köpa 15 tums basar för inomhusbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Tack. får försöka lista ut vad basarna har för ohm

Lär dig citera innan du svarar.

Permalänk
Skrivet av XhovercatX:

Tack. får försöka lista ut vad basarna har för ohm

Om du menar de jag länkade så är de på 4 Ohm.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Tror du får sänka kraven lite,du får vara beredd att det kostar om du ska få huset att skaka.

Säg inte det, hade en polare som drev dessa (dock äldre modell) med en gammal härk till förstärkare: http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...

Till disco dunka dunka duger det faktiskt.

Permalänk

Du får nog inte tag i en sådan här i lättaste taget, men den kommer få huset att skaka. inget mer http://www.sonicflare.com/archives/eminent-tech-trw-17-the-mo...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Om du betalar så ja en jackhammer hade varit coolt

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu verkligen vill ha nått som bara ska leva om och inte har några krav på kvalitet och du vill ha 2 X15" så bygg inte en sån där ljudialåda, bygg ett W horn med en billig driver, de är inte små och vackra precis, men de gör sitt jobb o skrämmer grannarna på ett förtjänstfullt sätt
Du har mått i bilden, fundera på om du ska bygga en ny "säng" det kan dyka upp såna här tomlådor beg ibland också, PA folket vill av nån konstig anledning ofta inte släpa på sånt här..... de är jättesmidiga, ungefär som en 8 x 18" låda, jo det finns såna, jag har sett det, men de hade gjort så för att få "smidiga lådor" att hantera med truckar på större ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu verkligen vill ha nått som bara ska leva om och inte har några krav på kvalitet och du vill ha 2 X15" så bygg inte en sån där ljudialåda, bygg ett W horn med en billig driver, de är inte små och vackra precis, men de gör sitt jobb o skrämmer grannarna på ett förtjänstfullt sätt
Du har mått i bilden, fundera på om du ska bygga en ny "säng" det kan dyka upp såna här tomlådor beg ibland också, PA folket vill av nån konstig anledning ofta inte släpa på sånt här..... de är jättesmidiga, ungefär som en 8 x 18" låda, jo det finns såna, jag har sett det, men de hade gjort så för att få "smidiga lådor" att hantera med truckar på större ställen.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachm...

Blev skapligt sugen på 4x15" och bygga en sådan låda bara för att lixom detta hamnar på min att göra lista

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, Bygg... Ett w horn är helt ok, de spelar rejält och kan låta rätt bra med lite mer högklassiga drivelement, men de är förbaskat tråkiga att flytta. De är inte direkt en drömbas till ett PA som ska flyttas ofta, 4 personer eller en truck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, Bygg... Ett w horn är helt ok, de spelar rejält och kan låta rätt bra med lite mer högklassiga drivelement, men de är förbaskat tråkiga att flytta. De är inte direkt en drömbas till ett PA som ska flyttas ofta, 4 personer eller en truck.

Den blir till nya vardagsrummet, ska se om jag får göra det för frugan bara, annars får den stå i garaget, jag ska iaf bygga en, eller ja jag vill ju ha 4 15" element så det blir ju 2 W horn, fan va lyckliga grannarna kommer att bli på mig

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har hus och vill bygga stort så kan du göra en fast installerad bas, det kan bli en rejäl sak om man bygger på en vägg med 20-30 cm, eller kanske sänker taket, ett annat alternativ till horn är att göra en riktig pipa, 1/2 våglängd ger bra effekt.
Men det finns bättre forum för att diskutera sånt än swecklockers.

Visa signatur

Permalänk

Bor man i hyreslägenhet är det inte så bra med 15tummare. Dom går oftast rätt djupt, och man behöver inte dra upp volymen speciellt mycket för att grannarna ska börja knacka i väggarna eller komma och ringa på dörren för att ge klagomål. Har själv erfarenhet.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bra 15 tummare är svindyra,räkna med ett par tusenlappar styck.

Med tanke på att en 10tum variant av denna http://www.hifikit.se/index.php?id=1086 för 1500kr st sitter i xtz devine för 45.000 borde det finnas bra baselement för mindre pengar.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Har du bara 2x45W att röra dig med så bygg något slags horn, annars kommer du nog bli missnöjd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Men hallå, du har en VSX 1016V, med 7st inbyggda slutsteg, varav ett eller två du kan dedikera för basen, de som går till back surround.
Jag har en VSX D811 som har 6x100W, den kan man använda den 6:e kanalen till bas eller back surround...
Skippa antikrundan och kör direkt på Recievern, kolla din manual, det bör gå.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Den blir till nya vardagsrummet, ska se om jag får göra det för frugan bara, annars får den stå i garaget, jag ska iaf bygga en, eller ja jag vill ju ha 4 15" element så det blir ju 2 W horn, fan va lyckliga grannarna kommer att bli på mig

Du får göra en vägg lite tjockare och gömma dom bakom garderobsdörrar, upp med dörrarna och spela, stäng igen och de "finns" inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför fokus på tum? Känns som vissa amerikaners billjudsbyggen.

Om du hittar en tolva som spelar bättre, högre och djupare för mindre pengar ska den dissas på grund av storleken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Men hallå, du har en VSX 1016V, med 7st inbyggda slutsteg, varav ett eller två du kan dedikera för basen, de som går till back surround.
Jag har en VSX D811 som har 6x100W, den kan man använda den 6:e kanalen till bas eller back surround...

Väldigt oeffektivt,du belastar bara receivern om den ska driva en baslåda,låt ett separat slutsteg sköta det istället.
Det är väldigt mycket antikrundan att låta receivern driva baslådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Väldigt oeffektivt,du belastar bara receivern om den ska driva en baslåda,låt ett separat slutsteg sköta det istället.
Det är väldigt mycket antikrundan att låta receivern driva baslådan.

Oeffektivt? utveckla det gärna.
Om killen har 2x150w till förfogande som troligen inte används och dessutom ställer om lite parametrar så han delar bort den lägsta basen från fronthögtalarna så borde inte det totala effektuttaget skena iväg mycket mera än att köra fullregister på två frontar (vilket är helt överflödigt om han har feta subbar) + alla andra högtalare.

Tänkte att kring 200-300w skulle få mera fart på basen än 70w från den gamla förstärkaren.

Ja det är inte helt idealiskt att belasta samtliga steg i en surroundreciever för fullt, då sjunker eventuellt effekten på vissa kanaler, de är inte konstruerade för kontinuerlig effekt på alla kanaler samtidigt då detta sällan/aldrig händer vid lyssning, men jag tror att låta recievern sköta hela kakan, blir bättre än att blanda in den lilla förstärkaren, mindre prylar med.

Felformulering
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av foppson:

Oeffektivt? utveckla det gärna.
Om killen har 2x150w till förfogande som troligen inte används och dessutom ställer om lite parametrar så han delar bort den lägsta basen från fronthögtalarna så borde inte det totala effektuttaget skena iväg mycket mera än att köra fullregister på två frontar (vilket är helt överflödigt om han har feta subbar) + alla andra högtalare.

Tänkte att kring 200-300w skulle få mera fart på basen än 70w från den gamla förstärkaren.

Ja det är inte helt idealiskt att belasta samtliga steg i en surroundreciever för fullt, då sjunker eventuellt effekten på vissa kanaler, de är inte konstruerade för kontinuerlig effekt på alla kanaler samtidigt då detta sällan/aldrig händer vid lyssning, men jag tror att låta recievern sköta hela kakan, blir bättre än att blanda in den lilla förstärkaren, mindre prylar med.

7x150W är inte samma sak som 1050W totalt. Kanalerna delar på en stor del av strömmen så att koppla in 2 strömtörstiga subbar på de bakre kanalerna kommer få resten av högtalarna att låta sämre. Visst fungerar det men ett separat slutsteg är oftast att föredra.

Permalänk

100% muller
0% ljudkvalite

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

7x150W är inte samma sak som 1050W totalt. Kanalerna delar på en stor del av strömmen så att koppla in 2 strömtörstiga subbar på de bakre kanalerna kommer få resten av högtalarna att låta sämre. Visst fungerar det men ett separat slutsteg är oftast att föredra.

Nu låter jag kanske gnällig men jag skrev nog ungefär samma sak fast kanske inte lika tydligt "Ja det är inte helt idealiskt att belasta samtliga steg i en surroundreciever för fullt, då sjunker eventuellt effekten på vissa kanaler, de är inte konstruerade för kontinuerlig effekt på alla kanaler samtidigt då detta sällan/aldrig händer vid lyssning"
Jag sätter upp ett scenario med min anläggning en 6x100w
Två fullregisterfronter 20-20khz
Två surround hötalare bak, 80-20Khz
en center 80-20khz
dvs ett 5.0 system med två fullregister och 3 med högpass.
Om jag byggde om det till ett 5.1 med hjälp av det inbyggda slutsteget så skulle det se ut såhär.
Två fronter 80-20khz
Två surround hötalare bak, 80-20Khz
en center 80-20khz
En sub 20-80Hz
Jag skulle få ett mindre eller samma effektuttag ur min reciever med denna uppställning då ingen bas skickas till fronterna, den skickas till subben. Sedan att man kan vräka på högre på fronterna/center/surr när basen är borta så öronen lossnar innan den distar är väl en sak, men då överröstar man basen, men skulle jag välja ett balanserad ljud (basmässigt) så blir det mindre effekt totalt innan basen distar då jag bara har ca 100W istället för 100-170W beroende på musik, röster och instrument vill ju ha lite kräm med.

Med TS Pioneer så blir effektuttaget något högre än med fullregisterfronter enbart då han förhoppningsvis har 2 kanaler lediga... om han nu inte utnyttjar backsorrund redan dvs 7.0 (med subben på pre out med 510:an blir det 7.1)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att TS skulle kika på ett så stort tappat horn han kan leva med. Finns mycket TH-byggen på www.diyaudio.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

kommer bli mycket hat nu men skriver iaf Jag kör en 15" mds fanatic på deras 120watt steg och ja jag kan säga att det är sjukt med bas byggde efter deras låd designer på mds.se (andledningen till valet av mds var att jag fick grejerna) Basen spelar både rappt och sjukt djupt lyssnar faktiskt nästan bara på Hardstyle så den passar bra i mitt system.. Men jag har byggt mångas amatör byggen och liknande hade 4x12" i samma låda ex köpte basarna för 300kr styck spelar sinnessjukt bra faktiskt så det behöver inte vara svin dyrt men höjer man kraven blir det lätt det.. Bjuder på stavfel och särskrivningar

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tror att TS skulle kika på ett så stort tappat horn han kan leva med. Finns mycket TH-byggen på www.diyaudio.com

Som denna som jag läste en stund igår kväll, även på ett svenskt forum, verkar hur brutalt som helst. Den var länkad tidigare i tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/160879-build-your-o...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Som denna som jag läste en stund igår kväll, även på ett svenskt forum, verkar hur brutalt som helst. Den var länkad tidigare i tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/160879-build-your-o...

Ungefär något sådant jag syftar på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ungefär något sådant jag syftar på

Verkar finnas potential i den, en simulerad känslighet på 100-110dB vid 2,83Vrms mellan 30-110Hz.... Ja vanliga basreflexlådor behöver ju vanligtvis 10ggr högre effekt för att en kunna mäta sig med den...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av foppson:

Jag vet men jag ville inte använda den till Bas Eftersom Den inte Är Gjord För det. Den har 7 Stycken Högtalarutgångar. Sen har den en lågnivå Som är Gjord för bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Jag vet men jag ville inte använda den till Bas Eftersom Den inte Är Gjord För det. Den har 7 Stycken Högtalarutgångar. Sen har den en lågnivå Som är Gjord för bas

Är du säker? I manualen till min Pioneer står det att min backsurround kanal kan även användas att driva en passiv subbas.

Jag har också en lagnivå för basen i de fall jag skulle vilja använda det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Själva förstärkarna är inte gjorda speciellt för att driva bas eller något annat heller, det kan däremot finnas filter nånstans i signalvägen som tar bort vissa frekvensområden, en hembiomaskin brukar ha filter man kan justera eller koppla bort, och att använda kanalerna till annat än det de är "märkta" för går bra, kan man bara koppla rätt (tex delbara för o slutsteg) så kan man köra basar eller multirum eller nått annat, förstärkaren funkar till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Blev skapligt sugen på 4x15" och bygga en sådan låda bara för att lixom detta hamnar på min att göra lista

Du kan få köpa mina Peavey udh 415 istället 4x15kadt blackwidow per låda, spelar ja "enormt" milt sagt. Dom tycker om att matas med steg med hög dämpningsfaktor och ett tak på ca 2,2Kw RMS.