter, skyrim ultra mm och HW monitor rapporterar inget varmare än 65° som mest ofta runt 45°. Visar den riktiga värden?
Har öppnat lådan och känt på kortet, känns inte särskillt varmt nu efter 8 timmars sporradisk använding/idling. Verkar motsvara de 40-45° som HW monitor visar

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har du provat att montera isär det dra och åt skruvarna?
Ta gärna lite bilder om du ger dig på det!

Kommer endast dra åt skruvar men inte plocka av kylaren då detta kort skall monteras i någon annans dator. Vet inte hur det är med garantin, kanske borde kolla upp det men jag vill vänta på vad Asus har att komma med. Ska kolla över det hela imorgon när jag får tid över. Även test köra, kolla temps etc etc.

Permalänk
Medlem

Tråkigt detta med Asus 7950! Det visar kanske att även Asus är mänskliga (som Gigabyte med deras moderkort bl.a.). Har alltid haft högsta förtroende för Asus men nu sjönk det lite... i för sig tror jag de fixar till det med 7970 men men...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Köpte ett 7950 DC2 Top från Alina som jag precis installerat. Tightade till skruvarna lite men skulle behövt någon form av spacer att ha mellan för att få det riktigt tight. Sedan är kortet så långt att det händer ner på baksidan vilket skulle kunna orsaka att kylaren får ett ojämnt tryck om det inte sitter åt ordentligt. Ser ochså ut som flera VRAM inte har någon kontakt alls med kylaren men det kanske inte behövs? Har inte hunnit pressa kortet än untan bara provat world of tanks 20 minuter utan någon större värme ökning enligt HWInfo. Skall prova med lite BF3 senare ikväll och se hur det går. So far so good!
Ni andra med likande kort posta gärna mere om era erfarenheter. Hade verkligen sett fram mot detta kort men så läser man att det krånglar så mycket vilket gör en orolig.

Kör en runda furmark och checka tempsen i hwinfo64.
Då ser du om det är något krångel med kylningen

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Furmark funkar inte...
Det är disabled i bois från fabrik både från amd och nvidia pga det onaturliga värmeutveklingen det skapar enl tillverkarna.
Vad jag fatta så blir d inte full load på kortet med furmark.(rätta mig om jag har fel)

@Blesk Nej Windforce tar inte 3slots det är Asus kortet som gör det som jag skrev....

Mvh Danne

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Furmark funkar inte...
Det är disabled i bois från fabrik både från amd och nvidia pga det onaturliga värmeutveklingen det skapar enl tillverkarna.
Vad jag fatta så blir d inte full load på kortet med furmark.

@Blesk Nej Windforce tar inte 3slots det är Asus kortet som gör det som jag skrev....

Mvh Danne

Funkar på mitt xfx kort :<

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Problemet med kylaren upptäcktes med en värme kamera då det ej gick att avläsa på sensorn då den visa helt normala värden. Jag har själv kännt med handen ovanför mitt kort i idle och det är ljumet om man säger så. Ska testa med lite stress på kortet om en stund och även kolla så att temsen är korrekt. Men felet som behardware.com rappotera om va att baksidan av kortet blev över 100C och att kylaren satt med väldigt lite tryck.

Permalänk

Har nu kört FurMark 15 minuter 1920*1080 full screen burn in test. Kom upp i 76° som mest på mitt 7950 DC2 Top. Är inte van vid att köra liknande tester så jag vet inte om det är normalt. Har spelat lite olika spel hela dagen och kortet har inte blivit varmare än 65° av spel hittils iaf. Inga crasher eller konstigheter heller så det verkar fungera bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kollar i HWINFO64, vad ligger VRM temperaturen på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Har nu kört FurMark 15 minuter 1920*1080 full screen burn in test. Kom upp i 76° som mest på mitt 7950 DC2 Top. Är inte van vid att köra liknande tester så jag vet inte om det är normalt. Har spelat lite olika spel hela dagen och kortet har inte blivit varmare än 65° av spel hittils iaf. Inga crasher eller konstigheter heller så det verkar fungera bra.

76 på gpun är inte så farligt.
Fast som Calle nämnde.
Du borde checka vram tempen med då det är den som kan vara lurig

Visa signatur

Permalänk

VRAM temperaturen registrerades till 73° i HW info som mest under testet. Om sensorn stämmer eller inte kan jag ju inte svara på. Kortet har en Idle temperatur på 38-41° samma med VRAM. Som sagt inget krångel hittis efter flitigt spelande. Vet inte om det hjälpte med att dra åt skruvarna eller om det fungerat endå. Hoppas denna info hjälper er lite med era funderingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänkte bara dela med mig av en sida jag hittade.

http://rog.asus.com/75602012/guides/whats-inside-the-asus-rad...

tredje bilden uppifrån uppges visa en extra kylfläns avsedd för VRM:en, quote: "This extra is important for those extreme overclocking or watercooling the GPU only". Är det något de skippat i den färdiga versionen av kortet eller är det helt enkelt ingen av dem som uppnår 100+ grader på VRM som noterat detta i lådan? Jag får väl se när jag får kortet nästa vecka helt enkelt..

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...

Permalänk
Medlem

Det där är some really serious shit alltså. Den kan nog få ett 800D att sväva.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509813&utm_source... Ett i lager, bara att hugga för den som känner sig manad.

Det var nog jag som knep det ja. Ligger på posten, förhoppningsvis hinner jag installera och testa lite ikväll, beror på dottern. Återkommer...

Permalänk

Jag snacka med inet och dom sa att asus 7970 dcii kommer tidigast om 1 månad...

Permalänk

Jag blir tokig i väntan på detta kortet! Mitt nuvarande 5770 håller på att lägga ner för gott så jag behöver verkligen ett nytt graffe (man får ju abstinens) omgående! Men alla bra kort är antingen mupp (kylaren på 7950) eller som i fallet av 7970 galet försenade.

Jag har följt leveransstatusen på webhallen, dustinhome och komplett och allt hoppar ju hej vilt. Dustinhome står fast vid att de kommer få in sina den 29:e, webhallen har ändrat nästan på timmen senaste två dygnen där de började på den 6:e mars och nu är de uppe på den 15:e. Komplett är nog de galnaste av dem alla dock där korten har visat allt ifrån den 25:e feb till den 31:e mars och allt där imellan. Det lustigaste var att de skrev att 1st 7970 (925MHz) var bekräftat till den 27:e men sen under helgen ändrades det till att de skulle få in 50st den 31:e mars, obekräftat dessutom.

Vad är det för cirkus som bedrivs egentligen? Man får ju ångest vid blotta tanken att behöva vänta på ett kort som verkar ha lika flyktigt releasedatum som Duke Nukem Forever...

*Edit* Har dock sett att kortet går att beställa ifrån bland annat Tyskland (Ebay) men med tanke på att kylaren möjligen har problem och eftersom det handlar om en hel del pengar så känns det inte direkt lockande att beställa det ifrån någon Tysk som skriver engelska på dagisnivå

Permalänk

Jahapp, nu är mitt 7970 DCII installerat och tuffar på. Har inte hunnit testa mycket, men lite BF3 har det hunnit bli. Efter en halvtimmes spelande i BF3 är kortet uppe i 64 grader enligt MSI afterburner, och fläktarna tuffar på 25%. Kortet är mycket tyst, chassifläktarna i mitt Silverstone Fortress FT02 låter mer tycker jag. Ingen lös kylare som har rapporterats om på andra kort. Mycket nöjd! Hojta om det är något ni vill att jag testar!

Edit: stvafle