internet laggar familj klagar på att det är min dator

Permalänk
Medlem

internet laggar familj klagar på att det är min dator

ja som sakt sitter jag och spelar league of legends. har dålig respons time känns det som. Vet inte vad problemet är men min familj tror att det är min dator finns det något som kan ha gjort att den är så seg?

Min dator var på lagning och medans det fick jag nytt internet. jag vet inte vad problemt kan vara?
därför vänder jag mig till er

Permalänk
Medlem

Testa http://speedtest.net/ samt http://pingtest.net/ och posta dina resultat när du inte spelar LOL.

Permalänk
Medlem

Händer det endast när du spelar?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kör du på trådlöst internet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Värdelös router kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Kör du internet via TELE-jack eller TV-jack eller fiber? Om du har TV-jack så kan jag minnas att om alla i familjen är inne och surfar så segas internetet ner, men inte när du har TELE och fiber för då skickar den internet jämt till alla datorer (vet inte varför.. men tror det är så) kan ha fel.. Läste det för typ 3-4 år sedan när vi bytte ifrån TV- till TELE-jack

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

sitter på vanligt telefon jack båda är i gång hela tiden. mitt internet funkar bra men oftast så blir det redigt segt när jag spelar min familj säger att det beror på att min dator är på men vet inte vad som gör att det blir så segt. Men när det är så segt starta jag om det och det funkar parfekt

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du laddar torrents?

Permalänk

Hur up-to-date är er router?
Hur up-to-date är din dator?

Vad för typ av "lagg" upplever du?
Fryslagg? Lång svarstid? Bilden flimmrar?

Beskriv din situation mer utförligt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Om du besitter på ADSL ute i ingenstans så är det bara att flytta.
Själv så väntar jag på den dagen, då jag känner att mina 4/1 inte riktigt räcker till.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Hur gick det för TS med bredbandstestet?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kan det va så att du sitter med typ uTorrent eller liknande på i bakgrunden?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Avstängd

Innan jag börja så kan du väl skriva vilka komponenter du har i datorn??
Kan lika väl vara hårdvaru lagg.Alltså för klen hårdvara för spelet du spelar.Vilken CPU,grafikkort,hur mycket Ramminne,osv.....

Här är iaf rekommenderad hårdvara.Kan ju hoppas du har bättre grejer än detta!
Recommended System Requirements[1]

750 MB hard disk space
Windows XP or higher
3 GHz processor
1 GB RAM
GeForce 8800 or equivalent video card

Sen
1. Vilken bredbandsoperatör har du??

2. Sitter Modemet/routern i första ingående telejack i huset? Om inte byt isf jack.
Det finns en hel del information på nätet hur man tar reda på vilket jack som är det första.

3. Nu vet jag inte vilket spel det där är men det borde gå att spela Singelplayer på det eller?Isf är upplevelsen densamma?

4. Vilka ping tider har du när du spelar online.Har sett en del som bara hoppar in och inte vet vad pingtider är så därför undrar jag!

5. Kör du sladd mellan routern och datorn eller Wifi(Trådlöst)?

6. Har du kört Bredbandskollen som vissa här frågar? Där får du en indikation om något är fel på nätet.

7. Modemet/Routern fick du med i samband med att du tecknade abonnemang med din ISP(Internetoperatör) ?

8. Om det nu är nätet så ring din operatör och be dom felsöka

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Innan jag börja så kan du väl skriva vilka komponenter du har i datorn??
Kan lika väl vara hårdvaru lagg.Alltså för klen hårdvara för spelet du spelar.Vilken CPU,grafikkort,hur mycket Ramminne,osv.....

3. Nu vet jag inte vilket spel det där är men det borde gå att spela Singelplayer på det eller?Isf är upplevelsen densamma?

För klen dator gör inte att nätet på andra datorer i nätverket blir segt

LoL är ett onlinespel som inte går att köra offline.

I övrigt så bra punkter som TS bör kolla upp.
Utöver de punkterna så skulle jag vilja att TS kör antivirus/antimalware scans för att utesluta sådant, kan mycket väl vara så att hans dator har massa skit på sig och ligger i ett aktivt botnet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Raderade ett antal off-topic-inlägg. En del var bra svar på en annan medlems trådförstöring, men för trådsskaparens skull rensade jag bort allt som inte hade med tråden i sig att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

För klen dator gör inte att nätet på andra datorer i nätverket blir segt

LoL är ett onlinespel som inte går att köra offline.

I övrigt så bra punkter som TS bör kolla upp.
Utöver de punkterna så skulle jag vilja att TS kör antivirus/antimalware scans för att utesluta sådant, kan mycket väl vara så att hans dator har massa skit på sig och ligger i ett aktivt botnet.

Såvitt jag kan se så nämner han inga andra Datorer ? Hans familj tror att det är fel på hans dator? Betyder det automatiskt att det finns fler än en dator? Sen står det att han upplever Datorn laggar när han spelar online,Och familjemedlemmarna vilka det nu är? tror att det är hans dator det är fel på . Kan lika gärna vara hans farsa som säger att det är fel på hans dator utan att han själv har någon dator själv??

Och en för klen dator beter sig på ett liknande sätt! Därför bad jag honom först att kolla vilken ping han har mot servrarna.Det som är AO är vilken hårdvara killen har.Det är det första man isf kan utesluta!

Tycker det hela verkar bra luddigt! Hälften får man gissa sig till.

Ja det finns online spel som är "endast" online spel,Därför frågade jag eftersom jag inte känner till spelet!

Fortfarande har han inte svarat på alla frågor vi ställt.

Jag passar på att fråga en annan viktig fråga! Har du något Antivirusprogram installerat? isf är det uppdaterat? Ta hem spybot search and destroy och kör en scan. Skadar inte även om detta inte är roten till problemet.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av jojje959:

ja som sakt sitter jag och spelar league of legends. har dålig respons time känns det som. Vet inte vad problemet är men min familj tror att det är min dator finns det något som kan ha gjort att den är så seg?

Min dator var på lagning och medans det fick jag nytt internet. jag vet inte vad problemt kan vara?
därför vänder jag mig till er

Vad har du för komponenter i din dator? Kanske är din dator helt enkelt för dålig för att spela spelet i de inställningarna du försöker spela i?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8