Fick ett 7970 av misstag!

Permalänk
Medlem

Till alla dom som säger han ska behålla det utan att säga till :
Vad hade ni gjort om man vänder på det , att dom hade skickat ett sämre kort än det ni beställt ?

jo då hade ni hört av er ...

precis samma sak som man ska göra i detta felet...

tror aldrig att dom skulle vilja du skickar tillbaka det kortet kostar för mkt för dom

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk
Medlem

Schysst! Jag hade nog mailat eller ringt och sagt till iaf..
Hoppas du får behålla kortet.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Åter igen, den dagen grisar flyger är den dagen ett sånt här mål går till tingsrätt. Alla parter har att förlora på det, webhallen får dålig press. De hundralappar dom tjänar där förlorar dom på i sämre affärsverksamhet. Men hur som helst, bäst att kontakta dom (som TS redan gjort) för att ha fötterna på det torra och ett rent samvete.

DOA innebär att du får en produkt som inte fungerar vid mottagandet, inte något som går sönder vid senare användning. Det är därför det heter Dead-On-Arrival.

HELT RÄTT!! MEN OM HANS KORT SKULLE LÄGGA AV (SOM DOM MENADE KUNDE HÄNDA) SÅ KÖPER HAN ETT NYTT 7970 OCH LÄGGER SITT TRASIGA 7970 I DEN NYA KARTONGEN OCH ÅTERLÄMNAR SOM DOA DÄR HAN KÖPER DET IFRÅN MED SITT FÄRSKA KVITTO...DU MISSFÖRSTOD NOG MIG

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Man är lite sugen på att behålla det, garantin kan ju bli krånglig. Men jag har aldrig varit med om att kort gått sönder, kylaren deremot, men den går ju att byta.

OM det är ett XFX kort så ta och regga det på xfx's hemsida (gör ett konto först) då har du 3-5årg garanti på kortet och deras RMA-service är skitbra :)!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RcT:

Kommer att skriva vad dom svarar. Telefontiden är slut så ringa gick inte idag men mailet är ivägskickat. Eftersom allt är ute i det öppna nu eftersom jag rapporterat det så kan jag lika väl säga att jag beställde det från Webbhallen som någon ovanför gissade på nått makalöst sätt även fast jag inget sa.

Så nu väntar jag på svar så får jag se vad som händer?

Men det sitter redan i burken så jag tänkte testa lite spel medans jag väntar.

Eftersom du nu öppnat kortet och använt det så kan dom väll inte sälja det som nytt? så från deras sida är det nog smartare o låta dig behålla kortet..

Jag har själv fått fel grejer från div sidor, jag har behållt alla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men tyvärr vet han också om felet och om webhallen kontaktar han, om några veckor t.ex för dom inser felet (kan han åka på böter). Är det värt risken tycker du?

Just sayin, om en kille köper ett kort på webhallen och han vet att han köpt ett amd i 7000 serien, killen vet inte så mycket och tänker inte på siffrorna utan att han bara fått kortet, då åker killen på böter för han köpt ett kort och får fel?

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som råkade ut för motsatsen hos just webhallen. han hade en datorskriven lapp (med namnen från deras hemsida) med delar han skulle ha mobo, 2500K och nåt mer. han gav lappen till personen i kassan och det miffot lyckades ge honom en 2405B (tror det är samma krets men mycket lägre klockad och med låst multipel) eller nån lustig grej som inte alls var vad han ville ha. Kartongerna är identiska sånär som på en pytteliten namn lapp. jag såg först efter jag monterat det åt honom att det var fel (reagerade på klocken han fick fram lådan och då upptäckte vi det. Kompisen stack in till butiken utan lådan (som klanten lyckats tappa bort efter jag stuckit) med prollen i en plastpåse(!) och de gick med på bytet efter att ha hört historien (han fick betala mellanskillnaden då 2405B'n var nån hundralapp billigare). Så godwill är fan webhallen bra på.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Just sayin, om en kille köper ett kort på webhallen och han vet att han köpt ett amd i 7000 serien, killen vet inte så mycket och tänker inte på siffrorna utan att han bara fått kortet, då åker killen på böter för han köpt ett kort och får fel?

Han kan riskera att få böta om han medvetet inte informerar återförsäljaren om deras misstag. Alltså om han vet att produkten som han mottagit är fel, men ändå inte hör av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Eftersom du nu öppnat kortet och använt det så kan dom väll inte sälja det som nytt? så från deras sida är det nog smartare o låta dig behålla kortet..

Jag har själv fått fel grejer från div sidor, jag har behållt alla

jag fick också "bättre" grej en gång. hade bestält 2 st 2,5m 3,5 kablar för att förlänga sladden till mitt headset. fick en 2,5 och en 3,0 m mailade deras kundtjänst men de svarade aldrig... köpte en ny 3,0m kabel av dem sen (kostade väll 15 spänn eller nåt)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av skydiver:

HELT RÄTT!! MEN OM HANS KORT SKULLE LÄGGA AV (SOM DOM MENADE KUNDE HÄNDA) SÅ KÖPER HAN ETT NYTT 7970 OCH LÄGGER SITT TRASIGA 7970 I DEN NYA KARTONGEN OCH ÅTERLÄMNAR SOM DOA DÄR HAN KÖPER DET IFRÅN MED SITT FÄRSKA KVITTO...DU MISSFÖRSTOD NOG MIG

Du behöver inte skrika.

Sen, när de jämför serienummret på kortet med kartongen stämmer det inte, dessutom så är kortets serienummer från en (vid detta tillfälle) gammal batch. Nu är det inte bara fyndförseelse utan både lovligt förfogande OCH bedrägeri(försök).

Och om Webhallen anser att de har för stort svinn och vill ha ut på sin försäkring så MÅSTE de polisanmäla. Sen om det tas upp i tinget är en annan femma, det är upp till åklagaren.

Permalänk

Tycker du gjorde helt rätt beslut, props åt dig!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Hänt mig med, detta för ett bra tag sen när JME var som störst, fick fel vara i butik, åkte hem, såg det, ringer in det.
"Äh behåll det, ska inte behöva köra hit med det" Och skillnaden var ändå ganska stor för att vara på den tiden det gällde.
Företag brukar visa större välvilja om man visar det mot dem först

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag ringde precis till Webhallens kundservice som sa att de skickar ut en fraktsedel så att jag kan skicka tillbaks kortet. Så jag får inte behålla det, men han lovade att jag skulle få en rabatt för att jag ringde in så fort. Så det lönar sig att vara ärlig också och nu får jag ju mitt tysta kort som ändå är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Så nu ska han ljuga också för att stjäla från Webhallen?

Lugn, det finns värre grejer att bli uppspelt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Jag ringde precis till Webhallens kundservice som sa att de skickar ut en fraktsedel så att jag kan skicka tillbaks kortet. Så jag får inte behålla det, men han lovade att jag skulle få en rabatt för att jag ringde in så fort. Så det lönar sig att vara ärlig också och nu får jag ju mitt tysta kort som ändå är väldigt bra.

Så webhallen kommer ha ett demo ex av 7970. Undrar om det får något bra pris ;P

OT: Cred till dig som tog kontakt med dem och såg till att få rätsida på det hela. Verkar inte vara så många i tråden som är lika rakryggade som du!

Edit: Om du får en bra rabatt kod och kortet kommer som Demo ex till ett bra pris så kan du ju slå till på det ändå. Bara att skicka tillbaka 7950t innan du öppnat det. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Man vet nog vad man har köpt och pysslar med om man har köpt ett grafikkort för 5000:-

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Snålt, hade väl varit smidigare att låt dig ha det kvar än att skicka tillbaka det - dom får betala frakten tillbaka, din rabatt och ytterligare hantering av kortet.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Bra där!

You did the right thing

Permalänk
Medlem

För det första är det inte stöld för alla som kallar det för det. Enligt lag/konsumentskydd så får han använda/utnyttja en vara som har skickats till han av misstag utan att hållas ansvarig, det är företagets ansvar alltihop.

Förstå mig inte fel bara, Tycker han gör helt som lämnar tillbaka det och är ärlig. Ville bara rätta alla om att det är ingen stöld och att kalla han tjuv är både utan substans och omoget.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

All respekt till dig som e ärlig och gör rätt för dig och säger till om fel kort tur det finns människor som dig ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk

Får man fråga hur du uttryckte dig i mejlet?
För kundtjänstkillen, så ser han kanske varan som helt oanvänd därför ser han det lämpligast att du får skicka tillbaka det.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

De va synd att du inte fick behålla kortet :), hade varit bäst för alla säkert med tanke på besvär haha. Och alla andra som sitter och moral predikar här kan ju bara sluta och hålla sig till topic.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk

Trevligt att det finns några ärliga människor! Jag hade också ringt och hört med dem. Ärlighet varar längst som tidigare nämnt!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

hoppas att du får en fet rabatt nu när du va ärlig. lite synd att du inte fick behålla kortet dock

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Du får skriva vad du fick för rabatt och dylikt sen:)
Hoppas dem inte snålar"/

Permalänk
Medlem

Pics or it didn't happen

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med Webhallens agerande??

Det skiljer ~800 spänn mellan korten, först skall de skicka ut en fraktsedel + att de skall skicka ut ett nytt kort till den ärlige köparen, som plåster på såren så får han rabatt. Sen skall de sälja koret som demo ex...!?

Korkat och snålt agerande...

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Så webhallen kommer ha ett demo ex av 7970. Undrar om det får något bra pris ;P

De kommer sälja det som nytt, det gjorde ju Elgiganten med massor av saker, folk köpte "nya" telefoner och fick en telefon med massa privata bilder och sådant på den. Det måste ju vara mycket lättare att sälja ett grafikkort som "nytt"...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

De kommer sälja det som nytt, det gjorde ju Elgiganten med massor av saker, folk köpte "nya" telefoner och fick en telefon med massa privata bilder och sådant på den. Det måste ju vara mycket lättare att sälja ett grafikkort som "nytt"...

Köpte ett par minnen som jag upptäckte att plomberingen var bruten på kartongen när jag kom hem.
Jag åkte tillbaka och sa att plomberingen var bruten och ville ha nya, vilket jag fick.

Köper jag något för fullpris så vill jag inte att någon annan har varit och pillat på det jag köpt.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Köpte ett par minnen som jag upptäckte att plomberingen var bruten på kartongen när jag kom hem.
Jag åkte tillbaka och sa att plomberingen var bruten och ville ha nya, vilket jag fick.

Köper jag något för fullpris så vill jag inte att någon annan har varit och pillat på det jag köpt.

Nä det vill nog ingen, man blir lite sur när de håller på så där men vad ska man göra...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]