Ord för överkropps-skydd och huvudboning

Permalänk

Ord för överkropps-skydd och huvudboning

Vet inte om den här tråden hör hemma här men eftersom att det har med ett spel att göra så satte jag den här.

Hur som helst: Jag undrar vilka bra ord det finns för "det man har på överkroppen" och "det man har på huvudet".
På mitt spel kan en sak vara en av fyra: Något man har på huvudet, något man har på överkroppen, vapen eller diverse.
Diverse och vapen är ju lätt men dom andra två kan jag inte hitta svenska ord för. "Harnesk" och "Bålskydd" var det enda jag kunde komma på för överkroppen och "Huvudbonad" för det man har på huvudet men det låter dåligt. Alltså fyra kategorier: Vapen, diverse, ? och ?.
Tips?

Lite konstig tråd kanske. Hoppas jag får svar :W.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem

Tröja och mössa?

Permalänk
Medlem

"Hjälm"
"Kroppsskydd"

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Går ju att skippa att det är just "huvudboning" och "överkroppsskydd".

Jag tycker att "torso" låter coolt Hittar inget lika coolt till huvudet, men bara "huvud" (alt. "skalle" el. "kranium"?) kan ju funka det också

Svenskt RPG på G?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Väst? Rustning? Hjälm? Mask?

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

"Hjälm"
"Kroppsskydd"

Haha, att jag inte tänkte på Kroppsskydd. Tack.

Skrivet av PigPillow:

Svenskt RPG på G?

Yes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk

kevlar är väl ett ord som fungerar även på svenska. För huvudet så är väl hjälm det enda vettiga, tips är annars att kolla i synonymordböcker.. finns väl även sådana på nätet